Rådfrågning om ny kanin
Jag och sambon ska snart flytta till hus, och då ska min nuvarande dvärgvädur få flytta ut till lekerstugan som finns på gården. Och i samband med det så skulle jag vilja skaffa en kanin till som sällskap åt honom, och undrar över om vilket kön jag ska välja mellan, för Breezer är kastrerad, snart 1 år gammal, och undrar om det spelar någon roll ifall jag tar en Hona eller hane?? Kommer välja mellan raserna dvärgvädur eller fransk vädur, och hade också tänkt att de ska få gå lösa ihop i stugan. Brukar det bli problem med att skaffa en till och sätta i hop dem sen? Ska givetvis ha dem isär första tiden så de lär känna varandra, men vill gärna skaffa en så ung kanin som möjligt, så de får växa "ihop" om ni fattar hur jag menar.
Vill gärna ha råd från er som kan, innan jag gör slag i saken och att det sen kan bli fel.
Hona skulle jag definitivt rekomendera, för säkerhets skull!
Om man vänjer dom vid varandra långsamt så brukar det oftast fungera med kastrerad hane + hona, men ibland går det inte och det måste man vara beredd på. Men om det går brukar kaninera bli bästa vänner! :))
I början måste du ha varsin bur/bur+stuga så att dom kan eventuellt sitta kvar där om de inte skulle funka ihop.
Vänj dom med galler emellan (hage) och så kan du sätta in dom i varandras burar över en natt (alltså att dom är i den andra kaninens bur, dom är inte í samma) för att vänja sig vid doften.
Sen en del möten under uppsikt på något ställde där ingen av kaninerna ha sitt revir. Och funderar du på att sätta dom i samma bur efter ett tag så se till att den är nogrant rengjord så inga revirmarkeringar är kvar i buren. Annars kan den ena kaninen, speciellt honan, känna att någon inkräktar på dens revir.
Lycka till!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Kastrerad hane och hona brukar funka. Köp hellre än liten ras, som dvv. Så att du inte stoppar ihop en stor fransk vädur och en liten dvärgvädur :) Annars så är det bara köra på!
Om det hade vore mig hade jag tagit en hona , efter som at du redan har en hane som är kastrerad så gör det ju inget , men haner kan ju börja bråka .
Lycka till :)

Ok, tack för svaren! Ska fundera ett par dagar på det här, men jag tar era råd och väljer en hona iaf.