Ungarna har inte fått di!!!
Ungarna har inte fått di idag/inatt!! Ingen av de åtta hade runda magar, men alla verkar pigga… Någon som vet vad det kan bero på (får Charlie inte nog med mat eller nått?) och vad ska jag göra? Hur länge klarar de sig utan mjölk?
Testa att ge Charlie hallonblad. :)
//Julia
#1 Vet bara inte var jag ska få tag på det… 
hur gamla är de?
har de börjat äta lite hö nu och dricka själva så är inte risken så stor att de svälter.
är du orolig så försök lyssna på kvällen när de dias om mamma stöter bort dom. kanske vill hon inte dia pga att det gör ont.
mjölkstockning kan göra ont.
kalkbrist kan göra att mjölken sinar.
#3 De är bara 4 dagar gamla idag 
Hur vet man om de har kalkbrist eller liknande? De senaste dagarna har Charlie diat dem på morgon tror jag (de såg ut att precis ha ätit när jag tittade till dem vid 8-tiden varje dag), men idag är det ju måndag och riktigt bullrigt… vägarbete, osv. Kan det bero på det kanske?
Eller tektiskt sett är de 3 dagar gamla, men detta är deras dag 4.
buller kan ge stress.
kanske kan du flytta buren el ljudisolera den lite genom att lägga över nåt på halva buren, ett täckte el trasmatta som du inte är rädd om funkar.
att du kollar ofta kan också ge stress.
håll på de gamla rutinerna så stressas hon inte av dej.
har hon mjölkstockning behöver hon värma och gärna massage på tuttarna så mjölkproduktionen stimuleras.
du kan hälla varmt vatten i en flaska, linda in den i en tidning eller handduk så hon inte bränner sej. lägg flaskan under boet om du kan eller utanför boet. helst ska hon kunna ligga på den så värmen lättare når tuttisarna.
#6 Problemet är att kaninerna bor på balkongen och det är inte jättelångt från gatan där de arbetar. Hjälper det med en filt i alla fall?
Hon verkar dock inte alls stressad av mig. Jag tar dessutom ut henne från buren innan jag ens går in till ungarna. Hon brukar äta undertiden. Hon vet i alla fall att jag alltid kommer varje morgon.
Tack för tipset! Kan testa det med flaskan. :)
I värsta fall, om allt beror på bullret och så, har jag en stor innebur som jag kanske kan använda… Eller ger det bara ännu mer stress? Flytt kanske inte är så bra mitt i allt…
Vad gör jag nu om det inte kommer mer mjölk? Ska jag köpa mjölkersättning och i så fall vilken sort? (Bra att veta, utifall)
om du vet att de ska jobba länge så kan du ta in henne. se bara till att rummet inte är för varmt nu när hon är van vid en lägre utetemperatur.
tar du in henne så ta med så mkt du kan av boet så ungarna känner igen sej samt att hon slipper boa om.
hade det varit min kanin så hade jag lagt över burhalvan där boet är och låtit henne bo kvar ute. de vänjer sej snabbt vid ljud om de är trygga och känner sej säkra.
men alla är olika och reagerar olika så det är svårt att säga hur du bäst ska göra.
kolla om hon verkar rädd/osäker. tycker du hon är stressad så ta in henne. är hon van att få vara inne kan det gå bra. är hon ovan så kan det ge stress.
så kolla in henne och försök bilda dej en bild av hur hon är och gör sen det du känner är bäst för ungarna och henne.
börja inte än med mjölkersättning.
har du hallonbuskar i närheten så plocka gröna blad och ge henne eller brännässleskott.
de små brännässlorna sticks inte så de kan hon äta.
hittar du bara större nässlor så kan du torka bladen i ugnen el mikron och ge det torkat.
hallonblad och nässlor är bra naturmedicin som ger gärn samt stimulerar bra mjölken.
#7 Om hon inte diar ungarna så skulle jag nog i första hand hålla i ungarna och låta dem dia. Dvs, lägg Charlie på rygg och ta en unge i taget och låt den dia. Men då kan du nog behöva hjälp av sambon, kan nog vara svårt att göra det själv. :)
#8 Jag har ingen aning om hur länge de ska hålla på… Kan kanske gå ner och fråga. Jag vill helst ha kvar henne ute, av många olika anledningar, så jag hoppas att hon kommer att mata dem snart, trots bullret.
Torkade brännässlor har jag lite av här hemma.. Gav lite igår, men kan ge mer idag. :)
Hur länge kan de gå utan mjölk? Vill inte att någon ska svälta… Bör jag ge någon slags ersättning om de fortfarande är smala ikväll? De är i alla fall varma, allihopa.
#9 Mamman gillar inte när man håller henne, så hon skulle sparka som en galning. :/ Vill inte riskera att hon sparkar ihjäl en unge…
Har inte riktigt läst allt.
Först: hallonblad: det finns nog i de flesta hälsokostbutiker? Antingen i lösvikt eller som té. I värsta fall kan man köpa små tépåsar (men försök hitta bättre sorterad affär med lösvikt?) Vet ej var i danmark det var du bor? Köpenhamn? I så fall ska det inte va nåt problem. Går det inte att få tag i hallon sägs det att björnbärsblad också kan funka. Men jag måste bara tillägga att jag inte vet hur bombsäkert det är att det har effekt, men det är som en huskur.. Skadar inte. Men har du pengabrist så tycker jag det är bättre att satsa på att köpa hem grejer som behövs för ev. tillfällig stödmatning. Finns lite olika recept men kattmjölksersättning med lite extra grädde och rå äggula (man nyper hål på gul-påsen o låter äggulan rinna ner, o kastar påsen). Colostrumpulver är bra men en dyr grej. När du väljer recept så uteslut honung, som finns i vissa recept. Det kan ge problem av olika skäl, dels bakteriellt, dels för det är opasteuriserat och så något annat skäl som jag själv inte känner till och som förmodligen är samma skäl som till att det tom står på burken att man inte ska ge till spädbarn under ett år! Ev. ta mkt mkt lite druvsocker eller tom vanligt socker. (men mkt liten mängd, det är nog mest tillsatt för att ge direkt energi, och ja, i ungarnas fall kan det nog va bra). Glöm ej att du sedan måste sitta med ren fuktig trasa eller tvättlapp eller fuktig bomull typ och massera urin-o analöppning så det kommer bajs o kiss.
Ja, och doseringsspruta behövs! En liten en, som funkar till en sån liten mun.
Kolla också videorna jag postade åt dig om stödmatning. Och tänk på att hålla ungen upprätt så den ej får för mkt i halsen, o att dosera extremt försiktigt, samt försöka följa ungens rytm i suget. Minns ej men det är extremt liten mängd som behöver ges första dagarna. Och mkt mkt bättre att ge lite för lite än att råka trycka i för mkt så de får i fel strupe o får lunginflammation eller kvävs.
Nummer två, jag skulle köpa en påse alfalfahö och ge mamman.. Oxbow och Kaytee har alfalfa, ring till några djuraffärer i närheten, kostar en femtilapp typ. Det ska räcka med att du köper en påse den räcker länge, då man inte måste ge så jättemkt.
När hade de runda magar sist? Igår morse?
Hur verkar Charlie må? Alfalfahö skulle kunna vara perfekt då det både innehåller mkt fibrer och är bra tillskott av kalcium mm.
Sedan kan det vara så att hon kommer att mata dem senare om någon timme eller så. Men gå ut och köp lite nödutrustning.. och när du kommer tillbaka, vem vet? Kanske har hon gett då?
Men som sagt, det är ju dyrt att köpa allt, men köp en kattmjölksersättning och se till att du vet öppettiderna, om du skulle behöva mer. Svårt dock att tänka mig att mamma Charlie skulle dissa dem helt, när hon varit så duktig förut.
#11 Bor i en liten förort, så det finns ingen hälsokostbutik här… Då måste jag i så fall ta mig till en annan stad och måste då köpa ett klippkort till tåg, vilket är svindyrt.. (fast det ska väl göras ändå). Borde nästan odla hallonbuskar eller nått, utifall det skulle behövas i framtiden.. 
Jag blev tillsagd att vänta tills midnatt och kolla om de har fått mat. Har de inte det, så ska jag absolut stödmata - vill inte förlora en enda av dem! Djuraffären här i byn är dessvärre stängd… kan man köpa kattmjölksersättning endast i djuraffär? Eller finns det ett hemmarecept utan kattmjölksersättningen? Annars får jag bege mig ut på äventyr i en annan stad.
Okej, ska fråga om det finns sånt hö i närmaste djuraffär då.. Charlie verkar må bra, som vanligt. Springer runt, äter, osv.. Men jag ska absolut kolla efter sånt hö då, utifall hon får för lite fiber eller kalcium. :/
Tack så jättemycket för hjälpen!
GAAAHHH jag får ryck!! Bonnie, som djuraffärskedjan här heter, har inte alfalfahö!! Och det finns inte på Zooplus heller! Var kan man då köpa?
Finns det något annat som innehåller extra fiber och kalcium?

#12 Det är mycket svårt att stödmata så små ungar, risken är väldigt stor att dom får mat i luftstrupen med lunginglammation som följd och då dör dom av det. Har provat med svaga ungar som halkat efter eller inte orkat ta för sig, men aldrig lyckats. Avvakta och se, har svårt att tro att hon bara slutar mata dom helt plötsligt.
Jag skulle strunta i hallonbladen, då man faktiskt inte kan veta säkert om de funkar. Jag har googlat om det på nätet och om huruvida det innehåller eller alstrar oxytycin (amningshormon) i kroppen, men inte hittat något tillförlitligt. I din situation om det är så svårt att hitta så strunta i det o gå vidare till de andra grejerna.
Har ni en väldigt välsorterad stoooor matbutik/supermarket o du ändå ska dit så kolla om det finns där på hälsokosthyllan?
Nej, då du kan göra ersättningen av grejer du köper i mataffären - jag vete tusan om jag tycker du ska vänta till midnatt?
Men hur mår Charlie tycker du? Bajsat? Äter bra osv?
Här är recept från roslagstulls djurklinik, de använder honung, men andra källor undviker det och jag tror de kan ha en poäng. Eftersom det bara gäller en (hoppas vi) tillfällig matning skulle jag våga ner en knivsudd socker eller druvsocker (inge sötningsmedel obs), eller tom hoppa över, fast energin kan ev. vara viktig. Men ersättningen är äggula, torrmjölkspulver (helmjölk), vatten o vitaminmineralblanindning (har du sådan hemma? typ för kanin? i såfall ha ev i någon droppe, annar hoppa över, då detta är en enstaka matning).
Men sedan är det viktigt att du kollar att Charlie gillar sina normala treats o äter duktigt med hö o nyttiga pellets så att det inte är så att hon är sjuk.
Moderlösa ungar under 3 veckors ålder kan även ges kattmjölkersättning (färdig, eller en blandning av 1 äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning). Av detta ges de första dagarna max 5 ml 2-3 gånger per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Området runt ändtarmsöppningen tvättas försiktigt med bomull fuktad med ljummet vatten för att stimulera avföring och urinering. Problem som ofta ses vid handuppmatning av kaninungar är lunginflammation pga att maten hamnat i fel strupe; undertemperatur samt diarré.
Det finns andra recept på de ultimata ersättningarna, ofta är det getmjölk i - om det skulle vara så att det finns getmjölk i livsmedelsbutkerna i danmark - så slå till o ersätt torrmjölken med det? Colostrum är också bra, men det är allra viktigast de första dagarna, och de dagarna har ju Charlie varit så duktig.
Postar iaf lite mer, kan du läsa om och när du får tid.
http://www.bio.miami.edu/hare/orphan.html
http://suite101.com/article/hand-feeding-orphaned-rabbits-a196890
http://www.bunnyrabbit.com/Newsletter/bunnyrabbitcom_articles/caringBabyKits.htm
(men glöm deras critical care recept.. tycker jag ser suspekt ut, och är hur som helst för äldre ungar o djur i så fall..)
Alltså jag vet inte hur viktigt det söta är.. är det så de får sin energi? Men är du osäker, ring veterinär o fråga om du kan ersätta honung/melass med socker eller druvsocker.
Lycka till. Man tar så gott man kan få tag på. Tror att det duger med torrmjölk från kossa även om det inte är lika bra som annat. Fettet kan man få upp med grädden, o äggulan ger mkt viktiga vitaminer o mineraler o protein. Var inte rädd för att tillsätta det, det är hygieniskt, tänk på hur väl inpackad den är, och släng som sagt gul-påsen.
Tat lungt, skit i alfalfan.. Men äter hon sitt hö ordentligt eller verkar hon allmänt hängig? I såfall är det critical care som är hjälparen i nöden.
Försök få överblick över situationen. Mår Charlie hur bra som helst o äter mkt o bajsar o trivs. Rikta då in dig på ungarna.
Mår Charlie dåligt också, då skulle jag göra utflykt till någonstans där du kan köpa oxbows critical care (exotisk/kanin veterinär), och har de critical care så kan det ganska troligt vara så att de också har oxbows alfalfahö hos veterinären - så ring er exotiska vet och kolla om du kan köpa? Se till att få med ett gäng plastpipetter eller dossprutor som garanterat funkar att få i vällingen i. (Passa då samtidigt på att handla vad ungarna ev behöver).
Mår Charlie bra så är det ungarna som behöver få sitt.
Till ungarna behöver du ingredienser till en bra ersättning. Följ roslagstullsreceptet, men lägg till lite extra grädde gärna laktosfri, kaniners mjölk är extra fet. Och ha i äggula. Du måste också skaffa dosspruta till det och har du inte måste du hitta apotek, eller djuraffär, eller veterinär som har det. Om du vill göra det lite enklare o försöka hitta kattmjölksersättning så ring o kolla närmsta katt o hundveterinär o fråga om de har så kan du tillsätta lite äggula o grädde till den.
Vitaminblandningen o sockret skulle jag nog strunta i (eller fråga vet om) eftersom vi hoppas att detta bara blir en engångsgrej. Ev.vitamin/mineralgrej skulle jag köpa om det blir flera dagar..
men som sagt, när hon varit så duktig så är det svårt att tro att hon skulle sluta ge om det inte är så att hon är sjuk eller stressad.
#14 Åh :( Jag hoppas att hon matar dem… så jag väntar tills sent ikväll. Överlever de under natten om de inte får mat?
Fick höra av sambon att Superbest (Danmarks motsvarighet till ICA) i alla fall har kattmjölksersättning! Så jag ska dit sen och kolla.. även om de har något fiberrikt hö eller liknande. :)
Åh, håller tummarna för att hon börjar dia snarast! :(
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
#16 Tack så mycket för hjälpen! :) Som jag skrev tidigare så sa sambon att det faktiskt finns kattmjölksersättning i den stora matbutiken här, så jag ska dit och kolla. Hur länge tycker du att jag ska vänta innan jag stödmatar?
Charlie verkar må allmänt bra.. Hon hoppar omkring, gräver (hon har ju inte riktigt något att gräva i då hon bor på balkong, men hon gör det ändå, haha). Hon åt upp sina morgonpellets, fick även brännässlor (torkade) och lite banan. Hon var extremt sugen på bananbiten, mumsade i sig som en galning! Hon äter hö också, men verkar inte äta lika mycket av det som vanligt. Kanske har jag tur och det visar sig att mataffären har alfalfahö som jag kan ge henne.
Ungarna var pigga och varma när jag kollade till dem imorse, men som sagt utan bollmage. De är ju inte supersmala, men det märks att de inte har fått mat under natten. Eftersom jag aldrig har haft ungar förut så vet jag inte hur länge de klarar sig utan mat. 
Ska jag köpa kattmjölksersättning utifall, eller ska jag avvakta?
Sambon är snäll och ser till så vi kan åka till djuraffär snart! :) Ska kolla efter extra nyttig mat till Charlie!
Förresten så verkar hon vara i bolådan nu, så jag hoppas att hon diar ungarna. Jag återkommer senare!
Jag tycker att du ska iväg o köpa kattmjölksersättning, o lite grädde o ägg. Samt att du måste ragga upp en dosspruta om ni inte har det hemma? Den bör väl vara steril (dvs ingen reptil bör ha snuttat p den).. så närmsta apotek? Eller veterinär? För ni måste ju ha något att ge ersättning med.
Ev. kan du koka den om ni redan har dosspruta (den borde vara gjord för att tåla det, men det kan jag ju inte lova iofs.. så bättre köpa en ny, det är ju iaf inte dyrt)…
Självklart ska du köpa ersättning nu. Om det nu är så att hon inte ger di ikväll/midnatt… då står du ju där annars med panik och ingen ersättning.. Då blir det ju garanterat jobbigt. Så jag skulle köpa det nödvändigaste och se till att ha det hemma.
Charlie har fri tillgång på pellets nu eller? Vilken sort var det? D var nån dansk sort va?
Är du i butiken så kan du ju kolla om det finns hallonblad i hälsokost&örttéhyllan. Flera uppfödare svär ju vid det så det kan ju kännas lite tryggt, även om man inte vad jag försått i varje fall, kunnat se att det egentligen gör någon skillnad.
Sedan är det väl att våga lämna dem ifred, för Charlie kommer garanterat inte ge di om du flaxar runt där hehe..
men förstår om det är svårt när man är orolig.
Jag tycker att det borde gå bra detta. Men bättre att göra en liiiten investering nu, än att få panik ikväll.
haha.. vi skriver visst om varandra.. jag lämnar datan några mintuer o så skriver jag, utan att uppdatera sidan..
Men vad skönt att ni åker till bra affär! Oxbows bunny basics 15/32 young rabbit är en bra pellets som innehåller alfalfa! Om de skulle råka ha den så är det ju en tanke. Men jag är övertygad om att djuraffären har någon form av alfalfahö, då det ju är andra djurarter som mår bra av att äta betydligt mer sådant. Det är också bra för unga kaniner så går det inte åt så kan ungarna göra slut på det sedan.
Åhå, hon är inne i bolådan.. det bådar ju gott!
EDIT: men jag skulle ändå köpa en kattmjölksersättning. För ifall det visar sig att alla ungar ej fått mat, eller att detta scenario upprepas en annan gång. Så slipper våndan bli så stor. Skulle jag iaf.
Jag känner en uppfödare som använt sig av sempers majsvälling för 6månadersbarn i 20år.
Det ska du blanda tjockt som filmjölk och ge honan och blanda med mer och mer vatten så att det bara är vatten när ungarna ska skiljas från mamman.
Blanda ner en rå äggula en gång i veckan.
Vällingen ger näring till honan och ökar mjölkproduktionen, och är lätt att få tag på men det måste vara sempers majsvälling för 6månadersbarn, annars är den helt värdelös.
Lycka till! :)
#22 Jag väntar till klockan fem ungefär och kollar om de har fått di, annars köper jag det. (Eller bör jag inte störa utan köpa ändå?)
Tydligen har dumma Bonnie djuraffär inget alfalfa hö och inga bra pellets för den delen heller! Bläää dessa danskar alltså! 3 Jag får helt enkelt beställa bra pellets från zooplus, så kommer det om ca 2 dagar i alla fall… Jag gjorde tråden "Vilka pellets till mamma?" (låter som det är till min mamma, hahaha), där jag har skrivit upp innehåll på tre olika.. Vet inte vilka som är bäst! 
#23 Åh, det var ju en intressant idé! Jag kan ju kolla i mataffären om det finns Sempers majsvälling, annars får det bli kattmjölksersättning om ungarna inte har fått di. :/

#20 Enda gången mamman är i bolådan är ju för att dia, så troligen gör hon väl det.
#25 Fast Charlie har fått in där och bara lagt sig ner ett tag förut.. Men jag hoppas verkligen att hon gjorde det nu för att mata ungarna :)
Skaffa en kattmjölksersättning hur som helst. De kan väl inte vara så dyra?
Så har du i reserv.
Sedan hittar du rätt majsvälling att ge till mamman så testa det. Kom bara ihåg att du absolut inte kan ge det till ungarna som ersättning för mamma-mjölk. Det var någon som missuppfattade här på kif o trodde man kunde använda det som ersättning till ungarna. De dog.
Det är nämligen inte alls fett, proteinrikt eller rikt på något av det som ungarna behöver.
Nu är det troligt att mamman ger di om hon är i huset, men en tetra (eller vad det är) med kattmjölksersättning kommer du att känna dig mkt tryggare tror jag.
#27 Ja jag gör det senare. Ska gå och handla om ungefär en timme, så då köper jag en utifall… Vet du hur länge det håller sig?
Åh, vad hemskt! :( Nej jag tycker att RC1393 förklarade det tydligt nog - det är till mamman och inte ungarna. Vad kan vara bästa sättet att ge det till mamman på?
Jag kollar till ungarna innan jag handlar. Har de inte fått mat så gör jag iordning kattmjölksersättningen och ger Charlie vällingen om det finns sådan att köpa. Jag hoppas verkligen att allt ordnar sig!
Jag vet ej hur länge kattmjölksersättningen håller. Men jag förutsätter att det inte är någon stor utgift att köpa en förpackning? Är det någon unge som du tycker är mindre än de andra kan du ju stödmata lite bredvid med den annars.
Laktosfrigrädde, och laktosfri kvarg hittade jag inlägg om på alternativ.nu av Lina R. Det skulle jag våga testa - som alternativ, om KME är dyrt - med lite äggula i då..
Annars får du baka av de ingredienserna. Jag tror att den blandningen kan funka rätt bra med. Kanske något svårare att spruta med.
#29 Nä okej, jag har ingen aning om vad det kostar. Sen borde det ju stå på förpackningen hur länge det håller.
Det finns en unge som är lite mindre, men det är inte jättestor skillnad mellan dem alla.
Ska man ha något i kattmjölksersättningen (grädde? äggula?)? Måste grädden vara laktosfri? :o
Jag var ute på balkongen en snabbis och såg att det var ÖVER 30 GRADER VARMT!! Kanske tycker Charlie att det är för varmt för att dia på dagen? Hon andas snabbt :/ Jag la en flaska med kallt vatten vid henne… Ska se om ungarna har ätit i alla fall om ett tag.
Det är bra om man spetsar KME med både grädde och äggula, och JA det är en god idé om det är laktosfri. Man kan ev. ha i lite kvarg också.
Om det låter som väldigt mkt fett o sånt, så kom ihåg att kaninmjölk nog är världens mest feta och näringsrika mjölk, eftersom de ger di så himla snabbt, samt bara en gång per dygn för att hålla boet i trygghet från rovdjur.
Det ska vara fett o näringsrikt.
Ok, då ska jag leta efter laktosfri grädde samt kattmjölksersättning :) Jag har redan ägg hemma, som tur är. ^^ Ska jag leta efter den grädden med högst fetthalt eller spelar det ingen roll?
Fett är nyttigt (jag är en av de som tror på LCHF), så det är inget jag stör mig på :3
Visst är det en stor kull på 8 va? Kanske är så att de inte har jätterunda magar pga det… Jag tycker att det märks väldigt tydligt om ungarna inte får i sig tillräckligt, de blir som benrangel ganska snabbt. Är de pigga och inte så magra så man ser skelettet så skulle jag inte oroa mig…
8 ungar kan vara ganska mycket för en så pass liten hona som inte har så mycket mjölk. Hon måste producera oerhört mycket mjölk för att de ska bli runda som bollar.
Lägg gärna ut en bild på hur ungarna ser ut, taget uppifrån så man ser ryggen.
#34 De var riktigt smala imorse, verkligen helt tomma magar, men de verkar ha fått i sig i alla fall lite mat under dagens gång, PUUUHHH! :)
Jag har tagit in dem ett tag (de ligger i en låda på en filt med lite halm och päls i) för det är så extremt varmt där ute! Kanske 35 grader när solen har stått på och varmare i lådan med all sannolikhet.
Det går ju att dela upp kullen i två bolådor och skifta med, ifall det skulle vara så att de inte får tillräckligt. Jag har beskrivit det för TS i en annan tråd tror jag.. 
#36 Ja det kanske skulle vara något… Jag väntar tills imorgon och ser om de har bollmagar… Är de smala då, så delar jag upp dem i två.
Tack för hjälpen allesammans! :)
Jag skulle ta bort 3 av ungarna så resterande 5 har större chans till att få i sig all den näring de behöver och så att de inte "svälter". En hona i den storleken som Charlie har ska inte behöva ha 8 ungar, minska på kullen för hennes OCH ungarnas skull. Så slipper någon stackare eller två svälta ihjäl.
#4 i skogen överallt :) inte läst hela
#27 den går dom ersättning till ungarna med, men det måste blandas i annat också, minns inte vad det var, så bäst är ju att hålla sig till annat. Dock så är ju inte kattungeersättning det bästa, bäst är ju att ha ersättning för kaninungar, katter och kaniner är ju inte särskilt lika och kattmjölk är för lite fet till att börja med :/
#38 Jag skulle aldrig kunna avliva dem när de är friska. I så fall ska ungarna vara sjuka eller väldigt smala. Kan verkligen inte avliva friska ungar.
Då stödmatar jag hellre om så behövs och hoppas på att det hjälper. Men än så länge är läget stabilt.
Här finns alfalafa hö(VET INTE VAD DET HETER) xD
http://www.gnagarboden.se/alfalfa-ho-p-191-c-203.aspx
Åh nej, avliva de inte om de är friska men vet du vad du kan göra? lägg charlie på rygg och låt ungarna dia <3
Lycka till gmn <3
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#42 Tror inte de skickar till Danmark dock? :/ Jag får leta vidare..
Nej jag ska inte! Då delar jag hellre upp dem i två grupper, en som jag stödmatar och kanske sätter in till mamman om dagen (utifall hon vill mata dem) och en annan som får di av henne under natten. 
Charlie skulle aldrig låta sig bli tvingad på rygg… Kan säga att hon skulle sprattla som en galning om man höll fast henne så xD
Jahha.. men skulle du försöka? asså inte helt på rygg utan bara så att bebisarn akommer åt brösten, sen kan du ju ta pauser, ge henne något gott och så göra det igen… inte så lätt men det är för ungarnas skull :(
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Jag tror bara hon kanske inte har ätit tillräckligt, plus att det var EXTREMT varmt idag (över 30 grader på balkongen), så det kan ha bidragit med att ungarna bara fick lite mat. Jag ska se om hon återgår till att vara den perfekta mamman hon var i början
Annars stödmatar jag. Charlie är som sagt inte en människokanin… Man får klappa henne, men hon gillar inte när man håller fast henne.
#45 Alltså att dela upp dem på två bolådor så som det beskrevs där i videon ska funka (vet att åtminstone stjärnfallets här på kif har provat den metoden och vad jag vet har alla överlevt). Men kolla instruktionen o glöm inte att de små ska vara i en o de större (eller tjockare) i en annan, de små ska sättas in mellan 19-07 och de större på dagen mellan 07-19.
Det är väl mest att man ska fixa att bolådorna blir bra, och dela pälsen rättvist (vilket jag hoppas den räcker till då..).
Men vi hoppas att det går bra.
#40 Hm, jag skulle aldrig använda semper till ungarna. Det är mest snabba kolhydrater - vilket kanske inte är direkt vad som behövs mest. Visst kan man ha den som grund o ha laktosfri grädde o laktosfri kvarg, getmjölk, colostrum, äggula o annat i.. men jag skulle helt skippa sempervälling. Det var en tjej här som trodde att man kunde ge det till ungarna som hel ersättning. Hennes ungar svalt ihjäl då hon inte visste om att de behöver mkt fett o protein, det finnns tyvärr inte något i den vällningen som får dem att växa till och ger dem det de behöver. Så man bör nog nöja sig med att ge det till mamman. Då kan det nog fylla en funktion.
kaninmjölksersättning finns ingen speciell.. utan man får göra..
O till KME kan man tillsätta grädde o äggula för att göra det hela bättre.
#46 Mjo, vissa är ju lite större än de andra, så det går nog att dela upp dem så. :) Det är inte jättemycket päls nu (vet inte var den har tagit vägen, blåst iväg kanske? fast det vore ju konstigt..), men kanske kan jag borsta Charlie och få lite mer päls på det viset.
#47 Vore fint om någon kunde tala om vad man kan fylla på med, om man inte kan få av mer päls. Det ska gå utmärkt med annan kanins päls med (eftersom de inte bryr sig om lukten på det viset). Så Willow kanske kan hjälpa till?
Annars finns det något som heter Kapok på zooplus.dk såg jag.
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/rede/187874
Vet dock inte vad uppfödarna rekommenderar om man måste lägga till något pälsliknande?
Annars får du googla. Engelska sökord doe (-s) (hona), rabbit, nest|-ing, materials.. t.ex.
#48 Hmm.. ja Willow skulle ju kunna hjälpa till, så fluffig som han är! haha :) Kan nog få nog med päls från honom skulle jag tro, efter några borstningar.
Tack för tipsen!
Kommer nog inte kunna sova så bra i natt, tänker för mycket på ungarna… får de mat eller ej? Hoppas Charlie blir en super-mom igen! 

En annan sökning som är bra: rabbit nest fur not enough, eller nesting doe doesn't pull enough fur.. eller nåt ditåt..
http://wiki.answers.com/Q/Can_you_change_the_bedding_of_baby_rabbits_now
Förmodligen kommer hon att dra tillräckligt med päls för att täcka, men ifall inte så kan bomull funka, fast man måste se till o klippa så att inga av bomullens fibrer är längre än någon centimeter. Det är väl bara att klippa allt extremt smått.. för vad jag förstår kan annars ungarna trassla in sig och fastna om det är något med långa fibrer. Men bäst är om du kan borsta dina båda kaniner..
har inte hittat något jättebra tips?.. men jag har inte kollat in allt..

Håller med om att 8 ungar är alldeles för mycket för en så liten kanin, har ännu aldrig lyckats med en kull med 8 ungar där alla överlevt, alltid nån eller ett par som inte lyckas få tillräckligt med mat.
Detta med att hålla i honan och låta ungarna dia har jag också försökt, men utan att lyckas, antingen får dom inte i sig nåt eller så börjar honan sparka så ungen flyger iväg, tycker inte det är nån bra ide.
Men tyvärr så ska det alltid hålla på och trixas med naturen här på detta forumet. Ta bort ett gäng ungar så kan resterande leva gott, istället för att de ska ligga på svältdöden och behöva ha dubbla bon/stödfodras mfl.
Jag blir bara irriterad. Små kaninungar är det tydligen okej att låta lida. Och likaså honan, som tar fruktansvärt mycket stryk av att ge di till så många.
#51 Hmm :/ Jag ska försöka dela upp ungarna i två och stödmata om de inte får tillräckligt med mat.
#52 Fast jag tycker inte alls att det är att "trixa med naturen". Det är ju som att säga att vi människor inte borde ha antibiotika och andra mediciner, eller inte tillåta medicinska kejsarsnitt. :S Att vi borde sluta försöka komma på ett botemetel för cancer. Det är ju bara dumt att säga så. Om din hund bryter benet, gör du ingenting åt saken då? Avlivar du den för att den inte skulle klara sig så i naturen, eller vadå? Vi har helt olika syn på livet, verkar det som :) Om du blir irriterad av att jag försöker rädda liv så behöver du inte läsa tråden.
Om min hund bryter benet så betalar jag för vård, rehabiliterar och se till att han blir bra. Skulle han däremot bryta benet så illa att amputering krävs, nej, då skulle jag avliva honom. Ffa då det är en stor, tung hund som inte skulle må bra av att vara trebent.
Jag tycker det är mer humant att ta sitt ansvar som djurägare. Se till att mamma-kanin inte behöver dia fler ungar än nödvändigt och hellre ha en mindre kull där jag kan garantera alla ungarna ett bra hem än att ett par får flytta runt hela sin livstid/alt sitta i en trång liten bur.
Jag tycker inte det är att ta sitt ansvar när man ska rädda liv till varje pris. Har själv sett flera exempel på där ungarna lidit av näringsbrist när de kommer från större kullar, och drabbats av ex ungdjursförlamning. Är det verkligen att vara djurvän?
Jag har avlivat en pigg&hoppig liten kaninunge pga ett ben som satt snett, om hon kunde levt med det? Kanske. Men chansen/risken var minst lika stor att hon skulle kunna lida allvarligt av det.
Men så är jag för att föda upp kaniner till slakt/ormföda och dyl också. Så jag passar väl inte in på detta forumet egentligen.
Nej, nu ska hemska jag ta och stoppa kaninskrället från att äta upp min sons tågbana.
#54 Det är din åsikt, jag tycker personligen att det är "the easy way out" att bara avliva djuren. Vore det människor skulle ingen komma på tanken, utan då skulle alla göra sitt bästa in i det sista för att rädda människan! Man borde göra samma med djuren (så länge de igår att rädda). De kan inte tala för sig själva, men de har minst lika stark överlevnadinstinkt som människor. Alla förtjänar i alla fall en CHANS.
Ja jag ser ju kaniner som husdjur och inte som mat - att äta kanin för mig är som att äta hund. Så det beror väl också lite på det. Jag tänker stödmata dem så gott jag kan, precis som vilken mamma som helst hade gjort. 
Ja, tyvärr så måste människan hållas till liv till varje pris. Jag har sett en hel del inhumana sätt man håller människor vid liv på. Människor med ständig smärta som ändå prompt ska medicineras för att leva så länge som möjligt.
Finns människor som uttrycker en önskan att dö men ändå tvingas de vara kvar i livet.
Och ang kaniner som husdjur. Min kanin är lösgående innekanin, familjens älskade husdjur. Men jag skulle aldrig låta henne lida genom att låta henne ha en större kull än hon klarar av att ta hand om pga min egoism. För att jag ser till HENNES bästa, och skulle hon få ungar så skulle jag även se till DERAS bästa. Att inte låta NÅGON av dom lida i onödan. Nu kommer jag inte ta kull på henne ändå, pga att hennes farfars far gett bettfel - men ja, det är ju för att jag är en hemsk människa som inte vill sätta kaniner med defekter till världen ;)
#56 Fast jag tror att i de flesta fall så vill människan leva. Väldigt få ger upp, för vi har sån extrem instinkt att överleva.
Såklart är det fel om de vill dö… Då borde man låta dem, om de ligger helt orörliga och lider i en sjukhussäng och det inte finns något hopp. Men det är en annan sak.
Hur är det egoistiskt? Jag delar dessutom upp kullen så hon tar hand om de minsta och så stödmatar jag de större. Det är egoistiskt att bara låta dem dö, tycker jag. Om man vägrar att ens ge dem en chans att överleva bara för att - det är egoistiskt. Charlie mår finfint och lider inte på något sätt. Jag tar väldigt väl hand om henne. Hon gör sitt bästa och det gör jag ockkså.
#57 Man låter dom inte bara dö, det är det som är grejen. Det kallas djurplågeri. Man TAR bort ett antal ungar, alltså, AVLIVAR. Så att de inte ska behöva lida. Lite det som är min poäng - jag är EMOT att djur lider - därav att man ibland får tänka lite mindre på sig själv och lite mer på djuren ibland. Jag har själv lagt ut flera tusen på veterinärräkningar för mina kaniner genom åren, men då har kaninerna kunnat ha bra livskvalité efter vård alt blivit avlivade om det inte gått att rädda dem.
Tänk att kaninen som produktionsdjur räddade så många liv under ex andra världskriget. De förökade sig snabbt, krävde lite fodermässigt och gav bra med mat till hela familjer.
#58 Men varför skulle jag avliva helt friska djur? De lider inte. De får inte tillräckligt med mat av mamman (alltså får de mat men inte så mycket som de borde), men det är där jag kommer in i bilden med stödmatningen. Skulle de ligga knappt rörliga och lida, då är det en annan sak.
Nu är det mina djur och mitt beslut och jag vägrar avliva friska djur. Punkt slut! :)
Såhär ser ungarna ut idag:

De växer, vilket betyder att de får näring :) De var dock ganska smala, så jag ska stödmata alla nu med hjälp av sambon. Sen lägger jag tillbaka de minsta i bolådan så Charlie förhoppningsvis ger dem di sen.
Lilla Hazel gosar med syskonen ♥ :

#60 Men det vore ju inte så bra om dom större dör pga din stödmatning för att dom får mat i lungorna, det är så lätt hänt. Sen kanske dom midre inte klarar sig heller för att dom är svaga och inte orkar äta…nåja ska väl inte måla fan på väggen, men jag tycker du ska låta mamman sköta ungarna själv och visar det sig att nån ser svag och undernärd ut så får du ta ställning till det då, men så länge dom växer så tycker inte jag du ska göra så mycket, du kan ju väga dom varje dag så ser du ju om dom ökar i vikt.
#59 Även ifall de ser ok ut nu så är de väldigt svårt att stödmata ungar när de är så pass unga. Hamnar nästnan alltid lite i nosen som sedan kan åka ner i lungorna och skapa lunginflamation som de senare dör av, tycker de är mycket värre än att kulla bort några faktiskt.
Jag har inte bett om kritik, ville bara veta hur bästa sättet att stödmata dem på var! Gjorde mitt beslut redan från början.
Jag har förstått att ingen på detta forum har erfarenhet av att dela kullar i två omgångar, och dessutom verkar de knappt bekanta med det? Personligen tycker jag det låter som en bra idé och genomtänkt.
Det är möjligt att det sliter på mamman mer att ge di två ggr om dagen. Men jag tror inte Tilde tänkt avla på Charlie. Detta var en tjyvparning och jag tror säkert att Charlie klarar detta, och att hon får möjlighet att återhämta sig och pusta ut. Dessutom tycker jag Tilde är framsynt och försöker föregripa problemen, det är inte direkt så att hon bara låter de ligga och tänker "få se hur många som lever imorgon".

#64 Fattar inte hur det skulle funka, varför skulle mamman ge di 2 gånger om dagen för att man delar upp kullen??
Tack för ditt stöd, minaninar! och det är sant att det var en tjuvparning. Charlie är frisk och jag tror hon gör sitt bästa, men säkert har svårt att producera nog mjöl på en gång till alla åtta. Därför tror jag också att det skulle funka bättra att dela upp dem. Jag ville stödmata dem denna morgon så de får nog med energi och fett att klara sig till nästa gång det är dags att dia. Jag har fäst mig vill alla och kan verkligen inte tänka mig att avliva dem när de ändå är så pigga.
Ungarna dricker dessutom i sin egen takt, som det gör med mamman, liksom suger upp mjölken själv. Därför finns det ingen stor risk att de får mjölk i nosen och fel strupe istället. :)
Här får du förklaringen, och videon om stödmatning till..
http://www.youtube.com/watch?v=CyMo1hFuohY
"Rabbits usually only have 8 nipples. I would split the litter into two nest boxes. 5 bigger in one and 4 smaller in the other. Put the 4 smallest in with the mom at 7pm. Put the others in a safe place until 7am and then switch them. The 4 smallest will get lots of time to catch up and does are more likely to feed in the midnight to 5am time slot. The five bigger kits will 'popcorn' and chirp to get her to feed them when they go in the morning so she will be making plenty of milk. Good luck."
Jag tyckte direkt att både hennes videor och denna teknik var trovärdig både utifrån tankarna bakom det, som hon beskriver, och när man ser o hör henne. Det bygger ju på insikt om dygnsrytmen, de svaga o små som kanske inte orkar pipa o poppa så mkt för att få mammans mjölk att rinna till, de får va inne under natten, då det är störst chans att mamman kommer även om det är lugnt/stilla i boet. De starkare som orkar väsnas mer får vara på dagen, då deras pipande o poppande får mammans mjölk att rinna till. Och att man lägger de svaga i en grupp, och de får vara inne på natten, och de starkare i en annan grupp. För mig låter det väldigt klokt och inte alls random.
Här är del två
#66 http://kanin.ifokus.se/discussions/4e64ea2788f47272390024bb-stodmata det finns en anledning till att många där säger att det är svårt, och många av dem är mer erfarna än vad du är. Att Säga att det inte liten riska att de ska sätta i lungorna vet inte du, cirka 20-30% av en stödmatad kull klarar sig och det är lika så de av en anledning.
Alltså i videorna beskriver hon rätt bra hur man ska göra för att mata på ett sätt så de inte får i fel strupe.
Jag förstår inte aggressionen kring detta, det är ju många här som tar kullar mitt i vintern och typ säger: jaja.. får se hur många som lever imorgon när jag kommer ut till buren.. (ja, jag har faktiskt uppfattat några inlägg här så), då kan man ju tycka att folk inte bryr sig tillräckligt, eller i alla fall jag tycker det. Men jag tycker att Tilde sköter sig exemplariskt. Det går inte att garantera att allt lyckas, men jag har faktiskt hört folk som haft lycka med att ta hand om stora kullar här, antingen genom att dela upp kullen så som video-damen beskriver, eller genom att vara snabba o stödmata.
Jag tror tex Mannez här på forumet hade 8 eller 9 och eftersom hon var snabb på att märka att några var smalare så ordnande det sig.
Att man väljer att avliva för att det är för många för att få sålda, eller för vilket annat skäl som helst - det är ok om det sker smärtfritt och enligt lag, om det funkar för er så är det ok med mig. Det är ju bra att ni tänker på kaninmamman, ungen och deras framtid. Men jag tycker faktiskt inte att en så ansvarsfull person som Tilde är förtjänar att man hoppar på på detta vis? Det har varit andra fall där jag har tyckt det kanske kunde vara mer berättigat att ifrågasätta hur folk tar hand om sina kullar.
Jag msåte bara säga det eftersom det är så många som tar ställning mot det Tilde gör i denna tråd.
#68 Fast om de sätter i halsen av det här borde de göra det när de diar från mamman, för det är exakt likadant, de suger mjölken själva. Vi sprutar inte in i deras munnar eller tvångsmatar dem. De dricker i sin egen takt, suger den mjölk de vill. :)
Har man den inställningen "jaja, får se hur många som lever imorgon" så är man lika känslokall som den som prompt ska hålla på med sånt de inte vet något om. Man AVLIVAR ungar för att de som lever ska få all näring & värme som de behöver. Allt annat är fel.
#70 Tror du på riktigt att du kan mata lika bra som en kaninhona?:)
#72 Vad är det för attityd du har? Det är mina kaniner och jag fattar besluten. De dricker på precis samma sätt som från mamman, så om de sätter i halsen nu så gör de det när de diar från mamman. Gillar du inte vad jag gör behöver du inte läsa tråden. Vill inte ha cyniska människor här. Det gäller #71 också. Det är inte känslokallt att rädda liv. Att avliva friska ungar däremot, det är riktigt hjärtlöst i mina ögon.
#68 Man kan vara mkt erfaren men ha mkt fördomar och inte vilja ta till sig sådant som är "nytt" för en eller som strider mot ens vana, vill jag bara säga. I många fall är det en fråga om "så här har vi alltid gjort och det har varit bra, så där som dom gör, det kan ju verkligen inte vara bra!". Visst, erfarenhet är bra, men om man låter den egna erfarenheten begränsa och använder den för att inte ta till sig andras erfarenheter eller kunskaper… jag menar, de som utvecklat det som jag beskriver de har ju också erfarenheter och ger också en för mig rimlig motivation utifrån kaninbeteenden, dygnsrytm och vad som händer i boet som oerfarna jag tycker verkar klokt och rimligt.
Att det skulle vara en orimlig påfrestning för mamman med en stor kull som ni säger, vågar jag inte ta ställning till, men jag undrar verkligen om det är något problem om mamman får bra kost - samt att man inte avlar för ofta?
Kan det inte vara så att en del som är uppfödare föredrar att kunna avla kanske mer än en ggr per år och då hellre ser små kullar? Samt att avlar man för utställning så kanske en del väljer att ta bort ungar de ser inte kommer att vara intressanta för det?
Stor kull och många kullar per år kanske är ett stort problem? Det vet jag inte. Men detta är en stor kull på en hona som förmodligen inte kommer få mer kullar (utifrån vad jag förstått om Tilde).
jag uppfattar dessutom det du skriver som en direkt taskighet mot mig - att trycka till mig lite för att jag inte är erfaren. Nej, jag kanske inte är erfaren, men jag har vett nog att lyssna på flera olika personer med erfarenhet och dra mina slutsatser.
Den där tråden du postade? Vad skulle den bevisa? Fattar ingenting? Det är intressant att det är så viktigt vilken status man har här. Det står i princip vad jag kan se i den tråden inte särskilt mkt specifika råd mer än "lägg honan på rygg o se till att hon inte sparkar"? Om folk är erfarna tycker jag inte bara man ska säga ja och amen, utan att de ska också kunna förklara o motivera sig på ett rimligt sätt, och vid ev följdfråga kunna ge någon bakgrund till det sättet att tänka. Det är iaf så jag försöker hitta info som jag tycker verkar bra.
#70 Att du jämför dig själv med en kanon hona tycker jag säger rätt mycket, visar enligt mig otroligt mycket vilken kunskapsbrist du har. Och att det är elakt att avliva friska djur? Okejdå bättre att låta dem svälta ihjäl? Bättre att låta dem dö i lunginflamation? Bättre att låta den frysa ihjäl? Nej verkligen inte, djur räknar inte hur länge de lever de räknar att de haft de så bra som möjligt. Bättre att ett djur lever 2 dagar o avlivas innan de börjar lida än lider i 5 veckor och sedan får lunginflamation. Att tänka som vissa här gör tycker jag är otroligt själviskt. Människor är inte gud, vi kan inte rädda allt och att försöka rädda på djuretsbekostad är INTE okej i mina ögon någonstanns.
Hellre avliva några friska ungar, och låta de resterande få en bra uppväxt. Sen handlar det inte bara om 8 veckor framåt. Utan resten av deras liv. Säljer bra mycket hellre en kanin till ormföda än att sälja till zoo alt ett tveksamt hem där de inte får de bra. EN död kanin lider inte. Däremot så lider kaninungar av att svälta, få lunginflammation, undjursförlamning och allt sånt som kan hända pga för stor kull.

Men om du nu vill att mamman ska få så mycket mjölk så det räcker åt alla så är det ju dumt att stödmata, för då minskar ju mammans mjölk i stället. Ju mer ungarna äter desto mer mjölk produceras ju.
#75 Tänk om de alla klarar sig då? Det vet ju inte du. Bättre att försöka än att inte ens ge dem en chans. Det är dessutom mer att "leka Gud" när man tar liv än när man försöker rädda dem. Jag har läst många berättelser om folk som lyckats få vuxna friska kaniner genom stödmatning. Som sagt behöver du inte läsa.
#77 Jo men ungarna måste få i sig tillräckligt. Eftersom mjölkersättningen inte är lika fet som kaninmjölken vill de äta oftare och då kan de även få i sig lite av mammans mjölk.
Ni som är emot det jag gör behöver inte kommentera. Det är onödigt, för att säga det med ett neutralt ord. Ni får inte ut något som helst av det heller.
#69 Där är vi verkligen överens.. men jag har sett en hel del sådana trådar här där ungarna är ute o ägaren går in till sig o säger "få se hur många som lever imorgon". Jag kan tyvärr inte ta fram några. Min enda poäng var att Tilde faktiskt innan det blev några som helst problem har hållit på och informerat sig här bla. Och hon har kollat magar och temperatur varje dag och snabbt reagerat när något är fel. Bättre att försöka stödja henne så det blir rätt. Det kan ju faktiskt bli rätt också. Om man är omsorgsfull.
Man behöver ju inte säga att det sker på djurens bekostnad. Jag tycker inte ungarna i Tildes hem verkar lida. Några är hungriga, men det ska det bli ändring på.
Skriver man på ett diskussionsforum så är det fritt att kommentera. Även om inte du tar åt dig av de som är mer erfarna så kanske andra som läser tråden gör det och lär sig något utav det :)
#78 Tänk om de inte klarar sig? Det vet ju inte du.
#80 Ja men det är ingen idé att diskutera när man inte kommer fram till något. Det är helt meningslöst. Ni har sagt det ni vill säga och jag har sagt det jag har att säga. Det blir inget mer än så av diskussionen.
#81 Nej men tänk om :) Vill hellre försökar än att inte ens ge dem en chans. Jag kanske inte har erfarenhet av att föda upp kaniner, men jag föder upp andra djur och jag kan fatta beslut grundat på djurets bästa när tiden är inne. Det är bara inte dags än.
Det är aldrig meningslöst att diskutera. Att utveckla sig som människa och lära sig nya saker. Att argumentera för det man anser vara rätt. Har man inga argument eller är ovillig att diskutera sitt beslut - då kanske det inte är helt rätt beslut.
Dessutom tycker jag att vi kommit fram till en hel del vettiga saker i denna diskussionen. Sen att det finns avvikande åsiker, och personer som hellre experimenterar än att lyssna på personer som faktiskt fött upp just kaniner i ett X antal år.
Men så kommer det alltid vara. Så jag tar istället tillfället i akt att ge andra människor en chans att läsa och ta till sig kunskap. Även om TS inte vill lyssna på åsikter som går emot TS egna beslut.
Guldvingens: "Sen att det finns avvikande åsiker, och personer som hellre experimenterar än att lyssna på personer som faktiskt fött upp just kaniner i ett X antal år."
Men du menar då att när man lyssnar på damen i videon om bodelning och stödmatning.. då är det experiment? Det är inte baserat på erfarenhet? Utan det som DU (och de andra som håller med dig) gör, det är erfarenhet?
Ja det är onekligen DIN erfarenhet.
Men när jag vänder mig till dig och till damen i videon så är det i båda fallen andrahands-erfarenheter, där är inte du trovärdigare än hon och vise versa - i varje fall inte innan man har tagit del av den info och argumenation som ni har att komma med. Båda är andrahandsinformation, och båda från personer som har erfarenhet (även om hon inte säger hon har erfarenhet så förstår man det av hennes resonemang).
Då är det inte mer experimenterande att lyssna på det än att lyssna på det du har att dela med dig av? Eller tänker jag fel där?
Fast ni lär mig ju ingenting. Det är ju vi (minaninar) som har hittat nya metoder att hjälpa ungar om halkat efter. Så det är egentligen ni som borde ta åt er information. 
Jag har för övrigt pratat med andra personer som har fött upp kaniner som stöttar mig till 100%, så att ni tror att ni står över dem, förstår jag inte. Alla har sina egna metoder och fattar sina egna beslut. Så är det alltid. Sen får man ju tycka vad man vill om det.
Jag tycker du gör helt rätt i att fortsätta. Det är trots allt liv det handlar om.
Och om ni som kommenterat "negativt" och vill vara så naturliga, varför avliva en unge då? Det är väl onaturligt om något. Då är det enda rätta att låta dom självdö, eftersom DET är naturligt.
Men jag håller tummarna för att de små liven klarar sig!
#86 Tack så mycket! :)
Jag hoppas (såklart) på det bästa! 
Åh.. jaha… så i naturen så avlivar vi kaniner hej vilt för att honan inte klarar alla? Nej, där dör de den "naturliga vägen".
Att "mixtra med naturen" gör vi varje dag, det är inte naturligt att ha djur i bur, att ställa ut dem, att hoppa med dem och så vidare. Människan är inte naturlig, inte som den är idag i alla fall. - Om vi nu ska vara petiga.
Jag ser inget fel med att Tilde vill stödmata hälften av ungarna. "Experimenterar" vi inte så lär vi oss heller inte något?
Det är en sak att spruta in mjölken, men när ungarna själva kan suga från sprutan så är det en annan sak.
Ni får faktiskt ge er nu. Jag vet flera erfarna kaninuppfödare (som hållt på i många många år) som stödmatar och tar till sig "ny" information som minaninar säger jämfört med er. För ni verkar ju prompt säga att det inte funkar? Jag och min mamma har stödmatat 9 ungar för ett par år sedan, inte en enda fick något i lungorna/näsan eller dog. Och efter det har jag stödmatat flertal ungar, visst det har inte funkat varje gång (men de har oftast dött pga andra omständigheter), men gör man rätt funkar det i de flesta fallen.
Vill även påpeka att jag inte har något emot att avliva friska djur (för slakt ex.) och jag räddar själv inte allt. Men jag ser inte problemet över att någon faktiskt försöker…
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ser inte det här som att försöka rädda till varje pris - det skulle i min uppfattning vara i fall ungarna var uppenbart bortstötta/magra och inte vilja äta själv. Dessa visar ju på levnadskraft, de vill äta osv och därför tycker jag att det är väl helt klart värt ett försök!
Tycker Tilde verkar ha huvudet på skaft när detkommer till det här, dessutom har hon ju faktiskt bestämt sig.
Det är klart att i vissa fall behöver man avliva, och jag förstår även att det kan vara i sådana här fall men eftersom Tilde gärna vill försöka och ungarna visar på att de också, på sitt sätt, vill försöka tycker jag att det är självklart. Skulle läget förändras och ungarna bli sämre tror jag Tilde skulle överväga beslutet, men varför göra det i nuläget när det verkar funka bra?
Och till TS, hoppas allt går bra med de små liven! :)
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#89 Tack så mycket! :) Och det är klart att om det kommer till det, så skulle jag avliva, vill absolut inte se djur lida. Men de är som sagt pigga och friska och ätglada i nuläget. Alltid värt ett försök 
å vad jobbigt att se när en person frågar om råd och får höra att avliva.
varför inte bara ge råd istället.
tycker hon visat tecken på att hon bryr sej annars hade hon ju inte ställt frågan.
jag hade tänkt följa denhär tråden för å se hur hon skulle lyckas med de små men nu känns det bara jobbigt att läsa allt negativt.
visst är det väl bra att saker diskuteras men allt här handlar inte om kaninungarnas överlevnad utan nu jämförs det med människor.
vet att jag inte behöver läsa allt, är mkt medveten om det.
69# Det var en kull på 9 ungar.
Kan komma med det jag gjorde.
När jag först såg att kullen anlänt och sedan plockat upp unge efter unge så insåg jag att några antagligen inte skulle överleva, för några var väldigt små (jag kollar alltid ungarna när de fötts ifall någon skulle vara död, sjuk eller missbildad så att den lider och behöver avlivas). Sedan fick de vara ifred tills morgondagen.
Dagen därpå kollade jag ungarna, bad om att alla skulle leva och det gjorde dom, men två utav dem var förskräckligt smala. Jag var då ganska oerfaren om stödmatning av ungar. Så jag rusade in, slog på datorn och kollade upp allt jag kunde hitta om stödmatning. Sedan rusade jag ut, plockade upp mamma Bella och de smala bebisarna, sean fick de båda snutta på mamman i ungefär 10 minuter. Mamma Bella var inte riktigt sammarbetsvillig så jag satt och storgrät, ville verkligen inte att de små skulle dö. Men när de fått bollmagar så la jag tillbaka dem i boet och kunde andas ut. Sedan kollade jag på kvällen också, alla var fina.
Nästa dag satte jag klockan på ringning tidigt, kollade boet och plockade fram de minsta ungarna så de fick snutta sig runda på mamman som denna gång var mer sammarbetsvillig. Sedan lade jag tillbaka dem och under hela tagen läste jag på allt om stödmatning, förberedde mig på allt. På kvällen gick jag ut igen, tog fram de två minsta och lät de dia, resten såg jättefina ut.
Dagen därpå var det bara en smalis, de andra var klotrunda. Så den fick snutta en lång stund på mamman som numera sammarbetade. Upprepade det på kvällen.
De kommande dagarna var de flesta klotrunda, men den minsta behövde jag hjälpa två stunder varje dag. Men ju mer dagarna gick så räckte det sedan med en gång om dagen med den minsta, de andra hade alltid bollmagar. Tillslut tog den minsta till sig och behövde nästan aldrig hjälp. Sedan när ungarna började äta fast föda så behövde jag inte hjälpa en enda längre. Den minsta växte till sig och blev störst i kullen.
Så det blev svett, tårar och mycket di för denna kull, gav aldrig upp, även om jag gick miste om mycket sömn för att se till att ungarna skulle överleva.
Var väldigt svårt att släppa "minstingen", men denna lilla tjej fick ett underbart hem hos en barnfamilj.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#92 Jätteroligt att höra. Jag minns så väl och att du jobbade och slet. Och sedan den vändan har jag också lärt mig en grej till, om det är några minstingar som inte riktigt tagit sig kan de få gå några dagar/vecka extra med mamman när man avvänjer de andra ungarna, så får de snutta i fred och kan komma ikapp så också. Dvs, de kan gå kvar ett tag extra och snutta - så länge mamman nu låter dem hållas. Men det tror jag också är en bra grej att ha med sig att man kan göra så.
Och kanske ts senare kan få användning för det när det börjar bli dags att vänja av.
Tycker de gör helt rätt, Tilde!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Herregud vilken hönsgård. Alla verkar tro att just dom har rätt och har den universala lösningen på alla problem. Det funkar inte riktigt så. Om din metod funkar för dig, så toppen, men det betyder inte att andra metoder kan funka också.
Till Tilde, kämpa på! Jag tycker du gör helt rätt i att låta alla ungarna få en chans. Det vore ju annorlunda om man visste att man genoma tt avliva en kaninunge kunde rädda de övriga 7, men det finns ju inga sådana garantier. Man offrar inte människor hej vilt för att kunna rädda andra heller, så varför göra det med kaniner?
Hoppas det går bra för alla små kaninungar! Finns många intressanta och lärorika videos på youtube ang stödmatning men de har du säkert redan sett, eller fått tips? på från minaniner som brukar vara duktig på att hitta sådana! :-)
Jag håller med #guldvingens rätt igenom.
Att avliva Är faktiskt ett bra tips? och en lösning. Jag kullar ofta bort, just för att det nästan alltid är någon som dör ur kullen.
Även om honan är avlad för att få många ungar så betyder inte det att hon kommer klara det. Jag har new zealands som är avlade för att få många ungar då det är främsta produktionsrasen, och ju fler ungar - ju mer mat på bordet. Min NZ-hona (och hennes avkommor) får Stora kullar på mellan 9 och 13 ungar. Det är i princip omöjligt att få alla att överleva, och de som gör det blir oftast väldigt taniga.
Så jag tycker det är tråkigt att man tar så illa vid sig när man får rådet att avliva, för det är ju mer humant att ta bort några direkt än att låta dem självdö.
Jag har låtit mammakanin tvångsmata sina ungar genom att lägga henne på rygg….slutade ofta med att hon sparkade iväg ungarna några meter, de landade ganska hårt på golvet. Tyckte inte det kändes bra för fem öre. Men jag testade. Och visst funkade det för ungarnas del, men honan blev lite förstörd psykiskt efteråt och jag satt med ett sjuhelsikes dåligt samvete varje gång jag var tvungen att hantera henne så brutalt som jag var tvungen till. Det är något jag aldrig kommer göra om, och inget jag rekommenderar någon annan att göra heller.
Stödmatning har jag ingen erfarenhet av vad gäller just kanin, men vad jag har hört från andra uppfödare så är det otroligt svårt. Och de ungar som av misstag får i fel strupe drunknar ju till döds vilket inte är något som jag vill bidra till. Drunkning eller svält…vilket innebär panikkänslor innan de möter döden….nej jag satsar nog hellre på att avliva snabbt och smärtfritt.
Jag tycker bara att den tjocka svarta på bild #60 ser tillräckligt bra ut, faktiskt =/
Tack alla! Jag kan uppdatera imorgon hur ungarna mår. 
#95 Nej jag håller med. Det finns ingen garanti för att det skulle rädda de andra om jag skulle offra en… Sen undrar jag också… hur väljer man den man ska "ta bort"? Skulle inte kunna göra ett sånt beslut bland pigga ungar. :/
Charlie har nu fått lite goda och nyttiga växter för att få i sig mer vitaminer och kalcium. Förhoppningsvis klarar hon av att producera mer mjölk då :)
#97 valet är inte svårt, de som är magrast och minst =)
Har inte läst alla inlägg MEN, ni som tycker att Tilde ska avliva, är det för att ni tycker att det är lättaste utvägen? Tycker det är otroligt starkt utav Tilde som vill kämpa med de små, och då ska hon få HJÄLP inte massa skit av alla andra, om det enda ni vill o va negativa, klicka vidare istället. Även om detta är ett forum så betyder det inte att ni MÅSTE skriva negativa kommentarer. Så otroligt tråkigt!
En fråga till er som tycker hon ska avliva: Om ni skulle få en kull och mamman inte verkar dia ungarna som hon ska, är avlivning det FÖRSTA ni tänker på?!
Tilde: Du är otroligt duktig och du kommer att klara det galant med dom små! Även om vissa verkar vara emot att du försöker rädda DINA kaninungar så ska du inte bry dig om dom. För det är dina kaniner och du gör som du vill, låt inte dom påverka dig! Lycka till Tilde, o tveka inte att fråga om det är något! Kram!
Största problemet är inte att hålla ungarna vid liv, utan att hitta bra hem till dem. Personligen gallrar jag hellre bort de svagaste i en stor kull, än att sälja dem till första bästa hem.
Men det betyder inte att det är det enda rätta, jag respekterar folk som gör annorlunda.
#99 Tack Anna :) Det känns bra att de flesta i alla fall stöttar mig och mitt beslut. Att säga "jag ska avliva den här ungen för den är minst" är något jag inte kan göra. Jag ser dem som individer, inte en grupp där en behöver offras. :( Liksom om jag fick trillingar, men bara hade mjölk till två av dem, skulle jag självklart inte bara ge upp hoppet om den tredje. (Ja ok, människor och djur är inte samma sak, men alla förtjänar en chans)
Dessutom finns det ingen i min kull som är betydligt mindre och smalare än de andra. Alla är ungefär lika, vissa är lite större, men det finns ingen minsting som är mycket mindre än de andra.
Jag ska kämpa vidare med ungarna så gott jag kan. Jag tar varje dag som den kommer. :)
#99 jag skriver inte för att vara negativ eller provocera, det tror jag inte att någon här gör. Att säga att man kan avliva några Är också att ge råd. Det är inget negativt råd i mina ögon, för de som är kvar, kommer få extra mycket näring, bli ordentligt bortskämda och få bättre förutsättningar för att kunna stå emot både kyla och sjukdomar nu och senare i livet. Modern kommer antagligen också må bättre. En stor kull tär på kroppen.
Finns människor som väntar tvillingar eller mer och också måste välja att avluta livet för en eller fler av sina barn, för att kunna rädda det/de andra. Även om kroppen lyckas producera flera ägg och ungar så betyder det tyvärr nödvändigtvis inte att det kommer gå bra när de väl kommer ut, eller ens inne i magen. Ibland måste man hjälpa naturen på traven.
I värsta fall kan alla ungar dö, eller bara någon enstaka överleva, när fler kanske hade klarat sig om man bara tog bort 2st.
vill flika in också att människobebisar har större förutsättningar att överleva än kaninungar då vi kan lägga våra barn i respiratorer och erbjuda dem intensivvård på sjukhuset. Så går det tyvärr inte till hos kaniner, och därför måste man ibland avsluta livet innan naturen själv gör det. Allt för att undvika onödigt lidande. Som uppfödare har man ansvaret att antingen erbjuda sina djur vård i form av veterinär eller avliva. Att testa sig fram hemma vill jag personligen inte uppmuntra folk till att göra.
TS - ring och prata med en kunnig veterinär om du verkligen har bestämt dig för att försöka rädda hela kullen. Väg ungarna innan så du kan berätta vikterna för veterinären, och be om råd.
#103 Jag kan ringa imorgon till en kaninkunnig veterinär och tänkte även väga dem då. På så sätt kan jag också hålla koll på om alla går upp i vikt. Vill inte avliva någon om alla växer och är pigga bara. :/
Alltså jag uppfattar inte situationen som att det är dags att börja avliva? Stödmatar man dem och det går bra så är det väl ok att vänta tills man ser tecken på att det inte skulle vara ok? Eftersom ts kollat magarna varje dag och att det hittills funkat bra så är det väl läge att vänta och stödmata och se? Det är ju inte så att ts beskriver att ungarna mår dåligt. Vilket ts verkar vara tillräckligt djurvan för att kanske kunna avgöra det tror jag?
Stödmatning behöver väl inte vara fel - även om flera av uppfödarna som uttalar sig i detta inlägg inte skulle göra det?
Jag har förstått det som att ts är införstådd med och kapabel till att avliva om det skulle behövas. Samt att hennes medkänsla med djuren gör att hon inte heller skulle vilja att de led i onödan. Men jag ser inte den situationen - även om den kan komma. Tycker det verkar finnas en bra plan.
Det går att stödmata, det visar massor av videor utan att de dör av matningen. Chanserna att lyckas med det är väl större ju mer man lär sig om hur en bra stödmatning går till? Det verkar ju finnas en del handlag och trix med det med.
#105 fast jag har väldigt svårt att tro att man kan lära sig det praktiska genom att titta på filmklipp…
Skulle TS däremot åka till veterinären med en av ungarna och få det visat för sig hur man gör så ja, varför inte testa stödmata då? Det praktiska måste man i princip dock lära sig av att se och göra det i verkligheten, och Där tycker jag att man borde ta hjälp av någon som har större kunskap om det, tex en uppfödare som har gjort och klarat det eller en veterinär/sköterska. Att mixtra hemma efter att ha kollat på filmklipp tycker jag är lite…ja jag vet inte…o-bra
JO, men jag tror hon har stödmatat andra djur.. då hon föder upp reptiler. Visst jag försöker inte säga det är samma, men det ger också lite handlag och öga för det hela tror jag.
Men de videor vi pratar om är vääldigt bra. Vet ej om du kollat dem?
Men håller med o förstår poängen med att ha någon som visar en direkt, men nånstans ska man ju själv hålla i sprutan o att ha sett det är alltid annorlunda mot att göra. Visst kan man åka in till vet. Men frågan är om det är så bra att ta med ungar? Nu har hon ju redan prövat o mata och upplevt att det funkat bra att få haj på deras sugtakt o rytm.. Visst jag förstår men inte säker på att det är bra att åka iväg med en unge om det inte är onödigt. Telefonkontakt kan ju avgöra det då vetten kan säga sitt.
Jag tror det viktigaste är att man vet om att man inte ska göra för snabbt osv.. samt hur man bäst lirkar in sprutan.. osv.
Måste bara fråga till er som är för avlivning utav friska djur. Hur tänker ni? Plockar ni bara ut någon/några och "Jahapp, denna får inte leva längre."? Hjärtlöst!!!
Jag hejar på dig Tirin! Håller tummar och tår, samt djuren håller sina tassar! Detta SKA funka!!
/Elin Josefine Olsson ღ
Inget jag sagt eller skrivit har varit för att det är den enkla utvägen. Det är supersvårt att ta bort kaninungar, har själv avlivat kaninunge som fått ett öra avbitet vid förlossningen. Så vem säger att det är enkelt?
Som i inlägg nummer #102, man ger de ungarna som är kvar en chans till extra mycket mat, mer näring och det gör att dom klarar sig bättre. Jag har sett fall i en stor kull där ungar fått ungdjursförlamning, de har haft sämre immunförsvar och blivit sjukare lättare. Slumpen? Jag kan ju helt ärligt inte säga att det beror på kullstorleken, men att jag enbart sett det från kullar där det varit 7 ungar eller fler.
Precis som hos människan så innehåller "bröstmjölken" ALLT en liten bäbis behöver för att bli stor & stark, frisk & få ett starkt immunförsvar. Varför inte ge 5 ungar chansen till att få det dom behöver, än att låta 8 ungar slåss om det och så är stödmatning ett faktum = den mjölken innehåller inte i närheten av samma näring och kan AldriG ersätta bröstmjölken från mamman.
Att tvångshålla honan och låta ungen äta sig "tjock" är inte heller särskilt bra. Mamman vet när ungarna fått i sig tillräckligt och går då ifrån boet. När vet du att bäbisen fått i sig exakt rätt mängd?
Men att säga att det är en enkel utväg att avliva ungar? Nä, det är rent skitsnack. Det är SVÅRT och det är TUFFT att behöva avsluta ett litet liv. Men hellre göra det när de är nakna/döva/blinda, än att de får ett "skitliv" hos en ny ägare alt svälter ihjäl pga att mamman inte KAN ge dem va de behöver.
#108 Håller med till fullo!
#108 Kan ställa en fråga tillbaka då =)
Hur kan du tycka att det är ok att låta djur lida till döds, om det så beror på svält eller drunkning/kvävning? Är det mer humant tycker du?
Har du sett ett djur självdö? Det har jag, allt annat än roligt, man vill bara att det ska va över, men inte alltför sällan kan en död ta flera timmar.
#111. Självklart inte! Men jag hade gjort allt för att rädda mitt djur, så länge det inte kommer till en gräns där dem verkligen lider. Men jag förstår inte ens varför ni tar upp att kaninerna lider? De gör dem ju inte, så det är inte ens aktuellt att snacka om avlivning, när kaninerna __mår bra__.
/Elin Josefine Olsson ღ
#111 Nu lägger jag mig i lite.
Men TS ungar lider ju inte ens? Hon kan väl kämpa på ett tag till iaf. Blir det sämre är det ju självklart att hon tar sitt sunda förnuft till fånga och gör det som är bäst.
#111 Har hon ju inte sagt?
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#113 jag kan inte avgöra om de lider nu eller inte, för det är inte mina kaniner, jag har inte ens sett dem i verkligheten. Men det kan Komma till det stadiet, väldigt snabbt, kanske redan imorgon, att de lider. Och att då få råd att det är bättre att låta ungarna självdö är ju bara för…elakt mot djuren.
Sen vet man aldrig säkert om en liten kaninunge mår bra, för vi kan inte se vad som händer inne i kroppen, vi vet knappt nånting innan den väl ligger död.
#115 men vänd på det då, tänk om ungarna mår tusen gånger bättre imorgon?
Alltså ungarna har fått di nu på dagen. Plus att de blivit stödmatade! Jag förstår inte varför det fortfarande kraxas om att avliva? Det är förmodligen inte mer synd om dem just nu - än några andra kaninungar i en liten kull. Det känns som denna diskussion är lite i otakt med verkligheten eller vad man ska säga. TS är också mkt uppmärksam på hela situationen och även aktiv för att försäkra sig om att det inte ska bli något lidande för dem och att alla ska få tillräckligt med mat. Alltså att förmana preventivt är inte riktigt lönt då det är att predika för kören. Låt oss se hur diandet och stödmatandet och förstärkningen av mammans kost faller ut först? Med tanke på att de både diat o fått förstärkning så lider de för tillfället inte. What's the problem.
TS har överhuvudtaget inte förespråkat att man ska dra ut nåt lidande eller låta dem självdö - hon har tvärtom sagt att hon anser sig kunna bedöma och handla därefter. I denna tråd ber hon alltså om tips? och hjälp kring diande och stödmat mm.
#116 jag har redan skrivit att jag tycker att hon kan stödmata Om hon får tips? och råd från en kunnig person IRL. Visst kan TS ha tur, absolut. Men jag tycker itne man ska ge sig på nåt innan man har fått det visat för sig. Tycker att man ska ta med en unge till någon och lära sig på plats och få kritik redan då.
Men om inte det är tanken så tycker jag att det är bättre att ta bort några Nu istället för att försöka stödmata på egen hand när man aldrig ens har sett hur det verkligen går till. Att låta alla va kvar och börja stödmata utan att ha fått det visat för sig tycker jag rent ut sagt är korkat och säkert dömt att misslyckas. En väldigt onödig risk som säkert kommer medföra djuren lidande.
#117 Och det är Jättebra att det går framåt och att ingen har dött än! Men jag tycker ändå att det är viktigt att man ligger steget före, vad gör jag OM ditten eller datten händer, avlivar jag?, låter jag kaninungen självdö?, vad är symtomen på att det börjar bli kritiskt tillstånd? osv.
Jag tycker verkligen att det behövs ett utlåtande från en som är Ännu kunnigare än vad vi på forumet är. Någon med stor vetenskaplig kunskap och utbildning, det är där en veterinär eller liknande kommer in i bilden. Någon som säkert vet hur ungarnas kroppar reagerar mer exakt osv.
Kaninungar är svåra att läsa innan de kommer ur boet. Det bästa hade varit om man hade hittat en riktigt bra kaninkunnig veterinär, vilket TS verkar va på G att göra, (superbra!) och har denne som stöd i ryggen, någon högre än ett forum att vända sig till i frågan. Inte för att någon av oss här är okunniga, långt ifrån, men vetenskapen behöver nog hjälpa till lite mer här.
Eftersom många som kanske senare kommer hamna i samma sits som TS läser denna tråden så tycker jag att det är viktigt att gå ut med information och erfarenheter, därför spånar Jag vidare i ämnet och vill trycka på hur viktigt det är att tänka både en och flera gånger innan man gör något och lägga upp en plan för hur dessa 4v-5v (innan de äter fast föda) ska se ut, samt en åtgärdsplan/handlingsplan för hur man tänker agera om och när det krisar. Och där tycker jag att kärnorden Veterinär, Stödmatning, Vända på honan och Avlivning är viktiga.
För det Är en kritisk situation när inte alla ungar har bollmagar, när honan är så ung som hon är samt eftersom det är honans första kull. Det kan ingen här förneka.
Vi alla här inne vill bara ungarnas bästa och jag tror alla är lika intresserade av hur det kommer gå.
TYcker det ser ut som om alla utom den svarta på bilden i #60 ser smala ut och väldigt uppstikande ryggradar!
Är faktiskt av den sorten som anser det födds många djur varför chansa när man inte vet vad "tvångs/stödmatning" gör med dom inreorganen
Och jag e så oavsett vad det e för djur hade en kull valpar förra året där den enna valpen hade svårt att komma igång och sen hade svårt att dia och då ville dom på djursjukhuset att vi skulle stödmata jag valde avlivning! även om pengarna inte spelar roll så "förlorade ajg 12000 kr på den hunden" men kanske ett mindre lidande! Skulle inte kunna sälja djur jag inte vet e hundra!
Hade en kollega som stödmaten sin valp pga stor kull och han kom inte till den dog vid 16v den nya ägaren hade han i 8v sen dog han pga infektion i inreorgan som var helt förstörda pga matningen ( han obducerades så har papper att det var pga av det)
Alla gör vi som vi vill hoppas verkligen det går vägen för dig!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Alla som är säger avlivning,Lägg av vi vet redan vad ni tycker
Fotsätt kämpa TS, du klarar det!!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#121 alla som säger fortsätt kämpa, lägg av vi vet redan vad ni tycker.
Exakt samma sak.
Jag tycker att ungarna ser fullt normala ut, de ser inte ut att behöva någon stödmatning.
Tycker att det är betydligt mer oroväckande att 5 av dem är så pass vita… Efersom pappan är brokad och mamman vit blåögd så är det mkt möjligt att de är vitscheckar. Om mamman är brokad under det vita alltså.
#123 Så här svarade TS på den saken i annan tråd, vet inte vad du kan utläsa av det? :
#7 Jag är inte 100% säker, då jag inte vet Vilken färg? Charlies pappa har, men inget av hennes syskon var brokade (en var nog viltgul eller i alla fall en beige-aktig färg och en annan var mörkbrun). Jag hoppas verkligen att det inte är dubbelbrokning… Hur gamla brukar de vara när de dör av det? :/
#123 Fast om båda föräldrarna är brokade borde väl alla ungar bli brokade? 3 av de är ju helfärgade wienertecknade.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag skulle också gjort precis som dig, Tirin! Skulle aldrig kunna ha ihjäl ett djur som finns chans att rädda. Ett liv är ett liv och visst… man ska inte låta djur lida. Men finns det en chans att rädda så att de kan få ett bra liv, då tycker jag att man har skyldighet att försöka rädda det när man är inblandad i deras liv.
Jag kan däremot inte förstå att man tar kullar på raser som får så många ungar att man måste avliva några av dem för att resten ska klara sig!! Det är ju som att hjälpa till att skapa liv, för att sen döda livet. Och om man är rädd att man inte får sålt, så att man känner att zoo eller ormmat är enda alterantivet, så skulle jag inte heller ta någon kull. Så kanske ska man se över sina möjligheter att behålla eventuellt sålda kullar inna man tar kullar.
Visst olyckor kan inträffa och kullar bli till utav misstag… och visst kan det finnas indikationer på att ungar behöver avlivas ibland. Men då ska det verkligen vara väl befogat tycker jag.
Så vitt jag hört så har Tirin sagt att hon inte har några jätteproblem med att behålla alla 8 ungarna, om hon inte får sålt dem. Och det trots att det inte var en planerad PARNING!!
Tycker det är helt fel att försöka få det till att hon är hjärtlös som kommer låta ungarna självdö genom massa olika tillstånd. Det är ju inte ens säkert att de ens kommer behöva stödmatas. Och om det blir så… kanske alla klarar sig superbra. Visst, det finns en viss risk att det går fel… men finns det något som stödjer att risken är betdyligt större att man skadar dem än hjälper dem när man stödmatar??
Så länge det inte gör det, så är det värt ett försök. Anser jag :)
Ska man jämföra med människor, som flera andra ju gjort… så borde man ju slakta prematurbarn istället för att rädda dem då eller? För de lider ganska många gånger utav dålig syresättning,andningssvårigheter, infektioner och div. andra tillstånd. För att inte tala om de även kan få bestående men i varierand grad.
Fast även om jag värdesätter djur väldigt högt och liv överlag också. Så tycker jag nog att människan står ett snäpp högre i kurs. Men liv är ändå alltid liv. Och ja, jag står fast vid… att om det går att rädda utan större lidande, så ska det göras!!
#125 Nej.
En manteltecknad/brokad kanin är Kk.
Kk + Kk kan ge:
*KK (vitscheck)
*Kk (mantlad/brokad)
*kk helt färgad
Däremot så ger en vitscheck alltid ett K till sin avkomma, alla blir mao brokade/mantlade.
#126 Fast man kan ju inte sluta avla och låta de stora raserna dö ut bara för att de får många ungar.
Min NZ klarade av 9 ungar i senaste kullen, fick 11 så två dog. Men många av ungarna har blivit lite små och taniga även nu som vuxna. Tanken var att 2st till skulle kullas bort, men det blev aldrig så av nån anledning, rätt som det var hade de vuxit sig såpass att jag inte hade hjärta att ta bort dem. De lever och mår bra idag allihop, men hade jag spolat tillbaks tiden så hade jag gjort som det var tänkt från början, att ha max 7st ungar i kullen. Är det fler så tycker jag att det känns för mycket även för en stor kanin. Har haft en dvv som fick 11st i sin första kull, två dog där med, 9 överlevde utan min hjälp, men även där blev de för små och taniga, och säkert mer mottagliga för sjukdomar.
Tolkade det som att rasen var framavlad för att ge många ungar!! Har jag fel i den tolkningen?
Verkar ju fel att avla på en ras som är framavlad för att få många ungar… om man inte vill ha många ungar!!
Vill man ha många ungar, så verkar det ju vara en utmärkt ras!! Men vill man inte ha många ungar, så kanske man ska välja andra raser i första hand tänker jag!
Hade fler tagit sitt ansvar och tagit bort kaninungar i stora kullar, så hade det kanske inte legat så många kaniner ute på bl*cket.
#127 Ah!
// Anka
# 130
Fast hellre att de ligger ute på blocket än dör tänker jag. Så länge man tar hand om ungarna tills de blir sålda (eller inte blir sålda) så är det okej med mig.
Att ha ihjäl dem eller släppa ut dem (som somiga gör) är helt uppåt väggarna fel enligt mig.
Avlivligt ska vara rejält indikerat… allt annat känns som en lek med liv.
#129 hade den kullen varit för kött eller päls så hade det inte spelat nån roll om ungarna blev lite små, det hade bara varit bra att få många, men eftersom de var till kel och hopp och de skulle leva vidare så…
Hur går det med ungarna?
Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare
Medarbetare på Kaninhoppning ifokus
Men det är ju PGA överflödet kaniner hamnar i halvtaskiga hem, blir vanvårdade och utsläppta. Är det så svårt att förstå?
Jag har hellre en kull på ex 4-5 ungar, där jag kan ha kvar hela kullen om inget bra hem hittas. Kanske slakta 1-2 när de uppnått rätt ålder/storlek och kanske med lite tur hitta ett toppenhem till någon utav dem och sen behålla 1-2 själv för all livstid.
Ett dött djur LIDER inte, varför hålla på och säga att avlivning är det värsta som finns? För det är det inte.

#123 Jo tänkte också på det, men den såg jag att pappan var vädigt lite brokad så det kan ju på det. Sen kan det ju vara wienerteckningen som gör att dom har så mycket vitt.
Uppdatering: Alla ungar är pigga och fulla av liv idag också! De har inte fått mat nyligen, men jag hoppas att Charlie matar dem under dagen. :) Ingen såg riktigt SMAL ut, såg snarare ut som om de hade ätit för ett antal timmar sen. Så det ser ljust ut nu :)
Angående dubbelbrokning… Willows pappa är brokad, de ser i princip likadana ut (tyckte jag då). Hans mamma var mörk, minns inte exakt, men mörkbrun tror jag.
Charlies mamma är viltgrå och hennes pappa vet jag inte. Men jag tror att uppfödarna endast fick enfärgade ungar, så jag antar att han inte är brokad eller mantlad.
Sen vill jag bra säga detta också: Kan vi inte snälla hålla oss till ämnet om stödmatning/kaninungar i den här tråden? 
Idag tog jag in ungarna ett tag idag för att väga dem och vad gör Charlie när jag kommer för att stoppa tillbaka dem i boet? Jo, hon sniffar på ungen i min hand och börjar sedan slicka den. Sen ställer hon sig för att dia - medan jag tittar på!
Efteråt kollade jag runt lite och det såg ut som alla fick sina bollmagar tillbaka!
Jag la ner de minsta först så de kunde börja dia först och de största fick mat sist, men alla blev små tjockisar efteråt, vad jag kunde se!
Vad glad jag blir att Charlie är supermamma igen! ♥ Såklart håller jag koll, men om det fortsätter såhär slipper jag oroa mig konstant. :)
#139 Skönt att höra! :) Hoppas det håller i sig!
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
kul morsa som ger di på dan.
det vanligaste är på kvällen,natten el morgonen.
bra att hon är omtänksam om de små.
skönt å höra att de får di.
#141 Hehe ja, det kanske är för det är ganska bullrigt här på tidig morgon, med folk som ska till jobb/skola, massa bilar, osv. Det är lite stillsammare runt lunchtid. :)
#138, ser jättefina ut nu jämfört med förra bilden =)
#143 Ja det gör de verkligen!
Idag fick de t.om. bollmagar! Här är en av dem, någon timme efter di:
#144 Gud så underbart att höra! Vilken praktmage! Vilken bollis!
Vilken underbar mamma Charlie är, och vilket fint förtroende hon har för dig - trots att hon inte är så mkt kelkanin.
Härligt att höra och att se bilder.
Ska bli så roligt att följa dem.

Inte för att ha död på nått hopp men ungen i #144 ser ynklig ut, visserligen nyäten, men det syns att ungen lider av näringsbrist och att den inte fått i sig det den behöver. Så såg vår ynkligaste kaninunge ut och jag var tveksam till om den skulle överleva. Vår ynkligaste är fortfarande mindre än de andra och jag är övertygad att om mamman hade haft fler ungar så hade den inte överlevt. Nu hade mamman som tur bara 6 ungar.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
# 135
Nope, döda kaniner lider inte. Men det gör inte andra djur eller människor heller. Ska vi därmed slakta djur och människor bara för att det passar vår egen situation bättre?
Jag är som sagt inte emot att folk slaktar till mat (jag skulle aldrig kunna slakta djur som jag har träffat för att äta dem. Skulle hellre bli vegeterian då. Men vill andra göra det, så är det okej med mig så länge det går rätt till). Är även okej med att folk slaktar när det verkligen verkligen är motiverat (tex pga urtaskiga förutsättningar, agressivitet, skador, medicinska tillstånd osv). Men jag tycker att man får kämpa lite också, om man är ansvarig för ett djur som får kull.
Men helt klart så har man olika uppfattningar där. Egentligen vänder jag mig inte emot era åsikter. Jag vänder mig mer emot att ni försökte få Tirin att framstå som egoistisk och snudd på elak mot både ungarna och mamman, för att hon hade hopp och vilja att få dem att överleva.
När hon faktiskt ger av sin tid och kärlek för att försöka rädda alla ungar, ge alla ett bra liv och en bra framtid!
Tyck som ni vill, så tycker jag som jag vill.
Vet att Tirin inte vill ha mer diskussion om det här i sin tråd. Så vi får försöka hålla oss till stödmatningen framöver istället! Eller starta en egen tråd om avlivningens vara eller icke vara, och i vilka situationer det kan tänkas vara lämpligt enligt olika folk!!
Tirin
Vad kul att se att ungarna äter nu och att Charlie tar hand om dem nu :) HOppas att det fortsätter så!
Tänkte bara nämna att jag sett nån liten spruta med napp på här på något apotek. Det var som ett stödmatningskit, med olika nappar att sätta på den lilla sprutan, för att passa olika smådjur har jag för mig.
Kanske finns något liknande i Danmark också?
Lycka till med ungarna :)
Tror inte det var den här… Men här finns iaf ett set som verkar vara anpassat för kattungar och andra smådjur.
Men jag har sett ett set med plastsprutor och liknande såna där nappar. Postar här om jag hittar vart!
Kan ni inte lägga ner snacket om avlivning? TS tänker inte avliva någon ändå så ni behöver inte fortsätta snacka om det och förstöra tråden.
Tilde du är jätteduktig med de små :)! Dom har det verkligen jättebra
#151 Tack, Anna! :)
Ungarna är faktiskt inte så små som man kanske tror. Jag har läst några trådar här på KiF om kaninungar och deras vikt… t.ex. en kull på två veckor där de minsta vägde 65 och 67 gram… Min största väger 68, den näst största 65 och den allra minsta väger 49 gram. Däremellan ligger de på 55-62.
De är alltså bara 5 dagar gamla, så det finns ju mycket hopp! ^^
#151 kan inte ni sluta be folk lägga ner med att säga sina åsikter på ett forum. Om man inte tål allas åsikter så skriver man inte i ett forum, så enkelt är det.

#146 Hur kan du säga så, tycker den ser alldeles förträffligt välmående ut för att ha fått mat för nån timme sen, rund och go, kan inte med bästa fantasi få det till att den skulle se ynklig och undernärd ut. Har haft en ganska många kaninkullar under årens lopp och har sett undernärda kaninungar och en undernärd unge ser INTE ut så där, den är mager och skrynklig och har inte rund mage.
#154 Håller med dig, jag tycker den ser helt normal ut!
// Anka
#153 Grejen är den att jag inte skapade en tråd för att diskutera avlivning, osv. :P Om ni vill kan ni diskutera det i en annan tråd. :)
#154 #155 Vilken tur att ni tycker det! Alla av dem ser friska ut (tycker jag), men har bara varit lite smala när de inte fick nog med mat. Nu har det blivit bättring dock från Charlies sida :) Duktig mamma!
#153 Ursäkta men TS startade inte tråden för att mer än halva tråden handlar om hon ska avliva kaninungarna eller inte, har jag rätt? Förstår inte varför ni fortsätter tjata om avlivningen långt efter att hon sagt att hon INTE tänker avliva nån kaninunge? Ni har fått fram de ni ville säga om avlivning, varför fortsätta tjata om det?
Men ge er, man kan ju ge bebisarna en chans iallfalll! varför avliva dom när dom är helt friska! vad otrevliga alla är! .__.
#157 Hon skrev och frågade om råd, vi valde att svara och diskutera vidare det? Ts skapade tråden för att fråga vad man kan göra, vi svarade, fler svarade det blev en diskussion?
Jag skriver inte endast i tråden för att råda TS utan hoppas att nybörjare som läser det tar in en del och lär sig.
Vi har också slutat skriva mer om avlivning, men tydligen så måste massa nya blanda sig, lika så #158. Otroligt ondöigt när diskussionen är klar.
#146 Haha, va? Ser inget fel alls med den ungen…
Både jag, Bolten och Jawas var alla sakliga och diskuterade huruvida det är bra att ge ersättning istället för att låta mamman sköta jobbet själv - fast då med en mindre kull. Inte en enda gång var vi otrevliga eller på något sätt aggressiva. Sen att folk tar taggarna utåt så fort man nämner ordet avlivning/kulla/slakta - det kan ju omöjligt vara vårat fel?
Jag hade faktiskt lämnat denna tråd då jag fått fram mina argument men helt plötsligt så ser jag att det fortsätts diskutera, och inte är det vi som är "för avlivning" som fortsätter - utan ni som är emot det.
Dessutom står det fritt att diskutera på ett diskussionsforum. Vill man inte ha "andras åsikter & råd", då startar man inte en tråd på ett diskussionsforum.
#144, Hahaa ggud vilken tjockis
/Christel & kaninerna! 
Hej alla! Det ser ut som ungarna fick mat även i natt då de var lite halvtjocka nu på morgon :) Alla har gått upp i vikt, den minsta gick upp mest!
Alla har nu päls på kroppen ^^