Kaniner som magrar av?
Hej alla medlemar!
Jag har två kaniner som börjat magra av i sammanband med pälsbytet, har hört att de kan få upp hullet med hjälp av solrosfrön och havre (?).
De bor tillsammans och jag ger dem ca: 1/½ deciliter var om dagen ( Alltså 2/3 dl tillsammans ) och de har fri tillgång på hö och pinnar. Vad kan jag göra för att de ska gå upp i hullet? Känner ryggraden och höftbenen på dem ( Om man kallar de så? )
Känner mig orolig för dem om de ska magra av. De är båda pigga och glada och har gått ute hela sommaren, kan det vara för att de inte får i sig samma mängd närorikt gräs som förr?
Mvh
Kram Emelie och djuren!<3
Kollat så dom inte har mask?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alltså det är inget fel att kunna känna kors o ryggrad..
Vad ger du för foder?
Jag förstår inte hur du menar? Ger du 1½ dl per kanin? Eller Ger du ½-1dl per kanin? Och det blir ju inte 2/3 dl tillsammans? (2/3dl är ju ungefär 0,66dl)?
Ta det lugnt med solrosfrön o havre. Solrosfrön kan du väl ge typ 2-3 stycken per kanin o dag utan problem. Havre? Nja, beror på vad du ger för foder.
Hampafrö är riktigt bra som jag förstår.
Men som sagt, beror på fodret o vilken mängd.
1# har kollat avföringen och runt rumpan men hittar inga tecken på mask
2# De får 1-1½ dl var, förstår om det vart lite rörigt :) Ger de Carrier för tillfället men funderar på att byta tilll Stampe och blanda med royal
#3 Det är inte alltid man ser där om det är i början på stadiet. Finns masktest man kan köpa på apoteket och testa, skadar inte :)
Carrier magrade mina med på.
Om jag fick ge ett tips? skulle jag välja, cuni complete eller jr farms grainless complete dvärgkanin. Tycker jag är bättre foder. De har också lite bättre fibervärden än vad jag tror någon av de fodren du nämner har. De är inte heller galet dyra om man köper större säckar.
Versele laga gör också någon som heter Cuni pro eller så. Tror den är nästan lika bra. (Så länge det inte är kokkidiostatika i så…)
Beror lite på hur många kaniner du har allt som allt, o var du bor o beställer. Men har för mig att någon av zooplus har 15kgsäckar med jr farms grainless complete t.ex. Tyckte det var till ett bra pris.
Men som sagt, av dem du nämner så har jag för mig att jag tyckte Royal Rabbit var en smula bättre, samt att Lottie har någon med äpple o vetekli eller nåt i den stilen som verkade bra.
Jämfört med de fodren så är det väl inte så stor skillnad om man också sätter till lite havre. Beror väl på om du har havre till hands billigt.
Vet ej hur stora dina kaniner är, men 1-1½ är jättemkt foder! Skulle säga för mkt om det ä någon dvärgras..?
Men jag skulle byta till dem jag nämner, lägga till ev. lite hampafrön.
4# Okej, då skall jag gå o köpa det! :) Du råkar inte veta vad det heter?
#5 Det är mest nu jag börjat ge dem mer för att jag tyckt att de magrat av, innan har de fått ca ½-0.75 dl det är dvv och hermelinkanin/dvv :)
masktestet heter "kolla masken smådjur" det brukar inte finnas på apoteket (där jag varit inne iaf). men kan köpas på apotekets hemsida! Kostar ca300.
#6 Tyvärr inte, men finns bland smådjursgrejerna på apoteket :)
#6 Köp axilur flytande =) för en kanin på ca 2kg (dvärgvädurskorsning) ger man en spruta, dvs 1ml i 3 dagar.
Jag avmaskar mina minst en gång per år i förebyggande syfte, precis som för hund och katt
#9 5 dagar avmaskar man kanin :) Och sedan efter 14 dagar igen.
Avmaska i förebyggande är inte så bra, dom kan bli imuna. det ska man igentligen inte göra med katt eller hund heller:)
#10 är det för ofta är det klart att maskarna kan bli immuna, men inte om det sker en gång per år =) Att köra för många dagar per gång och upprepa nån vecka senare skulle jag bara rekommendera om kaninen har påträffade maskar, inte i förebyggande syfte vid t.ex. avmagring

#11 Man ska aldrig avmaska om man inte vet att djuret har mask, det brukar dom upplysa om på apoteket, finns ingen anledning att göra det i förebyggande syfte.
Mina kaniner har även de smalnat av i samband med fällningen även min kompis har samma problem.
Tror den tar väldigt hårt på dem i år, jag har ökat fodermängden lite men hoppas de blir som vanligt så snart fällningen är över :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com