Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 865 ggr
[LittlePiglet]
0

Riktiga grävare =P

Var ute hos två av mina kaniner som bor tillsammans i en bur på 9 kvadrat. När jag skulle gå därifrån, så bara sjunker marken under, jag hade trampat i en av deras tunnlar!

Jag visste att dem gävde mycket men inte att tunnlarna var så  långa, den här är nog minst två meter!

Ingången är på ena sidan av deras bur och nu har jag råkat gjort en till Skäms

Film kanske kommer snart Tungan ute

Konstigt inlägg det blev nu….

minaninar
1

De kan gräva komplicerade system över hela tomten.. Flört

Men det jag undrar är: hur ska ni se till att de inte gräver sig ut?

Fråga här, man ska tydligen ha nåt slags nät i botten, de andra här vet.

[LittlePiglet]
0

Ja jag närkte det x)

Det är ju svårt att hindra utan nät men jag tycker det är så taskigt att lägga nät när dem mår så bra av att gräva… Vi har dock lagt kompostgaller runt om buren så dem behöver gräva en meter utanför buren för att rymma.

Rymmningen tror jag inte jag behöver oroa mig för, för när jag är ute och går med dem vill dem bara in, förutom när jag hoppar med dem. Med andra ord: Dem är väldigt hemmakära x)

minaninar
1

#2 Jo det är helt sant.. underbart att du kan låta dem gräva.. Bra idé att lägga kompostgaller omkring.. även om det inte är hundraprocent säkert - så låter det ju inte som dina ninsar vill rymma.

Går de där dygnet runt, året runt?Skrattande

[LittlePiglet]
0

Ja precis =)

De går där över dagen och är inne i ett hus under natten =)

minaninar
0

#4 Men det är ju skönt, för då är de iaf i säkerhet när ingen är vaken o märker vad som händer (det är ju också då som ev. rovdjur kanske är mer i farten..?).

flocken
1

Trodde oxå att mina skulle hålla sig i gården de bodde. De bodde i hundgården. En vacker dag var de borta. De hade grävt sig ur. Men fick tag på båda som tur var. Det går FORT. Jag vågar aldrig mer chansa. Om jag i framtiden kan ge som en liknande inhängnad gräver jag ner galler/nät. Inte bara för att dom kan gräva sig ut. Rov djur kan gräva sig in. Inte då bara vilda djur. Även hundar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

minaninar
0

#6 Ja usch.. ska man vara riktigt bombsäker så är det ungefär som att bygga ett smärre fort knox..

Nu bor jag ju inte så att jag kan ha utekanin, men har insett mer och mer att livet som kaninägare blir tusenfalt lättare o mer ekonomiskt om man är en snickarkunnig hemmafixartyp (vilket jag inte är då hehe).

[LittlePiglet]
0

#5 Ja det känns skönt att veta att de är i säkerhet på natten =)

#6 Så fort vi ser att de gräver vid burkanten sätter vi större stenar där och då slutar de gräva där. Om rovdjur ska in måste de fatta att de ska börja gräva en meter ut och innan rovdjuret kommer in har de nog sprungit och gömt sig, troligtvis in i en av deras gångar…

Hanna
0

Kan man inte gräva ner skifferplattor eller nät en bit i marken? Eller hur djupt gräver de? Förvånad

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[LittlePiglet]
0

#9 Va?

Hanna
0

#10 Vad förstod du inte?

[LittlePiglet]
0

Vad är skifferplattor och hur man gräver ner galler

Hanna
0

#12 Googla skifferplattor så förstår du. Jag vet faktiskt inte, det var bara en tanke som slog mig att man kanske kunde gräva som en skåra och placera skiffer eller galler i. Men jag vet inte, har inga egna kaniner. Obestämd

Sofia_N
0

Vi har grävt längs kanten på hela buren (stor utebur där de är året runt, dygnet runt) kanske 2 dm djupt och lagt i massa stenar och plattor. Det funkar jättebra, dem bygger massor av roliga gångar utan att man behöver oroa sig! Glad

Fast dem har rymt flera gånger från sin stora Hage på gräsmattan, det är bara ett högt nät. Men dem springer ändå aldrig iväg utan håller sig på tomten Flört

/Sofia

[LittlePiglet]
0

Fast jag har inte riktigt råd att köpa plattor nu, och vi har inte så många stenar så att vi kan ha runt hela buren. Vi bygger just nu ett skjul så jag får lägga pengar på det just nu…