Börjar bli jobbigt
Mina kaniner har väldigt stora burar, 2 våningar som är väldigt höga i höjden.
Lutchia, min hona, har jag försökt lära att göra sina behov i toaletten & det har fungerat halvbra. Hon har bajsat i buren, men kissat i lådan.
Nu, för några dagar sedan var där inget bajs eller kiss någonstans i buren. Märkte då att på bottenplanen, där hon har 2 rätt stora stockar att sitta på, har hon valt att göra sina behov på. Där var alltså en stor hög med både kiss och bajs.
Tog ut stocken, tvättade av den och lät den stå och torka i ungefär ett dygn tills jag la in den igen.
Gick ut till buren och märker att hon har fortsatt att göra sina behov på/bakom stockarna. Tog ut den igen, tvättade den, la på "luktegott", tvättade igen & lät torka. Fyllde hela "rutan" (bottenplanen består utav 4 "rutor") med jord för att få bort lukten. I dessa fyra rutorna är där gräs, som vi planterade för ungefär 1 år sedan. På fredag ska pappa hämta hem nytt gräs, och ska då plantera om gräset i burarna.
Lutchia har inte fått sina stockar ännu, utan ska vänta några dagar och hoppas på att hon slutat göra sina behov i den rutan som jag allra minst kommer åt. La i några ploppar bajs från stocken i hennes toalett och får hoppas att hon förstått att "det är här jag ska göra mina behov."
Stockarna vill jag verkligen ska vara i buren, då kaninerna verkligen älskar dessa "kiktorn" och sitter mestadels på dem.
Någon som har något annat tips? på hur man kan göra för att hon ska sluta göra sina behov där? Tänker mest på att lukten sitter ju kvar, därav att jag fyllde med jord.
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
Alltså är det inte möjligt att ställa stockarna på en lite annan plats i buren, och i stället en fin toalåda just i den ruta där hon verkar gillar o sitta o göra sitt?
Det kan ju vara att det där är bästa toastället? I så fall vore en generös toalåda med lite hö i en hörna/eller på något vis i anslutning, en bra idé.
Förstår att det är jobbigt att det är på mest otillgängliga stället, men om du kan sätta en låda där som går att dra fram?
Om hon bestämt att det där är prima toaställe så tror jag det är svårt att få henne att sluta.. Men ett alternativ är att du tar en stooor grej, en kruka, en upponervänd hink, eller balja o helt sonika ställer i vägen så hon inte får plats att göra något där..? Men som sagt, när blockeringen försvinner.. vet man inte om hon inte återtar sin plats?
#1. Nae, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men buren är byggd så att där är fyra rutor, på ena rutan (den som är svårast att komma åt) är där högre i höjd. Sedan på resterande rutor kommer kaninens hus med en trappa, alltså är höjden på resterande rutor hälften utav vad första rutan är. Och om jag sätter stockarna på någon utav dem resterande rutorna så får inte Lutchia chansen att sitta/stå lika bra som på första rutan.
Eftersom detta är på "marken" så känner jag inte att det är så värst bra att ha hö/liknande där, då det blir snabbt dåligt då det enda som skyddar är burens nät runt sidorna. Men det hade ju varit ett alternativ att ställa toalådan i hörnan där hon gör sina behov, om detta nu inte löser sig när jag kommit hem. Ska kika och se om hon gjort något behov i första rutan, eller om hon faktiskt börjat göra det i huset. Krångligt förklarat, men hoppas du förstår.
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ