Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 343 ggr
Lurvas11
0

Rinnigt och klegit öga

I morse när jag gick ut till Sunny innan skolan såg jag att hon var alldeles rinig runt ögat och lite klegig i.

Varför ser det ut så? Kan jag göra något och är det farligt??

Hälsningar Lurvas11Glad

Fridaaaa
0

Det hade Viola för ett tag sedan men var pga pälsen runt ögonen som irriterade

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lurvas11
0

Bild:

Hälsningar Lurvas11Glad

Hell
0

Tvätta ögat försiktigt och se om det kommer tillbaka. Min kanin hade så men tvättade med lite ljummet vatten och bomullspad och det blev bra efter ett par gånger. Tror att han bara hade fått något skräp i ögat, helt enkelt. Du kan ju även ringa och rådfråga vetrinär.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

minaninar
1

Jag kan inte se bilden som du postade.. ?

Men säger som de andra.. Om det är filuren i din Avatar så är det ju troligt att det är hår som irriterar. Om kaninen ger dig sitt fulla förtroende att rumstrera om med en sax och du själv är löjligt försiktig, kan du ju se om du kan klippa lite "rent" runt ögonen? Men som sagt och som du säkert inser själv, så går det ju inte om kaninen slänger med huvudet eller rycker till.. Men försök då att inte få med de långa känselhåren.. vilket är knivigt minst sagt.

Annars är det att tvätta med ljummet vatten varje dag, det är inte bra att det rinner. Men blir det mkt eller som sagt kletigt, eller varigt så är det bäst att låta vetten titta på det. Det kan faktiskt också vara andra mindre trevliga saker som ligger bakom som behöver behandlas: så som infektion, tandproblem etc.

Men viktigt att det tvättas bort varje dag, annars kan det bli irritationer runt ögat också.

hobbymupp
0

Man kan tvätta med koksaltlösning som hälls i ögat ifall något hamnat i ögat som irriterar. Går det inte över på 1 vecka brukar jag säga att man ska ringa och iaf rådfråga veterinär.

Tyckte #4 (minaninar) gav bra råd också!