Hur skulle du göra?
Hej,
Jag skrev ett tidigare inlägg om vår kanin Himla som vi tog hem för 3 veckor sen där både vi och hennes förra ägare var ovetandes om att hon hade bebisar i magen. Alla föddes sen kväll i onsdags (5/9) och Himla är en jättebra mamma och alla ungarna lever och mår bra.
Dock är situationen så här; vi tog hem Himla då tanken var att hon skulle bli sällskap till vår kanin Hoppsan (kastrerad hane sen mars i år) så Himla sattes i en tillfällig bur (storleken är bland de minsta tillåtna i storlek) brevid Hoppsan så de skulle lära känna varandra på lite håll och sen skulle de få flytta in tillsammans alternativt Himla fick en lika stor bur som Hoppsan.
Men nu när ungarna kom är buren på tok för liten känner jag, hon har sin hylla som hon kan vara på och under, toaletten och lite rörelseyta, men det är för lite yta då hon ska ha det så innan ungarna börjar titta ut och vi kan städa mer ordentligt och kanske byta ut kartonghuset som tar upp en stor del av buren. Nu undrar jag hur ni skulle göra?
Skulle ni köpa den större buren, inreda och lägga in hennes hö från buren hon har nu plus ungarna, eller skulle det bli för rörigt? Skulle hon kunna missa ungarna eller hur jag ska säga om vi gjorde det?
Vill ju att hon ska kunna må så bra som möjligt och inte bara kunna sitta där, men i och med att hon inte varit hos oss så länge undrar vi givetvis om det blir för mycket omställning, och om hon skulle lita på oss att flytta ungarna? Vi kollar boet varje dag så alla mår bra och inte har hamnat utanför och dylikt, men vi har inte rört dem än. Himla brukar kolla lite vad vi gör, men än har hon inte visat tecken på stress eller så.
Uppskattar alla svar jag kan få!
hade haft kompostgaller runt buren,Och när ungarna började hoppa ut så skulle jag haft kycklignät också:) Men ennu bättre vore om hon kunde få ett helt rum sj:)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Tack för tipsen, att jag inte tänkte på det själv 
Det blev så bra! Tog kompostgaller som nu sitter fast i buren så det inte vippar och det är litet så när ungarna börjar titta fram kan de inte rymma
Golvet är en fluffigt täcke med en grön filt över. Jag har gjort en tunnel av kompostgaller, kartong, djurpläd och en handuk och sytt ihop - kanon blev det, hon har en pall med en liten trapp på som hon kan sitta på och under, en dörrmatta att gräva lite på plus att det är en bra yta att landa på när hon hoppar ur buren, över burdörren gjorde jag en mjuk trapp - en kartongbit med en del av djurpläden fastsydd på; en mjuk i-och urstamp.
TACK igen för tipsen <3
Va bra det blev! :) Mysigt!!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story