Kalcium och fosfor halt. Samt foder.
Mina marsvin (bor med en kanin) äter just nu VL Cuni Complete och Cavia nature, blandar dessa då fibret är högt i Cuni och medans fett och kalcium halten är mycket lägre på Cavia nature.Jag ger ca 2 msk per djur samt hö och vitkål. Dyrt foder i längden.
Jag har hört att för hög halt av kalcium är inte bra, samt för låg inte är bra, men att ändå fosforen skall vara lägre långt lägre än kalciumet för att inte ytterliggare skapa problem. Vad anser ni är ett bra värde på de två ämnena?
Har även hört att om kalciumhalten är ex: 1,1% så skall fosforen vara ca 0,6 % för att jämna ut sig för att djuren inte ska bli sjuka.
Så man ska inte stirra sig blind på endast kalciumet.
Vad ger ni för kost?
Som jag förstått det ska fosforhalten vara ungefär hälften av kalciumet? Vilket ju också är på ett ungefär som du säger.
kalcium 1,1% är ofta lite mkt om kaninen ej växer eller ger di. Oftare brukar det vara bra om det ligger lägre typ 0.6-0.7% eftersom många kanske väljer att ge lite grönsaker til kaninen och de också kan innehålla rätt mkt kalcium. Men ger man inga sådana grönsaker så är det ju okej med 1% vad jag förstått).
Många menar att kaniner o marsvin ej ska bo ihop. Det finns ju vissa risker, men hoppas du vet om dem samt motverkar dem. Dessutom är det ju viktigt att det finns gott om plats så att kaninen inte ska råka sparka dem - samt att de kan ta sin tillflykt till egna bon där kaninen ej kommer åt.
Jag vågar ej uttala mig om marsvinen. Bättre o fråga på marsvin i fokus tror jag.
Men för kaninens del är det bra om det inte bara ges en sorts grönsak. Man säger att det ska vara tre olika grönsaker per dag, i små små mängder (halv matsked av varje kanske? men försiktigt första ggr man ger av ett foder för å kolla om magen tål). Om man ger kaninen bara en grönsak , och dessutom i lite större mängd blir det näringsmässig obalans och kan bli för mkt av vissa ämnen o för lite av annat. Dessutom om det är samma grönsak jämt så blir det också ensidigt.
Cuni complete har ett värde på 0.8% Calcium och det är ju bland de bästa på marknaden dock dyrt, 70 kr för 500 gram.
Cavia nature 0.6% tror jag det var, 70 kr för 750 gram. Därför blandar jag dessa två eftersom fettet är 2,5 på Cavia och 3 på Cuni. Också för att kaninen bor med marsvinen och har olika näringsbehov.
Jo, de har en bur på 120 cm samt ett hus som de sover i och som kaninen sover ovanpå.
Jo, givetvis varieras grönsakerna, men oftast är det sallad, morot, vitkål eller andra saker som jag torkat i ugnen.
Vad som innehåller 1,1% i calcium är Lottie morot och äpple som har bra övriga värden, däremot Carrier och Stampe skulle jag aldrig någonsin ge, billigt men absolut ett foder som orsakar sjukdomar.
Brukar köpa Lottie ibland och funderar att gå tillbaka på det. Däremot ett billigt och bra foder är krafft groov 90.Men då igen, så äter de så liten mängd foder att 25 kg inte är en nödvändighet.
#2 Men du ger väl marsvinen ren vitkål, paprika mm var dag? :) Alltså färska?
Gurka, sallad mm är ju bara godis :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, de älskar vitkål, paprika får de ibland. Gurka köper jag inte och sallad får det ett blad ibland när jag lagar mat. Jag torkar mycket morötter när det är som billigast :P
Skär i småa skivor och placerar ut på bakpapper i en plåt på ca 50-60 grader i ett par timmar. Bästa är att skiva morötter och låta det stå och lufta under natten och torka dagen efter. Annars kan man börja torka på en gång och låta det stå framme och "avdunsta" ett par timmar innan man lagrar det.
#6 Okej tack för tipset! 
Får göra det, ICA hade morötter billigt, 4kr/kg denna veckan, så här ska torkas morötter till kaninerna & marsvinen som gottigt godis hihi
De kommer bli jätteglada 
Oj, cuni complete för 70 spänn? Är det så? Hmmm..
(Alltså den är säkerligen inte rätt för marsvinen, vet jag inget om. Men till kanin alltså.)
Jag tycker JR FArms Grainless complete dvärgkanin är bra också.
Den är inte så dyr.http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder#JR Farm
Men köp inte den stora påsen, det blir bara dåligt.
Men det priset tycker jag är helt ok. Själv tycker jag utifrån hur de deklararerar innehållet att de verkar ha högre kvalitet än VL cuni complete. Men ja, det är kanske bara mina finsmakar gener som säger det hehe. jag tycker iaf att innehållsförteckningen ser aptitligare o gedignare ut, plus att det också är en del av fodret som är gräsbaserat vilket jag uppskattar iaf.
PS: man kan också hyvla flakes av morot med osthyvel eller potatisskalare och torka i ugn - eller om man har tvättstuga med torkskåp ehhe..
Japp, Cuni är rådyrt, säljs på djurmagazinet, finns olike sorter Cuni och Cavia, massor med olika varianter, dock den för kaniner så gillar jag Cuni complete, Cavia Nature är mer marsvin :) Men helst vill jag inte slänga ut 70 kr för ynka 500 gram.
JR Farms, står inte direkt på hemsidan hur mycket växttråd osv det är. Har du innehållet på den? Billigt var det ju. Är det stora hårda pelletsar?
Zusammensetzung: (översättningen står väl på zooplus hemsida om jag ej minns fel)
Lieschgras, Knaulgras, Wiesenrispe, Spitzwegerich, Rotklee, Wiesenschwingel, Frauenmantel, Erbsenflocken, Karottenwürfel, Ackerbohnenflocken, Pastinakenwürfel, Pfefferminzblätter,
Leinsaat, Schwarzkümmel, Löwenzahnblätter 3%, Rote Beete Würfel, Petersilie, Apfelwürfel, Kamilleblüten, Brennnesselblätter, Fenchel.
Zusatzstoffe:
Vitamine: A 10.000 i.E., D³ 1.000 i.E., C 250 mg, E 40 mg;
Analytische Bestandteile:
Protein: 11,1%, Fettgehalt 2,9%, Rohfaser(råfiber): 21,5%, Rohasche(råaska)7,4%, Calcium: 0,5%
http://shop.jr-farm.de/JR-Grainless-Complete-Zwergkaninchen.html
Huruvida proteinhalten är för låg diskuteras just nu livligt här. Man kan väl säga att den gängse uppfattningen är att det är lite lågt, ja. Kan man få upp genom kombination eller med hampafrö tex. Eller lite större giva. SJälv skulle jag inte vara så orolig, men om jag tyckte det verkade vara för lite skulle jag gärna kombinera med något foder med lite bättre protein.
Jag tycker att kvaliteten på ingredienser osv verkar toppen.
Har tyvärr inte fått köpa det själv än, då jag fortfarande har cuni complete o oxbow att göra slut med. But I can't wait! Tycker det är toppen.
Beror väl på storleken på din kanin, men då den bor med marsvin förutsätter jag att det är en relativt liten kanin..
Iaf, den är betydligt billgare då än cuni complete, så om du hittar någon proteinbomb så kan du ju blanda. (Om man nu tror att de behöver så himla mkt protein).
Mitt inlägg handlar bara om kaniner.. jag vet inget om marsvin..
Fast marsvin har inget behov att ha pellets :)
Låter toppenbra.
Lite lågt protein, men det kan gynnas med att blanda i lite av ett fetare foder eller tillskott som tur har jag fått ett högproteint foder i nödfall. Belgier och tyskar är nästa de enda som tillverkar bra foder har jag lagt märke till. Man kan tjäna stora slantar på att handla online än i djurbutiker.