Ny kompis och burbyte, hur göra smidigast?
Vår kastrerade 1,5 åriga hanne Albin kommer få en ny kompis, en hona om några dagar. Hon har gått med andra kaniner tidigare utan problem men inte han sen vi köpte honom. Hoppas på att det funkar bra men man vet ju aldrig.
Nu har jag köpt en ny tvåvåningsbur med ramp och tanken är att de ska ha den tillsammans så småningom. Nu har han en vanlig innebur med plastbotten och är lös i halva lägenheten, hans revir är ungefär halva vardagsrummet och en hall där han brukar vara och i buren förstås där han även har toalåda. Utanför sin bur har han en lång kartongtunnel också som han gillar och brukar sova i. Den nya kaninen går också på låda är det sagt.
Nu undrar jag hur jag smidigast ska låta dem bekanta sig med varandra och samtidigt byta bur? Den är ju tvåvånings så stoppar jag in dem i varsin våning kan de inte nosa på varann. Och tanken är att nya buren ska stå precis på samma ställe där den gamla stod så det blir ju "i Albins revir".
Ska man låta dem bekanta sig med varandra först medan Albin har kvar sin gamla bur eller ska man på nåt sätt kombinera burbytet med att sammanföra dem och hur göra smidigast? Jag har tillgång till två tvåvåningsburar och två vanliga låga burar samt en bunt kompostgaller
.
Undrar också om de ska ha varsin toalåda på båda våningarna i dubbelburen eller gemensam, och gemensam eller två matskålar? Aldrig haft flera kaniner förut.
putteliputt
puttiputt
Vet inte alls hur man ska presentera dem för varandra bäst.
sätt burarna jämte varandra i ca 1 vecka,sätt sedan båda i ett rum dom inte varit i innan. Ta bara bort dom om dom slåss eller bits :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Sätt båda kaninerna i ett rum där ingen varit förut. Om de börjar slåss eller bitas sära på de. Sedan kan du nog sätta ihop de, men håll ett öga på de.
Tack! Låter som det är bäst att vänja in dem vid varandra först med de vanliga burarna så de kan stå brevid varandra innan jag byter till tvåvåningsburen? Sen brukar ju Albin jämt ha buren öppen, så jag funderar på om man ska stänga in honom någon gång och släppa ut den andra kaninen i "hans revir", är det en bra idé? Eller ska man släppa ut den andra kaninen i ett annat rum först innan de har fått träffas?
Vi ska hämta nya ninen imorgon, så ska bli spännande
. Jag ställer en vanlig bur en liten bit bort från Albins gamla bur på gamla stället, så får han vara ute som vanligt tänkte jag och den nya ninen får sitta i sin bur. Då kan de nosa på varann genom gallret. Sen tänkte jag försöka öppna den nya ninens bur också och sätta kompostgaller emellan dem, så kan de vara lösa och nosa på varann genom kompostgallret. Så får man se hur det går, sen kanske jag tar båda två och sätter i ett nytt rum tillsammans utan galler.
Hanar har inga revir, därför är det inte några problem att sätta in en hona till en hane som regel. Hanarna blir oftast glada att får en dam :)
Sätt alltid in till hanen, aldrig tvärtom då honor har revir och försvarar det aggressivt. Att sätta dem på neutral mark går också bra :)
8 tack! Hoppas på att det ska gå bra.
Berätta gärna hur det går #9. Jag ska köpa en hona om en vecka. Har en hane på 7 år idag.
10 det ska jag göra, idag kom nya dubbelburen men jag tror vi väntar med att packa upp den.
Nu läste jag att man ska låta en ny kanin slippa förändringar första tiden så det kanske är smartast att stoppa den nya kaninen i nya buren direkt och låta Albin vara kvar i gamla? Men sen blir det ju att han flyttar in i honans revir om han ska flytta in i hennes bur?
#12 Men sätt honom i buren som de ska vara i sedan, alltså Albin i nya och hon i hans gamla. Sen tror jag inte det blir mer stressigt för en vuxen och människotrygg kanin att flytta rakt i till en kompis, jag tror snarare det är humanare då hon inte behöver först stressas över flytt och sedan när hon är trygg i en bur flytta till en annan osv.
Jag skulle i alla fall satt henne till honom på en gång, men det är vad jag skulle ha gjort. En kaninunge skulle jag dock låta växa på sig då de kan stressas av att bo med vuxna kaniner efter att de skiljts från sin mamma. En unge har ju dessutom lite att säga till om kring mat osv om den vuxna anser att det är hens mat osv.
13 ja det var ju en bra ide att sätta nya kaninen i Albins gamla bur. Men jag tror nog jag vill kolla av hur de funkar ihop och sammanföra dem försiktigt eftersom han aldrig gått med någon annan kanin sen vi fick honom. Och den nya känner jag inte, så… men det är en vuxen hona, okastrerad, ska vara lugn som en filbunke är det sagt. Men man vet ju aldrig.
#14 Jo, precis. Gör som du känner, det brukar bli bäst :)
Nu är vi hemma med kompisen, hon är såååå söt :-). En svart/grå överpälsad lejonhuvad tror jag det är. Albin har varit helt till sig och stått och stirrat på henne och nosat genom gallret, hoppat bakåt ibland när han blev skraj och sen är han där igen och nosar och spanar.
Hon får vara i en av hans gamla burar, har två likadana och han har sin gamla och är ju lös så han kan gå och hälsa på henne. Sen ska vi montera nya buren och ställa upp den brevid så de får spana in den och komma in i den och kolla läget. Vi försöker nog sammanföra dem efter någon dag, de verkar rätt coola båda två.
Nu har vi satt ihop dem i ett rum där Albin inte brukar vara. Det blev en sådär 10 ridomgångar, han hoppade på henne och hon sprang väl iväg nån gång men annars verkade hon inte ha särskilt mycket emot det :-). Sen sprang de lite hit och dit efter varandra litegrann och sen la de sig nos mot nos och vilade. Så det har gått jättebra. Dessvärre pinkar den nya honan precis överallt och hela tiden, och han är rumsren, lös i lägenheten och går på låda i buren, så vet inte riktigt hur vi ska få till det.