Kanin som knappt äter...
En av mina honor har de senaste dagarna varit dålig på att äta. Jag avfärdade det först med att hon var skendräktig? och därför inte hade tid att äta eftersom hon var tvungen att boa… Vi höll dock mer uppsikt över henne, men nu bygger hon inte längre bo, och det känns orimligt att det beror på skendräktigheten.
Hon har inte slutat äta helt, men äter väldigt dåligt. Jag ger mina 0,5 dl med "vanlig" pellets varje kväll, och en bit morot varje morgon. Den decilitern pellets tar hon bara lite grand utav, men det mesta är kvar. Moroten tar hon också lite på. Jag har nu gett henne många saker att välja på, för att få henne att äta mer. Hon har fått sådana saker som magen redan är van vid, som tex. äppelblad (jag har tom. räknat hur många blad hon får, för att veta hur många hon äter) och så har hon fått lite äpple, lyxmat osv. Hon har alltså inte börjat matvägra, men hon äter väldigt lite.
Hon kissar och bajsar som vanligt, så jag gissar att jag inte bör vara alderles för orolig sålänge magen verkar fungera som den ska.Hon verkar också vara ganska pigg och nyfiken.
Men nu till frågan: Har någon tips? på saker som kaninen vill äta? Hundar kan man tex. lura i lite godis för att de ska komma igång och äta om de matvägrat, men med en kanin är det inte lika lätt att "luras"!
Hur går det med höet?
Sedan så tycker jag väl det låter som läge för liten veterinärkoll? Det kan trots allt finnas en underliggande orsak till problemen? Lika bra att kolla nu, och inte vänta tills den dag hon ev. slutar äta helt.
Lyxmaten kan ev. skapa tarmproblem, så bättre att försöka med standard: Hö och vatten..