Färg och tecknings fråga
Fick reda på att man inte kunde para en rysstecknad med otter/white/tan, viltfärgat eller färger som är av gener gul(ex. madagaskar, isabella, siameser) samt brun (ex. havanna, egern, beige).
Att det fungerar att para med zobel blå och zobel brun, även andra ryssar samt vit rödögd om denna inte har vilt/otter bakom. Utan härstammar från ex. svart och blå.
Men borde det inte gå att para med blå och svarta kaniner då? Vad skulle de kunna uppkomma i en sådan kombination?
Tacksam för svar!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Det går. Om du tex parar med en svart kanin och de inte bär på andra anlag så får du svarta ungar, parar du med en blå så får du också svarta (om inte ryssen är blå eller har anlag för det).
Ryss svart: an_ B_ C_ D_ gg
Ryss blå: an_ B_ C_ dd gg
Ryss svart + svart= svarta ungar med anlag för rysstecknat
Ryss blå + blå= blåa ungar med anlag för rysstecknat
:)
Okej, tackar för era svar :)
-' Malin Hultman
Du kan para med de färger du nämner i första inlägget MEN det kan resultera i färger som INTE går att ställa ut. Beror på om pappans och mammans stammar är "rena" eller ett ihopplock från alla håll :-P Ett svart eller blått djur kan bära på alla möjliga dolda anlag Vad vill du få för färg på ungarna?
ph77
#4; Jag vill få fram mer ryss eller vrö. :)
Och då godkända för utställning.
-' Malin Hultman
Om du vill ha ryss så parar du med en vit rödögd som inte är vilt i generna eller någon av de färer du nämner ovan, eller en som redan är rysstecknad. Alternativt en som är ex svart med ett anlag av vit rödögd.
Ljustadalens kaningård
Men är rysstecknad recessensivt eller dominant?
#6; Det är just de att tror inte det finns så många ryssar i just dn rasen jag tänker på, just därför är jag ute efter vilka färger mm det går att para med. :)
-' Malin Hultman
#7 Ressensivt för zobel och chinchilla, men dominant över vit rödögd.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Det enda anlag som är UNDER ryss är vitrödögd. Allt annat dominerar. Två ryssar kan såklart få ryss-ungar. Den andra föräldern MÅSTE bära anlag för vrö eller ryss. Jag avlar själv endast på dessa anlag och vet hur svårt det är :-)
ph77
Det är kul med dolda anlag. Mina kaniner var blå och viltgrå och så fick jag med en ryss i kullen, det var oväntat och kul. :-)
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Kul men väldigt svårt….
ph77