Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1418 ggr
MarHai
0

Se upp nu i värmen!

Nu är det livsfarligt ute. Kaniner är väldigt känsliga för värme.

Tänk på att vara mycket noggrann med hygienen i buren! Flugor och andra äckliga kryp dras lätt till kaninburar. Se till att rensa bajshörnan så ofta som möjligt, så slipper kaninen bli plågad av flugorna.

Se till att kaninen har vatten hela tiden, byt ut det så ofta som möjligt. Jag lägger is i skålarna för att det ska hålla sig kallt längre.

Håll koll på hur mycket kaninen dricker, den kanske är för trött av värmen för att orka.

Jag brukar blöta ner mina kaniner, dvs stryka ut vatten över huvudet, öronen och ryggen.

Se till att kaninen alltid har skugga!

Jag har redan förlorat två kaniner i värmeslag i veckan. Det går fort!

Bara lite tips? från mig, har ni fler så lägg in dom här. :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Keligast
0

okey tack för tipsen! =) men jag är hos mamma så pappa tar han dom mina kaniner..hoppas dom har det bra!

Qnas
0

Men om man har innekanin så äre bara vatten man ska hålla extra koll på! :D

MarHai
0

Jo, men det kan bli varmt och kvavt även inne.

Solbackens kaniner

Zvintos
0

Ett annat tips? är att lägga in pet-flaskor med vatten som man fryst. Då kan de ligga bredvid dessa och svalka sig.
Det är iaf väldigt populärt hos mina kaniner.

Fj-a-deer
0

#4 tack för tipset! , men kan man ha pet-flaskorna ute?

War, war never changes.

Zvintos
0

#5: Ja, det kan man. Det har jag till mina kaniner, de bor alla ute så. Glad

malinroth
0

Jag har inne kanin så jag drar ner persiennerna i lägenheten så det är svalt och skönt :) Sen går vi ut ca 2 h om dagen då jag ligger i gräset och hon skuttar omkring och smaskar gräs och busar, går oftast ut på kvällen då det är svalt annars ser jag till att hon inte är för mycket i solen :)

Qnas
0

#6, kan man ha de inne också? Eller kan kaninerna frysa ihjäl då? :( :O

Zvintos
0

#8: Du kan ha det inne också när det är varmt.

Sosso
0

Det där med pet flaskorna verkar väldigt populärt, något jag tänker testa idag. :P

ciss
0

Ska testa det senare. Stackars Engla med sin päls! Det finns vissa problem med långhåriga kaniner. Det är så synd om henne.

Ska lägga in isbitar i en skål senare. Har ju i alla fall buren inne i stallet, där är det jättesvalt ..

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

ciss
0

#0: Gud så hemskt att 2 st dött i värmeslag! Hur gamla var de? :(

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Fj-a-deer
0

#6 hihi jag håller på att frysa pet-flaskorna med vatten nu

Men! se till att du inte har fullt med vatten i flasken för då kan den "sprängas" när du fryser den. För när man fryser vatten blir det ju större.

War, war never changes.

fridak
0

min lille har sprungit ut till skuggan. fast på morgonen innan det hade hunnit bli för varmt så satt han mitt på gräsmattan och åt. märks mkt väl att han är tamkanin för han tänker inte så mkt på rovdjur…

Keligast
0

skall man lägga pets.flaskan bredvid kaniner eller? :o blir et inte för kallt och blött?

Bobby
0

Mitt bästa tips? är att ta in kaninerna där det är svalare… Har kaninburar i stallet där det är jättesvalt!

Zvintos
0

#15: Lägg pet-flaskan nära kaninen. Då brukar de bli nyfikna och skutta fram för att kolla vad det är. Sedan upptäcker de att det är svalt, så då brukar de i de flesta fallen lägga sig alldeles bredvid för att svalka sig. Glad

Lollo86
0

men kan de inte fastna på flaskorna? menar om jag sätter dit ett finger på nånting fruset så fastnar man ju :D iofs så smälter det ju snabbt.

[Niike]
0

Bra skrivet MarHai! :)

senna
0

skulle det vara okej att stryka isbitar över t.ex huvudet, ryggen, och öronen? :)

Mysterious
0

jag tror det är ok Senna :D Kanske inte föör mkt bara
igår hade jag en större flaska i buren men alfred visste inte vad han skulle göramed den :S han började bita på den osv ska lägga in den nu så får vi se vad han gör…

myriis
0

Jag brukar ha petflaskor ibland, har dock inte haft det på ett tag. Senast var när Candy var liten och oooj, vad kul flaskan var! Så hon bara lekte med den, så jag tog bort den. Snacka om att det märks skillnad nu när hon är vuxen, nu lägger hon sig direkt bredvid den som att det är självklart.. :)

Stravaganza
0

Jag med.

Bobby
0

Ett annat tips? är att ge kaninerna mer av frukt och grönt, då de innehåler mycket vatten!

Tina-A
0

Många väldigt bra tips i den här tråden!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ellen95
0

Jag har mina kaniner i stallet på dan när det är så varmt. Och sen på kvällen her jag in dom i buranarna:)

MarHai
0

Visst, men vissa, som jag, har många kaniner i fasta burar. Inte så lätt för mig att flytta ett trettiotal kaniner ;)

Petflaskorna är väldigt populära! Ungarna älskar att ligga kors och tvärs över den ^^,

Solbackens kaniner

LillaOlga
0

…Olga bor också inne men är ju fri hela dagarna..Hon älskar att ligga i solen och sova (!) Jag har har sagt till henne flera gånger att kaniner inte mår bra av att ha det för varmt men hon gillar att ligga där..Dock inga långa stunder men ett par minuter då och då.

Nåväl..hon verkar ha bra koll själv på vilken temperatur hon ska ha. Efter ett tag lägger hon sig i det svalaste hörnet och dricker mycket vatten ca 1-2 dl om dagen. Hon är pigg och glad som vanligt.

Ska jag fortfarande hålla på och trixa med henne eller kan man lita på att hon håller efter sig själv och sina behov i värmen?

Naturligtvis städas buren dagligen och vatten byts dagligen. Hon får mer grönsaker nu på sommaren och de innehåller ju mycket vatten. Behöver jag göra mer, tror ni?

Jag brukar gå efter 24 graders regeln. Alltså att kaniner inte ska ha det varmare än 24 grader. / Anna

Milly_94
0

SkrattandeBra tips

Lollo86
0

#28 " Jag har har sagt till henne flera gånger att kaniner inte mår bra av att ha det för varmt men hon gillar att ligga där"

tror du hon förstår när du säger det till henne att det inte är bra för henne att ligga där? :D

Proanders
0

Jag har satt in en fläkt till mina niner, isflaskor får de redan. Har en AC som man kanske skulle sätta in, hmm…Fundersam

LillaOlga
0

Jag har nu insett att hon inte förstår vad jag säger:-) men man vet ju aldrig så… nej då jag säger det fysksik…bär bort henne från solen alltså.

Jag tror inte att fläkt är en bra lösning. Kaniner ska inte ligga i drag då de är känsliga för det och kan bli allvarligt sjuka och dö.

Svalka i form av skugga och frisk luft( vädra lgh under ett par minuter) är bäst..inte konstant drag.

Proanders
0

#32: Jaha, då får jag väl gå ut till mina döda kaniner då, det har jag gjort i 8 dagar nu….

Jag har satt in en fläkt i kaninhuset, inte i kaninerna, som cirkulerar luften i huset…