Att sätta ihop två kaniner
Hej jag har några frågor om att sätta ihop två kaniner :) Jag har en jättesnäll treårig hanne som vi ska kastrera snart och vi tänkte att en av hans döttrar skulle få bo ihop med honom. Just nu har vi en kull från honom med fem små söta ungar. Vi tror att tre är tjejer och två är killar. Men eftersom dom fortf är så små kan vi inte vara helt säkra ;) dom är tre och en halv vecka nu och man dom kan ju flytta ifrån sin mamma vid sju veckor. Men jag undrar hur gammal den bör vara när man sätter ihop dom. Jag vet att det kanske inte går men man får ju hoppas :P han är jättesnäll och bits aldrig!!! Och det är mamman också ;) så det ärvs väl? Och jag läste någon stans att man måste flytta om saker i buren när dom ska flytta ihop men det blir svårt eftersom hans hus liksom sitter fast och om jag flyttar på bajslådan så bajsar han ju på burgolvet :S matskålen kan jag ju flytta på men det gör ju inte så mycket skillnad xs Och hur gör man med mat?? Backy är ganska hungrig på mornarna och kastar sig på maten och om jag häller upp dubbelt så mycket så äter ju han upp allt :S Man kanske kan ha två matskålar så får hon en ifred?? Dom har ett stort hus och en sitthylla så det är inget att oroa sig för ;) Tacksam för svar! :3
Läs artikeln som kom ut på kanimmagazinet idag :) http://kaninmagazinet.se/2012/september/lata-kaniner-bo-tillsammans.html
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Jag har ingen aning om hur gamla de kan vara men jag har satt ihop en 3 årig kastrerad hane och en 3 månaders hona. Du måste vara försiktig! Hanen bet honan så hon skrek jättehögt! Hon blev inte skadad utan mest rädd. Han bits aldrig heller. Om du har tillgång till Hage, vore det bra att sätta ihop dem där först. Om du bara sätter ner dem på hans revir kan han bli väldigt aggresiv. Om han biter dem är det bara att sära på dem och sedan föröka igen. Det tar tid så man får inte ge upp. Sätt ihop dem några gånger i veckan så kommer de vänja sig vid varandra och sedan bli goda vänner! Mina kaniner sitter och tvättar varandra ofta men ibland ryker de ihop ordentligt. Jag skulle ha två matskålar också, i olika delar av buren så att de inte äter av varandras. Lycka till!
MVH Celina
#1 det ska jag göra! :D #2 mm jag ska ;) det var lite så jag tänkte med matskålen :) det är en stor tvåvåningsbur med Hage så det ska nog gå bra ;) haha Jag tänkte börja med att låta dom träffa inomhus för där har ju ingen revir ;)
Du kan låta dem träffas under uppsikt redan nu. Men lämna dem inte ensamma tillsammans innan honan är 3-4 månader även om de verkar vara goda vänner. En liten unge är i stort underläge om det skulle bli bråk och kan skadas. Du får börja låta dem träffas korta stunder under uppsikt. Var beredd att snabbt sära på dem om det blir bråk. Det är ok att de rider på varandra men de ska inte bitas. Bäst är om de kan träffas på en plats som är ny för dem båda. Ex en kompostgallerhage på ny plats eller i ett rum de inte har varit tidigare. Om det inte finns möjlighet till det så lägg hellre in honan på hanens revir än tvärt om. När de trivs tillsammans i hagen och ska få bo i samma bur är det bra att tänka på att buren ska vara så stor som möjligt, att det finns två hus/gömställen och att det finns mat på minst två platser. Möblera om och städa buren noga innan de flyttar in tillsammans. Återigen - det är bättre om de flyttar in i hanens bur. En bur som man inte kan möblera om i tror jag personligen är för liten för två kaniner. Hoppas de funkar ihop :) Det är så mysigt med kaninkompisar.
#4 tack för tipsen och det är inte det att den är liten utan att allt sitter fast i buren och jag har inte så mycket saker i buren, jag har typ allt i hagen ;) den får dom vara i minst två timmar varje dag ;)
# Ah, okej :)
#6 måste man ha två hur för isåfall måste jag fixa ett till xS
Nej, det är väl inte ett absolut måste men jag tycker det är en bra idé. Om det finns två hus kan kaninerna krypa in i var sitt och vara ifred en stund. Det är också bra i fall den ena kaninen är dominant och får för sig att huset bara är hens revir. Då kan den andra kaninen värma sig i hus nr två. Till mina två har jag idag bara ett hus. Jag tog bort det andra efter cirka ett halvår eftersom de ändå alltid satt tillsammans i ett hus.
Lånar tråden lite då jag lite grand har samma funderingar, hoppas det är okej :) jag har en kastrerad dvv-hane på strax över året och får på söndag hem en holländarhona på åtta veckor. Dvärgväduren är frigående i köket när jag är hemma och brukar vara på toaletten (där han han har sin toa, sitt hö och vatten annars också, det är liksom "hans" rum som det är nu). Tanken är att sammanföra dem båda om tre veckor när det har gått sex veckor sedan kastreringen. Grejen är att jag tänkte ha den nya i bur i köket under de här veckorna då det inte känns som att buren får plats i sovrummet, så de kommer (under uppsikt!) kunna ha kontakt genom gallret. Är det bra eller dåligt att de får nosa av varandra innan de får träffas "på riktigt"? Är det lämpligt att jag har honan lös i köket medan hanen är instängd (enklast, bara att öppna luckan för henne …) eller är det bättre att hon får springa runt i sovrummet men inte i köket förrän jag presenterar dem för varandra så att köksgolvet är ny mark för henne? Det är första gången jag sätter ihop två innekaniner och det känns lite nervöst, men i och med att de har så stor plats att röra sig på i köket borde det väl gå bra tycker jag …
Såklart får du låna tråden no prob ;)
#9 Det är bra att de får nosa på varandra genom galler först. Många rekommenderar att man låter kaninerna vara i burar nära varandra/bara med galler i mellan ett par veckor innan det får träffas på riktigt första gången.
Ang. om det är bättre att honan får springa av sig i köket eller sovrummet vet jag inte om det spelar någon roll. Skulle tro att honan ändå kommer att uppfatta köket som hanens revir eftersom hans lukter är där redan när hon flyttar in. Men vet inte säkert. Du kan ju köra säkra före det osäkra och låta henne springa i köket.
#4 Men jag tror inte att det är så smart att låta dom träffas redan nu?? Ungarna är bara tre fyra veckor och om dom nosar så kommer dom ju att lukta min kanin och finns det ingen chans att mamman inte bryr sig om dom då???