Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 891 ggr
Isabel_r
0

Äta hur mycket som helst?

Jag har precis skaffat en kaninunge som är nu ca 6 veckor gammal. I djuraffären sa de att han skulle ha fri tillgång till pellets. Men när jag kom hem så har han knappt gjort något annat än att äta känns det som. Han äter lite hö också, fast mest pellets. Det känns som han ska bli överviktig eller bli sjuk av att äta så mycket, han gör inte så mycket annat. Ska han verkligen få fri tillgång till pellets eller ska jag sätta någon begränsning på pelletstillgången?

Tack på förhand! /Lite oroliga Isabel, nybliven kaninägare.

[Quellii]
0

Det sägs att kaninungar ska ha fri tillgång, men Mozart (min Jätte) fick sin ranson på pellets :P

KajsaM
0

Ja, men ge han även grönsaker/frukt i små mängder :)

Tina-A
0

Jo, man brukar ge fri tillgång på pellets. Hö ska de ju alltid ha fri tillgång till.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Niike]
0

Samma sak med min 8-9 veckors hona, hon äter typ upp allt på en gång^^ Känns som om hon kommer väga dubbelt så mkt som hon ska när hon blir stor:)

Isabel_r
0

Nu andra dagen har han faktist lugnat ner sig med ätandet. Nu äter han nästan inte alls… (Kan hända att han äter när jag inte ser i och för sig…)

annaforsgren
0

min rexkanin skulle bara äta en halv deciliter när jag fick honnom då var han 11 veckor. och så skulle han äta 1 dl när han blev vuxen. men ungar ska nog ha fri tillgång till pellets om inte uppfödaren eller djuraffären har sagt något speciellt.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

L8sson
0

men 6 veckor är inte de lite förlitet att sälja en unge då ?

jag vart lite fundersam :S men kanin är kanske hungrig hehe du får ha en ett mått på hur mkt mat den får varje dag ..

KvirrZ
0

#7 6 veckor är det minsta, men uppfödare säljer senare(många vill ändra gränsen).

- Mvh Emma

L8sson
0

ja jag säljer när dom 8 -9 veckor vill ha dom längre för dom är så söta :) …

myriis
0

Tycker också 6 veckor var ganska litet för att sälja, tycker synd om kaninungen faktiskt. .

L8sson
0

men vissa säljer när dom är så små .. tycker att mans ka ändra på lagen :)

Isabel_r
0

Okej, jag har aldrig haft kanin innan så jag visste inte att det var lite tidigt… men finns det något jag kan göra för att han ska känna sig mer hemmastadd eller så?

Tina-A
0

#12: Bara ta det lugnt med honom och försöka få honom att känna sig trygg.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ikea
0

Mina kaninungar äter nästan lika mycket som mina vuxna kaniner eftersom dom växer så fort. Det lungnar nog ner sig när han blir lite större. Låt honom få bekanta sig med dig i lungn och ro, sitt tex i rummet med något gott i handen och låt homon skutta fram till dig. Om han får något gott av dig när han kommer lär han sig snart att han kan lita på dig . Det låter som han har kommigt till ett bra hem.

Stravaganza
0

Min kanin äter ju hela tiden. -.-'

Isabel_r
0

# 14: Trevligt att du tycker det! :D Det var ett bra tips? som jag ska testa.