Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 918 ggr
Kiyona
0

Lekåsysselsättning-Maze Haven boxar?

Finns det butiker i svergie som har liknande produkter till vettiga priser?

Busy Bunny

Så jobbigt att bygga själv känner inte att jag har tid till det. Så mycket annat som att lägga tid på att Umgås med kaninerna känns viktigare än att fylla flyttlådor med halm och tidningspapper 2-3ggr i veckan liksom.

Dags att köpa nytt bland leksakerna och uppgradera lite bland sysselsätningsmöjligherterna då mina kaniner sitter mycket i sina burar när jag är hemma och ute är dem bara när jag är ute på gården. Vill ju sysselsätta dem så mycket som jag kan med saker i buren och så. Och roliga äventyr i hagen, på promenaden och "dressy träningen / socialt utvecklande lekar"

Vad har ni för tips??

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Thowas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min kanin alice med kani leksaker.

denna bild är tagen av min kompis elin som hade henne före mig

Kiyona
0

Jo aktiveringsbollar har jag men en av mina kaniner ser jag aldrig leka med det utan hon bara sitter i ett hörn oftast. Små framsteg gör hon ju iofs men väldigt sällan -_- Har inte haft henne så länge och hon är en 5år funderar på om hon fått så mycket att göra hos sina förra ägare "/

Är uite efter lite saker för mina kanin honor att slå på då de behöver få ut lite aggrisioner ;) Och tugga mor och dotter leslie&Nuttan har VARJE vecka tuggat sönder halmen till spån/damm typ ocvh river ner hö-häckarna gör Leslie och slänger matskålen varje gång jag kommer för hon vill ha mer mat xD Hon är lite speciell aldrig haft en kanin som betett sig så förut aja…får hitta lösnmignar hon vill ju hålla på hela tiden eller det känns som MER aktiviter och sysselsättningar bewhövs på dessa innan dem ger upp att ens försöka typ.

Och min Willbur är galen att gräva. alltså, skulle en korg/låg kruka med jord och toarullar med halm i nergrävda i den kunna vara något att ställa i buren innan jag åker hem? Älskar att boa och tugga och dra sönder gräs och rötter för att kunna gräva :D

Vill liksom inte hindra dem från att göra sånt dem tycker om och blir psykiskt stimulerade av bara för att jag inte bor med dem utan i en lägenhet 30minuters bussresa och 30 minuters gångväg bort från dem :(

Dem får ju det dem "behöver" men vill ju ge dem det vi hade förut och det är svårt när man bar har eftermiddagarna att få ihop allt med skötsel rutinerna och att få ihop längre gosattacker och lekar med dem är gansak svårt då dem är 6stycken. Men de verkar lyckliga men det gör ont för dem haft ALLT hela tidenm tidigare och varit med mig överallt hela tiden när dem själva viljat delta.

Aja, Får lösa det på något sätt…kanske mest jag som känner skuld ><

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Tilde]
0

Willow älskar stimuleringspollar med godis/pellets i! Han kan hålla på hur länge som helst att bara jaga bollen! Han har t.om. lärt sig att vända den med tassarna när den fastnar mot en vägg eller liknande. Skrattande

Charlie å andra sidan tuggar sönder sina leksaker, så hon får endast saker i trä. Ska kanske hänga upp något gott i snören i taket också. Det borde hålla dem sysselsatta. :)

Gör du det du kan så ska du inte känna skuld eller liknande. :) Det verkar ju som de har det bra!

Kiyona
0

Visst är det så kul när man får se dem verkligen kämpa flitigt med att pyssla med sina leksaker. Liksom det är ju en livsnödvändig uppgift för överlevnad i naturen och måste tillföras till dem så gott det går för deras psykiska hälsa. Är så hemskt med alla kaniner som bara sitter dag ut och dag in och knappt får se solen ochj står på sitt eget bajs och får knappt någon mat mer än stora mängder pellets och dåligt hö om dem ens får det.

Jo mina kaniner har det bra. Men tanken av att dem (3 av dem) haft mig varje dag flera gånger om dagen långa och korta stunder känns det liksom som att dem saknar det och JAG saknar det för det blir inte samma stress som nu när jag kanske har 30-60 minuter max med varje kanin varje vardag att umgås med var och en bara jag och en kanin i taget.

Och varje gång jag kommer och säger hej så vaknar dem till när mammsi kommer och hänger på gallret och gör sina personliga kroppsspråk ryckningar och jag vill bara ta dem allihopa och krama dem aalla på en gång. Släppa ut dem ur burarna och bara bo med dem och asova i deras Hage på sommrarna som förr. Men aah. Mycket som ska göras och det är inte samma lugn utan det blir en stress eller för kort tid för speciellt 2 av dem. Har inte lärt känna dem ordentligt än som de andra som jag haft i åtminstone 3år för en av dem. Och en lätt stressad kanin som Kiara behöver luuugn och bus med morötter och klapp terapi blandat med lekar som jag får visa henne på hennes villkor det funkade jätte bra innan med klicker träning hon var jätte duktig på hoppning och klicker och så men nu blir det för korta stunder med för mycket stress för jag väldigt ofta har bråttom. Men hon är ju helt go i sin nya bur och där myser vi ju när vi säger hej och hejdå med morötter och mums i munnen ^^ Jätte busig och kelen kanin när hon är trygg otroligt smart!

Och Solie antar jag inte fått göra så mycket mer än att blivit avlad på och utställd och flyttat runt mycket och aldrig fått binda en lekfull kontakt med dessa ägare och få sträcka på benen och få utlopp för sin nyfikenhet och busiga naiva beteende som alla kaniner föds med och helt enkelt inte fått den uppmärksamheten och därmed glömt bort det, tappat det helt….Vet inte. Det eller så är hon sjuk eller bara tidigt för åldrad. Men hon har blivit mycket bättre senaste månaden och gjort framsteg och hoppas att hon kan lära sig på nytt. Liksom depprwemerad eller nått. Lite kommunications probnlem mellan oss och vi behöver tid….mer ><

Får se….jag märker iallafall framsteg och alla dagar är inte bra dagar för någon så kanske noremalt. Hon äör speciell. Men igår var hon jätte social i hagen och kom fram med full fart till gallret i buren när jag kom och när jag gick. Så hon kanske bara var dålig över flytten för 2månader sedan och sen att dem varit sjuka i kvalster varav Solie var värst drabbad. Jag går vl lite för fort fram som alltid och oroar mig i onödan. Är bra på det Foten i munnen

Självklart har dem det bra. Så bra jag göra det för dem. Men jag kan aldrig vara bra på någonting, en svaghet men också en fördel i vissa fall. Jag skall inte vara bra jag ska vara bäst och om jag ska vara bra kan jag lika gärna sluta och slutar jag med en sak leder det till att jag slutar med restren och bara sover eller väljer att göra allt bäst och kopplapsa negativt på det också. Men gillar att vara bäst och älskar att djuren ska få det bäst.

Men kämpar med att hålla rutiner så jag aldrig går över på det extrema och håller mig til att bra kan vara nog för jag kan inte ändra situationen som den ser ut men jag läser på och är aktiv med att lära mig nytt och ta del av vad andra har för kunskaper m.m….

Då blir man ju så bra som möjligt ;) Älskar att lära och göra rätt. Det ska vara rättvisa och kunskap om vad som överhuvdtaget får kallas rättvist. Usch massa text….Blir sån liksom allt eller inget är hos pojkvännen nu också han tittar snett på mig xD Får avsluta :D

Men ska se om jag hittar någon balja eller liknande till Willbur så han får gräva natten lång. Funkar att sätta in baljor hos råttorna som gräver galet mycket och ibland får dem örtkryddor som citronmeliss eller liknande som jag planterar ner och ställer in så dem kan äta upp den, gräva ur den och förstöra den då detta uppskattas av ALLA råttor som jag någonsin ägt xD Bättre dem får egna plantor att frstöra för jag vill ha kvar mina.

Får ser med Maze pallatset. Vill ha en sån till dem! Jädrar vad dem skulle se dumma och nyfikna och lyckliga ut och jag skulle garva ihjäl mig hahaha xD Dem är så roliga när dem leker! Jobbigt att bygga själv dock. Är utlands butiker enda alternativet om man inte vill bygga dem själv?

Ska be att få alla tomma toarullar och ta med ut till kaninerna för det är ju lätt att bösa ner hö och någon pellets eller grönsak i en sån och bara knykla ihop sen kan dem slänga runt den, gräva, bita hur mycket dem vill tills en är sönder och godiset är slut. Går dock alldeles för fort.

Så får göra aktiveringsbollen lite mer intressant hum "/ Vissa börjar inte av sig själva. aja.

Dem har det bra vill bara att dem ska ha det bättre. eller ah. BÄST! Tungan ute

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Oj vad mycket!! haha

Vippbrädor kan kaniner tycka sånt är kul? Bör väl vara bnra för muskelatur  som hos andra djur. eller är det risk för skador? hum.

Streemar idéer nu innan vintern kommer då ska allt vara klart xD

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

När jag storhandlade igår fanns det för en gångs skull roliga leksaker att pröva på kaninerna. Blev himla dyrt dock men det får det vara värt hopas dem gillar dem.

Mestadels kast och tugg leksaker samt hängen av 3 sammanlänkade ringar i plast med bjällra och en trasknuta.

Trasknutan är till Willbur han  ÄLSKAR tyg att förstöra. Hängena hoppas jag ska vara mer intressanta en höbollarna jag köpte till alla kaniner som dem knappt rört senaste trots att maten ligger där i. hum"/

Och så har aktivitetsbollarna kommit får  inte tappa bort dem som med dem förra.

Sen på vägen till gården igår hade dem sågat ner 2 lönnar! :D Guldgruva! Bar med mig så mycket tjocka grenar jag bara kunde. Har brutit sönder alla användbara grenar på gården nämligen så detta kom väl till hands.

Ska köpa in fotbollar eller liknande som dem kan putta runt i hagen och köpa klösbrädor samt katt träd eller vad det kan heta inte stort utan bara ett kryp in med tyg och rep att tugga på och hoppa upp på m.m…

Får se vad dem säger idag :)

**Mvh//Andrea **

Kiyona
1

Framsteg Framsteg!

Solie har börjat leka såass att jag fått se när hon gör det!!! :D

Aktivitetsbollen rullar hon runt nästan hela tiden om hon inte har något annat för sig eller vilar. Dessutom ser jg att bollen är tom och de andra leksakerna är flyttade eller är tuggade på ^^

Skit kul att hon som jag vaknat ur ett grötigt tillstånd där kroppen gått i idé. Ha!

Allt arbete lönar sig verkligen alltid, Solie var inget undantagsfall. Så jävla skönt! Denna känslan är alltid lika underbar och upplyftande när man väl upptäcker förändringen och kan njuta av att det faktiskt gått frammåt.

**Mvh//Andrea **

MLilja
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En kartong är alltid rolig =)

Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer

Kiyona
0

Har en del kartonger som jag sparat som jag tänkte klippa ut lite hål i och ställa ut i hagarna. Kommer säkert bli popul'ärt ^^

**Mvh//Andrea **