Toaträna kanin.
Hej, jag blir snart tokig på att mina kaniner aldrig lär sig. Min pojkväns kanin kissa och bajsa i ett hörn och fattade direkt när han la en låda där efteråt.
Jag frågade ju såklart om sånt med den förra ägaren då hon sa att dem bara tugga sönder kanintoan och därför ha valt att inte ha någon toa. Jag köpte en när jag fick hem dem och har kattsand (klumpfri) i lådan och toalätt pellets i resten av buren. Lägger i bajs i lådan men de fattar inte och de tar dessutom skitlång tid att plocka bort allt i buren. 
Oftast så ligger de i toan i tron om att de är en bädd eller nåt. De kissar eller bajsar inte i några hörn utan de gör det hejvilt överallt vilket blir svårare hur man ska placera hörntoan 
Undrar lite vad ska man göra när man nästan har försökt allt?
visst de kan ta månader att lära, men det tar typ en halvtimme att gå igenom hela buren på bajs vilket blir lite tröttsamt i flera månaders tid.
Jag har fått för mig att kattsand öht ska undvikas, så kan ju på sikt byta ut det kanske? (lite ot men ändå).
alltså att lägga bajs i - det har jag då inte heller märkt har någon effekt..
första frågan: har du märkt att det är något ställe i buren där det kissas extra mkt? Det är i så fall där toan ska stå. Kaninen vill välja plats - inte säkert att den plats DU tycker är bra som toa passar Kanin.
Att de gillar o softa på lådan är inte ovanligt..
Lägg höet/sätt höhäcken så att ninisen kan sitta bekvämt i toan o käka, då brukar den platsen också bli poppis toaställe..
Du får nog köpa en fyrkantig låda att testa med: som du kan ställa lite där du tycker de verkar kissa mest. Men är de två som delar på bur (storlek?) så kan det bli trångt om den ena är i toan o den andra också måste gå?
Strunta i att gå igenom buren efter bajs.. Det är kisset som är det viktiga, det gör det vått o surt o ohygiensikt… Alltså tänk också på att om det hinner bli riktigt snuskigt på deras favoritställe under dagen så kommer de att kissa någon annanstans. De vill också ha hyfsat torr o ren toa.
Så slösa ej tid på att jaga pluttar
Städa ev bort kissigt strö 2 ggr per dag.. o se då om de får en favvoplats eller två i buren.
Ifall nödvändigt ge dem varsin toalåda (fyrkantig, utställningslåda t.ex.). Ifall buren är för trång.. fundera på att skaffa större bur, eller på att låta dem vara ute o springa lite varje dag - vilket alla kaniner (ute eller inne) borde få göra!
Jag har haft Toalätt eller träpellets i toalådan och har i övrigt matta i buren, och tidningar när kaninen toatränas. Då blir det jättestor skillnad mellan toalåda och bur och det är mycket lättare för kaninerna att fatta poängen. Tror inte heller att de gillar att pinka där det är "platt" och de blir kletiga utan de vill gärna pinka där det är mjukt och kisset rinner ner. Alltså pinkar de hellre i toalådan än på tidningarna. Toaträning som funkat bäst för mig är att lägga tidningspapper i buren och sen en toalåda med toalätt eller träpellets i. Så fort kaninerna kissar på tidningen syns det och då river man bort den biten med kiss och lägger den under toalätten/träpelletsen i toalådan. Då hamnar all lukt där i. Så sätter man givetvis kaninen på toalådan också så fort den har kissat eller ska kissa så den fattar poängen. Har också låtit den lukta på kissad tidning, lagt tidningsbiten i toalådan och sen satt kaninen där.
Har man lust kan man lägga pluttar i toalådan också, mycket lättare att plocka på tidningar än i strö. Sen när kaninen har lärt sig byter man ut tidningarna mot matta.
Det är intensivträning eftersom man då helst ska ta bort kissad tidning så fort man ser att de har kissat där, men å andra sidan kan man få dem toatränade på 1-2 dagar då
.
okej, tack för tipsen! 
Hade Borris dörmattor ibörjan i några dagar för att jag inte hann köpa strö, men lånade lite toalätt pellets av pojkvänen till toan. Då var inte ens toan något intressat som de la märke till. Sen när jag bytte över då var lådan jätte intressant men de använder ju den inte till rätt saker ^^
Men jag har ju långhåriga lejonhuvade och då kan jag inte ha spån (fastnar i pälsen) utan jag får ha toalätt i buren och t.e.x kattsand i toan är ju de alternativen som finns för att jag bor i en liten stad där det inte finns så mycket att välja på. Sen så kan man ju inte ha samma strö i både toa och bur för det kan ju bli ännu svårare att skilja av :P
Ska pröva det i helgen då jag har mer tid att hinna se när det kissat på tidning och lägga i toan.
Hoppas det fungerar 
#3 testa tidningar och låda med Toalätt i för nu har ju dina vant sig att Toalätt är ströet som man kan kissa på. Börja med att lägga en bunt nerkissat Toalätt i lådan och blanda med rent så de känner lukten. Man kan också testa lådor med olika höga kanter, min kanin vill tex ha en STOR låda med höga kanter, en annan som var för lat som jag toatränade ville ha en låda som man bara klev i.
Tack! 
Har endel gamla tidningar hemma i en stor bunt, så tidningar räcker gott och väl :)
Undrar bara en till sak, ska man ha tidningsremsor eller bara tidningssidor? :)
#6 sidor, gärna i ett par lager. Sen river man bort de bitarna där de har kissat och lägger en fräsch tidning över. Viktigt att få bort allt kiss från tidningarna när man river eftersom det är lukten de går efter så det funkar inte att ha kvar några stänk. Då får man ta bort hela tidningen och lägga på ny. Om du ska få bort kisslukt från burbotten är ättika superbra.
Glömde säga nåt viktigt, man måste ta bort häftklamrarna från tidningarna, de kan göra sig illa på dom!
… och håll ett öga i början, för den händelse din ninis skulle höra till dem som gillar att äta tidningspapper - ok, det ska ju vara giftfritt men det är definitivt risk för magstopp… så i så fall får du hitta på annan lösning..
(upptäckte just att kartong kan man inte ge att demolera - han äter ju upp den! och jag som ger så fin mat hahah..där ser man
)
#7 Tack :) Jag har råttor också så jag brukar lägga in tidningspapper som de boar med så vet att man ska ta bort häftklamren :) #8 okej, förhoppningsvis lär de sig fort så jag kan byta till matta när de har lärt sig :)
#9 va bra! När det gäller lukten så är det ju tvärtom med toalådan, där får det gärna stinka av hjärtans lust när man tränar så bara bra om det ligger riktigt mycket nerkissade tidningsbitar och strö där, så de små liven fattar galoppen
.
Nu har jag börjat med tidningspapper och toapellets i låda. Såklart börja de riva och tugga lite på pappret men var bara jämt ibörjan så nu har dem lugnat sig med det. Började lägga i kisspapper nu.. Som vanlig så gräver de ur allt ur toan som de gjort tidigare vilket gör mig frustrerad. Lägger i igen efter de grävt.. 2 minuter senare så är det urgrävt igen. Får hålla på att gå fram o tillbaka hela tiden. Känns som inget kommer funka ändå :(
#11 hmm har du grävisar också som ska ha ut allting ur lådan…. jobbigt. Då får jag lite idétorka faktiskt. Du kan ju försöka framhärda 2-3 dagar med att lägga allt i lådan igen om du orkar så får man se om de fattar poängen.
Har de stora burar? En kanin som jag tränade var hopplös på större utrymmen men stängde man in henne i hennes bur på 120X50 ca så pinkade hon i lådan. De är ju renliga djur trots allt och vill inte ha det smutsigt.
Jättebra knep att pröva i denna tråd gällande toaträning!
Mitt tips? till dig Taxie är att spana i din djuraffär om de möjligtvis säljer alspån. Om det nu inte fungerar med tidningspapper. Det ströet är inte lika dammigt och "flygigt" som kutterspån och också tacksamt att använda till kaniner med lång och kanske lite ullig päls, det fastnar inte på samma sätt :)
Det ströet är dyrare än vanligt kutterspån men ganska enkelt att städa med tex en kattsands-spade, så på så vis går det inte åt jättestora mängder… Förutsatt då att kaninrackarna inte kissar ned underlaget i hela buren, ehe…
Jag tänkte också vara fräck o här i tråden fråga er som orkar läsa hela detta inlägg om ni har något bra tips? på en liten låda att använda som kanintoa med riktigt låga kanter?
#13 utställningslådor till katt av den här typen:
http://djurmaxi.se/kattlada-utstallning-p-2139.html?cPath=2_52_246
Finns i de flesta djuraffärer. Den här var ovanligt billig faktiskt, 35 spänn…
#14 Supertack!
Den ser ut att passa även en mycket bekväm kaninskrutt och jag kan hålla med om att den har en tacksam prislapp!
Min bur är på 50x50x120 till två kaniner :) Men får se hur de går, än har dem inte fattat grejen.
Nu har kaninerna gjort framsteg. Bytte toahörnan till en plastlåda istället och dem kissa bara i den igår, dock så bajsar dem inte i den
. Nu när jag kom hem idag hade dem kissat lite i buren vilket fick mig lite besviken. Men hoppas framstegen håller i sig. och dem ligger inte och slappar i den nya lådan 
Heja! Då ville de hellre ha en sån. Grattis till dig, bara att köra på. Min superrumsrena kanin sen 1,5 år tillbaks som inte gör en droppe utanför lådan har däremot fått nåt slags problem med det och kissat utanför lådan flera dagar i rad. Inte kul när man får tvätta och byta mattor varenda dag. Vet inte alls vad det är för fel.
#17 Tappa ej modet. Det går inte att vända på en dag.. Men hur såg toan ut? Var den grisig? För i så fall kan det ju bero på det? Om de är två stycken som delar en låda?
Lådan var sådär, men fixade det förut med städning. Ville inte städa för mycket så den tappar lukt 
Har också märkt nu att nån av dem råkat kissa i lådan men det hamna på kanten av ett hörn av lådan och hamnat i buren ändå. Den är lite rundad i hörnen så kan vara därför.