Hur gör man så kaninen går ner i vikt?
Hej hur gör jag med min kanin.? Min kanin har gått upp gete mycket i vikt och jag vill inte att han ska dö av öververvikt het:) Vi minskar på maten och håller på men inget verkar hjälpa.. Och vi tar ut honom ur buren så mycket vi hiner och i mellan åt på sommrarna tar jag ut honom med han sele. Hjälp hur gör jag ? :/
Ändrade ni kosten något som gjorde att han gick upp så mycket i vikt? vad fick han för mat förut och hur mycket? Kolla över kosten, ge bara hö och vatten och nyttigt bladgrönt som persilja, basilika och annat som man kan köpa i affären. Strunta i morötter och andra såna grönsaker och frukter då det innehåller onödigt socker. Ha honom ute så mycket som möjligt så han får röra på sig! :) Och ha tålamod.. Det tar tid för kaniner att gå ner i vikt precis som det gör för oss beroende på hur mycket övervikt han har..
Håller med, fast jag tycker att du lååångsamt ska minska pelletsmängden. Inte ta bort den helt. Vad har ni gett för pellets och hur mkt per dag?
Som de sade ovan, ta bort frukt, morötter, ev. övriga rotgrönsaker, allt onyttigt som russin, säd, bröd, och allt annat sådant som är människomat som man ej ska ge kaniner.
Ge grönsaker som inte innehåller socker. Endiv, fänkål, olika kålsorter (broccoli, blomkål, brysselkål, vitkål, rödkål, grönkål osv - MEN ge bara jättesmå portioner. De är jättenyttiga o det räcker med typ 1 msk, och ger man för mkt är det nämligen stor risk att kaninen får smärtsam kolik=gaser, inte skönt och kan bli farligt). Man kan också ge kryddgrönt från mataffären: färsk koriander, dill, persilja, basilika, timjan, oregano, mynta, citronmeliss - men också här, bara några kvistar (koriander kan man dock ge lite mer).
Och så är det Motion, fast ingen galen Motion. Man kan inte hetsbanta kanin, det kan nämligen leda till allvarliga skador i deras organ om för mkt fett omsätts till energi för snabbt.
Försök också hitta en bättre pelletssort som är nyttigare för överviktig kanin… jag har lite tips:
Oxbow vuxenpellets
Meister Lampe+ JR Farms Grainless Complete Dvärgkanin..