Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 2207 ggr
Fulia
0

Hur gör man så att kanin hoppar? ^^

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan..!

Ja undrar hur man gör så att min kanin Yuno ska sluta krypa under hinder? Då ja vill tävla med henne..!

Men hon hoppar också bara  att en måste hålla pinnen mellan de två andra.. !

Hon e så liten i kroppen…

Men behöver hjälp & tips…

/ Julia

[Wera]
0

Man börjar lågt, ex. 5 cm då ska dom väl inte krypa under :P Sen ska dom tycka att det är kul också så man ska inte göra det för ofta och berömma mkt.

juliafrojd
0

Träna 1/2 gr i veckan. säger som #1 börja med ca 5cm och sen samma att kaninen ska tycka de ska vara kul! Vänta in henne.

Lycka till! Fin kanin förresten!

tussen12
0

kankse du ska ta ett mjölkpaket som hon inte kan riva och få henne hoppa över?:)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fridaaaa
0

#3 Hindrena måste vara rivbara:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bamsegullet
0

#3 Om hindrerna inte är rivbara kan ju kaninen göra sig illa.

tussen12
0

Jaha x)

Men hur ska dom kunna göra sig illa på ett mjölkpaket? :o

Suskiv
0

Sätt en bom lägre ner som stoppar henne från att krypa under, man kan ju tex lägga bommen på hinderstödets fötter. Eller ha en murdel längst ner räcker ju med typ lägsta murdenen för att hörhindra krypning.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#6 Om dem hoppar för lågt och snubblar över det t.ex
Men som sagt, måste kunnas rivas, och från båda hållen :)

Papaya
0

Ett mjölkpaket lär en otränad kanin hoppa upp/trampa på, så det är nog inte särskilt effektivt om man vill lära kaninen att hoppa. Jag kan dock inte för mitt liv se hur en kanin ska kunna skada sig på ett mjölkpaket, rivbart eller ej.. Ett mjölkpaket är litet och väger ingenting och är antagligen mindre farligt än både murar och vattengravar som dyker upp på hopptävlingar.

Tycker annars som några av de ovanstående. Låga (rivbara) hinder, mycket beröm och inte för långa träningspass som utförs för ofta (kanske lagom med 1 gång i veckan till dess att kaninen har förstått vad det går ut på). :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Fulia
0

Hindret e rivbart och e hemma gjort ^^

Tack för tipsen..!

#3 Det e inte bra fö min kanin att hoppa över ett mjölkpaket =/ Hon e förliten för sin kropp då hon har hermelin & dvärgvädur i  sig ^^
Fulia
0

#2 Tackar ! ;)

tussen12
1

#10 varför ska hon då hoppa om hon är för liten för ett mjölkpaket?

Fridaaaa
2

#10 Varför skulle inte det vara bra bara för att hon är hermelin/dvv? Ingen logik i det :P

[RC1393]
0

#13 Håller med.

Jag har en hermelin/dvv och hon hoppar 20cm när hon vill (hon kan säkert högre också), men eftersom hon tycker det är tråkigt med hoppning så hoppas hon sällan och aldrig.

[Guldvingens]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På den bilden jag bifogar så är det en liten lejonhuvad kanin på 1,4 kg som hoppar. Så visst kan små kaniner hoppa om dom VILL.

Så om ett mjölkpaket är för "högt" för din kanin så bör du inte hoppa henne alls.

[Jawa´s]
0

I min förra klubb fanns det en liiiiten Dvärghare som hoppade svårklass, eller han kanske var elit….något av det iaf, den lilla kaninen Flög över hinderna med god marginal, han var underbar att titta på under tävlingar!
Inte större än ett marsvin i storlek…

Fulia
0

Men kan prova med mjölkpaket..!

Fridaaaa
0

#17 Men ha ett bom på max 5 cm till en början :)
Jag tror dom lär sig bättre på det än att hoppa över mjölkpaket, men det är mitt personliga tyckte :)

[Wera]
0

Tvivlar på att hon kommer hoppa över ett mjölkpaket den kommer hon nog bara kliva på…

michellekrantze
0

Hon kan hoppa julia och hennes storlek spelar ingen roll, frågan är bara om hon förstår vad du vill att hon ska göra eller om hon tycker det är roligt.

Skynda långsamt! Det ska vara enkelt för henne att dels ta sig över hindret och dels att förstå vad du förväntar dig av henne, annars blir det inte roligt. När hon gör rätt beröm massor och strunta i det när hon gör fel.

Ett hinder på 5 cm att börja med tycker jag låter vettigt, när du sedan märker att hon förstår hur hon ska göra och gör det utan tvång kan du göra det lite svårare (högre). Gör hon fel, backa ett steg och börja om :)

Hoppa kan hon och spänst har hon, det har hon bevisat hemma hos mig (:

Lycka till och puss på lilla Juno <3

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Fulia
0

# 20!

Tack Michelle! :)

Ja hon kan vara ENVIS ibland ^^

michellekrantze
0

Ja, envis är hon nog för att hon inte förstår eller inte ser meningen med det :) Var bara noga med att göra det enkelt och att berömma, hon ska tycka det är roligt annars kommer ni ingen vart :)

Lycka till nu, med både hoppning, tricks och dans!

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Fulia
0

Haha! tack ;)