Mat till stampe
Hej alla.. Jag tycker att detta är en jungel..
Alla dessa mat sorter.. och sen ser jag er skriva om att den ska inte äta det och det..
Fråga 1. om en kanin mår bra av mat som är köpt på zoo, inte den dyraste sorten. Kan man inte fortsätta med det då..
Jag kan erkänna att jag går inte och kollar alla värden på protein och allt sånt när jag handlar mat.. jag köper det som är gott…
Fråga 2. Hur mycket pellets ska en Kanin ha per dag?
Tycker detta är så sjukt rörigt.. Har suttit och läst massa trådar om maten… men jag blir inte klok..
Fråga 3. Någon bra sida på nätet som man kan beställa pelletsen???
// Nyfiken Jenny
1. Man ser ju inte hur kaninen mår invändigt så nja, är tycker inte man ska göra så.
Rekommenderade värden: minst 18% fiber, ca 13-15% protein, max 3% fett. Kalcium tror jag är 0,5%, rätta mig om jag minns fel :)
2. Olika, mellan ca 2msk-1dl beroende på, man ser lite på hullet.
3. Animali.se är bra, man får det direkt till dörren till ett bra pris. Rekommenderar Cuni complete eller Cuni pro som jag själv har.

Nää man ser inte hur kaninen mår inne i.. men när man är hos vet och den är jätte fin.. lagon vikt och allt är toppen.. den är frisk och kry… Tror jag hade sett om den inte mådde bra..
Nu en annan fråga.. Varför bara pellets mat.. Det är ju inte så roligt att äta samma mat år ut och år in..
Jag tycker ju inte det själv.. Och har även märkt det på mina andra djur jag har haft..
// Nyfiken Jenny
Nej, man ser ju inte hur levern ser ut. Sämre foder har ofta för mycket mineraler och vitaminer och sånt, och det ser man inte utanpå.
Är nog vår syn på saken, min 7åring har ätit samma mat i 4års tid och hon bryr sig inte speciellt. Torkade örter är populärt vintertid och färska kan man ge under sommaren. Kryddväxter funkar också förutom pelletsen.
#2 Håller med om det där att äta samma sak verkar himla tråkigt.. Men jag tror inte kaninen ser det så. Till exempel äter väl vi mäniskor ganska samma till frukost varje dag, och det går ju bra :)
Men sen kan man ju ge lite varierad kost också, som komplement till pelletsen och höet. Blad, grenar, örter, sallad och någon gång morot, palsternacka, äpple osv. Då brukar iaf min kanin bli glad :)

Det var lite detta jag ville komma fram till med mitt provoserande.. Alltså.. det går jätte bra att skriva att så mycket fibrer ska en kanin ha… och så.. Men för någon som inte kan något om vad protein och fibrer är bra för så fattar dom inte varför detta är bra…
Jag kan inget om att räkna på maten.. Är inte intresserad.. och då är det svårt för mig att ta in att jag måste fixa sånt till min ullboll..
Förstår ni vad jag menar..
Som tex.. det finns kanin mat att köpa på tex Ica.. varför är inte den maten bra.. det är ju massa olika blandningar i den.. ???
// Nyfiken Jenny
#5 därför att det är saker i den maten du köper på Ica som kaninen inte ska äta, som är skadligt för den. Jämför det med att vi tex bara skulle äta på McDonalds, varje dag, tre gånger om dagen. De har ju gjort undersökningar på det tom. Visst KAN man äta den maten, den är inte giftig på samma sätt som en flugsvamp att man faller död ner 3 timmar efter att man har ätit den, men efter ett halvår-ett år så har man förstört sina inre organ så mycket av att bara äta på McDonalds att man får en massa läskiga sjukdomar som leder till att man dör vid 45 ställer för kanske 80 år!
Jag gav min kanin Dogman som var billigt och bra och fanns i alla mataffärer. Han gillade den och såg ut att må bra. Men efter ett tag så slutade han först äta hö. Tja, vi gav honom annat mer grönsaker och mer Dogman. Sen fick han kladdigt bajs som stank så vi fick tvätta honom i rumpan varje dag. Sen fick han mjällkvalster så vi åkte till veterinären som sa att man kunde få det av nedsatt immunförsvar, men hon sa inte vad det nedsatta immunförsvaret kunde bero på, inte ett ord om vad vi gav honom för mat. Sen slutade kaninen äta helt och vi trodde att han skulle dö.
Då gick jag med i det här forumet och läste på om maten. Åkte till veterinären med kaninen flera gånger och kollade tänder osv vilket gick på massor med pengar. Sen har jag slitit som ett djur med att lägga om hans mat och få honom att äta hö igen, vilket vi till slut har lyckats med. Nu mår hans mage bra och han är mycket piggare och gladare och har inga mjällkvalster heller.
Så bryr du dig om ditt djur så lär du dig vilken mat de ska ha och inte ha, och börjar ge honom det. Det är inte svårare och behöver inte vara många ören dyrare än skitmaten på Ica. Du skulle inte ge dina barn McDonalds varje dag 3 gånger om dagen bara för att det var enklare och du inte var intresserad, eller hur?
1. Naturligtvis går det bra, om du bara frågar dem på affären vad det är för märke så du har koll. Någon som påstår något annat är ju bara dum. Billigaste sorten på djuraffären är nog MINST tre gånger så dyrt som t.ex de foder jag köper (Svenska foder kanin&marsvin), så man tjänar ingenting på att köpa den billigaste än ett annat bra.
2. ½ - 1 dl per dag för dvärgkanin. mer till digivande och mindre till feta.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Här kommer några enkla men väldigt viktiga tips? om maten:
- Ge ALDRIG "gnagarbladningar" som man köper varken i vanlig mataffär eller djuraffär med en massa olikafärgade bitar av grejer och en massa korn och säd i. Det är FARLIGT för kaninen.
- Ge kaninen fri tillgång till ett bra hö, varje dag. Det ska aldrig saknas färskt hö i buren. Likadant med vatten, byt vatten varje dag. Bra hö kan man köpa antingen på nätet (animail.se som du fick tips? om ovan har bra hö tex) eller också från någon bonde direkt som tom. kan bli billigare. Köp INTE Vitakraft hö (eller Vitakraft kaninmat) som finns i många mataffärer och djuraffärer. Det är gammalt skit som har legat hur länge som helst och inte innehåller en enda vitamin, typ.
- Ge kaninen ett bra pellets, samma hela tiden, ungefär 2-3 matskedar om dagen. Du ser om den äter hö bra och hur den mår så får du anpassa mängden pellets efter det, men absolut max 1/2 dl om dagen så länge den äter hö normalt, skulle jag säga. Jag återkommer med en lista på bra pellets som inte är svåra att få tag på och som inte är särskilt dyra.
- Ge kaninen färskt grönt eller torkat, efter säsong, som tillskott till hö och pellets, "omväxling" och godis. Aldrig för mycket och börja alltid försiktigt med tex färskt gräs på våren när kaninen vant sig av med det under vintern. En bra förhållningsregel med vad man ska ge är att det ska vara FIBERRIKT, alltså grovt. Det mesta som går att plocka i naturen är bra för kaninen, trädgrenar, ogräs som maskrosblad älskar dom, hallonblad, blåbärsris, grovt gräs. I affären kan man köpa färska kryddor som dill o persilja tex som godis. På nätet och i djuraffärer kan man köpa torkade örter som maskrosblad mm.

Självklart så bryr jag mig om min kanin.. Annars så skulle jag inte ha honom.. Han är en hitte kanin som hittades på en parkeringsplats..
Men jag förstår er.. Men när man pratar med Zoo så ska den ha vitaminer och mineral stenar och massa sånt..
Vet att dom inte kan allt.. men man blir förvirrad.. vilka ska man lyssna på..
Och nää jag köper inte mat på Ica.. utan det var ett exempel..
// Nyfiken Jenny
#9 tyvärr säger personal i zoo-affärer ofta fel. Du ska lyssna på folk som inte har något intresse av att sälja djurgrejer, tex erfarna kaninägare här eller veterinärer. Det finns flera bra sidor på nätet där veterinärer skriver artiklar om kaninskötsel som är bra, bl a veterinaren.nu.
Bra att du inte köper mat på Ica, det gjorde jag. Visst brydde jag mig också om min kanin och hade läst lite löst att de inte skulle ha "gnagarblandning" med säd osv, men det jag köpte var ju bara pellets och kaninen åt det och verkade må bra. Sen står det ju på paketet "helfoder" osv så visst tror man på det. Man tror ju typ inte att saker som är rent skadliga för kaniner får säljas på det sättet. Men tyvärr, så är det…
#9 Förstår att det kan vara en förvirrande djungel med massa matsorter osv. Nu vet jag inte vad du har för budget eller hur långt du har till foderbutiker.
Men istället kan jag rekommendera några bra foder som överväger mataffärssorterna, eller de flesta i djurbutiker helt enkelt. Dessa två första finns nästan alltid i djuraffärer. Lottie finns endast på Granngården. Bry dig inte om saltstenar då kaniner har en tendens att överslicka dem och blir därav väldigt sjuka, plocka bort saltsten. Ge endast Hö, lite pellets och grönsaker och grenar eller köp gnagarleksaker för tändernas trim samt för att ha något syssel.
Visserligen har endel kompetens som jobbar på djurbutik medans vissa har ingen alls.
Cuni Complete 60-70 kr för 500 gram i djurbutik.
Cuni Pro 55 kr för 1 kg i djurbutik.
Lottie Morot och Äpple 1,5 kg 50 kr på granngården.
Självklart blir det mycket billigare om du köper via webbutiker.

inte Carrier Kanin & Marsvin?
// Nyfiken Jenny

okej.. när man läser trådarna så rekonenderar vissa detta..
och vissa andra
// Nyfiken Jenny
Folk i djuraffärer försöker t.ex. sälja på en salt o mineralstenar fast de nog känner till att det inte är så bra. Senast igår när jag var inne för att fråga om något till tandmotion så var det en som försökte sälja på mig en tandslipningssten - som naturligtvis var med mineralsalter mm..
Men det finns bra folk där med, så klart, som inte gör det. Och vissa har mkt kunskap. Vissa anpassar sina råd till vad de uppfattar att kunden är beredd att lägga på sina djur - dvs. de försöker inte sälja på något bättre foder på någon som max vill ge 15 kr per kg…
Jag tycker du har fått bra tips?. Cuni Pro som jag spanat in tycker jag verkar mkt bra o är liksom mer än hälften så dyrt, fastän det verkar mkt likvärdigt med cuni complete - kanske tom bättre? Iaf har jag funderat på att testa det någon gång. Jämte dem som nämns:
JR Farm Grainless Complete Dvärgkanin (också ganska bra pris) finns dock bara på zooplus.se
Oxbow (dyrt)
Selective har någon bra sort med hög fiberhalt (typ 24%?)
Men värdena ovan som folk skrivit ser bra ut… Kalcium kan vara uppåt 0,7.. Och ska väl max vara 1% (vilket kan vara lite högt för fullvuxen sällskapskanin).
Det är också viktigt att fettet inte är för högt, och inte proteinet heller… om kaninen är måttligt aktiv eller är mestadels lugn så behöver det nog inte vara mer än 13% ungefär? Tävlande o riktiga springande knasbollar kan ju behöva lite mer kanske..
Om du skaffar bättre foder så kommer kaninen få bättre avföring o bättre tarmgymnastik - något som är viktigt.
#14 Vissa kanske ger Carrier, fast jag skulle aldrig gå över till ett sådant foder då enligt min mening de är nästintill lika kasst som Dogmans kaninpellets. Då är t.o.m Krafft Groov 90 för hästar bättre.
Man måste bry sig om kaninens foder när man är kaninägare, jag tycker iaf det är något man är skyldig kaninen man har satt i bur :)
Skaffa ett bra pellets, tex cuni complete. De ska inte ha mkt pellets, ca 1-2 msk /kg.
Sen ska de ha tillgång till bra grovt hö hela dygnet.
Du ser oftast inte hur din kanin mår innan det är för sent, kaniner är bytesdjur och döljer alla tecken på svaghet tills det inte går längre.
#17 Tyvärr så är det faktiskt sant, de döljer gärna sjukdoms symptom tills det oftast är försent..
#13 Och som där sägs: Köp ingen stor säck om du har en eller två kaniner. Fodret står o blir dåligt, samt att vissa näringsämnen blir sämre överr tid. Fetter kan härskna mm.
Man ska inte köpa mer än att man gör av med det inom 2-3 månader… När man inte ger så mkt blir det heller inte så dyrt.

Jag lyssnar på er alla.. 
// Nyfiken Jenny