Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3090 ggr
Mannez
0

Dominansbeteende eller?

Hej! Fick hem en ny kanin idag, en dvärgvädurskille på 3-4 år. Den tidigare ägaren var inte säker på om han var kastrerad eller ej, så jag kollade och hittade två tomma "påsar", kollade dem och såg att det såg ut som om det var ärr på dem, eftersom jag vet att en kanin kan ha indragna pungkulor, men det såg verkligen ut som som han var kastrerad. Så när han kom hem fick han flytta in i buren, efter ett tag (typ en kvart) lät jag han träffa min kaninungehona på ca 10 veckor, hon är 75% lejonhuvad och 25%dvv. Det första de gjorde var att nosa på varandra, sedan började den nya kaninen tvätta henne och sedan hon tillbaka, sedan hoppade de runt i buren och undersökte allt, de tänkte inte så mycket på varandra. Sedan så började de mysa lite ihop, sedan så börjar den nya putsa henne på huvudet och sedan "para" sig med henne, hon låg ner och brydde sig inte, det såg verkligen ut som en riktig PARNING, även om det tog en liten stund och sedan hoppade han iväg och de brydde sig inte så mycket om varandra, detta hände cirka fem gånger till. Men han var inte på henne hela tiden utav det var en lång stund emellan varje gång, mellan de gångerna så tvättade de antingen varandra, myste, undersökte buren ochher tvättade sig, samt åt lite hö. Popcorn som honan heter höll sig nära intill honom hela tiden, och så tvärt om.

Men de här "parningarna", är de riktiga försök till parningar för att han inte skulle vara kastrerad, eller är det så att han är kastrerad och bara vill visa sin dominans, vilket popcorn tillåter och låter sig domineras.

De var verkligen jättegulliga ihop och förhoppningsvis var det där para dominansbeteende och att de kan fungera ihop.

Hälsningar Amanda och kaninerna

tussen12
0

sätter du ihop dom även om du inte vet om hanen är kastrerad? :O

Är han inomhus? För när det är varmt så har dom kulorna ute,När det är kallt är dom inne.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

AkaiTsuki
0

Akkios kastrering var att de tömde hans pungkulor på innehåll och sen sydde ihop det liksom.

Alltså blev det ingen stort sår eller så, han har inga sådana manliga beteenden kvar

Dock det här låter inte som att den är kastrerad :( Min förra kanin kunde var lite skrynklig om pungkulorna beroende på hur kåt han var

//Joanna

Mannez
0

1# Om du läser min text så såg det ut som om han var kastrerad, kollade noggrant, därför provade jag och satt där med sträng bevakning, dessutom så var tidigare ägaren nästan hundra procen säker på att han var det. Han är ute men det var väldigt varmt ute, samt att mina okastrerade hannar som också är ute har sina kulor utanför nu.

Kan tillägga att när jag satte ihop dem satt jag precis vid burdörren och då beredd på att öppna burdörren för att kunna ingripa direkt.

tussen12
0

ook:) Hur gammal är popcorn? Din näst nyaste kanin va?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Mannez
0

#2 Men nu är det så att det är helt tomt, inget som sticker ut, kände även med handen under, inget. Och ärret var väldigt pyttelitet.

Har du någon bild på hur din kastrerade hane ser ut så jag kan jämföra, annars får jag söka, men jag är väldigt säker på att han är kastrerad.

Klara.b
0

#4 Det står 10 veckor

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Mannez
0

#4 Popcorn är egenuppfödd, men 10 veckor.

AkaiTsuki
0

#5 Det går tyvärr inte ens att peta fram typ, huden har krympt bort om man säger så.

Men jag har ett knep!! Kom nyss på det

På min förra kanin kunde man se pillefinken om man skulle kolla att allt var okej

På Akkio efter  kastreringen kommer bara jättelite typ max 2 cm ut på min förra dvv kom det väl ut hela saken om man gjorde nåt ca 4-5 cm

Känns lite pinsamt att skriva om sånt här Skäms

//Joanna

Mannez
0

8# Okej, men när man kollar honom så kommer det ut pyttelite, ungefär 1 cm

AkaiTsuki
0

#9 Då vet jag inte säkert, det kan vara att han inte känner sig upphetsad då eller så är han möjligtvis kastrerad

Min ide va att ifall det stack ut mycket så var han antagligen inte för att han kände sig upphetsad

Kommer inte på något mer men att någon som kan mycket om kaniner kan komma och kolla

Om jag var du skulle jag inte ha dem ihop fören jag var 120% säker att han var kastrerad

Finns det något bevis på att blivit kastrerad? Som ett kvitto eller så?

//Joanna

Mamabelle
0

Vår hane på ca 1 år är kastrerad och han kan fortfarande hoppa på och jucka ibland. Men inte så ofta. Antar att de måste sluta helt för att dom är kastrerade. 

Honan hoppar på och juckar på hanen också ibland. Och som du säger, pussas eller naffsas i typ nacken också.

Men jag kan inte svara på om din är det förstås. Vill bara tala om att juckande kan fortsätta trots kastrering!

Mannez
0

10# Får kolla efter, blir lite sökning här.

[sandrakollberg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kommer jag nog och förstör.. men Amanda.. kan du inte lägga ut lite bilder när dom "myser" och allt du sa? :)

Som gammal ägare kan jag säga att jag var inte alls med och köpte honom utan det var min mamma som skötte det. Jag visste inte ens att hon köpte en kanin utan han bara var där när jag kom hem. Och fick honom för en tia tror jag så jag vet ingenting om vart han kom ifrån. Men jag har vart med när vi kollat om han var kastrerad eller inte och det ser faktiskt ut som att han är det.