Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 3037 ggr
[Totoros kaniner]
0

kaninungar försvinner

Nu e små pluttarna 5 veckor och jag längtar tills de e dryga 8 så jag kan börja flytta hem dem till mig.

det är grannens kaniner. De var 6 från början. men vid 14 dagars ålder fann grannen en kaninunge död utanför buren.

Under natten mellan lörda och sönda försvann en unge och inatt försvann en till. Det finns inga hål i buren, inga spår. De e bara borta.

Vår teori är katt eller om ngn stulit dem. Men om det är en katt, hur kan de få in tassen o få ut ungarna utan att lämna spår?

Va kan vi (jag o grannen) göra för att skydda de återstående 3?

[Luppa]
0

Sätt hänglås på buren, OM det skulle vara en människa som släpper ut eller tar ungarna.

Anna Thisell
0

Mink? Hur stora är maskorna på nätet, kan ex en mink ta sig in?

Såg själv en förrymd mink vid grannens tomt härom morgonen - den måste ha rymt från en minkfarm några mil bort…

Men som sagt, lås på buren så är ju människobiten eliminerad.

//Anna Thisell

Törnbottens Kaniner
https://tornbottenskaniner.com/

Yome
0

jag tänker att de kan vara en hermelin eller något liknande som kan komma genom gallret

[Totoros kaniner]
0

#3 hur ska vi skydda dem ifrån ev hermelin?

Anna Thisell
0

Hermelin och mink är väl ung lika stora… Hur stora maskor har nätet i buren?

//Anna Thisell

Törnbottens Kaniner
https://tornbottenskaniner.com/

imsuchadiva
7

Hade jag varit ni hade jag plockat in kaninerna så fort första ungen som försvann.
Är det någon som snor ungarna så kommer dom åt dem även om det sitter ett fjuttethänglås på buren.

MoaL
0

Mink är betydligt större än hermelin, men oavsett vilket så vore det bästa om ni flyttade kaninerna antingen inomhus eller till exempelvis en altan, eller åtminstone till en bur som inte är i markhöjd. Utomhusburar kan dock aldrig hålla människor borta.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

RosarysKaniner
2

Vad jag vet så dödar minkar/hermeliner bara för skojs skull och brukar inte ta med deras byten. Vi hade 14 kaniner som blev dödade utav en mink/hermelin och fann då dem ihjälbitna i burarna. Rynkar på näsanMen som resterande säger, jag hade tagit in kaninerna för att verkligen vara säka på att de inte händer dem något.

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ

[Totoros kaniner]
0

tackar för svar!!

jag ska säga till grannen att ta in dem. Hon tänkte ha dem i kall garag. problemet är tar hon dem inomhus så kan vi inte ta dem för min man är alergisk så vi kan inte ha en innomhuskanin.

vi hade en stor minkfarm för länge sen i krokarna som en grupp djuraktivister släptte ut, men som min man beskrev så hade alla dött direkt efter de blivit utsläppa.

deras bur ser typ ut så här: typ komposthåls storlek.

http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/tvavaningsbur-maskot-med-tva-luckor-nedtill-668.html

Fridaaaa
0

#9Minkar dör inte direkt när dom släpps ut. Dom svälter ihjäl de flesta av dom :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Totoros kaniner]
0

#10 jag menade att det inte finns nå kvar av dem.

Fridaaaa
0

#11 Ok för det var inte så du skrev, var därför jag skrev så :)
finns ju vildmink med :)

Ph77
1

Kompostgaller kryper ungarna LÄTT igenom, så då kan de ju smita helt på egen hand… 2x2cm svetsat galler är betydligt bättre att ha. Är det galler mot marken? Tunnlar gör inpassage och utpassage helt obemärkt.

ph77

imsuchadiva
0

Kaninungarna kan ta sig igenom de där "nätet"..! / fredrikalidman.blogg.se

fossingen
0

Kanske uppäten av mamman? Händer ibland, men kan också vara rovdjur eller en vanlig katt, katter springer gärna iväg med sina byten för att visa upp för ägaren eller för o leka med den. Händer att kaniner kan putta ut ungar ur burar om den är sjuk eller inte vill ha den, men verkar inte så i detta fall.

Norr finns det nu gott om minkar och mård också.

totten
0

Våra kompisars ena kanin blev halft uppäten genom ett sådant galler… Huvudet var kvar i buren och hos hennes kompis… Usch och en liten kaninunge kan de ta och ta med sig!

Fridaaaa
0

#15 Inte när dom är så pass gamla, brukar vara första dagarna, max första veckan i så fall, är dom 4-5 veckor gamla dödar mamman dom bara om det är något som hänt.

fossingen
0

#17, oj de var visst fem veckor, trodde de var typ nyfödda.

Fridaaaa
0

#18 Tydligen började dom försvinna fårn 14 dagars ålder, men tror inte det är mamman från den åldern heller…

fossingen
0

19# Stor risk att de har lyckats smita själv om det är kompostgaller som galler, de är väldigt rörliga vid den åldern, men kan även vara rovdjur.

Fridaaaa
0

#20 Ja precis. Tror med att det är det som hänt eller ett rovdjur

[Totoros kaniner]
0

vi har svårt att se hur de skullat kunna smita ut själva, gallret ser ju ut som kompost men det e ju mindre hål.

sen är det nät under.

Jag sa till grannen att ja tyckte de skulle ställa in dem i garaget nu men jag har inte sett om hongjort de. de e ju så underbart söta de små och så tråkigt om fler försvinner.

mamman är ung men hon sköter ungarna klockrent. det e ju ingen som skadats för då hade man ju sett skador  på dem.

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

ta in dom för guds skull! :/

Dipsie'n'Poo
0

Skulle nog be din granne att ta in dem i garaget. Om inte h*n gör det. Kan kanske du erbjuda ditt garage? :) (om du har något förstås :P)

Men en fråga… uppäten av en hermelin? En annan kanin alltså? Förvånad

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Marshmello
0

#24 En hermelin är ett mårddjur. :) http://sv.wikipedia.org/wiki/Hermelin

Dipsie'n'Poo
0

#25 Jaha oj. Hur kommer det sig att dem har samma namn? Obestämd

Marshmello
0

Det har jag ingen aning om faktiskt, men visst kan det vara lite förvirrande… :D Det är ju en viss skillnad ;)

Dipsie'n'Poo
0

#27 Haha ja. Blev lite förvirrad, hermeliner som blivit rovdjur helt plötsligt liksom. x)

[Tilde]
2

När Willow var ca 3 månader gammal kunde han krypa ut genom hålen på vanligt kompostgaller. Så självklart kan 5 veckor gamla ungar också göra det. :o

Fridaaaa
0

#26 Det är därför man i regel säger "hermelinkanin" för att det inte ska förväxlas :)