Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2021 ggr
emelieringstrom
0

Kissar i sängen?

Hej! Min ettåriga kaninhona har alltid varit väldigt rumsren och har aldrig kissat utanför buren i sitt hörn. Nu har hon bärjat gå lös i mitt rum och kissar inte där heller FÖRUTOM i sängen. Sängen är det ända stället hon kissar på, och på flera ställen.

Hur kan jag få henne att sluta kissa i sängen? Vill ju gärna att hon ska få vara där och mysa med mig.

Yome
0

Min hane gör exakt samma sak! dock märker jag när han ska kissa (han brukar bajsa före) och då puttar jag ner honom, minsta lilla bajs i sängen så åker han ner om han inte äter upp den direkt då vilket han också brukar göra men ibland lurar han mig! sen brukar han ha sitt speciella kisshörn och då brukar jag sätta täcket eller kuddar där och då kissar han inte men oftast får han bara vara ute på kanten av min bäddsoffa för där kissar han inte heller, men nu har han varit lite väl kissig och bajsig i soffan så nu får han inte alls va där på ett bra tag då brukar han skärpa sig.

Så tycker du borde sluta släppa upp henne i sängen ett bra tag sen kan du låta henne komma upp och va extra uppmärksam då så kanske du hinner stoppa henne innan hon kissar och om hon gör som min, bajsar innan så sätter du ner henne eller in i buren i nån minut och fortsätter så, då brukar de bli bättre :)

emelieringstrom
0

Ja, jag får prova med det! Fast det jobbigaste är att hon är busig och passar på att hoppa upp i sängen när jag går ut ur rummet :P

Har iaf försökt tvättat kissfläckarna med Urine Off nu. Så hon förhoppningsvid inte känner sin "kisslukt" där :P

minaninar
0

Jag fattar inte inlägget riktigt: säger du att hon bara kissar i sängen. Eller kissar hon på andra ställen i rummet också?

Min erfarenhet är att de väljer ett ställe som de vill kissa på. Kan vara längs en speciell vägg, i ett hörn etc. Så möjligen står din säng just där hon tycker det är bäst att kissa.

Ifall du har möjlighet att möblera om i rummet så sängen står längs en vägg där hon aldrig kissat - så är det en bra idé. Alternativt om du kan sätta en bra kisslåda under sängen med en stor näve hö i ena kanten o försöka locka henne att gå på toa under sängen. Men det berorr ju på hur din säng ser ut…

Man kan skaffa kisskydd till säng på IKEA, det är vitt, egentligen ska man ha det runt madrassen, men man kan ju slänga det över sängen också. men det kommer inte hindra henne att kissa - bara att det inte går igenom på dina grejer.

Kisslukten är nog inte det som avgör. Lägger man något kissigt på fel ställe så går kaninen inte dit o kissar.. är min erfarenhet. Det måste liksom ligga rätt ii rummet…

Men det som verkligen hjälpte mig var att möblera om o ställa toalådan där han ville kissa o ha mkt hö som han kan mumsa medans han gör sitt.

crazydreamer
0

nu har jag bara en hane..

Men jag var tvungen att kastrera honom.. då försvann problemet..

Nu är han jätte rumsren och lika goo som innan..

// Nyfiken Jenny

[RC1393]
0

Kaniner kissar gärna i sängen för att den är mjukast, och kisset skvätter inte så mycket, vilket är otrevligt även om man är kanin :)

Enklast är ju att inte låta henne vara i sängen, mysa kan man ju göra någon annanstans! :) Själv har jag kaninen ute och det är nog så trevlig att sitta på backen och klappa, du kan ju kanske göra liknande men sitta på en kudde eller nåt? Dessutom är det säkrare för kaninen att sitta på marken än uppe i sängen, om den skulle råka ramla ner eller nåt. Sängen är ju trots allt mycket högre än ett vanligt hus/hylla som kaniner brukar ha :)