Intressekoll kaninungar
I november är det planerat att jag skall para 2 utav mina kaniner, ungarna föds i december och är leveransklara i februari. De finns då på gotland men transport till fastlandet brukar gå att lösa.
Priset på ungarna kommer vara 200:- och tingningsavgiften är på 100:-. Rasen på ungarna kommer vara: lejonhuvad kanin, dvärgvädur och lejonhuvad dvärgvädur, mest lejonhuvad dvärgvädur.
Du kan lämna en intresseanmälan nu, då meddelar jag dig när ungarna kommit. Inget tvång på köp.
Mes förväntade färger i kullen kommer vara: Zobel brun och Zobel blå.
Eventuellt kan det också bli: Zobelsiames brun, zobelsiames blå, zobelsiames/svart japantecknad och zobelsiames/blå japantecknad om hanen ärvt gulanlag (vilket jag inte vet ännu).
Info om de blivande föräldrarna kommer i de nästa inläggen.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Vi böjar med den blivande mamman
Namn: Bella
Ras: Lejonhuvad kanin/dvv
Färg: Svart/vit zobeljapan
Född: 11/6-11
Övrigt: Bella är en mycket trevlig hona, dock så är hon revirbenägen och kan bli lite kaxig vid brunst. Men hon är ibland lite försiktig då hon har haft ett nytt hem där hon inte trivdes, så hon är lite småförsiktig ibland.
Blivande pappan
Namn: Ringmurens Figge (Jag kallar honom Neo)
Ras: Lejonhuvad dvärgvädur
Färg: Zobel blå
Född: 12/5-12
Övrigt: Neo är min bästa kanin, han är helt underbar och man får verkligen göra vad man vill med honom. Han älskar att bli ompysslad och är otroligt social.

Varför väntar du inte med att para till i februari eller mars då har du leveransklara ungar i maj-juni och det är då det börjar bli efterfrågan. Det är jättesvårt att sälja kaninungar under vintern.
Vad är syftet med parningen?
Varför väljer du att avla på en hona som är rädd/osäker och revirbenägen?
Bara lite tankar från min sida. :)
#4 Precis min tanke också. Kan förstå om man kanske behöver använda en kanin med olämpligt temperament för att förbättra kropp eller färg hos sin rasavel eller för att få fram superbra hoppare, men i blandrasaveln är det ju väldigt dumt. TS kaninungar kommer ju troligen hamna hos barnfamiljer och då är osäkra revirhävdane kaniner rent olämpliga.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#3 Det är jag medveten om, men jag har redan lagt upp intressekollar och fått en del som är intresserade, dessutom kommer jag behålla en del ungar också.
4 och 5# Syftet med parningen är (glömde skriva det i infon om mamman) att på fram hoppkaniner då mamman visat sig vara riktigt duktig inom hoppning, dock har jag inte kunnat tävla henne pga av personliga skäl. Och som sagt är hennes temperament inte alltför olämligt, hon är lite försiktig ja, men det var för att det gick så himla fel i hennes förra hem. Men det går bättre för varje dag, och hon är lite revirbenägen, men det handlar mer om att hon morrar lite för stt försöka låta farlig. Ett syfte till med parningen är för att jag ska behålla en del ungar för hoppning. Och jag är medveten om att blandraskaniner ofta hamnar hos barnfamiljer, därför att jag alltid mycket noga med att se till att de hamnar på rätt ställe och helst hos folk jag känner. Inte för att det är några problem om de hamnar hos en barnfamilj, alla barnfamiljer är ju inte olämpliga som djurägare, men hittar jag inget hem åt dom behåller jag dom istället.
Du kommer inte att få sålt dina kaninungar med största sannolikhet… Jag har annons ute på otroligt fina kaninungar i olika färger och raser och helt krasst så vill ingen ha dem nu på vintern, medans på våren och sommaren så rings det som bara den. På vintern är det hamster som gäller för folket :)
(Sedan så tar jag kullar nu ändå, det är för att jag ändå ska spara alla ungar som inte blir sålda)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Inte en chans att få sålt på vinten, jag sitter med 6 stycken. Två har visat intresse, båda har backat ut.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
7 och 8# Som sagt kommer jag behålla de flesta och har en det intressen, blir jag inte av med dom, även om det skulle bli 9 hanar som exempel har jag inga problem att ha kvar dom.
Okej, bra:)MEN 9 eventuellt revirbenägna hanar kan lätt resultera i att du tappar intresset för dem!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Som #7 och #8 säger så finns inget intresse alls för kaninungar på vintern, vi har fött upp kaniner jättelänge och har nån gång gjort misstaget att ta en sen kull och sen inte blivit av med ungarna. SOmmartid däremot så har man inte ungar så det räcker åt alla som hör av sig. Vi föder även upp marsvin och där är det tvärtom, litet intresse på sommaren men däremot så fort hösten kommer så börjar det höra av sig intresserade.
Har du burar till alla ungarna så är det ju så klart inget problem om du nu har tid med en massa osålda ungar. Men jag tycker fortfarande att det är bättre med vår och sommarkullar, det är ju kaninens naturliga parningssäsong.