Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 742 ggr
KaterinaPetrova
0

Gör sina behov i HELA buren

Min kanin på snart 9 månader vill inte bestämma sig för något speciellt hörn i buren att göra sina behov på. Ibland använder han vattenskålen som toalett, och ibland inne i huset. Men helst föredrar han att använda alla hörn - eller hela buren. Detta innebär alltså att jag byter underlag varannan dag. Har ni några tips? på olika toaletter eller något annat? När han får vara lös inomhus hoppar han alltid in i sin bur och gör sina behov.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Dors1
0

haha så gör min buse med :P

AkaiTsuki
0

Bättre att han gör dem i hela buren än i hela huset :)

Du kan prova att byta till ett annat strö i buren och det gamla ströet i toan

Om du har spån i hela buren nu, kanske byt till toalätt(papperspelletssort) i resten av buren och lägg spån i toaletten om han är van att kissa i spån. Om han heldissar att kissa i spånet efter det kan du prova toalätt i toaletten.

Det kan även va så att han kanske är extremt petig och inte vill kissa där det redan finns kiss där (Alltså onödigt att kissa på samma ställe ifall han tänker markeringsvis)

//Joanna

KaterinaPetrova
0

Tack för tipsen Glad

[Mi-rand-a]
0

vet att min kanin kissar bara i toalådan när jag har spårn där och toalätt i resten av buren sen om jag har spårn i hela buren kissar hon i hela buren :p

minaninar
0

En grej att tänka på: en del kaniner är väldigt renliga av sig: dvs. de vill inte gå på toa på ett ställe där det är fuktigt, bajsigt osv. Vilket kan betyda att om man verkligen vill att han ska hålla sig i en hörna så gäller det att byta strö i den hörnan kanske två ggr om dagen.

jag har frigående kanin som har tre toalådor på olika ställen - ändå kan den ena bli så pass äcklig att man kan behöva plocka bort en del o fylla på. Just nu kör jag både strö o halm i lådorna (halmen mest för att det hindrar ströet från att hamna utanför). Om den låda min kanin vill gå på är för äcklig så går han precis utanför den.

Så följ de andra tipsen, men se till att ha toalåda i nån hörna o lägg lite hö i den så han kan sitta där o käka o gå på toa samtidigt. Sedan kollar du den morgon o kväll o byter när det ser äckligt ut. Glad

Kanske funkar.. annars är kastrering en bra idé.. om du inte gjort det.

KaterinaPetrova
0

Okej, tackar :)