Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 734 ggr
norealdream
0

HJÄLP! Vad är det för något?

Nyss när jag rensade Charlies toalåda så såg jag några pyttesmå svarta kryp i hampat som jag har som underlag… När jag kollade närmare så såg jag några lite här och var. Jag kollade igenom Charlies päls men hittade inget..

VAD KAN DET VARA?! är jätte orolig :'(

tussen12
0

Löss? Hade min kanin i buren,Små och svarta.

Har du någon bild?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

norealdream
0

Nej tyvärr har jag ingen bild :(

Men vad gör man då? och är det farligt? för kaninen??

[Tilde]
0

Säker på att det var löss eller liknande? Kanske var nykläckta spindlar eller nått? :o

tussen12
0

tror dom suger blod? Eller var det annat?, Dom gör någonting iafall. Det du kan göra är att ta en luskam och kamma igenom h*n Och städa buren noga + alla tillbehör:)

Farligt är väl det inte,MEn det är obehagligt för stakarn.

Klara.b
0

Det kan vara Löss.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

norealdream
0

#4 är det inte fästingar som suger blod? ;o

Okej, vi har en luskam hemma så det är ju bra, sen får jag städa buren noga.

Men vad kan det komma ifrån?

norealdream
0

#3 nja, spindlar tror jag inte det var… men man vet ju aldrig :/

tussen12
0

#6 det kommer från allt,När dom är ute och springer i hagen osv.

fästingar suger också,Men jag mins inte om det är loppor som suger blod eller löss:)

norealdream
0

#8 ok ;)

norealdream
0

men jag har hört att det finns medel för löss till kaniner, ska jag ta det också eller räcker det med att bara kamma igenom med luskam? :/

tussen12
0

nej inget medel,försök först med luskam:)

I värsta fall får du ducha av han, Men då får det bli imorgon då det är för kallt just nu:)

norealdream
0

#11 ok.

tack för hjälpen :)

minaninar
0

Får jag bara fråga: jag har också hampaströ, mitt är från Hugro.

I det brukar det när jag tömmer också ofta synas svarta prickar.. som svarta pepparkorn. Jag var först också lite hmmpfff.. men då de inte levde fick jag för mig att det bara är något i själva hampan.

Det jag undrar: har du faktiskt sett att de lever, att de rör sig? Annars plocka upp ett sånt där litet svart korn och undersök det närmare. Min gissning är att det är som för mig, dvs. något som är en del av hampaströet o inte är levande..Oskyldig

Hoppas jag har rätt för både din o min skull - och framförallt för din kanins.Tungan ute

Tror alltså inte du behöver behandla eller nåt.

Men kom ihåg (helt random) att man aldrig aldrig får använda frontline på kaniner… jättefarligt. Tänkte bara passa på o säga det.Oskyldig

Suskiv
0

Innekanin eller utekanin. FRamförallt utekaniner kan ju få in diverse insekter i buren.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

LokiAnd
0

min bror har det ochskå såna dära djur, men han har en leopard,

Hoppas det inte är nåt farligt

minaninar
0

#13 Jag ska också tillägga att jag har frigående innekanin, så jag byter i lådan 1-2 ggr per dag så det står inte o hinner "gro" nåt där… Men ändå finns det svarta pepparkorn.. Så det du ser kan vara det, men som #14 mfl säger så är det bra att vara vaksam på om det är något kryp som ev. skulle kunna innebära problem.

norealdream
0

#13 nej, jag tog upp en och är 100% säker på att den levde… men nu har jag gjort rent buren och hittar inget varken i buren eller på honom :D

tussen12
0

Va bra:)