Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5084 ggr
Mollle
1

Innekanin som gräver

Är det någon som har ett bra förslag som kan hjälpa oss sysselsätta vår lilla dvärgvädurshane? Han är 10 månader, kastrerad innekanin. För ca 2 månader sedan så kom han på att han kunde gräva/kraffsa i vår säng. Vi lyfter ner honom vänligt men bestämt när han hoppar upp i sängen men han är helt besatt av att hoppa upp där och gräva. Nu har han även börjat hoppa upp i soffan för att gräva, kläder på golvet gräver han i och tom när man lyfter upp honom sp börjar han krafsa på ens tröja. Det är precis som att tyget för att han bara måste gräva. Nu undrar jag om någon har något bra tips?? Givetvis måste han ju få utlopp för sitt behov av att gräva men hur gör ni andra som har innekanin? Jag har läst om någon som hade en klösbräda till sin kanin, funkar det?! Tacksam för alla tips?!

Rajas
0

Grisigt men kul för kaninen. Jag har köpt en hög plastlåda som var ganska stor som jag fyllde med jord, kaninen älskade det men jag ångrade det.. ;)

Mvh Millan

Chieko
0

Kanske går att fylla en låda med annat? Tidningar eller gamla filtar? Jag har också innekanin men han gräver inte fullt så mycket som din verkar göra så sålänge det inte är något ömtåligt låter jag honom hållas. Tror han grävde mer som yngre så har du tur så går det kanske över lite. Gräver han när ni är ute? I så fall kanske det räcker att ta ut honom mer?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Mollle
0

Ja, jag har ju funderat på det men det finns ju tyvärr gränser för vad man kan göra. Vi har dessutom ett gammalt furugolv i vår lägenhet med breda springor så det skulle bli jord överallt… :)

Chieko
0

Hmm, insåg just att vår pojk bara är 1 månad äldre än er så åldern kanske inte spelar så stor roll.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Rajas
0

Man kanske kan fylla lådan med strimlat papper? eller blir det bara en mys och stöklåda då kanske :-)

Mvh Millan

KaterinaPetrova
0

Känner igen mig till till hundra, jag har också en ungkanin som älskar att gräva. Han försöker gräva på mattor, och mina kläder (om jag har en stor hoodie på mig tex.) Därför har jag gett honom 2 egna filtar som han få leka och gräva i när han är lös, och tro mig - han älskar dem!

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

elinyeaah
0

Testa med att säga åt honom. Använd blomsprutan och ett speciellt ord som du säger till honom med. Annars kan han väll vara uttråkad kanske?

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

Mollle
0

#2, jag har testat med att lägga en filt på golvet men han tycker tyvärr att sängen är roligare :(

fossingen
0

Min kanin när han är lös springer ibland in i kattens kattlåda och gräver.

Saken är ju den att kaninen har ju i sin natur att gräva hålor. Min kanin gräver i allt han tycker om, som kattbäddar, kattlådor. Du kanske kan sätta in en liten kattlåda med material han kan gräva i.

LisaKanin
0

Vår 1,5 åriga kastrerade dvv hane älskar att "gräva" i sin långa tunnel som vi har gjort åt honom av en helt vanlig rätt stor kartong. Den har kartong på botten också och han drar bort kartongstrimlor med tänderna, "gräver" och puttar sen ut strimlorna ur tunneln. Sen ligger han där och myser. När en tunnel är totalstrimlad i botten gör vi en ny. Han tror nog att han gräver en superlång superdjup håla Glad.

Mollle
0

Ååå så många superbra tips?! Han har ju sin låda i buren m toalett men den gräver han inte i. En hög med filtar har vi testat men det är ju helt klart värt ett försök till! Tror att jag ska börja med att göra en sån där kartongtunnel och samtidigt ladda blomstersprutan så att vi kan spraya lite på honom när han gräver i soffan och sängen. #10, du får jättegärna lägga upp en bild på din tunnel om du har tid och lust. Hade varit kul att se hur du gjort.

LisaKanin
0

#11 här i filmerna ser man den. http://kanin.ifokus.se/discussions/50426aacd4ebea746000f46e-hur-bor-era-kaniner?discussions-2#37 Har vikt ihop en rätt stor kartong på längden till en fyrkant. Mindre kartonger går säkert också bra då kan man tejpa dem på utsidan. Men ta bort alla häftklamrar och liknande och kolla så han inte äter upp kartongen för det får de inte. Helst ska det nog vara ofärgad kartong också.