HJÄLP, hittat kanin
Jag ber er om er hjälp och kunskap. Min pappa ringde mig för ett par timmar sen. De har hittat en kanin utanför min pappas jobb i MALMÖ. En av de anställda hade köpt kaniner till sina barn och efter ett tag var kaninerna inte lika roliga längre så den anställda släppte ut två kaniner utanför deras jobb. Min pappas fru lyckades fånga in den ena men den andra har dem inte hittat än. Kaninen har varit ute ca 4 dagar. Nu kommer mina frågor, Hur tvättar vi bort smutsen från kaninen? Ser inga loppor men ska man ändå avlusa den? Vad ska jag tänka på nu? Min pappa har tänkt behålla sötnosen och jag kollade på den och det är en hane. Men han vill ha ett sällskap till den med tanke på att de jobbar sent om dagarna. Är det dumt att skaffa sig en kanin till? Vilket kön i sånafall? Han ska iallfall karteras vilket fall som helst. Är tacksam för alla svar :)
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3
En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se
Om ni vet vem det är som släppt ut kaninerna tycker jag ni ska anmäla personen ifråga. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tvätta bort smuts genom att badda nätt och försök att tvätta försiktigt på tassar och runt könsorgan. Ser du inte att han kliar sig överdrivet mycket så är inte risken så stor att han har löss, men tycker ändå du bör åka in till vet. för en helkropps kontroll. Tänk på att låta han gör sig hemmastadd. Inte skrämma honom utan var väldigt försiktig och försök inte att lära känna honom ännu, utan låt honom få chansen att känna sig trygg. Lycka till!
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
Har ni sett till den andra kaninen? Tänkte om ni skulle försöka fånga in den också, behövs fler personer kan jag komma ner.
tycker också som #1, sen tycker jag ni ska leta vidare efter den andra och om ni lyckas hitta den så kan ni ha den som sällskap till den andra om de är en hona, två hanar går ej att ha tillsammans :)
Kan också komma ner och hjälpa till, bara jag vet vart. Sen att du vill ha en annan kanin, kanske hade varit bäst om din nuvarande fått sin fd. kompis som för nuvarande är bortsprungen?
/Elin Josefine Olsson ღ
#4, dem behöver ju inte vara i samma burar. :)
/Elin Josefine Olsson ღ
#1, ja vi vet vem det är. Men en just nu vill vi inte lägga ner för mycket energi på anmälan och istället lägga energi på kaninen. #2, okej tack:), kaninen var inte alls svår att fånga och hjärtat slog inte ännu snabbt när den fångades in. Väldigt lugn och nyfiken. Jätte rar är den. #3, sist den andra kaninen sågs till så var den väldigt nära vägarna där, och det var för två dagar sen. De har ögonen öppna och fångar in den om de ser den. :) Håll tummarna att den fortfrande är vid liv. Något speciellt foder vi ska ge den?
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3
En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se
Vi hade tänkt först se om den andra är vid liv och försöka fånga in den. Om inte så vill vi ha sällskap för den i framtiden . Inte nu direkt
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3
#7, bäst är om ni ringer den förra ägaren och frågar vilket foder dem gav kaninerna. Det är inte bra för kaninens mage om man byter foder så snabbt. Har dem gett någon onyttig gnagarblandning från djuraffären så tycker jag du försiktigt bör byta foder till vanlig pellets. Alltså att du blandar pelletsen + det gamla fodret och minskar det gamla fodret mer och mer, med ungefär en veckas mellanrum kanske.
Att byta foder snabbt gör så att kaninen blir lös i magen.
/Elin Josefine Olsson ღ
#9 , vi försöker undvika prata med personen. Men jag kan nog garantera att de är gnagarblandning de har gett kaninen. Finns det olika sorters pellets eller bara en sort?
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3
#10, det finns olika sorters pellets. Svenska foder använder vi, fungerar väldigt bra. Tycker faktiskt ni bör ringa, det är trots allt för kaninens bästa.
/Elin Josefine Olsson ღ
Kan du inte lägga energi på båda? Om h*n kommer undan med detta, vad säger att h*n inte gör om samma sak?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#11, vi gör det bästa vi kan för kaninen annars hade vi inte valt behålla den, och jag hade ringt om vi hade kunnat men nu vet du inte vad det är för människor så vi undviker det helst. Men tack för dina råd.:)
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3
#13, din fader kan ju faktiskt fråga hans arbetskollega på arbetet, om denne vet något bra foder till kaniner. På så sätt så kanske denne säger fodret de använde för just deras kaniner. Inget misstänkt med det. :)
/Elin Josefine Olsson ღ
#9 Har dom varit ute i 4dagar har dom garanterat redan krånglat till magen med gräs/ogräs och annat dom lyckats fått tag på så att köpa dålig blandning för att sedan byta är bara onödigt då pellets är mycket bättre om man nu ska låta bli krångla till det. :-)
Mvh Millan
#15, jo det förstås. Dock så krånglar inte gräs/ogräs till magen så otroligt mycket. Men där har du helt rätt, kanske bäst att köra på pellets direkt. Sen om den blir lös i magen får man ju försöka fixa det, kanske med det jag skrivit ovan. :)
/Elin Josefine Olsson ღ
#16 Jo precis, dom har ju trotts allt i vilket fall inte ätit gnagarblandningen på 4dagar, Jag skulle gå på pellets i små mängder första dagarna och kolla avföringen. Kanske bättre att hö och gräs finns för själva mättnaden.
Mvh Millan
Vad ska vi göra om vi upptäcker att den är lös i magen?
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3
#18 Bara ge hö och vatten
Okej :) tack
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3
Den andra är infångad nu också och tillsammans med sin vän:) imorgon ska jag åka ditt och kolla könet på den andra kaninen:)
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3
Härligt att ni fått in båda två. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#22, ja det är underbart. Hemma hos min pappa kommer de få ett livs långt hem ute på landet. Och har världens snällaste människa som tar hand om dem. Min pappa är den största djurvännen jag någonsin träffat. Har fångar flugorna inomhus och släpper ut dem och han bygger egna musfällor så de inte skadar sig och släpper ut dem sen. Så jag kan garantera att de får ett underbart liv hos min pappa:)
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3
Åh så bra, både att båda kaninerna är fångade o.s.v. Man skulle kanske ta dem till en veterinär för en liten undersökning och se hur de mår, eventuelt bettlfel o.s.v?
Klara & Tinycee
Alltså det är ju inte så bra kanske att de är tillsammans - ifall de inte är kastrerade? Eller så kan din pappa snart bli kaninfarfar också..
Om folk är så att de släpper ut kaninerna, så har de förmodligen inte varit så noga heller med sådant…
Men iaf, kan ju va bra att inte ha dem tillsammans just nu? Eller tills ni vet könet?
Nej, lägg inte energi just nu på att anmäla. Börja med att fokusera på kaninerna, skulle jag nog göra också.
Om möjligt låt dem komma till vetten (i samband med kastrering kanske ni kan få ett bra pris om ni uppger att ni både vill ha undersökning o kastrering?).
Det är viktigt att magen sköter sig. Det är den absolut vanligaste dödsorsaken hos tamkanin att de får magproblem.
Skulle börja med bara hö och vatten o långsamt lägga till en bra pelletssort. Tex. cuni complete som finns i de flesta djuraffärer. Börja med att bara ge ett par pellets om dagen (börja med typ 2-3 pelletsar och gå upp med +1 varje dag? Då kan inte magen krångla då den får vänja sig långsamt. Men första dagen kanske bara ge hö och vatten - så att man ser att magen är okej..?
Undvik att ge morötter, knäckebröd, cornflakes, eller annan människomat, frukt, eller för mkt grönsaker. Det är sådant som lätt kan uppröra en liten kaninmage.
Hö är absolut viktigast att kaninen får fri tillgång på. Ge gärna någon giva hö både morgon o kväll - det ska aldrig ta slut! Köp så trevligt hö som möjligt - så grönt och fräscht o väldoftande som möjligt.
Lycka till, vilken tur att det finns människor som ni! Roligt att pappa vill ha hand om kaniner! Men ge honom rådet att läsa på liiite om kaniner, det finns en hel del man behöver veta.
Om pappa behöver tips? så är han ju mer än välkommen att ställa frågor här på kif! :D
Här kan man ställa frågor till duktiga kaninveterinärer per telefon o mejl:
http://www.djurklinikenroslagstull.se/
Här finns en nedladdningsbar broschyr om kaninskötsel - det mest basic!
http://www.djurklinikenroslagstull.se/wp-content/uploads/2012/03/Skotsel-kanin.pdf
#25' tusen tack:) kul att det finns så hjälpsamma människor. Han kommer ta dem till veterinär och sånt. Han har lite erfarenhet ut av kaniner sen jag och min syster hade kaniner. Men känns ändå bäst att fråga för det är lätt att glömma:) Tänkte lägga upp bilder på dem i hopp om att få hjälp med vad det är för ras:) kan vara kul att veta:)
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3