Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1796 ggr
Sandja
0

Slickande kanin, stressrelaterat??

Min Teddylöwen hane har sedan några dagar tillbaka börjat slicka sig under hakan som om han är beroende av att göra det.

Först  tänkte jag att det hade med pälsfällning att göra då han fäller just nu.

Sen tänkte jag att det hade med hans doft att göra då han igår (lördag) blev tvungen att duscha, men han började slickningen innan lördag och han har alltid gillat att duscha då och då.

Sen var jag inne på om det kunde vara maten då jag introducerade en ny mat för honom som han åt en pellets av (är 4cm långa pellets) sen vägra han nya maten så då tog jag bort den. Han har hela tiden tillgång till den mat han är van vid och friskt hö samt vatten.

Han är i övrigt frisk, magen är lite sisådär men så har han alltid varit. Han är väldigt mycket för att putsa sig men då är det hela kroppen och i måttliga mänder.

Nu sitter  han här med blöt pläs under hakan och han har börjat få en kal fläck där pälsen lossnat helt.

Jag bor ensam med honom och har haft lite jobbigt de senaste veckorna pga bortgång i familjen som gjort att jag varit lite nedstämd. Kan hans beteende vara en reaktion på att han känt av att jag mått dåligt??

Han äter normalt, mkt hö och lite pellets
Han dricker som han ska
Bajset är som det brukar fast med lite mer päls i
Han är snäll som vanligt och verkar pigg.

Tacksam för tips? och råd hur jag kan underlätta för honom att vänja sig av med detta beteende, då han annars får den bästa ompysslan och mat samt boende han kan få.

Har testat att torka lite med en handduk så pälsen inte "korvar" sig, verkar underlätta lite lite då pälsen ligger lite mer som den "ska" enligt honom. Sen försöker jag klappa honom lite och busa varje gång han börjar slicka under hakan som en besatt.

Tack på förhand

natha-mjau
0

varför duschade du han? man ska aldrig bada kaniner om de absolut inte är nödvändigt, de tvättar sig ofta, alltså slickar för de är renliga av sig.

att han slickat sig under hakan är för att tvätta sig, han har körtlar under hakan. Har du sett att han gnider hakan mot olika ställen? Det är även därför han är kal, för han gnider så mycket. Ingenting att vara orolig för.
Men det är bra att du försöker få honom att tänka på annat om han slickar sig så mycket under hakan, men ibland måste han få rengöra sina körtlar! Fortsätt med det.

Sandja
1

Han fick duscha då han hoppade i en klick med hårstajlingsprodukter som jag precis tappade på golvet. Han duschar endast när det krävs, annars fixar han sånt själv. Han är frigående här hemma.

Han har inte gnidit hakan mot något eller gjort någon annan doftmarkering.

Tack för ditt svar, känns mkt bättre nu.

Misstänkte inget allvarligt men ville vara på den säkrare sidan.

tilläggas att han blir 4 år nu vid årsskiftet.

natha-mjau
0

#2 okej, ja det kan ju vara svårt att få ut själv :)

Hmm. konsigt att du inte lagt märke till någonting sådant.. verkar som han gör det rätt ofta med tanke på sin beskrivning.
Min hane gör så heeeeela tiden och överrallt, men han tvättar sig inte under hakan så han har torkat krulligt hår där istället.

Sandja
0

Hehe =)

Det enda min herre gör är att tvätta sig.

Har aldrig lagt märke till någon typ av markering av revir eller liknande, vilket känns lustigt (lite skönt också) då han är okastrerad.

Men jag får avvakta med han besatthet av hakan. Han kanske har kommit på att han är en herre som måste hävda lite lite,

Super tack för dina svar, det uppskattas

minaninar
0

Jag tror helt enkelt det har med fällning att göra. Min kanin biter också frenetiskt där just nu. Det är vad jag tror iaf.

Om man måste duscha, försök i så fall att bara tvätta precis de ställen som behövs.. Om det bara var hårstylinggrejer på tassarna - tvätta då bara tassarna.

Om det inte är så att han har ätit något geggigt som fastnat? Men kolla under hakan, det finns något som heter blue fur, och är nånslags pseudomonas-svamp/bakteriegreja. Men det är nog mest vanligt under dåliga hygieniska förhållanden.

Sandja
0

Han har blivit värre och nu även börjat dregla. Har rådfrågat med en veterinär och fått en tid på måndag då det kan vara en tand som växer fel eller för snabbt, Detta trots att han äter på grener och hö som ska hjälpa till att underhålla tänderna.

Återkommer på måndag eftermiddag med vad det var, kan kanske hjälpa andra i framtiden. Kan även lägga upp en bild då.

minaninar
0

#6 SÅ bra att ni kommer till vetten. Dregla är ju definitivt något som får en att tänka på tänderna.. Det är super om du berättar o visar, sånt kan vara till stor hjälp.

men först och främst så hoppas jag att allt ska bli bra med din lilla guldklimp!!SkämsKyss