Tips på lättare städning/toaträning
Hej! Jag har två innekaniner (honor) som inte riktigt lärt sig toan ännu. De har så gott som fattat vinken, för de bajsar och kissar som absolut mest i toan men det blir en hel del bajs utanför och även i lägenheten där de varje dag får springa runt. I buren och i toan använder jag Majsan Remiss som jag tycker betydligt bättre om än vanlig sågspån, men mitt problem är ju att de bajsar i hela buren, vilket leder till att jag får tömma buren på så mycket spån hela tiden tycker jag, vilket inte känns så väldigt ekonomiskt. Jag har försökt lägga tillbaka (till toan) alla pluttar de lämnar efter sig men det är omöjligt att vara strikt med det eftersom de är två och jag inte kan sitta framför buren hela dagen och natten.
Har ni tips? på hur jag ska bära mig åt eller tips? på ett mer ekonomiskt underlag?
Mvh Anna
du kan ju köpa en stor bal STL-strö på granngården för 59kr.. räckte ungefär 3-4mån för en kanin + 2 marsvin :) Eller om du kan hitta nån bonde som säljer halm billigt, dock tycker jag halm är svårare att städa.
#1 Kan man använda STL-strö till kaniner? I göteborg så kan man köpa 10 kg STL för 49 kr..
Jag googlade lite snabbt, är det något slags papper eller? Och rent spontant känns det svårstädat om man inte ska byta ut hela innehållet ur buren på en gång? :/ Ni får gärna dela era erfarenheter :)
Tack så hemskt mycket för era svar!
STL är jättebra, ingen fara att ha till kaniner, luktar inte, har bra uppsugningsförmåga och dammar väldigt lite.. :)
ha en toalett utanför buren oxå :)
Kissar de utanför också? Om de bara basjsar utanför kan du lägga en matta i buren. Sen är det bara att dammsuga eller skaka ur mattan. Mattor av fleece är bäst, blir inte trådar som är farliga för magen om kaninerna tuggar på den. Om de kissar utanför toan ibland så kanske tidningspapper? Gratis. Suger ok. Och så kan man byta ut just den tidning som blev nerkissad. Också lättare att samla upp bajs eftersom man slipper att det blandas med ströet.
Jag ska skaffa en toa till, till dem att ha utanför buren också, det kan vara en bra idé :)
Och en matta av fleece; typ en fleece-filt då? Jag tror inte jag har sett fleecemattor förrut. Och jag troooooor inte de kissar utanför; det händer ibland men inte generellt sett.
Tack åter igen för era svar :3
Fleecefilt som man viker några gånger funkar :) Annars kan du kolla i djuraffärer efter fleecemattor, alltså typ låtsasfårskinn. Fällar heter det kanske?
Hur gamla är de?
Det jag tänkte på är att de kan vilja markera lite så de lämnar lite pluttar här och där.
Kastanjegårdens Kaniner
#8 Jag ska testa det, tack så jätte!! :)
#9 De är 4 månader nu ungefär. Hur menar du med att markera? Och varför gör de det; för att bättre känna sig trygga/hemma kanske?
Du kan ju ha tex en extra toalett utanfär buren. Enklast är ju tex en kattlåda med tex kattsand, det är lättstädat.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Tack, det ska jag absolut skaffa mig :)
Min foderkanin går i en hel lekstuga, han bajsar både i toaletten som jag har utanför buren och på golvet. Jag sopar upp bajs en gång per dag och lägger det i toaletten. Jag tycker det går bra, han börjar bli rumsren.
Jag tror inte du behöver tömma på spån hela tiden, ta bara allt bajs som du får upp och lägg det i toan. De kanske fattar snart :)
Kattsanden får absolut inte vara klumpbildande då det är farligt om kaninen skulle få för sig att äta det vilket är lätt hänt. Sen är det ofta dammigt och dyrt om man väljer fel sort. Papperspellets är att föredra och är både billigt och komposterbart. Desutom dammar det inte väldigt lite MEN det är alldeles för hårt för djurens tassar om man väljer att enbart strö med det.
Aspflis, torv, halm och toalätt i den ordningen är nog dem som är att föredra.
Aspflisen är dock dyr och svår att få tag på men är övermäktig bland allt strö. kostar max 100kr/100liter att importera via bra djurbutiker.
Toalätt är alldeles för hårt för djurens tassar men funkar att ha i lådorna eller omn man lägger flis eller något annat mjukt över det.
Gör som 13 säger och se till att alltid ha kiss och bajs som du plockar ur lådan att lägga tillbaka efter rengöring så det alltid doftar ifrån sig så att kaninen förstår att det är där man ska utföra sina behov.
Är det stort utrymme? Tänkte två lådor kanske är att föredra då kaniner inte direkt håller sig när dem är toanödiga. ^^ Sen hos katter ska man ju helst ha en låda er katt. Alltså 2 katter = två lådor. Vet inte om detta kan gälla hos kaniner också?
Just nu har jag STL-strö i buren och i lådan vilket är ännu svårare att plocka upp bajs från än mitt förra Majsan Remiss. Däremot verkar det mjukt och mysigt för kaninerna. Men är verkligen MR så hårt för dem? Jag tänkte, det bör väl vara likadant som pappers-pellets som ni pratar om. Papperspelletsen (MR, då alltså) är ju hårda var och en, men tillsammans tycker jag ändå de sjunker undan och är mjuka tillsammans när kaninerna trampar; men så kan jag också ha fel.
Jag tycker fortfarande det är svårt att rensa till dem. Som sagt bajsar de där de vill (dock inte alls särskilt mycket utanför buren nu längre) och jag väntar på en leverans från PWSS där det kommer en toalåda till. Kanske är deras nuvarande toalåda för liten för att räcka till dem båda under en dag? Och kan man verkligen avvänja dem från att göra sina behov medan de äter? Det verkar som att de tycker det är så himla bekvämt ju, haha ;D
Tack så himla för hjälpen you guys!
Kan du inte ta upp bajset med händerna? Det är inte så äckligt för de är ju hårda. Jag rensade Ior's bur idag med händerna, tog bort lite hö och bajs och kisspån (det var äckligt.. xD)
Det hinner bli så mycket på så kort tid så att ta upp det med händerna hade varit en heldagssyssla i så fall :( Och det hamnar ändå emellan en massa spån och grejor, så man kan inte direkt rensa ut det.
Wääh!
Kattspade? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag använder en sådan, men det slutar ju ändå med att jag får slänga massor av spån varje dag :/ Om jag ska vara noga med att plocka bort all bajs från buren (och jag kan inte lägga allt i toalådan eftersom den då blir överfylld, såklart). Och samtidigt försöker jag hålla toan någorlunda ren så att de inte tycker där är för smutsigt att gå.
Alltå lägg lite pengar på en handdammsugare det gjorde jag när jag bodde hemma och hade kaninerna i trädgården som vi hade och jag då kunde ta in kaninerna att hoppa ich gosa i sängen/rummet nästintill alla dagar. Sen har jag ju råttor också som springer lösa och gud vad stökigt det kan bli med strö som flyger runt och är överallt förutom i buren och massa bajs och kiss lite här och var.
Kisset kan man ju inte dammsuga upp men detta hände sällan. Dock var det så fruktansvärt lätt när man bara kunde ta fram den lilla handdammsugaren och suga upp allt. En sådan tömmer man ju för hand direkt efter att man använder den. Och då kan du ju tömma allt du dammsugit upp tillbaka i lådan. Fick min för 400kr i nysckick. Funkar utmärkt! Slipper man springa fram och tillbaka med den vanliga stora dammsugaren för att få rent.
Vet inte hur majsan remiss papperspellets är men om det är väl i samma stuk som toalätt om jag inte minns fel. Vet när mina råttor skulle byta till toalätt strö och dem vägrade att gå på det och tillslut blev det så illa att en av råtorna fick tryckskador på baktassen när dem väl gav upp kampen om att få byta strö. Kaniner är ju som gnagarna inte gjorda att gå på hårt material då dem i naturen går på gjordytor med mjukt gräs m.m. Så att enbart använda papperspellets som är hårt är inte optimalt. Men kan enkelt och billigt fixas. Sen är det ju inte så att djuren dör de anpassar ju sig om de inte väger förmycket eller utsätts för fuktig nersmutsad underlag upptill och då får nedsatt immunförsvar. Och ah, då kan ju allt hända i längden.
Ja, problemet är inte med bajs i lägenheten, utan just i buren där det lägger sig mellan all "spån" och gör det svårt att sortera ut, vilket i sin tur leder till att jag får slänga mycket ren spån som kommer med utrensningen av bajset.
Men är inte råttfötter ändå mycket tunnare och känsligare? Kaniner har ändå stora tassar i jämförelse. Jag kan tänka mig att det blir mycket "klättrigt" för en råtta om de ska behöva trampa sig igenom några lager papperspellets; det kan jag tänka mig är hårt och jobbigt för deras tassar. Men jag vet inte. Sedan är det ju vissa kaniner som lever på en vanlig matta; där måste ju mattan ändå i längden bli hårdare att leva på än papperspån som ändå är rörligt och formbart?
Jo råttors tassar är skörare men en kanins baktassar bär en del och ofta stampar kaninen och många kaniner väger för mycket och stampar mycket och tryckskador är inte alls ovanligt. Självklart minskar ju risken om man väljer att ha ett tjockt lager med strö. Håller man då rent och kaninen inte bär på extra kilon eller är i dålig kondition är ju risken mindre men jag skulle nog ändå välja att t.ex lägga stl eller halm över papperspelletsen även om man lägger ett tjockt lager av papperspelletsen. Den är ju fruktansvärt hygienisk och är ett exemplariskt alternativ förtom då att den kan orsaka problem just för att den inte är tillräckligt mjuk att stå på för alla individer.
åh en misstolkning från min sida :D Det problemet är svårt att komma ifrån och det enklaste är att plocka minst en gång om dagen och storstäda ofta. Tror nog dem flesta har det problemet och det är svårt att komma undan och hålla helt fritt från kiss och bajs i buren är omöjligt om dem inte enbart går på lådan. Har bara tre kaniner som där alltid är helt fritt från bajs och kiss vid varje veckostädning! Där skulle man ju kunna dröja ytterliggare med veckostädningen men liksom är rutin på att städa och spraya klorblandning i alla burar varje tisdag och rutiner håller jag på annars kollapsar allty för min del ^^
Ja, jag förstår hur du tänker. Jag får helt enkelt avvakta och se hur det går! Och hoppas att deras större toa kommer på posten snart *mummel*
Okej, så då ska jag helt enkelt inte förvänta mig att de lär sig toan helt. Okej om där kommer någon plutt här eller där, men man hade hoppats på att det kunde vara så fritt som möjligt! Men det känns helt klart som att de behöver en större toa.
Tack för hjälpen :) Jag ska se om jag kan ha STL i deras bur och kanske papperspellets i deras toa enbart. Jag gillar att STL:n är så mjuk.
Jag har min kanin fritt gående inne och det var först när jag kastrerade han som han blev helt rumsren. Ibland hamnar nån bajsllutt utanför men det är sällan nu. Han har 110 kvm att röra sig på och han har sin låda och katternas som är i hallen på nedervåningen. Det fungerar jättebra. Kanske är kastrera lösningen eller ge det mer tid?
Mja, det är två honor och jag tror inte det är lika lätt att kastrera dem? Och jag vet inte om det är värt det, för tillfället. :)
Jag ska absolut avvakta och ge dem mer tid, jag har trots allt inte haft dem så länge. Jag spånar mest över bra tips? och förslag på att underlätta och helt enkelt lära mig om hur man bär sig åt för att lära dem. Men jag är jättetacksam över alla tips? jag får, så jag är bara glad när ni är villiga att dela med er! Så tack så jättemycket! :3
Nja att kastrera honor har faktiskt en hel del andra positiva effekter om man är övertygad om att man inte ska avla på sin kanin flicka i framtiden. Genom att avlägsna livmorden slipper man riskera att kaninen råkar ut för en av de vanligaste dödsorsakerna (efter mag/tarm problematik som ligger högst på listan) hos hon kaniner nämligen livmoders cancer. Självklart är det ju en risk att utföra operationen och kostar en del men det skyddar ju honan livet ut och suddar bort en av alla orsaker som kaninen lätt kan råka ut för.
Har du inte haft dem så länge och är inte är så gammla kan det ta sin lilla tid. Då det kan vara så att dem utvecklas väldigt mycket fysiskt och psykiskt i början av sina liv samtidigt som dem får nytt hem, vänner och får lära känna sin nya mor och få koll på den nya tillvaron med regler och annat att anpassa sig till kan säkerligen vara svårt då det är Mycket som händer sen är ju kaniner lite extra känsliga också så ge dem lite tid och forsätt att försöka hålla ställningen det kommer at ge med sig i slutändan :D
STL och papperspellets är nog den mest ekonomiska lösningen som håller god kvalitée och är såpass lätt att förvara och hygieniskt nog att det lämpar sig inomhus.
Tror defenitivt att en större låda kommer hjälpa. En liten låda är lätt att flytta på och så är det svårt att alltid pricka rätt sen blir det lätt alldeles för smutsigt och får kaninerna att göra sina behov någonannanstans. Normalstora och tunga toalåder har funkat bäst hos mig då kaninen inte kan flytta på den och lätt får plats och därmed är det inte en omöjlighet att lyckas med att få det att landa och stanna i lådan. Sen om kaniner springer mycket och skuttar runt om och i lådan under dagen så är det ju självklart att det sprätter strö och bajspluttar ut från lådan ^^
Aja! Håller tummar och tår får er!
Kastrera honor är förvisso ett svårare ingrepp men helt klart genomförbart och vettigt då de slipper hormoner och eventuella komplikationer av att vara fertila. Annars är det bra sand som gäller. Sture tar vad han får. Kör just nu med klumpbildande kattsand då katterna går på hans låda också. Fyra katter och en kanin på samma låda gjorde att jag fick byta från toa-lätt till ICAs luktfria klumpbildande sand, samma som katterna har. De har egna lådormen favoriserar Stures. Fler lådor kanske hjälper och som de andra skriver se till att allt hamnar i lådorna och städa de i te för bra. Sture gör utanför om hans låda är ren så jag lämnar alltid lite bajs kvar om jag inte rengör lådan ordentligt. Då åker allt och jag skrubbar lådan ren. Är den största gallerburbotten jag använder som låda. Gallret är borta och botten är kvar. Den är gigantisk men kaninen är större än katterna så det kan vara bra med en stor låda. Blir mycket kiss och bajs. ;-)
Stora låder är att föredra har ju inte särskilt stora kaniner då jag har dvärgvädurar (tycker iofs att dem känns ganska stora när man inte umgås med större raser) men döm inte hunden efter håren dem skiter och kissar något fruktansvärt mycket trots att dem inte har en storlek att skryta med för världen.
Ha koll på att din kanin inte gräver och bökar i lådan typ boar eller möblerar om då dem ofta använder munnen då dem flyttar runt på saker och riskerar att svälja sanden som sedan klumpar sig i magen vilket inte går att få ogjort eller rätta till. Har man enbart kanin är det alltid bäst att välja en produkt som inte är klumpbildande eller dammar. Bara ett tips? men om situationen var ohållbar när du hade klumpfritt strö så får man väl överväga vilket som är det bästa alternativet. Han har ju inga hormoner som spökar till det så att han boar överdrivet från och till. Mina honor får ofta för sig att möblera om och låsan ligger aldrig där jag placerat den sist. Dock har jag en hona som flyttar runt den ständigt men trots detta alltid bajsar i lådan :D
Alltså man får ju försöka skapa en balans mellan rent och smutsigt. För mycket av dem båda resulterar ju i att kaninen lätt väljer andra ställen att utföra sina behov på. Men i regel skall det ju hållas rent men att lite kiss och bajs alltid läggs tillbaka i lådan om man skurar rent den bara så att det fortfarande doftar så att kaninen fortsätter att välja lådan.
Eftersom att han ändå går på katternas låda och katterna går på hans låda så funkade inte toa-lätt. Stanken var outhärdlig… Han flyttar inte runt saker i toalådan, äter sitt hö däremot men det ligger inte i sanden. Det fungerar bra. Det enda Sture flyttar på är våra skor och sen älskar han kartong. Ibland snor han toarullar ur den överfulla soptunnan och leker med/äter upp… Sambons och mina pocketböcker fick flyttas upp en aningen när han flyttade in. Ja man kan ju inte låta lådan bli skitäcklig. Kiss tar vi alltid bort och bajskluttar lämnas kvar några stycken. Det fungerar bra det också. Han är så rumsren som det går att bli i vilket fall. :-)
Jo precis. Man får ju ta alternativen som funkar ^^
Storstäda idag..urk >< 2 av mina kaniner borde bli bättre på att gå på lådan xD De slänger bara runt lådan ochn flyttar på den. Dock bajsar dem där lådan stog från början. Retliga kaniner.
Orkade inte läsa allt.. Nån kanske redan har skrivit det men köp en kattspade. En sån där med hål i. Då är det ju bara att sila tillbaka höet.
Min kanin har två toaletter. En stor svart XL toalett med högre kant så hon inte kan riva ut något i buren. En sådan finns på en djuraffär. den kostade runt 200 kr.
Annars använder jag något som jag tror heter "toalett" som påminner om pellets fast i papper. Det håller lukten mycket bättre. Dock är Kiara min kanin toalett tränad så jag har nog aldrig haft det problemet. Mer info finns på min blogg: kaninliv.bloggo.nu
Annars så tycker jag inte att spån är en så bra ide´ om du har dina kaniner inne. Ibland när mitt toalett tar slut så brukar jag använda spån, och det såå mycket mer städning tycker jag iallafall.
Min kanin sover inne och hennes bur är 2 dagar gammal och den är väldigt ren.. Men när jag vaknar så har hon råkat riva ut lite av sitt "toalett" spån så då damsuger jag bara upp det som är utanför i buren. (dock inte avföring).
#32 toa-lätt heter det :) superbra!
Tack för tipsen, jag återkommer om hur det går :)
Ett till tips? - träpellets som man eldar i pannor med, finns även att köpa i enstaka säckar. Luktar enbart gott trä och inget annat, förvandlas från pellets till sågspån när det kissas på och suger upp alldeles utmärkt. Spånet hamnar naturligt längst ner i lådan under kvarvarande träpellets. Drygt, billigt, lätt att rensa. Detta till toalådor alltså, inte att ha i hela buren. Vi varvar träpellets med ToaLätt i toan och har matta i buren. Tror inte Toalätt är för hårt för tassarna. Pelletsen är hårdare och det är inga problem. Annars kan man täcka med ett litet lager halm ovanpå som man byter varje dag.