Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 574 ggr
[Taxie]
0

Kaninmamma dominerar.

Hej, det är såhär att jag hämtade två underbara renrasiga Lejonhuvade kaniner för några dagar sen. En mamma och en dotter. Dem som ville bli av med dem ville att dem skulle bo tillsammans i fortsättningen så jag tog emot båda två. Jag blir lite besviken på den tidigare ägaren då mamman visar dominans mot sin dotter då hon juckar på henne och allt. Ser att dem inte trivs då dottern backar undan så fort mamma kommer och försöker göra nåt. Tror det är bäst för dem om jag försöker hitta ett hem åt mamman.. men ska ge det lite tid och se vad som händer… vill inte kastrera heller. :/

RosarysKaniner
0

Kan du inte ha dem i enskilda burar? :)

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

[Taxie]
0

Har tyvär varken plats eller pengar till en bur just nu :/

ninor
1

Varför inte kastrera om det kan hjälpa? Det tar ju även bort risken för livmodercancer. I förhållande till risken för livmodercancer, så är det helt klart värt den lilla risken en kastrering innebär om man gör det hos någon kunnig.

minaninar
2

Varför vill du inte kastrera? Har det med pengar o göra? I så fall be föräldrar om lån eller hjälp. El önska till jul pengar till kastrering o bur. Har man kanin så kommer det förr eller senare att kosta pengar - i form av veterinärbesök. Det måste du planera för o lägga undan pengar för. (Ev. kan försäkring vara en trygghet, då det täcker iaf en stor del).

Jag vet att vissa menar att honor behöver mkt plats som sin "egen" för att inte tracka varandra. Det är olika hos olika individer. Men det är nog så att inte alla mammor är snälla mammor när ungarna bli lite större. Jättedåligt av ägaren att dölja detta problem (vilket man nog får utgå ifrån).

Att hitta en bur billigt på blocket är fullt möjligt. Bara man verkligen tvättar den noga o gärna desinficerar.

Det kan hända att de kan komma fint överens om de har varsitt hem, och sedan kan få komma ut på golvet o träffas i ditt hem..Skrattande

Linnet
0

Hur gammal är dottern, hade dom bott tillsammans tidigare. Tycker du kan avvakta och se, men kaniner är ju inte flockdjur och har inget behov av att bo tillsammans, även om det ofta kan funka bra, men dom vill ju gärna ha sitt eget revir. Klart att mamman försöker dominera och att dottern är den som ska vara lägst i rang.

Men funkar det inte så får du ju sära på dom och antingen ha dom åtskilda själv eller så hitta ett nytt hem åt den ena, det är ju inget fel med det.

[Taxie]
0

Mamman är 1 år och 6 månader. Dottern är 10 månader. Men ska vänta och se, händer bara enstaka gånger. Idag när jag kom hem från skolan märkte jag inget än så länge :)

Linnet
0

Ja då borde dom ju gjort upp om rangordningen för länge sen om dom nu gått tillsammans sen ungen var liten, men det är lite knepigt med honor. Har själv satt ihop två honor nu i höst en 2-åring och en 5-månaders, gick över förväntan och dom verkar väldigt tighta nu, bor i en stor utebur. Burens storlek har ju också betydelse när man har två kaniner.

elinab
0

Det kan också vara så att flytten skakar om i relationen så att mamman känner att hon måste fastställa att hon fortfarande är bossen. Kanske de blir bra vänner igen när de gjort sig hemma på den nya platsen? Vänta ett par veckor och se.

Annars är båda i lämplig ålder för kastrering. Hjälper i de allra flersta fall.

[Taxie]
0

Tack så mycket för hjälpen! :)

Japp dem har varit tillsammans sen ungen föddes. :)