Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1107 ggr
LisaKanin
1

Teddy dvv och Angora dvv samma ras?

Är Teddy dvv och Angora dvv egentligen samma ras? Har läst en massa gånger att teddy är en egen ras som inte är godkänd ännu. Någon som vet något närmare om det? Gärna länkar med bilder och info om det finns några!

[Wera]
0

Gå in på teddykaniner.ifokus, finns någon tråd om det där.
Men det är inte samma ras men typ, kan inte riktigt det där men helst skulle man korsat vanlig dvärgvädur med angora i generationer. För att teddyn har så många dolda anlag, wiener, bettfel, dåliga kroppar, öron m.m. samt osäker päls p.g.a. lejonblandning.

LisaKanin
0

#2 tack men länkarna funkar inte.

Fridaaaa
0

Finns ingen ras som heter angora dvv :) Det är en blandras i så fall :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zakarias
0

#4 Dvärgvädur Angora finns. Men då står det bara som ett annat pälslag på Dvärgvädur.

Zakarias
0

#3 ändrade länken

Fridaaaa
0

#5 Men det är väl inte godkänt? Aldrig sett eller hört om det?

dermot
0

#7 Den finns och är godkänd för utställning! Dock inte särskilt vanlig.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zakarias
0

#7 Jo, blev godkänd i.o.m. den nya Nordisk kaninstandard. Bara ringa till förbundet och höra.

Fridaaaa
0

#9 Jag har inte påstått att jag inte tror på det?

#8 Kan vara därför jag aldrig sett eller hört om det. Men aldrig sett det när jag läst om dvärgvädur men kanske inte tas upp så ofta :)

Zakarias
0

#10 Du skrev "Men det är väl inte godkänt" , uppfattar det som att du inte tror/ inte vet att det finns.

--------------

Det har nog inte ens ställts ut en Dvärgvädur med angorapäls i sverige.

Och man kan nog inte heller ställa ut en Teddydvärgvädur som de. Teddyväduren är bara skit rentutsagt, så många som förstört den med Wienerteckning och Lejonblandningar.

Fridaaaa
0

#12 Det var en fråga… Alltså inget påstående att jag inte tror på det….

Zakarias
0

#13 Jag svarade på din fråga, har aldrig påstått att du sagt att det inte fanns.

Fridaaaa
0

#14 När du skrev " Bara ringa till förbundet och höra." så låter det precis som att jag inte tror på er…

Zakarias
0

#15 Menade att du kunde ringa om du inte trodde på det. ;)

LisaKanin
0

Intressant! Ursäkta en korkad nybörjarfråga men vad är wienerteckning närmare bestämt och varför ska man inte ha det?

Och varför är dvv angora bara godkänd i två teckningar?

Zakarias
0

#17 På Angora kaniner kan man inte bedömma teckningen som på en korthårig. Skulle vara komplicerat, och även om kaninerna skulle ha perfekt teckning i grund och botten, så skulle det inte synas.

Zakarias
0

#17 http://kanin.ifokus.se/articles/4d715a19b9cb462233069e71-om-wienerteckningen?4d712496b9cb462141046e64-1

Wienerteckningen är inte godkänd i utställningssyfte. Och när man avlar för att få rasen att gå framåt, och så 99% som avlar på wienerteckningen. Så blir man bara arg!

LisaKanin
0

#19 tack! Mycket intressant.

Zakarias
0

#20 Varsågod :)

Suskiv
0

#12 Samma problem med satinrexarna. 99& wienertecknat. Så trist. Om folk avlat wienerfritt så hade det ju funnits en chans att satinrex blev godkänd som pälsvariant till dvv.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Peak303
0

#22; Men borde väll kunna gå att få vit blåögd godkända? :o Men det borde ju gå att avla bort de wienertecknade? samt avla fram nya med hjälp av satin och rexpälsade dvärgvädurar i godkända färger. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Suskiv
0

#23 Klart man kan börja om, men det finns ju ändå ganska många generationer nu och hade folk tänkt på att välja bra kroppar, bra päls och wienerfritt istälelt för osm nu mer ellwr mindre avlat bara för roliga färger så hade rasen hunnit komma betydligt längre.

Hade jag haft plats så hade jag helt klart kunnat atänka mig att börja om med wienerfria satiner och rexar och sen jobba med kropp och päls, men det lär dröja ganska många genrationer innan man får fram ett ok exemplar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Peak303
0

#24; Jo de med kropparna är synd. Min satinrex här hemma har ju inte den finaste kroppen så att säga. Men är något jag hoppas kunna avla rätt på.

Hoppas kunna satsa på att försöka få de godkända längre fram. Och då i ikke wiener. Och förhoppningsvis i vit rödögd. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Wera]
0

#22 men hos satinrex är det ju enklare - man kan använda "normalhårad" dvv utan att förstöra och då kan man få bättre kropp huvud öron och allt det där som dvv har men som inte rex eller satin dvv har än och därefter satsa på päls och färg - när man har en bra grund. Om man ska förbättra teddyn - vad ska man använda utan att förstöra pälsen? Angora då blir det mkt förarbete med att få ber storlek och hängande öron (om man inte väljer dvärgteddy) osv. Andra hårlag förstör pälsen. Så jag fattar inte varför så många avlar satinrex utan att jobba med kropp och huvud… De ser förjävlig ut just nu i Sverige. (många inte alla). I teddyaveln finns det många som försöker jobba med bättre öron (som är ett problem) men resten är ganska svårt att få in. Någon som fattar vad jag menar?

Zakarias
0

#26 Ja, fattar vad du menar :)