Jag har inte skött honom bra
Ja, det har jag verkligen inte.. asså usch på mig, JAG ÄR DEN DÅLIGASTE MATTEN SOM FINNS! kan ni förstå att bambi har en halv godispåse full med päls när jag kammade honom? han har förmodligen mjäll under svansen och massa tovor och kiss(inte överallt) som hhär torkat på hans päls när han har suttit på sin toalett, men jag har tydligen ALDRIG lagt märke till det tills nu har suttit från 3 och försökt göra i ordning honom, han ser MYCKET bättre ut nu, och han är super glad, men frågan är om jag ska bada hans rumpa för att få bort mjället?
Asså herregud vilken dålig matte jag är :(
Jag förtjänar VERKLIGEN inte en kanin som bambi.. :(
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Du är ingen dålig matte. Vissa saker är svåra att märka.
Och det är inte så vanligt att korthåriga kaniner får tovor.
Jag har missat tovor på mina långhårskaniner ibland pga all päls.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1# Ja vet faktist inte, tycker att det är ovanligt ja, men bambis tovor är inte jätte stora, men ska jag bada hans rumpa? ska visa bild på mjällen alldeles strax
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Här ät bild, tycker att det ser vääldigt "äckligt" ut :/
Ja ser ut som mjäll/Mjällkvalster.
Mjällkvalster kan du inte bada bort. Bättre att ta kaninen till kaninkompetent veterinär. Men det är ingen fara, det kan du göra efter helgen!
5# ÄR DET FARLIGTT?? :O
Det är bara bakom svansen på kroppen och huvvet ser det fintfint ut, pälsen är glansig och om man blåser ser det klart och fint ut!
#6 Nej det är inte farligt :)
nej det är inte farligt, men man bör ändå behandla det, då det om det blir värre kan ge upphov till kala fläckar och sår av att de kliar..
8# Ok vad bra, men är det insekter? måste man verkligen ta kanin till vet? kan man inte köpa nåt från apotek eller något?
de är små kvalster som kryper innom honom tror jag men vet ej säkert .
11# Åh HERREGUD!!!!! jag rådfrågar en vet
#12 Ta inte dem i nättraby i så fall, alltså Blekinge smådjursklinik, tycker inte dem är så bra på kaniner…
Ser ut som vanlig mjäll. Onödigt att bada honom, men om den gamla pälsen sitter löst kan du rycka eller borsta bort den.
läste att nån skrev på ett inlägg att när kaniner väller kan de bli mjälliga är det sant? för bambi fäller rejalt nu?
#15 Ja kaniner kan mjälla lite när dem fäller :)
16# Men då är det df?
#17 Svårt att säga. Aldrig haft det på mina så. *pepparpeppartaiträ*
När min kanin hade sina fällningsperioder och fällde stora tussar så blev han lite mjällig o pälsen :) De är ju torkad hur i princip. De försvann av sig självt efter ett tag :)
Mvh Jenna
Jag har aldrig haft en kanin med sånt "mjäll" under mina 15 år som kaninägare. Så jag tror att det lämpligaste hade varit ifall du kontaktade en veterinär då det kan vara någon brist eller annan "skit" som gör att han blir sådan.
du kan ju vänta och se om det blir bättre :)
Det är ju inte akut så du kan vänta och se och borsta bort fällningshår dagligen och se om det försvinner.
Det ser ju dock lite misstänkt ut, men som sagt inte akut så vänta några dagar en vecka är inget problem
Bada inte.
Nej, det går absolut inte att köpa något på apoteket. Det finns för katt och hund på apoteket, men det medlet, som heter frontline är giftigt för kanin!!
Om det inte blir bättre inom en vecka så måste ni tyvärr kontakta veterinär och få det undersökt och få utskrivet stronghold spot-on el dyl. Försök hitta en veterinär som kan något om kaniner…
Håller för övrigt med #20: det kan också vara någon vitaminbrist el dyl, så därför är det också bra att ta till vet för att undersöka.
asså herreguud!!! borstade honom noga noga och plockade brort de lösa tovorna.. gick in 2 timmar.. kollade igen.. VIPS ingenting alls han är super mjuk och ingenting i pälsen:O wii vad glad jag e
skönt o höra, då var de bara lite mjäll efter fällningen!! :)
Mvh Jenna
24# ja det var det nog, tack för din hjällp <3