Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 398 ggr
Neuzs
0

Varför naffsar han på oss?

Hej :) Vi har fått hem en Fransk vädurs hane på drygt 9 veckor som (antagligen.. så svårt att välja!!) ska heta Elton Glad

Nu har jag en fråga. Elton är absolut inte försiktig eller rädd, inte end från början! Snarare väldigt frammåt och bestämd och vet vad han vill! Så fort man går förbi så klättrar han på gallret till buren för att man ska klappa och kela honom :)

Men han naffsar oss i fingrarna när vi sticker in dom genom gallret! Och även idag när vi hade honom ute på golvet sprang han mellan oss och hoppade upp hos oss och naffsade på händer, kläder osv. Inte alls ''bitigt'' men det är ändå med tänderna och det känns lite obehagligt med tanke på att han kommer bli så stor och det kanske blir hårdare bett med tiden? Är det någon som vet varför han naffsar på oss? Och vad vi ska göra åt det? Vad tror ni? Han är absolut inte aggresiv i övrigt & det känns inte som att han ''bitts'' på ett agresivt sätt! (ännu iallafall!) Har läst 2 olika teorier; 1. att han vill ha uppmärksamhet så man ska låta honom ''naffsa klart'' och ignorera honom så han inte ''får sin vilja igenom igenom att bitas'' eller 2. Putta bort honom/markera och säga NEJ.. Vad tror ni?Har ni andra förslag? Mvh Linnéa :)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

minaninar
0

Hm, jag tror att sådana nafs, om de inte känns hårda, eller gör ont, är en helt annan sort än att bitas? Kanske tror han att varje gång era fingrar kommer så finns det något gottis. Eller att han hoppar upp för att kolla om det finns något gottis?

Det låter inte alls som revirbeteende, eller aggression, utan lekfullhet och att den ännu inte lärt sig.

Jag vet just nu inte på rak arm vad som är bäst.

För sent på kvällen för att tänka.Tungan ute

natha-mjau
2

han är ju så liten så han smakar bara lite på dig för att kolla läget, testa gränser osv :) Det går över om någon vecka. Ta bara bort handen och ignorera det (funkat för mig)

Sandja
0

Håller med ovanstående talare, Jag har ignorerat "nafs" från min lilla herre här hemma och det har funkat. Inget kul att göra något om man inte får reaktion tillbaka =)

SKulle han dock börja bita ordentligt så får ni hitta ett sätt att säga ifrån, sätta lite gränser.

Lycka till med lilla Elton