Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4460 ggr
hobbymupp
7

Mollycoddle

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår köpte jag lilla "Molly" (Mollycoddle som betyder överbeskyddande) på Alingsåsutställningen av Kolartorpet. Hon är en renrasig Sachsengold med fina tyska släktingar och en pappa som fått 95 p i Sverige.

Idag kom hon hem från Alingsås och får spendera natten frigående i mitt badrum tills vi åker ner till sommarstugan imorgon. Lillan har redan vågat utforska (och smaka på) all inredning i badrummet och hon är hur kelsjuk som helst. Kli på nosen märks redan att det är en favorit!

Har väntat på denna tösen i några månader och nu är hon äntligen här! I natt kommer jag sova gott och drömma glada drömmar.

Tänkte att detta kan få bli tösens lilla bildtråd, som Nathalie Natha-mjau gjort med sin JumJum :) Första bilden blir från utställningen och första gången tösen satt i mitt knä, tagen av Greta.

Alone
0

Härligt! lycka till med henne :D

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

hobbymupp
4

Sen en bild på när hon gjort sig hemmastadd i badrummet. Hon verkar redan vara rumsren, smidigt, för hon springer fram och tillbaka till transportburen och bajsar samt kissar. Inget utanför alls än så länge :) Duktigaste lill-tösen

hobbymupp
0

#1, Superunderbart! :D Tack :D

[Djurlinnea]
0

Så vacker! ^^

hobbymupp
0

#5, håller helt med dig, smälte totalt för rasen när jag såg den och för henne igår. Så eldig i färgen, i USA kallas rasens klubb för nått med eld, logiskt!

[Djurlinnea]
0

#5 Ja precis.

hobbymupp
10

Idag fick tösen mysa i den stora kaninhagen. Efter mycket spring är det najs att leka lite kurrra gömma, för visst syns hon knappt i gräset ;D hehe

Fridaaaa
0

Vad söt hon är!: D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NaDa...
0

Oj vad fin hon är!

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

atlanta
0

Underbar liten tjej Glad

natha-mjau
0
[Tilde]
0

Hon var riktigt fin, älskar färgen! Man blir liksom glad av den! ^^ haha

tussen12
0

Gud va söt! (^^)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Michiis
0

Åh så fin! :D

// Michis

hobbymupp
6

Hon hade säkert tackat, om hon inte sovit som en liten stock just nu ^^ busat i hagen i eftermiddags.

hobbymupp
4

How to kill a salladsboll fylld med ängshö! Hon äskar denna lilla boll från gnagarboden:)

hobbymupp
7

Min lilla tös äter enorma mängder druvbajs, eller… iaf mycke!

Inaarah
0

Sjukt vilken söt liten flicka! Och helt underbara foton, samt bildserier. Skrattande

hobbymupp
0

#12, visst är färgen härlig! :D det var just vad jag fastnade för hos rasen. :)

#18, tack! :D

hobbymupp
3

Idag fick hon testa på att ha sele på sig! Det gick superbra, hon skakade på sig en gång och sen var det som vanligt.

viggebys
1

Åh vilken drömtjej ! Kanske man ska ringa carro och se om hon har någon åt mig också - hehe ;)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

hobbymupp
1

#21, Hon har fakiskt fått en Sachsengoldkull till nyligen har jag för mig ;D De är så fantastiskt vackra med sin eldiga färg, och så massa personlighet på det! :D

Vincent...
1

väldigt fin lite tjej :)

HAHAHAHAHAHA…..

viggebys
2

#22 och har jag inte fel kan dom väl passa för hoppning också? söker nämligen en framtida avelshane/hopphane till mina "hopphonor" (än så länge bara bebisar) :)

hobbymupp
0

#24, det kan de säkert, minst lika bra som typ holländare och andra små raser :) Satte in ett hinder i Mollys Hage idag med två bommar, 15-20 cm högt och det hoppade hon självmant några gånger, utan att någonsin ha testat eller fått hjälp :)

NaDa...
0

Åhh nu blev jag sugen på en Sachsengold.. När hon hoppar så bra redan :) Speciellt när Kolartorpet är typ den närmaste 'Seriösa' uppfödaren.. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

viggebys
0

Åh, kanske ska ha en liten hane sen då … hihi (a)

Stiinisen
2

#24 jag har en pojk sen (sachsengold) som senare ska bli ev. hoppkanin 0:)
Har gjort lika dant som Hobbymupp har gjort , fast lös gående , och han hoppade 10-15 cm utan problemas ;)

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

viggebys
0

#28 vart finns du ? ^^ intresserad av att låna ut honom till Avel sen ? :)

Stiinisen
0

#29 ajjemen! ;)
Bor i västra götaland , Karlsborg. :)

// Stina och Kaninerna

viggebys
0

#30 PM.a mig istället ^^

hobbymupp
1

#28, det va lösgående för molly också, hindret bara stog i hagen hela dan medan hon var där, och så hoppade hon några gånger när hon ville:)

Stiinisen
0

#32 så sött för caspian är så 'morsgris' av sej så han hoppar över hindret , och så ser det ut som om han har glömt nått.
Då hoppar han tillbax över hindret och pussar mej ! ;3
kaniner är det bästa i världen :3

// Stina och Kaninerna

hobbymupp
0

#33, MOlly är också ganska pussig och superklättrig, ska alltid sitta i knät och ibland när jag tittar ner på henne kör hon upp nosen i ansiktet och pussas xD

Stiinisen
0

#34 Sachengold är helt underbara! :3
Puss-Rasen verkar det som! ;)

// Stina och Kaninerna

hobbymupp
1

Skickade en bild på molly (den på #15) till en Engelsk uppfödare som jag mailat lite med. :) Hon har supersöta Sachsengoldar eller Thrianta's som det kallas i England+America

Hon svarade, till min enorma glädje;

"Hi Emma
Thanks for the photo and update. I have to say she looks lovely, I think you've done well there! Her colour looks excellent. I hope you have much success with her!
Kind regards
Fiona "

Fionas hemsida: http://www.aeolus-rabbitstud.com

hobbymupp
2

Varje gång <3 x')

bambiiii
0

Gud vilken sjuk snygg grej!! <3 <3 pussa henne massssssoooooooorrrr!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

hobbymupp
1

#38, hon får en hel dle pussar ;D

Idag fick lilltjejen öva sig på att vara inomhus utan att tugga på saker. Gick bra, om hon gör fel säger jag nej och då slutar hon.

hobbymupp
10

Idag, innan maten, skulle jag sätta nät över utehagen så att Molly kunde få vara ute under tiden vi åt. För att göra det måste man forma utehagen som på bilden, annars passar inte näten.

När jag ändå var igång så tänkte jag testa lillans hoppande lite extra, hon hoppade ju två pinnar frivilligt när hindret bara stod i hagen, nu tänkte jag testa att locka henne över hindret , om hon ville :) Och tänka sig, när jag satte mig på andra sidan hindret kom hon skuttande, utan att riva. Värmde upp med 2x hopp med två pinnar, sen ett storhopp med 3! Så stolt!

viggebys
0

Underbar hoppbild på lilltjejen !

hobbymupp
2

Ännu mer hopp, men över "naturliga" hinder :)

hobbymupp
3

Växer så det knakar!

minaninar
0

#17 haha,…*XD* like a Boss.. damn skippy!

Otroligt fin, bara finare ju större hon blir.

Blev bara nyfiken, vad är det för matta du har i buren?Tungan ute

hobbymupp
1

#44 :D eller hur!

En Hampamatta från Åhlens, nature eko tjoho :) Dvs, hon kan tugga på den utan att bli skadad av det! Var lite tveksam till matta först, men med en bur på 70x150 i botten så krävs det för mycket spån för min smak xD Molly gillar den och sover alltid på den :)

Frosstis
0

Gud vad fin! :) Älskar hennes färg. Hur stor blir hon?

hobbymupp
0

#46, hon kommer väga ca 3 kilo :) Färgen är fanastisk! :D

Alla som blir lite förälskade i Sachsengold ska veta att om allt går bra på utställningarna för henne och hon fortsätter va såhär go' så kommer det en kull våren 2013 med en bra hane som far ;)

Saffran.
0

Gud vad fin hon är, och ni verkar passa varandra väldigt bra. :)

NelliZ
0

Åh, vad underbar! :3 Grattis till nya köpet!
Har faktist aldrig sätt denna rasen innan, men nu är jag kär…

//Julia

hobbymupp
5

Tackar :D Hon är superfin, och rasen är fantastik! :D

Här gör hon ett glädjeskutt i sin stora Hage.

Frosstis
0

#50 Hahaha! Skrattande

minaninar
0

#45 Måste kolla om de har det på mitt Åhlle också.Tungan uteOskyldig

hobbymupp
1

Nu ska jag testa att infoga några bilder direkt i detta inlägget :D Får se hur det går.

Molly växer och väger som hon ska. Nu Har vi flyttat hem för sommaren från stugan och hon har fullt upp med att bekanta sig med omgivningarna.

slarvigt
0

Åh, så himla fin! <3

Jag som i vanliga fall är en sucker för dvv verkar ha fått en ny kärlek… Hon är verkligen helt underbar :)

hobbymupp
0

:D Visst är hon? Min sötnos :3

Ooch för alla sachsengold-förälskade pp's, nästa vår blir det nog en kull här nere i Skåne hos mig, av denna fantastiska lilltös :) Allt hänger på hur utställningarna går osv :P

hobbymupp
0

Lillan hoppar bättre och bättre nu ^^ Denna bilden är från i början av veckan och när jag försökte igen idag kändes det verkligen som hon börjat förstå galoppen! Hon hoppade säkert 40 cm två gånger och ibland hade hon en hel del driv. Men hon blir ju trött ganska fort så man får akta sig så man inte gör henne irriterad på hoppningen :) Lagom är bäst!

minaninar
0

På vilket sätt ger klickerträningen självkänsla till kaninen?Förvånad

PS: har du någon riktigt bra rekommendation på hemsida eller bok om man vill läsa om klickerträning?

hobbymupp
0

#58, just denna träningen var till för att Molly skulle få känna självkänslan att hon "klarar av" att få sitt klick när hon gör det hon gör. Lätta övningar med rörelser hon gör själv i buren som man sen överför i träning.

Amerikansk forskning har visat att kaniner blir mer självsäkra och mindre stressade om de får använda hjärnan på det sättet som klickerträning och possitiv förstärkning i allmänhet kan ge :)

Bästa jag hittat är absolut http://www.clickerbunny.com/

minaninar
0

SkrattandeKyss Tack för tipset! Kewl att det forskats på det!

Katten_
0

Ursöööööt! :D Vill också ha en sån hona :3 Jag gillar honor lite mer, men bara lite :)

/Christel & kaninerna! Glad

minaninar
0

#59 Förresten, har du köpt boken de säljer på den sidan du rekommenderade? Och i så fall, var den bra?Skrattande

hobbymupp
1

#61, de luktar ju inte lika mycket iaf ^^ nä, men de är superfina :) hanar o honor har olika fördelar :)

#62, nej det har jag inte, men jag är grymt sugen. Hatar dock e-böcker och älskar att hålla den riktiga boken i handen men har inte hittat några som antingen fraktar billig till sv eller säljer i sverige :/

hobbymupp
1

Molly var på sin första utställning förra veckan. Hon följde med trots att jag visste att det inte skulle gå tipptopp, med tanke ofärdig päls och kropp. Dock gick det ju superbra på andra punker! :D

hobbymupp
4

Lillan blir större och större, i förrgår fyllde hon 5 månader och har börjat mörkna i färgen :) Blir finare och finare för varje dag, min älskade lilla busfia :D

tussen12
0

så söt! Kan du inte göra en film hur hon bor?

hobbymupp
0

Kommer nog snart en artikel om det på kaninmagazinet :) men jo det skulle jag väl kunna :D

hobbymupp
5

Molly byter päls för fullt och är ytterst blåten med att mitt rum är fyllt med flyttkartonger! De kan man hoppa upp på, bita i och gömma sig bakom. Kan det bli roligare? (ja det kan det, när matte ska göra gömställe-lekstugor av dem :D)

hobbymupp
0

I helgen var vi i Värnamo och Molly höjde sig 0,5 poäng! Hennes päls blir mer och mer färdig och kroppen kommer inte vara färdig förrän i vinter. Därför är jag supernöjd med 93 p ( 5/5-10/10-37/40-9/10-8,5/10-18,5/20-5/5), Kommentar "ej färdig" på päls och färg. Hon hade tillsammans med en till Sachsengold bäst poäng på färg, och det i fällning!! Kommer två utställningar i November, då sjutton kör vi på 94p :D

Om man är sugen på en Sachsengold så kommer jag troligen låta henne få en kull i vår med en hane som ska ha superfin kropp. Kroppen är Mollys "problem", färgen och pälsen är bra. Ska bara hitta en hane som jag tycker är värdig att bli pappa x)

Är man intresserad av en röd liten kompis i vår så kan man höra av sig redan nu. Inte bindande, men jag skulle tycka att det var kul att veta om det finns intresse för små Sachsengoldar i Skåne :) 
(eller i resten av sverige, transport kan säkert ordnas)

hobbymupp
0

Kortet. Som sagt, jag är medveten om att kroppen inte är klar. Det "ska" dem inte vara förrän i vinter. Då hoppas vi på minst 37,5 där.

Pälsen skriv som ej färdig, vilket innebär att hon håller på att byta till vuxenpäls. Då blir pälsen lite flammig och trög, vilket ger avdrag. När hon har fällt färdigt tror jag båda punkterna kan gå upp minst 0,5 p var.

Hanen jag vill hitta ska ha 38 i kropp och resten ska ju inte vara dåligt heller. Gärna 94,5 eller 95. Jag är kräsen med mina framtida bebisars pappa… Får kanske köpa hem en på europautsätllningen i Tyskland ;D

hobbymupp
4

Molly kan nästan röstkomandot för stå ^^ Visar man med handen går stå, snurra och gå på bakbenen hur lätt som helst. Mer hade säkert gått om jag lagt tid på det :)

[EllenAlicia]
2

sötnöt ^^

totten
1

Men vilken fin kanin du har!

Du skriver så säljande ;-)

hobbymupp
4

Om man älskar att ta en eftermiddagslur vid soptunnan måste man väl vara en liten skitunge? ;)

Där: http://www.videofy.me/v/650043 kan ni se när en väääldigt godissugen Molly visar lite trick hon kan :)

[EllenAlicia]
0

sötis :)

vad har du för kamera/objektiv?

hobbymupp
0

:)

Nikon D90, nikkor 18-105

tussen12
0

blev det någon vidio hur hon bor?

hobbymupp
1

#77, oh just det! Har en liggande! Ska bara klippa ihop den :)

Tinycee
0

Fy så söt. När är hon född :)? Vilken måna alltså :)

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

hobbymupp
0

#79 Min sockerunge :) <3   4 April 2012 :)

Tinycee
0

#80 Ca en månad äldre än mina småttingar då :D

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

hobbymupp
0

#81 Jasså? :) Sachsengoldar? Vilken ras?? :)

tussen12
0

#78 Skrattande

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.