Han förstör mitt hem! (Vad göra?)
Hej!
Jag har en kanin sen en tid tillbaka. Modell lite större och av hankön.
Visst hade jag läst på lite grann innan, och hade läst om folk som fått problem. Men trodde inte att det skulle vara så farligt.
Jag var mest orolig att han inte ska funka med hunden, men det har verkligen gått över förväntan. Ibland ligger de och myser/sover ihop. Hunden tvättar kaninen, och kaninen tvättar hunden. De dricker ur samma vattenskål och kan "busa" tillsammans. Kanon med andra ord.
Han är dessutom jättemysig och rivs/bits aldrig. Rumsrenheten är så gott som 100%.
Problemet är att han förstör något fruktansvärt! Han fullkomligt skalar loss tapeter från väggarna och gnager i gips/betongen under. Allt som han kan komma åt i övrigt tar han också, fast jag ständigt ser till att han har gott om hö, pinnar, saltsten osv. Jag flyttar såklart undan allt jag kan, men ibland missar man ju saker. Bifogar en bild så att ni kan se hur det ser ut.
Typ att han tog sig upp på en stol och käkade upp tangenter från tangentbordet, eller hoppade upp på ett fönsterbräde och åt upp en hel krukväxt…
Finns det något sätt att stoppa det här? Lugnar det ner sig med åldern?
Jag har möjlighet att sätta han i bur inne eller ute, men det känns inte som ett alternativ för en så stor kanin. Jag kan inte leva med det rent moraliskt att han ska sitta instängd. Omplacerar jag honom så känns det som att det är den typen av liv han får, och det känns faktiskt inte okej.
Jag har ju trots allt sett hur otroligt väl han trivs i att ströva runt i lägenheten. Han får inte vara överallt, utan två rum är helt stängda för honom. Men i övrigt får han gå helt fritt.
Så vad gör man då? Är avlivning det enda alternativet?
Avlivning? Absolut inte…. 
Att kaninen biter/river på saker kan betyda att han är uttråkad och/eller vill ha din uppmärksamhet, han är ju inte direkt sjuk så att en avlivning är tvungen? Lär honom att "såhär får man inte göra." och hitta på roliga lekar med honom. Få honom i rörelse!
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
Jag är hemma större delen av tiden, så vill han umgås har han ju möjligheten. Eller menar du att jag ska mer aktivt söka upp honom=
Hur lär jag honom att "såhär får man inte göra" ?
#3, Aktiviteter! Busa med honom.. Lär honom saker, t.ex. "Sitt, ligg, rulla" osv. Det fördriver tiden för honom. :)
Finns nog någon som kan svara ännu bättre på den frågan, men knuffa undan honom lite nätt.. hitta något ljud som betyder "Nej!", med hundar göra man ju något "schhe/tsscht" ljud. Men höj inte rösten!
/Elin Josefine Olsson ღ
Hur lär man en kanin sitt, ligg, rulla? Hund har jag ju tränat, men trodde ärligt talat inte att jag skulle behöva aktivera kaninen med trix..
Jag har puttat undan honom från saker, men så fort man vänder ryggen till så är han tillbaka igen. Att han förstör golvmattor eller saker jag tappar, det kan jag leva med. Men väggarna.. det är för mycket på något vis..
#5, Det kan jag tyvärr inte svara på. Finns massor utav trådar om hur man tränar dem, några nyligen startade. Kolla lite längre bak eller starta en tråd. :) Jodå, kaniner kan bli rastlösa/understimulerade precis som de flesta andra.
Ge inte upp.. ge aldrig upp! Putta.. putta.. putta! Nej, är ett nej. Han ska lära sig.
/Elin Josefine Olsson ღ
Finns instruktionsvideos för klickerträning, funkar utmärkt för kaniner också ^^
Lek med honom mycket och gör honom trött! Då orkar han inte hålla på med bus! =)
MVH Celina
Klickerträning av kanin känns lite … Overkill? Eller menar ni på fullaste allvar att ni måste hålla på med sådant för att inte kaninerna ska riva hemmet? Jag menar, jag tränar ju knappt hunden, känns konstigt att göra det med kaninen då..
Han borde ju få rätt mycket stimulans endå kan jag tycka, med tanke på att han får röra sig väldigt fritt, mys/busa med mig, socialt umgänge med hunden, mycket att tugga på (hö/morötter/grenar av olika slag osv).
Lugnar de sig med åldern eller blir de värre?
#9 Agility och hoppning är ett alternativ! =)
MVH Celina
#09, Om du inte är beredd att göra vad som krävs för din kanin börjar jag bli lite fundersam om du verkligen ska ha en kanin. (Inte menat som ett påhopp.)
JA, kaniner behöver stimuleras. Att träna kaninen 20min/dag, hur jobbigt är det? Ge mycket uppmärksamhet och liknande. Du sa ju att du ändå var hemma varje dag. Det tar tid, men kaninen och du kommer få många minnen och roliga stunder tillsammans.
Och, hur roligt är det inte med en kanin som kan "sitt" och liknande. Det är ju både träning för dig och din kanin, lite tid tillsammans unnar nog er båda.
& om du seriöst funderar på avlivning kan jag säga att kaninen kan få ett fint hem här. Är helt emot avlivning utav friska djur.
/Elin Josefine Olsson ღ
Vet att det kan verka som overkill, men det e en bra träningsmetod om du vill träna med din kanin. Underlättar bara själva träningen, har ingenting med att han river ditt hem med att göra.
Men ge honom någon typ av pussel? Godisbollar för att aktivera hjärnan? Psykisk stimulans e lika viktig som fysisk.
Det brukar lugna sig med åldern, har jag erfarenhet av iallafall.
Har du testat leksaker, typ bollar, tunnlar, hus (tunnlar o hus går utmärkt att göra tex av kartong och dem han han ju riva bäst han vill), lådor med jord eller sand eller tidningspapper som han får gräva och riva i, pallar eller liknande han kan hoppa runt och upp på. plastlådor han kan krypa in i och utforska? Ska finnas något slags "fysprej" eller "äckelsprej" för kaniner. Ättika kan man stryka längst nere över väggarna också, tror inte de gillar det.
Vore väl för sorgligt om du inte kan få det att funka när det i övrigt låter som en helt underbar kanin som trivs så bra med hunden också.
Tror säkert kaninen förstår vad den inte får göra, så intelligenta är de nog. Jag vet inget särskilt om hur man uppfostrar kaniner men om du googlar runt lite lär du säkert hitta tips? och råd om det. Katter måste man ju tex uppfostra så att de klöser på klösbräda och inte överallt i lägenheten, en sån katt kan man ju inte ha. Så det bör gå att uppfostra kaninen till det också. Faktiskt undrar jag om det inte skulle funka med någon sorts klösbräda med sisal eller nåt som inte är farligt för honom att tugga sönder som du kan sätta upp på några ställen och lära honom att DÄR får han tugga och riva men ingen annanstans? Eller några tugg- och rivbrädor man tillverkar själv kanske?
Någonting att gräva eller böka runt i? Det finns också några gnagarmorötter på Granngården som har någon speciell färg som tydligen smakar gott. Två nya alternativ.
MVH Celina
Kom att tänka på att om kaninen är smart och lättränad i övrigt, som lådtränad, så bör det inte vara några större problem att träna honom att bara riva och tugga på vissa brädor.
Kan påpeka också att kaninen måste ha något som slipar ner dens tänder. Alltså är ett alternativ att fixa en bräda till kaninen eller liknande. För att den gnager på väggarna kan ju bero på att den slipar ner tänderna, precis som katter som klöser på väggarna för att vässa deras klor.
/Elin Josefine Olsson ღ
Agility, hoppning, promenader ska jag ärligt säga att jag inte kommer börja med. Jag förstår att det retar upp vissa av er, men så är det. Jag är hemma mycket, men jag är ju inte arbetslös, jag har saker att göra.
Jag fattar ju också att han tuggar på saker för att aktivera sig själv. Det har jag ju försökt förebygga med diverse tillbehör som han kan använda istället. Problemet är att han skiter i allt sådant efter ett tag för att istället tugga på väggarna. Sen går han tillbaka till pinnar igen. Det är som att han tycker det är tråkigt att tugga på pinnar och annat och vill variera sig med något nytt.
#11 Jag vill inte avliva, men om det inte ordnar sig så känns det helt ärligt bättre, än att han ska bo i en liten bur.
#13 Kattklösbräda ska jag testa och se om det intresserar honom.
#14 vad för typ av gräv/bök tänker du på?
#17 Torra löv i en låda?
MVH Celina
#17 Omplacering är ju ett bättre alternativ :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#19 Han har en stor låda med spån där han kan kissa och där han får sina pellets, är det inte "nog" utan vill de böka i en annan låda?
#16 Är inte pinnar det som slipar ner tänderna? Han får grova pinnar, både med och utan löv, av olika sorter, och de ligger flertalet i alla rum han är i.
#17, Bo i en liten bur? Kan försäkra dig om det finns massor utav fina själar där ute som skulle älska att ta emot din kanin för att ge honom det bästa möjliga livet. Sedan får du ju också se till att ha koll på vart din kanin hamnar. Det är ju inte bara att slänga iväg den till första bästa. Har man skaffat en kanin får man f-n se till att göra det som är bäst för denne, och det är inte avlivning. Ursäkta för att jag har en otrevlig ton, men blir så förbannad på sånt här.
Som #19 säger, omplacering är ett MYCKET bättre val än att avliva ett friskt djur.
Så, skulle du få för dig att inte ha kvar honom längre är jag mer än gärna öppen att ta emot honom.
/Elin Josefine Olsson ღ
#20 den lådan med spån där han också äter är ju hans "hus" eller "bolåda" inte "gräv" eller "leklåda"
. Där är ju inget kul att gräva. Din kanin verkar vara väldigt aktiv så han behöver ju antagligen x-tra mycket leksaker/grävlådor osv eller aktivering.
Mina kaniner har också bitit sönder tapeter, möbler, golvlister mm. Det är frustrerande. Känner med dig. Men avlivning? Nej.
Som flera påpekat så beror det på att kaninen är uttråkad. Jag märker det väldigt tydligt med mina. De förstör (dvs biter där de inte får) när jag haft mycket på jobbet eller av annan anledning inte tagit mig tid till dem. Kaniner är krävande husdjur, iaf om man vill erbjuda dem ett bra liv. Många som skaffar kanin är inte medvetna om det.
Klickerträning och hoppning är bra sätt att aktivera kaninen både fysiskt och psykiskt. Jag gör dock inte det. Några tips? som hjälpt mig, gäller i första hand frigående innekanin:
- Låt inte kaninen ha tillgång till hela hemmet hela tiden. Att utforska nya platser är sånt som vildkaniner gör ständigt. Det kan man återskapa genom att stänga dem ute från vissa rum då och då. Mina får ex bara vara i vardagsrummet på kvällar/helger när jag är hemma. Sin "bas" har de i kök och hall. Sovrummet är de bara i några gånger i veckan.
- Enligt samma princip är det bra att möblera om då och då. Behöver inte vara stora förändringar. Jag byter ibland plats på siffbordet och fotpallen. Kaninerna blir helt paffa.
- Ha många olika leksaker att skifta mellan. Byt minst var tredje dag. Behöver inte bli dyrt. De bästa leksakerna gör man själv, till exempel genom att lägga hö och lite godis i toarullar eller papperspåsar.
- Ge all pellets i en aktiveringsboll eller som belöning vid träning så att kaninen måste jobba för dem.
- "Förstör" kaninens hem så att den måste jobba för att rätta till det. Jag brukar täppa till öppningen till kaninernas hus med kvistar eller papper ibland.
- Gå ut med kaninen i sele så ofta som möjligt. Även på vintern men då korta stunder på 10-15 minuter.
Att lära kaniner vad de får och inte får göra funkar. Man säger något visst ort i lite hårt tonfall och puttar kaninen på baken så att den slutar när den gör något förbjudet. Mina har lärt sig rätt snabbt vad som är förbjudet. Dock är mina ögontjänare till 100 procent. De låter bli när jag ser men är jag någon annanstans gör det precis som de vill.
Hur gammal är din kanin förresten? De flesta blir lite lugnare efter 1-1,5 år. Såg att du skrev att han har saltsten. Det är direkt skadligt för kaniner, ta bort den.
Tips/förslag på tunnel som är suveränt enkelt och billigt att göra själv. Man kan göra ett helt tunnelsystem om man vill
. Min kanin bara älskar sina kartongtunnlar och brukar "utvidga" dem genom att riva loss strimlor av kartong i bottnen. Kan sitta och göra det i timmar. Sen puttar han ut strimlorna ("jorden") lägger sig tillrätta i sin nygrävda tunnel och är jättenöjd efter väl utfört arbete
.
Har inte linslusläst tråden, men jag reagerade på att han får saltsten. Dessa vållar med problem än de löser, kaniner är inte i så stor behov av salt och därför får de överskott som lägger sig i kroppen och kan ge tex urinsten.
Alltså ska de inte ha saltsten, och inte heller någon annan sorts sten då alla mineral, vitamin, salt osv. stenar/pulver/dropp bara ställer till. En kanin får allt den behöver ur höet och fodret :)
Ang. det riktiga problemet i fråga så tycker jag du har fått bra svar! Har man ett djur så får man räkna med problem tyvärr :/
#20 Nu skrev du nog fel siffra för det hade inte ens med det jag skrev att göra? :P
Vilken grym idé! Så enkel och självklar ändå har jag aldrig tänkt på det. Nästa gång jag har kartonger hemma vet jag vad jag ska göra :)

om han biter på väggarna, sätt upp dörmattor där han biter mest, de är inte så trevliga att bita/riva på, och han kommer troligen tappa intresse för att förstöra väggarna
You can't spell Bitchy without Itchy
har inte läst alla kommentarer men ge honom pinnar att knaga på, proppa hö i tomma toarullar så har han något att "kämpa" för tex. finns massa man kan hitta på :)
Om du inte är villig att aktivera din kanin med lekar, eller lära den "fy" så är det bästa sättet att göra ett "kaninsäkert" hem? Bygg en stor bur åt honom där han kan få uplopp för dina behov - eller begränsa hans utrymme. Försök att träna honom 20 min /dag och få in det som en vana i din vardag… Avlivning är inget alternativ för en frisk kanin. Finns många där ute som gärna hjälper en kanin i nöd :) Jag trodde att en kanin var ett "djur i bur" som var roligt att ha förr - men inte fören detta år har jag insett vilka stora individer de egentligen är!
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Hur kan du ens komma på tanken att avliva ett djur som är helt friskt, jag tycker sånt är patetiskt… man får chansen att leva en ända gång, då borde man få göra det… (om man inte är jättesjuk)
Om den förstör så mycket så sälj den till någon som kan ha den som utekanin, sj tycker jag att kaniner ska vara ute på landet, inte inne i stan i en lägenhet.. men det är ju jag det 
#32 Lite OT men gud vilken vacker kanin du har på avataren!
Alla ni som tjoar; avliva inte…
Är det bättre då att kaninen kanske hamnar i ett hem där den får sitta i bur hela dagarna? Blir en vandringspokal?
Nej, har kaninen blivit van vid att vara lösgående så kommer den med största sannolikhet blir deprimerad av att byta liv till burkaninsliv. Så nej, jag skulle hellre avliva en sådan kanin.
Till TS; testa fy-spray för katter där han sabbar väggarna. Så smakar de illa ;)
#34 Det får man ju vara noga med när man väljer ett nytt hem.
Avliva ett frisk djur är jag emot. Dom har rätt att leva ett värdigt liv, och finns många hem som kan erbjuda fri tillgång,
Många hem? Verkar vara svårt att "bli av med kaniner" i överlag. Och jag säger det mest att avlivning inte alltid är det hemskaste alternativet, finns värre saker.
Och vem vill ha en frigående innekanin som förstör inredningen, mao en sk problemkanin i det avseendet. Det minskar ju ner de fåtal hem som ens finns. Jag skulle INTE vilja ha en kanin som tuggade sönder min lägenhet.
#36 Om man tänker på hur många hem det finns, ja då kan man säga "många hem".
Jag tycker att man ska söka först, och sedan överlägga andra alternativ.
Ja djurplågeri osv är värre saker, men tycker inte att man avlivar i första hand, utan sista hand i så fall
#34, som jag skrivit ovan så får ju TS ha koll på vart kaninen hamnar? Har man haft en kanin hoppas jag att den betyder så pass mycket så man anstränger sig och ser till att den hamnar rätt. Annars borde man inte ha djur om man inte värjar om deras bästa.
Jag har erbjudit mig, och bor ute på landet. Har stora burar till mina kaniner och dem har tillgång till Hage 24/7. Hoppar även med mina kaniner och spenderar varje dag med mina kaniner. Så, om man verkligen satsar på att hitta ett hem till en kanin så tar man ju inte första bästa. Man får ju se till att kaninen hamnar i ett BRA hem.
Förstår inte varför det är så "självklart" för vissa att avliva friska djur. Tycker det är hemskt, hur f-n kan vi få bestämma om någon ska leva eller inte. Tycker det är patetiskt. Djuren är exakt lika mycket värda som oss människor, t.om. mer för mig, än vad jag anser att mänskligheten är. "Men.. det är ju jag det."
/Elin Josefine Olsson ღ
38# Word!
Oj, det var många svar över natten. Jag kan inte svara på alla så jag gör en sammanfattning här.
Angående avlivning:
Det är många här som skriver om detta precis som om jag vore den värsta människan på jorden. Hade jag inte brytt mig om kaninen så hade jag ju inte startat den här tråden, eller hur? Då hade jag väll antagligen skickat iväg den i någon random-annons på blocket eller släppt ut den i skogen. MEN: om jag inte får ordning på det här så är nog i princip det enda alternativet avlivning. Jag är inte naiv och tror att det finns massor av människor som vill ha en lös kanin vare sig inne eller ute. Dessutom är han av en stor ras, och de flesta verkar villa ha dvärgkaniner. Dessutom, titta bara här och på andra forum, större delen förvarar sina djur i små burar. Och DET är inte ett alternativ tycker jag.
Det är vad jag har sett bara en eller två i tråden som faktiskt har sin kanin på det sättet jag har, och det är lustigt nog de som verkar ha mest förståelse och insikt i problemet.Ett stort tack till er! Det är också de som har kommit med flest praktiska lösningar och inte bara ett diffust "lär han sitt.. Nej jag vet inte hur man gör, men det hjälper nog!".
Jag får lite känslan av att det är en del som har sin kanin i en bur och klappar sig själva på bröstet. "jag skulle aldrig avliva en frisk kanin". Nej, det hade jag inte heller gjort om han satt inlåst 24/7.
Min kanin är redan nu stor, och han blir inte mindre. En hemmagjord Hage eller en bur är helt enkelt inte ett värdigt liv för en kanin anser jag. Har ärligt talat inte plats för ett så stort hemmabygge heller.. Har man de i en bur från start och fortsätter så resten av livet kanske det kan funka. Men min kanin har fått smak av frihet och utrymme.
Angående agility, hoppning, dressyr:
Det är inte en bordercollie jag har köpt, utan en kanin. Han får redan nu mer aktiviteter och leksaker än vissa hundar jag har haft.. Och ja, ni lär hata mig nu, men jag är vuxen, jag kommer inte att visa mig ute på sådana aktiviteter. Det sa jag även till uppfödaren så hon är medveten om att jag inte ser det som ett alternativ. Något hon var helt med på, för hon håller inte heller på med sådant.
Saltstenen ska jag ta bort, det är ändå inget han har användt sig av. Men jag hade läst på flera kaninsidor + djuraffären sa att de skulle ha en sådan. Var naiv och trodde att folk visste vad de höll på med..
Vill tacka till alla de som har gett tips? på olika aktiveringssaker, jag ska försöka fixa iordning lite sådant och se hur han reagerar.
För att förtydliga en extra gång: jag tycker jättemycket om min kanin. Som jag skrev i TS så har vi det supermysigt ihop och jag tycker om han jättemycket. MEN: han får inte riva mitt hem, det är ett problem som måste lösas, annars får jag ge upp honom.
Min gjorde likadant och då valde jag att köpa en aktiverings leksak. Då hon liksom har mer att göra då och hon har slutat med att riva och sånt :)
#40 Hade du släppt ut den i skogen hade du varit olaglig.
Tyvärr säljer djuraffärer dom enbart för att sälja.
Och många kaninböcker vet inte vad dom pratar om, inte hittat en enda bra ska jag var ärlig att säga. Inte läst några engelska men dom svenska vi har, är inte bra.
Du kan inte ha honom i ett speciellt rum med kompostgaller osv?
Jag tycker du tänker sunt TS. Oavsett ifall kaninen slutar förstöra inredningen, eller om du till slut inser att du inte orkar längre. Så kommer ditt beslut vara både klokt och genomtänkt.
Tänk om fler kaninägare vore som du och faktiskt var beredd att göra något så svårt som att avliva sin kanin, istället för att låta honom leva på ett sätt som med största sannolikhet kommer göra honom olycklig.
Men alltså. Vadå "jag är vuxen, jag kommer inte visa mig ute på sådana aktiviteter"? Vad menar du?
Och sen har det väl ingenting med åldern att göra, så det förstår jag inte vad det skulle ha med saken att göra. Det handlar väl snarare om hur man är som person, eller tycker om, eller inte tycker om.
Sen behöver man självklart inte hålla på och hoppa med sin kanin osv, men att skylla på åldern finns det ingen mening med.
/Mello, också vuxen, om det nu skulle spela någon roll i sammanhanget.
#40 Varför itne? Finns vuxna som tävlar med sina kaniner i t.ex Kaninhoppning.
Jag är vuxen och jag tränar Kaninhoppning mm med mina :) Inget fel med det
För att öka på statistiken lite så kan väl jag säga att jag också har min kanin frigående, om än bara i köket. Och jag förstår dig, om man har en frigående kanin kan man inte förstå hur man skulle kunna sätta dem i en sådan där vanlig liten bur. Jag skulle dock inte heller avliva en frisk kanin, hellre bygga kompostgallerhagar i hela lägenheten.
Jag har inte läst tråden supernoga så jag vet inte riktigt vad som föreslagits tidigare, men något som sysselsätter min kanin väldigt mycket är pellets i toarullar som man stänger. De kan han hålla på att kasta runt med hur länge som helst.
Jag brukar också akta mig för vad jag intresserar honom för… Åtminstone min kanin fungerar så att om jag gömmer pellets åt honom på mattorna så kommer han gå och gräva på mattorna sedan. Om jag sätter honom på en stol så inser han att han kan hoppa upp och sätta sig på den stolen. Sedan klurar han ju ut mycket sådana saker själv också naturligtvis, men jag upplever i alla fall att det hjälper att gömma pelletsen i hans (rena) spån, på transportburen osv, för där kommer han spendera mycket tid sedan.
Jag har för mig att minaninar på det här forumet har något "lukta-äckligt" som hon brukar ha på sådant som kaninen inte får gnaga på, du skulle kunna pm:a henne och fråga?
Vissa sätter plexiglasskivor längst ner på väggarna, om man nu vill vara så dedikerad. Andra sätter bara upp sådana där billiga dörrmattor som inte alls är lika goa att äta på tydligen, tills kaninen har vant sig av med beteendet.
tips? på aktivering finns ju sjukt många på det här forumet, men att lära in tricks som ovan sagt tycker åtminstone jag och min kanin är kul. Man går tillväga som man skulle ha gjort om man lärde en hund tricks, kan man väl säga. Annars kan man ju hoppa inomhus om man har mattor och är så vuxen att man skäms om man gör det ute ;) Jag och min kanin brukar också leka "kurragömma". Det går i princip ut på att vi sitter och klappas och sedan springer jag iväg runt ett hörn eller dylikt, och han springer efter. Mycket gulligt ;)
Billiga dörrmattor är ett sattyg, hade en kanin som fick förstoppning efter att ha ätit på sina såna mattor. Och en kanin som redan är destruktiv, nja, ingen vidare bra idé. Är mer inne i tanken på någon form av "fy-spray" att spraya på väggarna så de smakar blä istället ;)
#47 Ja, i sådana fall är det ju verkligen ingen bra idé. Jag litar dock inte på fy-spray sedan vi försökte det med vår hund och hon, istället för att äcklas av smaken, började slicka (och bita naturligtvis) på tapeten… Haha, men det kanske är effektivare på kaniner?
Som många sagt så är han uttråkad så ge han leksaker och som jag sa tidigare pinnar mm. Du kan kleta/spruta deo/parfym på listerna/tapeterna (dock kanske inte så bra för kaninen men fick tipset här ifrån kif för något år sen) känner en som gjorde så hemma hos sig när hennes kanin gnagde, den slutade direkt MEN om den fortsätter bör man nog inte fortsätta kleta och ha sig ifall den skulle få "skador" av de. Tycker de låte lite…ja med att du överväger att avliva den, hade två rätt "elaka" kaniner man inte kunde röra som gnagde på allt dom kom åt men att avliva dom fanns inte på listan utan dom fick flytta ut, men då hade vi plats för de också. Du borde tänka på vem som betyder mest huset/lägenheten eller kaninen? för mig hade de varit solklart att kaninen betyder mest då man alltid kan ersätta tapeter.
Finns säkert någon som skulle kunna tänka sig att ha en stor kanin i stallet som får skutta runt som den vill. Det skadar aldrig att kolla efter nya hem, även om det känns som att det kommer vara omöjligt.
Det är trots allt en kanin du skaffat dig, kaniner gnager på saker. Men jag förstår såklart att det blir inte hållbart om kaninen förstör hemmet så pass mycket.
Men hur stora kvistar får han? Pröva allt möjligt, ta in ett mindre träd eller något. Eller en rejäl kvist :) Se till att det finns fräscha kvistar och se om han hellre väljer dom.
Och visst det är inte en border collie, men det är ett djur som kräver sitt ändå :)
Äter han pellets också? Se till att han alltid får jobba för maten. Aktiveringsboll eller liknande.
Vilka grävmöjligheter har kaninen eftersom han är frigående? Om inte, fixa en rejäl låda där han har möjlighet för det behovet :)
Kaninsäkra ditt hem. Sätt upp något som skydd för väggarna.
Tunnlar, leksaker m.m
Sen helt ärligt så kanske du får tänka på det där med klickerträning eller någon annan aktivitet. Vuxen eller ej, kaninen behöver aktivering :)
Jag menar om det står mellan att avliva din kanin, och aktivera den på sätt du inte föreställt dig vad vore bättre?
Jag tycker du tänker sunt TS. En frigående innekanin får rätt så mycket stimulans redan så om inte det räcker så kommer det garanterat inte att bli bättre med massor av leksaker heller. Det du kan prova är ju att ge sysselsättning som den skulle få om den var fri, dvs grenar, tunnlar, grävmöjligheter osv. Men kaniner brukar vara envisa så har han fattat tycke för att dra i tapeter så fortsätter han nog med det om du inte kan täcka dem på något sätt. Om han är ung så kan han ha blivit könsmogen och "testa" för att lugna ner sig senare.
Ljustadalens kaningård
Då detta är ett ämne och det finns attityder som skulle kunna uppröra mig, och få mig att gå igång, vilket jag inte orkar eller vill, så har jag inte läst allt i tråden. Men måste säga att du fått extremt mkt bra tips? på aktivering, lösningar hemma osv.
Men jag kan dela med mig vad jag sett/läst/hört osv.
1. Är kaninen kastrerad frågar man sig? Annars: kastrera!
Alltså det är åtgärd nummer ett. En okastrerad kanin kan på alla sätt få beteendestörningar (aggressivitet, destruktivitet, vilket ju är ditt problem, eller att den får monotona beteenden kring putsning mm finns säkert fler som jag ej kommer på).
2. Vet inte exakt vad du erbjudit att tugga på, men bruna kartonger är väl hyfsat säkra. Men det har du säkert prövat. Kanske du skrev, minns ej. Så behöver inte ta åt dig om du redan har det.
3. Eftersom du ändå kommer behöva fixa väggarna oavsett kaninens öde föreslår jag att vid ev. ommålning, tapetsering, eller redan nu så sätter du plexiglas en bit upp. Är en öht bra idé då det hindrar annat att törna i väggarna o ge märken. Kan man ju göra så det räcker typ 70-80 cm upp, i de rum som kaninen får vara. Har läst flera som gjort det o tom någon här på kif. Bara fråga i närmsta fixar-butik o så fasligt dyrt är väl inte plexiglas heller.
4. Sedan är det skaffa kompis.. När kaninen är kastrerad kan man leta kompis. Men detta steg känns inte så aktuellt eftersom mitt intryck är att du på något vis inte riktigt vill ha kanin, för att det inte var som du trodde, eller att de behöver mer än som funkar för dig? Men annars är det ju så att kaniner vill ha kompisar, de flesta, o att människor inte alls kan ersätta det som kaniner har gemensamt o är du inte beredd att aktivera dig med kaninen så mkt så är det vääl naturligt att en kanin som vill vara mkt social o göra grejer blir galen? Dessutom, du kan inte slicka i örat, putsa, o gosa på det där sättet som bara kaniner gör, eller ens kommunicera som en kanin.. så det vore ju ett alternativ. Men om du är trött på hela kaningrejen så är det en dum idé. Då är det omplacering som är det rätta.
5. Som sagt äckelpray eller bara vanlig bittermandelolja (som ej är giftigt, vilket vi diskuterat här, då den är konstgjord), är bra för att det ska smaka bläkigt där han inte får tugga.
Men som sagt du har fått många vänliga o hjälpsamma svar o förslag. Och mäktar du inte själv ta ansvaret för detta så ser jag ingen bättre lösning än att du högst vänligt och tacksamt tackar jag till en bra person som vill ha omplaceringskanin. Men jag tycker du ska börja med att kastrera. Och om du inombords gnäller ("men det kostar ju en massa pengar o är bökigt") så måste du övertala den rösten att det där är bara att smita från sitt ansvar.
Jag tycker avlivning är ett dåligt alterantiv i detta fall. Även om jag inte sett Lamile här mer än någon-några månader så har jag mkt gott intryck av att hon värnar sina kaniner, och kan hon erbjuda dig något så tycker jag du ska tacka o bocka.
Jag har en kanin som har gnagit sönder möbler, kaninhus och t.om. en sladd! Hon har slutat gnaga på saker nu, för jag antar att hon gjorde det av understimulans. Hon brukade bo med en kompis, men kompisen visade sig vara en hane, så vi var tvugna att separera dem och det var då allt gnagande började!
Jag har gett henne leksaker, grenar och tillbringat mer tid med henne. Hon får träffa sin kompis genom ett galler och blir lika glad varje gång. :) Nu har hon också fått ungar (ja, så går det ju) och nu gnager hon aldrig på sånt hon inte bör gnaga på! Jag tror alltså som de andra säger, att kaniner gnager sönder saker p.g.a. understimulans. Kanske behöver de mer tid med dig, kanske en kompis skulle göra saken bättre. Men nu tror jag inte att du vill ge honom en kompis, så lek med dig borde funka. Använd godis för att lära honom att t.ex. stå på bakbenen! Det är jättelätt och är bra stimulans :) Kaniner är smarta, så det är inget konstigt med att lära dem tricks!
Ursäkta om inlägget blev lite rörigt.. xD
Här finns tre bra kaninspecialister. Jag skulle också mejla dem och fråga om det är något speciellt som det destruktiva beteendet kan bero på förutom det vi nämnt, som t.ex. brist eller någon sjukdom. Det är inte så troligt. Men kankse har de någon bra idé. Dessutom kan man fundera på när du kollade tänderna sist på honom? Hörntänderna kan man inte ens se, så dem har du inte kunnat kolla själv o de måste kollas hos vet. Framtänderna kan också bli felställda eller växa för mkt, det kan ev. hindra bra bearbetning av grenar eller hö mm.. ?
Roslagstulls djurklinik (Gunnel Andersson, Barbara Köstli tex)
Mälarens smådjursklinik (marianne tornvall)
Fågelkliniken (cecilia trädgårdh)
alla de har veterinärer som är experter på kanin.
Marianne Tornvall är också den som svarar på kaninfrågor på veterinären.nu - så jag skulle i princip föreslå att du ställer din fråga där, brukar komma svar inom 1-2 dagar.
Helene Alm på Tyresö djurklinik är också kaninspecialiserad men har inte lika mycket erfarenhet eller vittnesbörd om henne. Men tror hon är kanon med!
Många svar, tack för många bra tips? och uppmuntrande kommentarer!
Jag märkte att många tog åt sig av att jag inte vill hålla på med hoppning och annat. Vissa kör på stilen "amen vadå, kaniner behöver också stimulans". Och ja, det säger jag inte emot. Men ärligt, jag har haft brukshundar, katt, gerbiler, höns, fiskar. Jag läste på innan jag skaffade kaninen och "kaninsäkrade" mitt hem. Han får ströva fritt, har alltid en ren fin bur, kel&mys, saker att gnaga på, massor av socialt mys med hunden (som gärna tvättar kaninöron haha).
Jag tycker nog att jag har gjort en hel del för att han ska må bra. Det är inte så att jag har skaffat en kanin och sen tröttnat och nu bara vill skicka iväg honom. Jag vill ju att det ska funka, men som sagt, det måste ju också vara rimligt!
Dörrmattor på väggarna funkar nog inte, med tanke på att han redan käkat upp min billiga dörrmatta som jag har på golvet :)
Klösbräda, en låda att böka i och en aktiveringsboll står på inköpslistan!
Vart hittar man mandelolja? Skadar det tapeterna ?
Pinnar får han i diverse storlekar och sorter, han får även pellets (ej djuraffärsmix utan rena pellets)
Kastrering har jag vart lite "rädd" för då jag läst på många forum/hemsidor att många kaniner inte tål sövning, och att det är risk att de dör av det? Han är runt 6 månader nu om det har någon betydelse?
#55 Åh, det har betydelse. Han har blivit könsmogen :) Jag kastrerade min kanin då eftersom jag inte pallade med hans "könsbeteende" (fick aldrig vara ifred, han satt som klistrad runt mitt ben och juckade osv). Vissa kaniner blir också destruktiva på det sättet du beskriver. Det kan gå över efter en trotsig "tonårsperiod" eller så kastrerar man. Det är inte alls stora risker med kastrationer (men riskerna finns, såklart) och de flesta kaniner verkar må bättre av det.
#55 Idag så är det väldigt vanligt att man kastrerar sina hankaniner och ja, även honkaniner :)
Är han 6 månader är han mitt i tonåren. Chansen är stor att han lugnar sig inom ett år. Kastrering är ett bra alternativ. Det är inte riskfyllt om man går till en vet som är van att kastrera kaniner. Men en liten risk finns såklart precis som vid alla operationer. Men även när han är äldre/kastrerad kommer han behöva aktiveras. Tror faktiskt att du måste tänka om där. Lite trick-träning och selpromenader kan du väl kosta på dig även om du är vuxen. Har själv fyllt 30 och går med mina på promenad ;) Orkar/vill du inte aktivera honom ska du nog inte ha kanin. Det är liksom ett måste. Bittermandelolja köper du i mataffären. Brukar stå vid baktillbehören. OBS att det ska vara bittermandel, vanlig mandel tycker kaniner är smaskens. Det funkar bra på hårda ytor typ plast och trä (ej obehandlat). Men eftersom det är en olja blir det fläckar om du lägger det på tyg, papper och annat som kan suga åt sig oljan.
Jag är 43 och går glatt ut med vår golvmopp på selpromenad 
. Det är jättekul för alla möjliga människor stannar och pratar och frågar vad det är för något, en hund eller vad, inte många som sett teddykaniner haha. Snart får vi en till och då har jag en vit och en svart golvmopp att gå ut med, blir ännu roligare
.
# 56 Då ska jag ta kontakt med en vet, och se om vi kan få tid till en kastrering. Trodde inte det hade så stor inverkan, men det är klart värt att testa.
#58 Han får faktiskt en del aktivering, även om jag inte lärt han sitt eller är ute och går med honom. Men då är inte bittermandel ett alternativ eftersom jag har tapeter.
Vad tror ni om ättika eller vinäger? Kan det funka på väggen tro?
#59 Hur långt går du med kaninen och hur får du kaninen och fatta att den ska gå? Hur funkar det att ta en innekanin och ta ut den och gå, blir inte det problem på vintern då de har dåligt med päls?
Göm inte tanken att när du ska renovera sätta plexiglas på väggen en bit upp.. Det blir både snyggt, kaninsäkert, o stötsäkert… XD Allt i ett.
Bra att du vill lösa det. Det lät kanske lite negativt högre upp. Bra att du också har positiva känslor för din kanin.
Det är tråkigt att man kan läsa i vissa böcker o inte få en realistisk bild av hur det är att ha kanin, och vad som kan hända.
Sedan om du efter kastrering kan para ihop honom med lämplig kompis (förmodligen av honkön, o snäll, o gärna också kastrerad), så kan det också innebära att vissa av aktiveringskraven försvinner för att de är två som är artsfränder.. Hundar är ju inte artsfränder och kan därför inte heller funka som sällskap fullt ut. Det är nog den bästa grejen att föreslå förutom plexiglaset då hihi. Dessutom är det störst chans att det funkar när honan kommer till hanens revir. Tvärtom vore ett problem.
Kastrering är inte alls farligt. Var bor ni? Det finns folk som vet om bra kaninveterinärer i olika delar av landet här på kif.
Lycka till!
#60 det är ju inte som att gå med en hund, jag följer efter kaninen när den går eller hoppar omkring och utforskar. Sen kan man förstås träna den att följa en mer om man vill. Han kommer ut från under buskar osv när jag säger till och vet att han inte får gå på ett visst ställe när jag inte släpper efter med kopplet. På vintern ska man bara gå med dem korta stunder 10-15 min eller mindre om de visar att de fryser. Annars går jag så länge jag har tid o lust, en timme ibland en kvart ibland. Ta med både ninen och vovven till en inhägnad rasthage vetja.
#61 Det är väll mest känslan av hopplöshet som tar över ibland. Har du en bild på hur plexiglaset kan sitta och hur det monteras? Jag bor i en hyresrätt och är inte helt hundra på att min hyresvärd tycker att det är en jättebra ide :/ Hur lång tid efter en kastrering kan man se effekt? Det här med kompisar, på vissa ställen läser man att kaninen inte alls gillar att umgås med andra kaniner och att de inte är flockdjur, det verkar vara spridda tankar i detta? Jag bor i västra götaland, någon vet att rekommendera?
Kan kanske denna spray vara ett alternativ om oljan kletar ned tapeterna? Jag tänker att risken för fläckar blir mindre om man sprayar på medlet :)
Den ska dessutom vara tillverkad av naturliga "smaka illa"-ämnen…
Och angående kastration.Det är sant att gnagare och hardjur är känsligare för narkos än hund och katt, men i dagens läge har de flesta djurkliniker mycket god kunskap om hur dosen anpassas till dessa mindre och känsligare djur.
Såklart att man är livrädd för att ens älskade långöra skall fara illa av ett ingrepp som man själv som ägare bestämt ska göras och som inte är ett absolut måste.
Det är aldrig fel att ta kontakt med de veterinärer och kliniker som finns i närheten och höra sig för vem som är specialist på kanin. Även om man kan känna sig som en sjåpig djurägare till en början med alla frågor så är det GULD VÄRT att ha kontakt med en vettig och kunnig veterinär.
Det gör att du känner dig tryggare med vetskapen om att din kanin är i de bästa och kunnigaste händer. Veterinären har ju utbildat sig inom sitt yrke för att han/hon gillar djur och borde därför inte ha några svårigheter med att förstå att man är engagerad :P
Jag önskar dig lycka till med ditt busfrö till kanin! ;)
Har inte läst tråden. Men tycker ärligt det är taskigt, om kaninen har tråkigt och biter så avlivar man den? Har en kanin som biter på ALLT han ser, men jag tänker verkligen inte avliva honom för det? Tycker du ska omplacera honom om du inte vill ha kvar honom. Ganska taskigt svar men sanning för mig.
/Christel & kaninerna! 
#65 Du kanske ska läsa tråden först?
(Har inte läst hela tråden) ha du skaffat kanin så har du ansvar för att den ska må bra och trivas! du har fått väldigt många bra tips?,Varför inte följa dom?
Och jag tycker det är väldigt fel att avliva ett helt friskt djur bara sådär:/ bara för att du inte ville göra alla dessa grejer vi sakt upp. En här på kif har erbjudit att ta han, Mycket bättre en avlivning!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#67 Var i tråden står det att jag inte använder något av tipsen? På vilket sätt tat jag inte ansvar för min kanin? Var försiktig med att veva med pekpinnar innan du faktiskt vet vad du pratar om.
#67 Jag förstår att det är första reaktionen när någon skriver att de funderar på att avliva en fullt friskt och normal kanin. Särskilt i ett sånt här fall när problemen i första hand beror på okunskap om vad en kanin behöver för att fungera i ett hem. Jag blev själv illa berörd. Men TS startade den här tråden för att få hjälp, eller hur? Hon var uppgiven, hade testat de hon kunde komma på och undrade "Vad kan jag göra, jag tycker om min kanin men han förstör mitt hem". Bor man hyresrätt kan det handla om tiotusentals kronor när man flyttat ut om kaninen bitit sönder fast inredning. Klart hon blir desperat. Att bara säga att det är fel att avliva hjälper varken kanin eller TS. Det TS behöver är kunskap om hur man får det att fungera att ha frigående innekanin. Hon har fått många tips? och förslag. Vissa tycker hon inte passar hennes livsstil. Men hon har skrivit att hon ska skaffa aktiveringsboll och kolla upp kastrering. Om vi har en trevlig ton här ökar chanserna att TS återvänder och får fler tips? så att det här får ett lyckligt slut.
#69 TS har inte försvunnit från tråden, hon skrev inlägget före dig :)
Ljustadalens kaningård
#61 Då jag själv inte har de problem som du har med ninisen så har jag ej behövt det. Men jag har läst om det och kan se det som mkt snyggt för min inre syn. Kanske kan man finna på google? Jag är inte fixar o byggartypen men jag ser plexiglasskivor med fyra hål i kanterna för montering med för väggmaterialet lämplig skruv eller dyl. Lite lagom hög, kanske till strax under höfthöjd - eller vad som passar eller skulle se snyggt ut o att man sätter precis i kant med golvlisten eller sockeln typ. Detta arrangemang har en del tror jag i kök också, ovanför bänkarna, så de kan ha tapet bakom - en lösning istf kakel. Så helt ovanlig tror jag inte den är o går man in på fixahemmaställe så borde de fatta direkt vad som ska vara, bara du kan ta reda på vad de olika väggarna hemma är för material (dvs. är det någon bärande vägg med hårt material o andra med gips eller vilken tid är huset från, ser ut som äldre hus på dina bilder..) osv.
Att det är hyresrätt försvårar ju lite. Men eftersom man som hyresgäst förväntas iordningställa sådant som man förstört (?) så vitt jag förstår, så kanske du kan diskutera det med värden? Får du själv ta hand om renovering eller ska de göra det? Och ska du köpa material så de kan sätta upp skivor etc. (jaja.. det är väl inte det första du kommer göra då detta är en större grej, bara bra tanke för den dag du kan/vill fixa iordning igen, o skönt att veta att det då finns ett sätt att få ha väggarna i fred.
Bittermandelolja kan ev. bli lite fettigt. (Eller är det numera bittermandelessens? kanske inte är en olja ens? Kolla i matbutiken, finns på bakhyllan vid andra bakingredienser).
Förstår den uppgivna tonen. Ibland kan man ju känna så. Men viktigt var det för mig att klargöra hur det stod till. Nu är det lättare då man vet att du vill.
Alltså jag är kluven till detta, men du kan skaffa en blomspruta. Sedan går du runt med kaninen o när han just ska hugga in på en vägg (som du ju dessutom kan ha preparerat med en fooey-spray el dyl.) så sprutar du en stråle vatten på honom o säger pssschhh. Det viktiga med detta är: spreja INTE i ögonen, eller rakt i nyllet med en hård stråle. Men du måste dock ha stråle på och inte dusch, för blir det bara ett stilla regn så reagerar han nog inte ens. Det andra som är viktigt är att det händer just när han ska till o hugga in. Inte efter. Kaniner förstår inte straff. De kan reagera på straffet utifrån önskad effekt ibland, men det är nog så att det inte är säkert att de kopplar det till det oönskade beteendet. O beteendet kanske inte slutar utan att det blir förvrrande o skapar stress. Men om man gör det med ljudet precis tajmat när han ska hugga in.. ja, kanske det kan funka. Det är då också bra att stå en bit bort så att han inte kopplar ihop obehaget med dig. Det sägs också kunna ge en viss "gud ser dig" känsla, så att det ska kunna på sikt hjälpa att funka även när man inte själv är i närheten. Är din kanin nervöst lagd (vilket det inte lät som, så tror jag ev. att detta kanske inte är en jättebra metod). Den här metoden kräver nog att du ägnar typ ett antal timmar per dag under, t.ex. en helg åt att smyga på kaninen och sedan kanske även regelbundet under tiden belöna gott uppförande (o t.ex. att han vänder sin uppmärksamhet mot dig) med någon liten pellet eller så (ta av dagsdosen). En aktiv lek som kan va kul är att stå med godis i annan del av rum, han får springa till dig, få en liten godis, sedan ställer du dig långt ifrån i annan del o han får springa.. Sedan kan den leken bli kull ibland där man tom inte behöver godis.. Om man ändå springer runt med blomsprutan kan man ju avbryta det med en rolig lek o belöning så det finns någon tydlig kontrast till det oönskade? Alltså lite hemsnickrat.. men du har ju själv tränat hundar säger du så du har säkert bättre koll än jag på olika sådana manövrar.
Hur som kan ju vara värt att en helg arbeta aktivt (eller kvällstid en vecka) och se om det ger någon effekt. Idealt ska det sedan kunna räcka att säga pschhh så fattar han o avstår..
Men som sagt, kastrering är ändå något som bör övervägas, liksom att skaffa vännen (men läs på lite innan om vad man ska tänka på om man skaffar kompis o hur processen går till, finns mkt på nätet, även på engelska o även på youtube). Det sociala behovet av artfrände o att de omöjliga drifterna (som han ju ändå inte får utlopp för) skapar nog en del av grunden i problemet.. Så det är ändå värt att ta itu med först.
Förstår att allt jag skrev inte kan göras på en gång. Men kanske kastrering o sedan försöka med fooey-spray eller bittermandelessens (?) på väggarna o att ev. köra blomsprutan (naturligtvis bara vanligt rent vatten i då) kan vara en idé.
Skrev ett väldigt olyckligt fel däruppe som jag rättat till. Alltså man ska naturligtvis INTE spreja i ögonen, förstår inte hur inte kunde falla bort o bli in..
Sedan här är några bilder av kök med plexi, men det visar ju inte hur det skulle bli för dig…
http://inspireramera.se/?cat=75&paged=2
skrolla ner så hittar du…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kommer en livedemonstration av tunnelbygge, så söt när han kommer ut på slutet haha…. rekommenderas, som sagt!
lämna den till en 4h gård
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
# 74 Varför då?
71# Idag har vi skaffat en låda med delbart lock från IKEA. I den la jag lite såndär kattströ, "toa-lett". Tänkte hämta lite löv och sånt och lägga ovanför "ströt" så får vi se om han tycker att gräva är en kul grej. Nu har han, peppar peppar, inte gnagt på tapeterna på två dygn.
Jag hade samma noja som dig, när det kommer till kastrering. Men jag ville ha en kompis till vår hane, så det var ju ett måste.
Pratade med vet. innan och sambon ville veta vilken överlevnadsstatistik just han hade. Han svarade att han hade utfört drygt 100 kastrationer och förlorat en. Kändes okej, även om man var lite orolig att ens egen lilla sötnos skulle råka bli nr 2.
Vi valde efter en hel del velande att kastrera på Vettris i Mölndal. De hette tidigare Mölndals djurklinik eller något sånt och har pysslat med smådjur ett tag osv.
De verkade väldigt bra och lämnade ut skriftlig information efter ingreppet och ja, kändes som att de hade koll helt enkelt. Och ja, vår lille kille klarade sig helt utan några som helst problem!
Tycker att det kan vara väl värt ett försök att kastrera. Överlag så mår ju många hanar bättre av kastrering, om de inte är tänkta att ha som avelskaniner. De bilr ju av med den där driften att vilja para sig hela tiden och generellt så blir ju djur alltid lugnare efter en kastrering.
Enda som jag saknade efter kastreringen var hans intensiva uppvaktningsdans som han körde runt mina ben jämt innan :)
# åååhhh vad smart med en sån låda. Måste nog skaffa det jag med :) Jag menar… då slipper man ju en hel del skvätt om de ska böka runt!!
#77 Jag var lite orolig att han skulle vara för stor för lådan, men så tänkte jag "äh, vafan i det vilda kryper de la ner i ett hål utan problem." Och det tog inte många sekundrar innan han bökade omkring i lådan och uträttade lite behov där inne också. Kostade typ 59 kr på IKEA, så det var inte dyrt heller. Nästan så att ajg funderar på att byta ut den vanliga buren mot en till sådan låda.
#79 kul! Fin låda också, väldigt smart. Håller tummarna för att han ska sluta demolera väggarna.
Hur går det ts? Den här fy-sprayen för kaniner såg jag idag på Teddytassen:
Hur har det gått nu då?
Ska han kastreras? lycka till
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#77 Kommer han alltså ner och upp ur den där lådan själv? Jag ser inte riktigt hur det ser ut. Gillar verkligen idén dock!
#0: Jag har läst på så många ställen att saltsten inte alls är bra för kaniner utan tvärtom, de kan orsaka död!!! Har för mig att det endast var dräktiga honkaniner som skulle kunna få slicka/äta saltsten men inte för mycket! Rätta mig om jag har fel eller skriv om jag har rätt men jag tror att det är så!!
#84: Nu är tråden väldigt gammal men saltstensfrågan är absolut aktuell!
Saltsten är helt onödigt till friska djur! Enda gången jag gav saltsten till kanin var min första angora som pga en tumör behövde äta vätskedrivande medicin och därför behövde extra salt (det var då på veterinärens inrådan att ge henne saltsten och hon åt dem då som godis).
Oftast så rör inte friska djur saltstenen om de inte är extremt uttråkade eller verkligen får smak på det och då kan de skapa betydligt mer problem än vad de hjälper.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Funderar på att ta bort mina saltstenar. Bara ena kaninen rör sin.
//
Lucille
#86: Är de helt friska så har de inga behov av saltstenarna och det är bättre att ta bort dem.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu