Kanin som är lös i magen
Min stora kille är nu 7 år. Han har väldigt lätt för att bli lös i magen och går just nu på hö och vatten bara men bajsar ändå löst, inte hela tiden men lite då och då. Är detta normalt när dom blir äldre att magen blir ett problem? Annars har det bara varit när han fått för "mycket" gott alt. för mycket av sin mat.
hm,är det väldigt löst eller i en klunga? Typ som vindruvor?
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Löst, löst, som i en liten gegga på burbotten. Han har som vindruvor också i sin potta men även vanligt bajs. Som sagt han är inte lös hela tiden.
allså väldigt löst? nästan som rinnande vatten?
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Näää, då är det mer geggigt och alltså som löst potatismos.
Kaniner som är lösa i magen är inte bra. Om inte någon utav medlemmarna här kan komma på orsak och/eller det inte slutar tycker jag du borde hälsa på veterinären med din lilla ninis.
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
Tillägger att det är väldigt viktigt att du tvättar din kanin om denne eventuellt trampat i bajset. Både under tassarna och försök försiktigt tvätta runt könsorganet.
/Elin Josefine Olsson ღ
Lamile: Jo att vara lös i magen är ju inte bra men samtidigt är han ju det till och från och inte hela tiden. Oftast är det om han fått något gott eller på tok för mycket mat. Då kör jag hö och vatten och så försvinner det. Annars är han en pigg liten skit som mer än gärna busar med en. Så märks inte att han är 7 år så mer än att magen bråkar…
#7, då är det ju bara att se till att inte ge han något gott. Det kan ju även vara något fel på magen, man vet ju aldrig. Hoppas det blir bättre, synd om lilla ninisen är lös i magen från och till!
/Elin Josefine Olsson ღ
#7: Jo det försöker jag ju med också när jag vet hur han blir, men att utesluta maten helt går ju inte heller även om hö och vatten är standard.
#9 Min kanin är lite över 1 år och lever på hö och vatten. Han får även lite magvänligt godis, men det är absolut inte "obligatoriskt". Detta pga magproblem han har fått då han har fått för mycket godis under sitt liv och valt att äta det istället för hö.
Äldre kaniner får lätt samma sorts problem, jag skulle i det här skedet ringa och rådfråga en veterinär. Lös avföring kan även vara ett tecken på andra former av sjukdomar, speciellt då han är lite till åren.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr