Två kastrerade hanar tillsammans?
Jag sitter och funderar på det här med att ha flera kaniner i samma bur. Hona+hona kan funka, men bästa alternativet verkar ju vara hona+hane (kastrerad förstås). Men hur är det med två kastrerade hanar, ex far och son?
Jag skulle ALDRIG ha två okastrerade hanar tillsammans, men funkar det ifall de är kastrerade? Eller kommer de fortfarande att bråka?
And while I'm on it; Någon som vet någon bra vetrinär i Eskilstuna där man kan kastrera kaniner? Har kikat på djurkliniken men vet inte om de kastrerar just kaniner?
Tror inte det spelar någon roll om hanarna är släkt eller inte, de kan bli olyckor ändå :/
//Joanna
Det beror nog på när de kastreras och förs ihop.
Kastrerar du dem så fort de blir könsmogna och har de ihop sedan dess så kan det säkert funka. Men tar du en vuxen som redan har kommit in i "hanbeteendet" och kastrerar så lär inte det försvinna helt och då blir det säkerligen bråk.
Jag har haft två kastrerade hanar tillsammans med tre honor i en box, det funkade, men jag valde att sära på dem sen då jag valde att "flytta runt" lite i stallet och la till fler honor i gruppen istället och då blev de för många.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
# 1 Ja självklart kan det hända ändå, blir det bråk så tror jag inte att kaninerna bryr sig om eventuella släktband. ;-)
# 2 En box är ju också betydligt större än vad en inomhusbur är. Ena hanen är nu 1 år och ännu inte kastrerad. Funderar på att behålla en unge, men det verkar som att de jag är intresserad av att behålla alla är hanar. Ytterligare en bur här hemma är inte aktuellt, och visserligen kan jag ha mor+son ihop men ja, mamman har lite temperament. ^^
Känns väl dock lite onödigt att riskera att någonting händer..Så vi får se hur det blir. Hoppas på att någon av ungarna är honor så är mitt problem löst. ;-)
#3 även om du har mamman och en unge till skall du ha minst 150 cm bur:)
Iallafall vad jag tycker.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story