Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 431 ggr
ninor
0

Flytta ev. dräktig hona? + andra frågor

Den 2 september parades mina två kaniner, men jag är osäker på om det verkligen tog eller inte. Det går ju inte att säga någon exakt dag då eventuella ungar föds, men den 2 oktober har det gått 30 dagar. Nu är det så att min mamma fyller år 21 september. Hon bor ca en timme från mig och jag skulle jättegärna åka hem för att fira henne då etc. Min fundering är om det ens är möjligt, och hur jag i så fall ska göra.

Det är ju inte optimalt att flytta en dräktig hona med så pass kort tid kvar. Den dagen hon fyller år vore det i så fall 11 dagar kvar tills det har gått 30 dagar. Skulle det kunna funka, eller är det bara för mig att helt glömma? Honan har många gånger varit hemma hos min mamma och känner sig nog lika hemma där som här. Hon har sin egen bur där också.

Min andra fundering är när ni brukar ställa in bolådan? Har hört lite olika, men vanligast verkar vara när det är ca 10 dagar kvar? 
Och tredje frågan, hur länge skulle ni kunna lämna er kanin ensam sålänge den har tillgång till hö, mat, vatten? Jag har bara varit ifrån mina kaniner max 1 dygn och det har funkat bra, men funderar på hur länge dem egentligen skulle klara.

Kom på en sak till. Efter att en hona blivit parad, rukar hon då bete sig som vanligt efteråt i alla fall någon vecka eller inte? Min kanin har blivit ganska så förändrad. Hon ligger mest och vilar i buren och vill inte ens hoppa ut ifall jag öppnar luckan. Detta trots att det bara gått en vecka sedan parning…Kanske skendräktig??

tussen12
0

nej, Skulle inte flytta honan :)

Max 1 dag för mej, då dom måste få vara ute och skutta osv.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

ninor
0

Fler som har någon åsikt?

Lutar åt att inte flytta honan då det inte känns rätt att göra det så pass sent, men samtidigt känner hon sig ju lika hemma där som här och det är ju ingen lång resa heller.. Hmm…

tussen12
0

Inte nödvändigt att stressa honan om hon endå känner sig hemma, Hon kanske riagerar (Stavning) Anurlunda nu när hon är dräktig?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[Jawa´s]
0

Jag har flyttat en hona en gång, 2v in i dräktigheten….gick åt pipsvängen =/
Ingen som kan passa henne hemma hos dig?

[Bolten]
0

Om hon bara bor en timme bort kan du väl åka utan att ta med kaninerna? :p

ninor
0

#4 Känner inte så många här tyvärr, och de jag känner vill/kan nog inte. Men ska absolut slänga ut en förfrågan..

#5 Ja men jag är ledig i 5 dagar, så jag hade tänkt att vra där i någon dag i så fall och jag vill inte lämna dem ensamma hur länge som helst. :P

[Bolten]
0

för fixar du till dem så kan du ju åka dit på eftermiddagen o åka hem igen på morgonen dagen efter :)

ninor
0

#7 Ja men som sagt, hade tänkt vara kvar lite längre i så fall.

Hell
0

#8 Det längsta jag har varit borta ifrån mina två utan kaninvakt är en gång i somras då vi åkte på eftermiddagen/kvällen, var borta ett dygn och sen kom hem på morgonen/lunchtid dagen efter det. Alltså en och en halv dag, lite drygt.

De fick ordentligt med hö, mat och vatten och det hade inte gått någon nöd på dom. Tror de hade klarat två dygn utan problem, men så länge ville jag ju inte lämna dom.

Men ingen av dom var ju dräktig heller, så då kanske det är lite skillnad.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

ninor
0

#8 ja kaniner klarar sig ju rätt länga ensamma om de får mat, hö, vatten etc. Det finns ju tyvärr kaniner som sitter i en bur hela livet, så en dag eller två är ju inga problem egentligen även om man tycker synd om dem.

Men det är ju ett tag kvar tills jag funderar på att åka i så fall. Jag får hölla ögonen öppna och se hur honan ser ut att må, hur hon förändrats etc. I vanliga fall är hon världens energi knippe, senaste veckan har hon bara legat och vilat i buren. Hon vill inte ens ut och skutta när jag öppnar buren så jag får i princip tvinga henne att sträcka lite på benen haha…

Chieko
0

Jag fick hem en omplaceringshona dagen innan hon födde sina ungar (utan att ens fått veta att hon var dräktig). Alla ungar klarade sig finfint och honan var nog den trevligaste kanin jag träffat. Men ta med bara för att du ska åka bort? Nja… Vill du vara borta några dagar är det bättre att be en granne/kompis komma in en gång om dagen och byta vatten, fylla på hö och titta till dem :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus