Vill inte ha godis
Hej!
Jag vill försöka att träna min kanin i hoppning och agility men han vill inte ha godis. Inte äpple, pellets maskrosblad eller något annat. Jag kan ju inte berätta för honom när han har varit duktig och när han har gjort rätt. Vi tränar i en utehage men han vill inte äta varken i hagen eller inomhus. Bara i sin utebur och den kan man inte träna i. Vad ska jag göra? Jag har en till kanin men hon kan inte gå i sele och deffinivt inte hoppa. Jag vill verkligen träna hoppning och agility!
MVH Celina
Man måste inte träna med godis om man inte vill :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men då kan jag ju inte visa att han är duktig?
MVH Celina
#2 Jo man kan visa det med rösten och med klappar :)
Det är som med hundar: Godis är inte alltid nödvändigt :D
Men han vet inte att han har varit duktig om man klappar.
MVH Celina
#4 Varför skulle han inte veta det?
Eller… Ja det skulle han nog fatta
MVH Celina
Jag har aldrig tränat en kanin att hoppa med hjälp av godis… Och lär inte göra det heller. Försök du utan så ska du se att det nog går bra ändå. :) Beröm med rösten och någon klapp då och då så går det nog finfint.
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
kaninen kan känna att du är nöjd med vad den har gjort :) kankse din kani gillar att bli klappad, då kan du klappa den!
Ok =)
MVH Celina
Idag tränade vi lite… Jag klappade honom varje gång hade gjorde rätt och om han gjorde fel fick han gör om det. Men han hoppade över 1 meter långt och typ 40 cm högt!
MVH Celina
kul :)
#10 tänk på att inte hoppa mer en 1 gång i veckan,Då kaniner också kan få träningsvärk:)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#10 är det farligt? för dem?
MVH Celina
#13 Man bör inte hoppa mer än 1-2 gånger/vecka med sin kanin.
Bättre med annan "träning" däremellan :)
Dels för att det är risk att kaninen tröttnar och för att spara på kaninen :)
#15 T.ex skutta i sele, gå genom tunnel, klickerträna mm :)
#16 Han är ute varje dag och går i tunnlar. Men många nämner klickerträna, nu låter jag säkert korkad, men jag fattar inte riktigt vad det är? Något med en klick-apparat eller? =)
MVH Celina
En sak till. Min andra kanin(hona) blir lätt stressad. Hon blir orolig när man ska ta henne i buren och det är jättesvårt att få in henne från hagen. Jag vill att hon ska kunna gå i sele och hoppa, men varje gång vi är ute och gå i trädgården eller området blir hon stressad. Efter några minuter ute blir hon rädd och man kan inte dra lätt i kopplet eller ta henne, då hugger hon eller springer iväg. Vad kan man göra för att han ska lugna sig och kunna gå i sele?
MVH Celina
#19 Ja men hon är ju stressad överallt…
MVH Celina
#20 Även i buren?
För är hon det och ni har tränat allt ni kan, så vet jag inte, kaninen mår inte bra av att vara stressad helatiden….
Nej, hon är inte stressad i buren men hon hoppas åt olika håll när man ska lyfta upp henne. Hon gillar inte när man kommer uppifrån. När man öppnar en liten dörr och klappar henne på huvudet så myser hon. hon slickar t.o.m. på träet(stavning) för hon älskar det!
MVH Celina
#22 det är inte så konstigt då kaniner är flyktdjur, så det är bara naturligt att dom inte gillar att man tar dom uppifrån eftersom det är så rovdjuren tar dom…
#23 Jag vet och jag brukar klappa henne innan jag tar henne, för rovdjuren brukar ju inte klappa dem… =)
MVH Celina
#24 Haha nej men det är itne det som det handlar om, det är det att man kommer ovanifrån inte vad man tänker göra,det vet ju inte kaninen i förväg :)
Man andvänder inte godis då man ska lära dom att hoppa, klappar och en glad tillgjotd röst räcker.. dom ska ju tycka det är roligt att hoppa, inte hoppa bara för att få godis :)
#26 Han älskar att hoppa! Han går tillbaka igen och springer igen! Om han har varit jätteduktig och gjort allt av sig själv får han ett maskrosblad eller liknande. Vi ger dem inte sånt godis som man kan köpa i djuraffären.
MVH Celina