Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1225 ggr
Mamabelle
0

Skygga och lite märkliga... Råd, tips, ideer?

Vi har tagit hand om tre kaniner ifrån en lekpark som hade kaningård, men som nu ska läggas ner. De bor ute i ett hägn på ca 8-10kvm och en dubbelvåningsbur att gå in till, ett hus med barmark och för tillfället även en innebur med tak på, som de kan skutta in i.

Dessa kaniner ska ha gått tillsammans hela tiden om vi fattat det rätt. Tre kastrerade honor (även där om vi fattat det hela rätt).

När de kom var de väldigt rädda och det förstår man ju efter en bilresa på 45 mil. De första dagarna märkte vi att två av kaninerna var på den tredje väldigt mkt. Jagade iväg henne osv. De högg även tag i baken på henne så fort hon råkade ha baken mot dem. Ibland höll de även kvar bettet… Det ser nästan ut som att det blivit små sår. Eller så är det bara tussigt från pälsen…

Hursomhelst, så har de öppet dygnet runt nu, för att inte bli instängda tätt inpå varanda. Och då verkar det bättre. Men hon är fortfarande oftast ensam och så fort någon av de andra skuttar dit hon är, så flyttar hon på sig. 
Ibland ser man att de slickar på henne eller tvärtom, men oftast är det två på ett ställe och så lilla beiga för sig själv. :(

Känns inte riktigt okej tycker jag, men jag vet inte så mkt om flera kaniner ihop. De ska ju ha gått ihop förut och det fungerade bra.

Kan flytten ha fått deras grupp att sluta fungera? Stökat om? Kan det påverka att det går en annan kaninhona i Hage intill?? Är det okej nu när de inte skadar henne längre eller ska man sära på dem?

Sen ytterligare en fråga… Nu är det inget nät i marken på hägnet, det var ju tänkt att de skulle stängas in på natten och på dagtid har vi ju ganska bra koll då hagen står nära altanen och fönstrerna inifrån. Om man vill ha nät, vad för typ av nät är snällt emot kanintassar då? Vill ju att de ska kunna mumsa gräs också.

Och slutligen… Alla tre kaninerna är fortfarande jätteskygga och jag inte fått klappa dem eller något än. De flyr nästan så fort man närmar sig hägnet. Ibland i halv panik, så att de krockar och så. Har försökt sitta där inne nån halvtimme ibland och då kan någon våga sig ut om man är riktigt stilla. Men aldrig såpass att de kommer fram till en. Är inte det konstigt? 
Känns inte heller bra att inte kunna kolla klor, päls eller något sånt. Men jag vill inte heller springa och jaga dem och kniphålla dem!  :/

[Asra1]
0

är ingen expert men, tycker att du ska sära på dem. Att den andre kaninen hugger/biter på den andra är farligt och gör säkert jätteont! Finns kaniner som kan vara jätte bra vänner men sedan bråkat. man kan inte direkt garantera 100% att kaniner kommer vara vänner bara sådär.

fråga två förstog jag inte riktigt men om du har en dubbel våning kan inte dem 2 som trivs med varandra vara där och den ena ensam? dem kan nog turas om att vara i hagen. men som sagt är jag ingen expert.

sista frågan, försök att tämja dem finns jätte bra sajter som: http://home7.swipnet.se/~w-77537/kanintam.htm                               dem känner ju inte direkt dig så det är nog inte så konstikt att dem inte litar på dig men om du visar dem att du är pålitlig så kommer dem att gilla dig! men som sagt jag är ingen expert :)

lycka till! :D Skrattande

zezagena
0

Honor har ju alltid rangordning o förmodligen är den hunsade längst ner. Är de mer än året tycker jag du ändå ska försöka fortsätta ha dem tsm, hagen låter ju rymlig nog för 3. Säras de på så går det trol aldrig mera att få dem gå tsm, får de ex vara i varsin del av buren nattetid o dagtid tsm i hagen måste rangordningen göras upp igen o igen..

Ha dem under uppsikt så mkt du kan, flera matskålar o hus/gömställenKolla den ensamma dagl så hon ej fått sår, blir det värre får man fundera på sära ändå..

Ang att få dem tamare, fortsätt som du gör, tålamod tålamod. Sitt ner o pyssla med något, när någon kommer fram ge en godbit ( banan/morotsbit), såsmåningom klapp o kanske knä-kel..

En del kaniner blir dock aldrig riktigt tama.. Lycka till

elinab
0

Jag tycker du ska ordna så att den beiga får en egen bur. Tror hon skulle må mycket bättre av det.

Det du beskriver är typisk kaninmobbning och inget som man ska låta fortgå. Kaniner som trivs ihop har mycket utbyte av varandra men de kan också vara riktigt elaka. När de börjar bita så att det blir sår har det definitivt gått för långt. För mig hade det räckt att se att en alltid (nästan) var själv för att sära på dem.

Det kan vara flytten eller den nya kaningrannen som skapat obalans i gruppen. Eller så har hon alltid varit utanför, de kanske inte hade så bra koll på lekparken?

Ang. nät till botten så finns det andra här på forumet som har bättre koll. Jag har mina kaniner inne. Men jag vet att många använder så kallat fyrkantsnät till sina burar.

Och det är inte konstigt att kaninerna är skygga. De har bott i en lekpark och har förmodligen antingen blivit för sällan hanterade eller hanterade av barn som pratat för högt, klämt för hårt osv. Det tar tid att få skygga kaniner tama men jag skulle vilja säga att det alltid går. Fortsätt som du börjat. Sitt med dem i hagen utan att bry dig om dem. Ha något gott hos dig som du kan bjuda på den dagen någon av dem vågar sig fram till dig. Nyckeln är att tillbringa så mycket tid som möjligt med/nära kaninerna så att de vänjer sig vid dig och lär sig att du inte är farlig.

Mamabelle
0

#1 De första dagarna såg jag att de verkligen högg tag i hennes bak och det blev alldeles tussigt där och borde inte varit så trevligt. Var nära på att ta in henne då. Men det är ju ett definitivt beslut om man tar in dem vid den här tiden på året, så istället så har de buren öppen hela natten och fri tillgång till hagen dygnet runt. Och nu verkar de mer schasa iväg henne, och inte vara riktigt lika elaka. Men det känns så hemskt. Men det är ju med mina människoögon sett. 

När jag testade att ha lilla beiga själv på övervåningen och de andra två ihop där nere… så började istället de andra två plötsligt bråka. De har jag aldrig tidigare sett bråka. Då gav jag upp och buren är öppen jämt nu :/
Den är ju inte riktigt klar och fullsäker ännu… så det känns ju inte helt bra. Men det känns bättre än att de ska bråka hela natten iaf. Det är fyrkantsnät, 1m upp (ytterligare 1m till ska byggas på), nergrävt några få cm, men inget tak ännu och inget nät i marken.
Så frågan var väl egentligen vilken nätsort som är snäll mot kanintassar?? Att ha i hagen alltså! Tanken är att dom ska ha tillgång till hela hagen jämt. Men att det ska vara riktigt säkert förstås!

Har ju haft dem i två veckor nu och trots att jag suttit där måånga gånger och ibland långa stunder, så märker jag ingen skillnad. Fortfarande kan de springa i halv panik (så illa att de krockar med varandra) bara jag kommer 10-15m ifrån hagen. Sällan vågar de sitta kvar ute när jag öppnar dörren och går in. Den lilla beiga är den som är modigast och brukar våga iaf hoppa runt lite när man är där inne. Men ingen vågar sig fram för att bli klappad och försöker man närma sig, spärrar de upp ögonen och försöker fly fortast möjligen!! :(

elinab
0

Ta in henne om du har den möjligheten. Det är inte bara med dina människoögon som det ser hemskt ut. Visst, det är normalt för kaniner att bråka, men i det vilda är de fler än tre och när någon är taskig så har kaninen nästan alltid möjlighet att söka sig till en annan kompis. Alternativt gå bort en bit för att få vara i fred. Den möjligheten har de inte när vi stänger in dem i en bur/hage.

Oroa dig inte för att de fortfarande är skygga efter två veckor. Det tar tid. För ungefär ett år sedan flyttade min skygga hona till mig. Hon kan fortfarande få panik om jag dyker upp plötslig och oväntat. Men hon har gjort enorma framsteg. Är hon på en trygg plats och ser mig komma kan hon sänka huvudet för att be om gos. Om jag sitter stilla kommer hon ofta fram till mig och nosar eller tigger godis. Det har till och med hänt ett par gånger att hon slickat mig.

[Asra1]
0

4# ta in henne, eftersom dina har hållt på i 2 hela veckor skulle jag rekomendera att du tar bort den som är hatad av dem båda och har den innne. angående till dem andra två kan du nog ha en där uppe och en där nere(du har ju en dubbelvåning)

om det håller på såhär kommer nog den stackaren få värre sår mm så håll alla 3 eller bara 2 av dem separata i ett tag. sedan kan du prova och ha dem tillsamman ett sista försök.skulle rekomendera det ha dem separata i ca 1 v innan du provar att ha dem tillsammans. :)

Mamabelle
0

#5 och #6

Ja, det är ju det. Vet inte om jag skrev det förut men dom biter inte nu längre, utan nu verkar hon mer skuffas undan. Men det kanske är illa nog eller?

Grannhonan tjaffsar en del genom nätet… så henne har jag inte ens en tanke på att sätta in henne till, annars hade ju det varit en riktigt bra lösning :)

Vi har två innekaniner redan (en hona och en hane), som bor i en lite större hörna med kompostgaller. Hade ju varit jättemysigt om det gick att sätta ihop alla tre… men jag vet inte om jag vågar riskera att sabba något mellan de två som vi redan har inne, då de är så väldigt gosiga med varandra. De är iaf väldigt snälla av sig och varken bossiga eller bråkiga.

Troligen skulle hon då få bo i en innebur inne i dotterns rum. Enda stället som vi har plats just nu iaf. Då får hon såklart skutta ut ur buren ibland, men eftersom att vi har små barn kan hon inte få springa helt lös, då dörrar glöms att stängas, saker lämnas på golvet osv. 

Men det kanske inte är katastof för en kanin att bo i en bur större delen utav dagen? Kanske bättre än att bli utmobbad iaf?? Jag är sån att jag gärna vill att de ska ha stora ytor och plats att skutta ordentligt och så egentligen… så det känns inte helt optimalt. Men kanske bättre än att känna sig ensam där ute??

[RC1393]
0

Honor har egna revir och nu har den tredje honan blivit utan i den nya hagen låter det som.

För att honor ska fungera med 99% säkerhet så ska de ha 10kvm var så att de kan ha varsitt revir. Det är onaturligt för en hona att bo på någon annans revir och den honan som bor på någon annans revir kör den andra honan med. Tex bestämmer när de ska kela, äta, sova, dricka m.m. men de kan också ta till fysiskt våld.

Kastrering hjälper inte då revirbetéendet inte sitter i hormoner, utan i hjärnan, det är en instinkt och sådana kan man inte kastrera bort.

Skulle rekommendera att den mobbade får egen bur. Har du stort utrymme i hagen så kan de andra två honorna bo kvar bara du respekterar deras revir, alltså har två uppsättningar av allt, en uppsättning i ena änden och den andra i andra änden.

Sen ska de helst stängas in i varsin bur nattetid för att behålla deras natur och inte skuffa ihop dem, mot deras natur, på ett litet revir som bara räcker till den ena honan och den andra tvingas lyda under ledarhonans vilja. Man kan tycka att det ska fungera som i en flock, men det gör det inte.

I en flock har vissa högre rang osv. men de kan vara sympatiska med varandra och vara vänner, i en "kaninflock" så bossar den ena över den andra och hunsar och styr. Det är snarare frågan om slav och rikekvinna om man säger så, de bryr sig inte om de förstör varandra mentalt eller fysikt, i en flock så förstör man inte varandra.

Mamabelle
0

Flera skålar har de och jag lägger hö på olika ställen. Just för att ha många olika krypin, har jag kvar inneburen inne i hagen också… fast jag la en bräda över så att det blev med tak :)

Funkar mkt bättre men det känns så tråkigt att hon inte får vara med de andra. Har ju bara erfarenhet utav 2 kaniner ihop förut, så jag vet ju inte alls hur det där med lägre rang osv visar sig och hur mkt utanför den lägsta i rang är osv.

Funderar väl fortfarande på att ta henne… så att vi kan pyssla om henne ordentligt. Så kan de andra två bo kvar där ute. Sen får vi se om vi kanske kan utöka hagen nästa sommar!! 
Men jag har inte riktigt besämt mig. Hon har ju bott ute hela livet, med möjlighet att gå in i ett hus tror jag. Kanske är det konstigt för henne att komma in plötsligt då?!?

[Asra1]
0

7# ja det är bättre att ha henne i en innebur i dotterns rum. Bara hon får minst 1-2 timmar rast(springa runt i rummet eller vara i hagen) så klarar hon sig fint. :)

Även om dem inte biter längre kan man inte garantera 100% att dem har slutat upp med att bitas det kommer säkert att hända. :)

Mamabelle
0

#7 Ja, en timme är inga problem iaf… Och på helgerna mer. Får kanske bli så.

Vad tror du om att sätta ihop henne med de två vi har inne? en kastrerad hane på snart ett år och en hona på ca 4 månader.

Själv är hon ca 4 år. Kan det fungera? Är det troligt att det ställer till problem i den fungerande relationen som våra två kelisar redan har?

Eller är det bättre att hon får egentid och gos från oss människor??

[Asra1]
0

11# Ja!, det kan funka prova att ha dom i en Hage eller i huset tillsammans. Det kan funka och det borde det! prova! Och nej jag tror inte det kommer förstöra relationen med dem andra två. Tror dem kommer bli bra med en ny vän! Kolla imorgon när du sätter dem tillsammans och säg till oss hur det gick!

lycka till! :DSkrattande

Mamabelle
0

Ja, kan ju kanske ha inneburen mot de andra så att de kan nosas genom galler först och se hur de reagerar!!

Gör nog iordning buren imorgon iaf :) Mitt största problem är nu bara hur 17 jag ska få in henne. Jag får ju inte ens komma nära dem där ute… :S Känns ju inte bra för tilliten att typ tränga in henne i ett hörn och kasta mig över henne :(  

tips??  Mat har inte lockat dem till mig hittills… 

Uppdaterar imorgon hur det än går iaf :)

mandyosv
0

Kompostgaller är bra för kanintassar.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Asra1]
0

13# Sitt i mitten och läs en bok till exempel. Efter varje 3-5 min gå närmare henne men försiktigt fram!, fortsätt så tills du kan klappa henne sedan kan du försöka att bära upp henne, prova med det!:)

Lycka till! Skrattande

slarvigt
0

#13 Har du lyckats få in henne än? :) Ställ annars transportburen i hagen och lägg godis i den, tänker jag :)

Mamabelle
0

Li#16 Haha…Jag sitter och äter frukost nu, men så jag har inte kommit så långt. Är aldrig uppe tidigt förvisso, men extra lite nu när jag är sjuk. Ställer nog in transportburen med något gott i och hoppas att hon är den som hoppar in först. Sitta ihagen har ju inte gett mig möjlighet att få Klappa än :-\

[Asra1]
0

17# Hoppas det går bra! bara du kommer nära henne försiktigt utan att hon får panik så går det bra ! :)

Mamabelle
0

Inneburen fick inte plats där jag hade tänkt… Så det behöver nog fixas plats här inne först. Möbleras om lite. Så det blev inget infångningsförsök igår. Nu håller jag och dottern på att försöka göra plats för en inneburit och sen får vi se om vi hinner klart så att vi kan försöka få tag på henne. Annars får det nog bli imorgon. Är ju hemma och snorar och har mig iaf. Det är hursomhelst lugnare tempo i buren nu. Hon är fortfarande själv mestadels men slipper iaf bli jagad ochhuggen efter, iaf utav den tiden som jag ser.

[Asra1]
0

19# Bra att du och dottern försöker göra rum, försök att fånga in henne idag om du kan då slipper hon det värsta :)

Lycka til! :)

minaninar
0

Har läst att i kaninkolonier och folk som föder upp i kolonier finns det "omega"-djur som är hackkycklingar (eller kan finnas iaf). Av det har jag dragit slutsatsen att det inte är bra att ha dem så - om man inte är väldigt säker på att alla får vara med och att alla har det bra. Jag tycker definitivt det är bra att du tar bort den honan och testar med dina andra och som innekanin. De där två bitcharna kan få leka för sig själva.Tungan ute

Hon har definitivt ingen glädje av dem och hon skulle inte må bra av det heller. Dessutom finns det i längden risk att hon får mer köttsår eller avrivna öron eller så för att de plötsligt lackar ur.

Det är så, vissa kaniner ska inte gå ihop, men det går ofta bra att hitta en ny kompis. Andra varianten är att ta bort en av honorna i paret.. Men om de är stridiga så verkar det ju vara klokast att ta den snälla och sätta med innekaninerna.

Hoppas ni lyckas. Men eventuellt kanske ni skulle vänta några dagar och låta henne bli lite trygg inomhus? Vet inte?

Mamabelle
0

Jo, jag tänker att hon nog får komma in och anpassa sig till miljön här inne någon dag först. Kanske vänja henne vid oss och ljudet inne osv innan hon får träffa de andra.

Har inte blivit klara idag ännu :( Det var krångligare att få plats för buren än vad jag hade tänkt mig… Antingen måste nog en möbel ut helt från dotterns rum eller så får vi släpa upp loftsängen från källaren, så att hon kan bo under den.

Buren står numer mitt i vägen i hennes rum… och jag tror att lilla Dajm mår bättre av att vara ute en natt till än att komma in när vi stökar och möblerar om. 

Tyvärr är jag sjuk och har inte fulla krafter att stöka i 110. Men det är på gång iaf, även om det tar lite längre tid än vad jag hade önskat!! Men när hon väl kommer in, ska hon få det riktigt bra och massa kärlek och omtanke.
Hon är den minst rädda utav de tre nya kaninerna. Hon sitter iaf still, även om hon inte vågar sig fram. De andra två "bitcharna" som någon så fint uttryckte det, hahah… dom bara springer i full panik, bara för att man är där och ger dom mat typ!! :S Men det kanske ger sig det med.

Tänker att jag inte behöver se de som kelisar, utan mer som att jag räddar livet på dem. Alltså, de hade ju kanske avlivats om vi inte tagit dem. Och ja, dom har det kanske bättre här än där dom var innan också. Så så länge de får mat och omsorg, så kanske jag inte behöver ha dåligt samvete. De är kanske nöjda utan vårt kelande!!!

elinab
0

#22 Låter jättebra tycker jag :) Hoppas du kommer på någon bra lösning på platsbristen.

Vilken tur att de fick komma till dig, alla tre. Som du säger så klarar de två andra damerna sig nog utan kel från dig ett tag till. De har ju varandra om de blir sugna på att mysa :)

minaninar
0

#22 Vid behov så kanske ni får sköta introduktionen gradvis? Dvs lite varje dag? Beroende på hur det verkar. Men jag hoppas på det bästa för henne och för er.Cool

Mamabelle
0

Uppdatering!

Ja, nu så är lilla Dajm inne hos oss. Hon får helt enkelt stå under ett fönster utefter en vägg så länge. Orkar inte hålla på för mkt nu innan jag blir frisk. 
Och hör och häpna, inga problem alls att få in henne. Dottern skulle bara ut för att hämta lite grejor till inneburen och en kort stund senare knackade hon på altandörren och ville ha hjälp och öppna. I famnen hade hon lilla Dajm :)

Hade inte riktigt saker så det räcker till en bra bur åt henne… men jag lånade ett sånt där litet hörnhus från djuraffärerna som hon nog kommer in i om hon vill och en hylla att sitta på blir det också. Höet ligger just nu bara i ett hörn på mattan i buren och ja toalåda hade vi iaf.
Vi får utveckla burmiljön vartefter här. Nu har hon iaf så att hon klarar sig. Och inte verkar hon livrädd heller, även om hon såklart är lite skärrad nu. Man får stoppa in handen utan att hon hoppar undan och klappar man henne sitter hon iaf stilla men hon är lite skakig.

Ja, vi får se hur det här går. Nu får hon nog ta det lite lugnt och bli trygg här inne innan hon får nosa på "kompisarna" genom gallret, så ser vi hur det går med den saken!!

Hoppas iaf att vinna hennes tillit snart, så att jag kan kolla hennes rumpa (där det såg ut som sår förrut) och lite annat allmänt snart.

Tack för råd och stöd!! :)

Mamabelle
0

:-( Hon verkar inte alls må bra av att ha kommit in. Hon ligger inne i lilla huset och verkar inte ha ätit på hela natten. Det är ju samma mat som hon brukar få ute och jag plockad gräs oxå. Men inga tecken på att hon varit utanför det lilla huset alls på hela natten. Vad gör jag nu?? Sätter ut henne igen? Vet inte alls vad jag ska göra nu? Känns jättehemskt mot henne om hon inte mår bra. Jag och äta måste hon ju göra snart om hon inte ska få problem med magen…

elinab
0

Härligt att höra :) Roligt att hon inte är skyggare än att ni kan klappa försiktigt. Spännande att se om hon kan komma överens med de andra innekaninerna sedan.

[Asra1]
0

kan du inte lägga in henne med din hane och hona?

slarvigt
0

#26 Det kan ju bli lite så av att byta miljö… Har ni varit borta ett tag någon gång, så att hon kan smita ut "utan att bli upptäckt"? När jag fick min kanin så tryckte han först i sitt hus och åt när jag inte såg nämligen, så det kan ju vara viktigt att ge dem sådan tid i början.

minaninar
0

Tror lite som #29. Men samtidigt har du rätt, hon måste äta. Grejen är att om hon haft de där två som hackat kan hon ju vara ängslig och undra vad som ska hända nu.

Jag skulle säga, handmata och försök sitta med henne eller vara med henne.. och eventuellt ta ut henne på golvet på egen hand ett tag. Se i så fall till att andra ev. husdjur (hund o katt) inte är i närheten. Och sedan kaaanske man ska vänta lite med introduktion tills hon i varje fall äter ordentligt. Har ni critical care hemma, så skulle jag ge det direkt tills hon kommer igång själv.

Absolut inte ta ut henne igen, vad jag tycker iaf.

Mamabelle
0

.#29 Jo, hela natten har ju gått när det har varit helt lugnt och tyst. Men maten ser inte ut att vara rörd alls. :-(

Mamabelle
0

#30 Jag tänker också att hon måste få äta och känna sig trygg innan hon träffar nya kaniner… Men jag vet ju inte vad som är bäst. Ska testa att ta ut henne i rummet.sen när jag är klar på vårdcentralen.. Tyvärr har jag lämnat plånboken hemma annars ligger apoteket en trappa ner, så jag kunde köpt critical care… :-\ Får testa att hänga lite med henne först och sen åka och handla det i värsta fall :-\

slarvigt
0

# 31, 32 Nej, men usch då :/ Lycka till!

minaninar
0

Nu är det ju så att critical care finns ej på apoteket. Det måste inhandlas hos veterinär (och då på ett ställe där de tar emot smådjur, ring först o kolla att de har critical care, eller vilken veterinär som tar kaniner där du bor) Var bor du? I stockholmstrakten är det lättare att säga för mig.

Och får du tag i critical care så är det minst lika viktigt att du får med dig en bra pipett att ge det med. Om de ger en liiiiten dosspruta med smal pip - protestera!!

Antingen ska det vara en rejäl pip, eller så ska du ha mjuka engångspipetter som veterinärerna brukar ha (iaf min).  De är ca 15 cm långa.. har låååång smal pip som man själv klipper av till att pipen är lagom bred, brukar klippa ca 1-1,5 cm upp.. Be om några stken för det kan hända att kaninen råkar bita av den i början, det gjorde min.. som tur var han jag få ut den innan han fick i sig plasten..Obestämd

När du ändå går förbi apoteket.. så köp hem Minifomdroppar (såna man har vid spädbarnskolik) de är typ den andra stora räddaren i nöden. Kan med fördel blandas i critical care o ges flera ggr per dag om kaninen har gaser (om det hörs ljud). Fast om jag någon gång känt att min kanin är svullen brukar jag köra i lite för säkerhetsskull. Minifomen tas ju inte upp av kroppen utan neutraliserar bara gasbubblorna så de försvinner så det är ju safe.

Sedan är det väl bara att ge trygghet. Var det inget svårt att få in henne så kanske hon tom skulle gilla att ligga helt passiv på någons mage och bara få en liten klapp då och då.. och mysa?

Minns ej vad du kör för pellets? Men har du en riktigt nyttigt sort med typ 26-32% fiber så kan du pröva att fresta med det. Nåja.. om det är 20-22% kanske kan va okej också.. men ge inte för många åt gången.. utan försök också få henne att äta hö och låt pellets vara regelbundna aptitretare.

Om inte detta hjälper rätt snabbt så är det åka till vetten som gäller. Men som sagt, du måste ändå besöka en vet för att köpa critical care o pipetter, så då  kan du också fråga om råd, samt få tel.nr. och info om jourveterinär osv samt råd om hur länge man kan vänta osv. Var noga med att beskriva om hon bajsat ordentligt.. och lite hur hon haft det.

Hoppas allt ska gå bra.Skrattande

Mamabelle
0

Är du säker på att det inte finns på apoteken? Kan det ha funnits där förut? Kändes precis som att jag hade sett det på ett apotek för inte så länge sen. Men jag kanske snurrar till det helt…

Ja, iaf när vi kom hem så låg hon kvar och tryckte i lilla huset. Men man såg att hon hade smugit sig fram och mumsat lite på gräset som jag plockade igårkväll.

Så jag gick snabbt ut för att plocka lite mer fräsht gräs, några maskrosblad och en gren med blad av sort hon brukar äta.

Var inne för en stund sen igen och det verkade som att hon tagit 1-2 maskrosblad och lite mer gräs iaf.
Såg också att hon hade bajsat 4-5 pluppar, som såg normala ut. Så det är ju skönt att hon äter lite… även om pellets och grönsaker inte verkar locka alls :/

Vi gav våra första 3 kaniner Selevtive (fiber 23% har jag för mig) och när de nya kom, så köpte jag hem Cuni Complete, som är lite billigare men har okej värden iaf (20% fiber). De ute har fått Cuni och till kelisarna inne har jag fortsatt med Selective…

När hon kom in, så la jag i några Selectivepellets också. Våra tre första har nämnligen varit väldigt mkt mer förtjusta i det än Cuni, så jag ville fjäska lite och vänja henne vid det med… om det skulle bli så att hon kan gå med de andra två innekaninerna.

Jag funderar på om det kunde vara ide att låta henne gå ut i rasthagen lite om det inte bättrar sig. Tänker att hon kanske känner sig mer hemma då och vill äta mer?
Eller så är det så att det börjar lossna lite nu… och bara blir bättre och bättre (hoppas och försöker överyga migsjälv!!!)

Bor precis utanför Göteborg. Verkade vara duktiga på kaniner där vi kastrerade vår hane. Men jag vet inte säkert. MÖlndals Djurklinik (nyligen bytt namn till Vettris). Veterinären där verkade prata bra om hur kaniner fungerade och de delade ut papper med skriftlig info efter kastrationen osv.
Annars så ska ju Blå Stjärnan vara bra vet jag. De verkar så himla upptagna jämt bara. Smådjurslinjen har bara telefontid en gång per vecka tror jag det var… Knäppt!!

Ska ge henne lite tid till att smyga sig ut och äta… nu när hon fått massa nytt gott där inne. Men sen ska jag testa och lyfta bort huset och ta upp henne lite!!

minaninar
0

Ja det låter bra att hon bajsat o att de ser fina ut. Det är gott tecken. Är det en långhårig kanin förresten? Läste just ett annat inlägg om stopp pga hår. Kan ni komma åt o borsta hela henne eller är hon nego till det?

Hm, jag tror verkligen inte de har critical care på apoteket, i så fall skulle det vara ett väldigt progressivt apotek, de har ju nästan ingenting som är avsett för kaniner. Critical care görs av Oxbow, finns i en del nätdjuraffärer och skulle jag tro hos alla veterinärer som är kompetenta på kaniner då det är en av de första sakerna man måste ge när en kanin är sjuk, oavsett anledning eftersom det ofta leder till matvägran.

Men ring närmsta vet o djuraffär - det är ju möjligt att djuraffären om den är riktigt bra har det hemma. Men som sagt det kanske löser sig lite nu?

Men det jag skulle säga, vet ni vad de fick för mat på det gamla stället? Det kan ju vara reaktion på att de får helt ny mat plötsligt också?`Och eventuellt om deras päls inte blivit omskött på länge?

De gick förstås ute i lekparken o åt gräs?

Grovt gräs är bäst.. och grenar o löv är också grovt o bra. Eller: det som hon äter är bra.

Men som sagt, motionera är bra. Eller att hon får gå lite fritt i ett rum på golvet när någon är med, då märker man också om hon vägrar röra sig, eller om hon hoppar omkring och är nyfiken. Vilket ger en viss aning om hur det är ställt.

Mamabelle
0

Kanske har jag blandat ihop det med någon webbutik då :P Eller om det kan ha varit i djurhyllan på ett apotek. Måste nästan åka förbi det apoteket som jag brukar gå till och kolla bara på skoj nästa gång jag har vägarna förbi :) 

Vet inte vad det var för sort på förra stället… men fick med en liten påse övergångsfoder. Några små små pellets var det iaf. Det räckte att blanda ut i ca 2-3 dagar innan de gick över till Cuni Complete. Hon har ju varit här i 2v och ätit Cuni och hö och grönsaker varje dag sen dess. Det här var ju bara en reaktion på att vi tog in henne!! 
Hon var den som fortast gick fram och åt när vi gick ut med maten på kvällarna. 

Tror jag fattade det som att de inte hade tillgång till växande gräs iaf. Inhägnade var med betonggolv tror jag. Fast med halm och sånt på då. 

Hon har ätit ett antal maskrosblad, 2-3 nävar färskt gräs och de 7-8 pellets som jag la rakt under hakan på henne var borta när jag kikade in senast. Då vet jag iaf att hon äter :) Så nu kommer jag nog våga ta ut henne och "ge mig på henne" lite.

Hon är inte långhårig iaf, utan korthårig. Vet inte vad hon är för sort men troligen någon hermelinblandning. 

Tack för att jag får bolla med någon :)

elinab
1

Nu verkar ju mitt senaste inlägg helt rubbat. Hade inte hunnit se din uppdatering. Tur att det kom in andra här och gav tips?. Och nu verkar hon ju ha börjat äta så smått igen?

Mamabelle
0

Hahaha… Såg det först också och undrade :P Men så såg jag att du och jag hade postat på samma minut, så det förklarade ju saken :) 

Ja, nu var grönsaksskålen tom också :) Så det verkar gå åt rätt håll. Ikväll ska hon få hoppa ut i rummet lite, så får vi se hur hon reagerar då också. Tycker så synd om henne när hon bara sitter intryckt i det där lilla huset. Men, så länge hon äter… så känns det lite lättare att stå ut med tycker jag :)

elinab
1

#36 vad bra att det går åt rätt håll! Många kaniner blir stressade av att flytta och för din lilla är det ju andra gången på kort tid. Hoppas hon gör sig hemmastadd snart :)

minaninar
0

#37 Ok, hon har varit hos er 2 veckor. Annars kunde det ju vara att hon reagerade på gräs o sådant färskfoder om hon inte var van.. Men det är nog så som du säger: hon reagerade på ännu en förändring, i hennes som det låter lilla otrygga kaninliv så vet hon väl inte vad hon ska vänta sig näst. Men jag tror också att det är läge att ge sig på henne hihi. Det låter ju ändå som om hon tyr sig till sina människor när allt annat verkar osäkert. Det låter som det finns goda förutsättningar tror jag. Misslyckas man på någon punkt, eller att första introduktion (längre fram) med kompisar misslyckas så får man väl bara backa lite och vara långsammare. Jag vill att du ska veta att det finns väldigt omsorgsfulla beskrivningar av hur man bondar kaniner på ett säkert och lugnt sätt - utan tårar.Skrattande

Mamabelle
0

# 41

Ja, igår fick hon då skutta ut lite och visst var hon lite skygg och så, hoppade rätt snart in i sin bur igen. Men hon tog en snabb vända ut självmant sen… innan hon skuttade in igen :) Och nu äter hon :) *pust*

Dottern var hemma och vilade idag, pga öronvärk, och satt och kelade i soffan när jag kom hem (hon är darrig men stilla och verkar nog gilla det). So far, so good.

När alla barnen kom hem, så tyckte hon nog att hon suttit nog i soffan och skuttade ner på golvet och ut från vardagsrummet. Precis utanför vardagsrummet står Lucky och Lucia i sin kompostgallerbur och hon skuttade åt det hållet. 

Tänkte ju egentligen vänta men när hon nu skuttade fram själv, tänkte jag att det kanske var god ide att låta dem hälsa genom gallret. Lucky stod och åt gräs som jag nyss plockat men Lucia uppmärksammade nya kompisen och de nosades genom gallret med pigga öron och särskilt Lucia blev ivrig och skuttade lite fram och tillbaks.
Plötsligt gav sig Lucia på Lucky och började bufflas eller vad det nu var. Såg inte så tydligt, för det hände fort… men plötsligt var det ett virrvarr av springande kaniner i buren. Tror att det mesatdels var Lucky som jagade Lucia som tillslut skrek höga tjut så vi alla blev jätterädda. Klappade hårt i händerna för att få uppmärksamhet och bryta… men det fungerade bara någon sekund innan de jagades hejvilt igen.

Då stampade jag och skakade gallret och bad dottern plocka undan Dajm från utsidan så att jag kunde ta mig in i buren. Lucia satt och skakade under byrån som fungerar som en vägg till buren.
Hällde mat i skålarna för att locka fram henne och få dem på andra tankar. De åt båda två men det märktes att det var lite spänd stämning mellan dem.

En stund senare rök de ihop igen… Men då var jag snabbare att bryta. Lucia satt återigen intryckt i ett hörn :(

Öppnade upp så att de får springa fritt nu… för jag vill inte att de ska vara båda på så trång yta.
VARFÖR gjorde de så? De har inte en enda gång betett sig så förut. Deras rangtillhörighet har bara bestämts genom att de "ridit" på ryggen. Och i övrigt har de varit superbästisar som knappt lämnar varandras sida.

Blir så himla ledsen att det blev så nu! Kommer det fortsätta? Och nu har jag verkligen inte plats för mer ensamma kaniner. Skulle ju bara ha två kaniner som går tillsammans från början… och nu sitter vi här med 6 kaniner, där vi måste sära på den ena efter den andra!! :(

Inga mer kaninmöten på ett tag iaf… om de nu ens kan fortsätta gå ihop!!

Vad hände egentligen??

minaninar
0

Är det dina två innekaniner?

Jag har inte den blekaste aning. Låter mysko. Kanske nån annan vet.

Undrar om kaniner kan känna svartsjuka. Hon som gav sig på kanske inte gillade att den andra gick o hälsade utan hennes tillåtelse? Är det hon som är dominant och bestämmer? Det kan ju betytt att här kom det någon som gjorde att hennes naturliga auktoritet ifrågasattes? Eller?

Om de är vana att springa fritt o är två honor, som gjort upp om rang kanske det plötsligt begränsade utrymmet gjorde att de inkräktade på varandra (eller att den dominanta tyckte att kompisen var för nära?).

Men det är bara spekulationer. Du får försöka fundera kring situationen själv och se om du kommer på nåt, eller om nån annan här har en aning.

Hoppas att det ska gå bättre.

Är du förrestesn säker på Dajm också är hona? (jag orkar inte läsa igen, det är så många trådar så det surrar i huvet av all info så ursäkta) Dum fråga men jag antar att du kollat ordentligt.Tungan uteCool

Mamabelle
0

# 43

Ja, innekaninerna! Det är ju en kastrerad hane på 1 år och honan är ca 4 månader, har bott hos oss i 2  månader ca och de har gått bra ihop sen dag 1.

Svårt att veta helt säkert vem som bossade mellan dem. Båda hoppade på varandras ryggar. Väldigt sällan, men ibland hände det iaf. Skulle jag gissa så är Lucia lägst i rang, just för att hon mer ofta lår stilla och kvar när han hoppade över henne. När hon hoppade på honom, så försökte han oftast ta sig loss.

Dom är väl inte vana att springa fritt på det sättet… för de bor ju i sin inhägnad på ca 1,20*2,40m. Har ju en drös ungar här hemma, som springer och far och inte stänger dörrar ordentligt osv. Så dom brukar få vara ute någon timme på kvällen när det blir lungt. Och på helgerna kan de få vara ute flera timmar osv. De håller sig oftast i det rummet där de har sin "bur" ändå. Men de går ju tillsammans där hela dagarna, så det borde inte vara utrymmet som stökar till det hela tänker jag :/ 

Och det kostiga är ju att Lucia var dens om började bufflas på Lucky, men han fick tokspel och började jaga och typ huggas efter henne. Nu har det iaf varit lungt… men så har dom ju varit lösa också!!

Usch, hoppas det inte stökar till sig mellan dem för gott bara!!