Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 466 ggr
ninor
0

Hjälp med kaninunge

Jag har kaninungar som nu är 12 dagar gamla. När jag kikade till dem nu i morse såg jag att den ena av dem hade bajs som satt fast runt både könet och  analöppningen. Med lite pill så fick jag bort det, h*n sprattlade och hade sig och ville inte alls vara med. Men när jag fått bort allt såg jag också att det var lite blod vid analen, antar att det är för att det varit "stopp" och inte gått att få ut mer? Men jag blev hur som helst lite orolig och tänkte höra om någon här varit med om det, eller vet vad jag kan/ska/bör göra? Givetvis kommer jag hålla koll på ungen så det inte händer igen, men förutom det???

[Tilde]
0

Hur mycket blod var det? Det kan ju vara bra att rengöra lite, i alla fall med vatten. Om det fastnar bajs på mina ungar brukar jag antingen få bort det med en blöt tops eller trasa. Det är nog mer behagligt än att bara dra skulle jag tro. :P

ninor
0

#1 Fick lite blod på pappret, och såg att det var lite rött men det var inte speciellt mycket. Provade både med blöt tops och papper. Tog nyss upp lillen igen och passade på att ta en blöt tops igen, tänkte att det kanske kunde stimulera bajsningen och göra det bättre.

[Tilde]
0

#2 Jaha okej! Men om det bara var pyttelite blod så är det nog ingen större fara. Så länge du håller det rent och håller koll så det inte kommer mer blod så borde det läka av sig självt.. :) Bra att du hjälper den lille att få ut allt Glad