Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1621 ggr
dundeer
2

Min säng är ingen toa!

Jag vet inte va jag ska göra med min tjej…

Hon är ju lös mesta tiden förutom på nätterna, hon är jätte duktig med att inte göra sina behov över hela golvet, men hon gör de i min säng…

Hur ska jag få bort detta?!

[bessiethebeast]
0

Måste du ha henne i sängen då? Eller hoppar hon upp av sig själv? Finns många kaniner som kissar och bajsar i sängen för att det är mjukt och mysigt där. Tror det är svårt att träna bort.

elinab
0

Stor igenkänningsfaktor, hehe. Av någon anledning älskar många kaniner att kissa i människosängar. Även de som brukar vara rumsrena. Hur du får bort det? Dra av allt löst och tvätta, täcke bäddmadrass osv. Har kisset sugits in i själva sängens madrass så finn det något som heter skumtvätt för möbler i många matbutiker. Funkar halvbra.

Katten_
0

Finns 3 saker att göra: träna, ha henne inte där, eller köp en slags filt som inte går igenom om de kissar där

/Christel & kaninerna! Glad

[bessiethebeast]
0

Jag tror inte på filt.. Kanske att ha där ifall att, men bättre att lära henne att hon inte få vara i sängen. Personligen tycker jag inte man ska köra på filt och sedan låta henne kissa i sängen sm hon vill. Men som ett skydd när man tränar henne är ju bra :)

dundeer
0

Hon hoppar upp själv… Jag har inga ben på min säng eftersom jag hade några kompisar som tyckte de var kul att hoppa i den på en fest för ca 6 månader sen så hela sängramen knäcktes, så den kan inte stå på ben, vilket gör att de är huuuur enkelt som helst att hoppa upp där! :p Men hur tränar man bort att hon Inte får vara i sängen? :o

dundeer
0

#2 menade mer hur jag får bort att hon pissar och skiter i sängen ;) Men tack för rådet om Skumtvätten! :)

elinab
0

#6 Ah, ok. Tyckte också det var en lite märklig fråga :P I så fall är mitt bästa tips? att kastrera. Mina har slutat efter det. De visste mycket väl att de inte fick redan innan men så fort jag tittade bort så kunde de hoppa upp och kissa. Riktiga ögontjänare. Jag lärde dom genom att bestämt säga nej och lyfta ner från sängen när de hoppar upp. Men det hjälpte som sagt inte så mycket för mig. Finns kanske bättre uppfostringsmetode?

dundeer
0

Hon har ju börjat inse att de inte är någon ide att hoppa upp på sängen när jag ser, men de är ju så fort jag vänder mig bort eller går till ett annat rum osv >.<

Får kan ske fundera på de! När kan man  kastrera kaniner? Alltså vilken ålder?

Frosstis
0

Har fått tvätta mitt överkast idag (otroligt stort!!) för att "min" kanin har kissat 2 ggr. Kissade idag igen, och det blev 2 stora fläckar. så.. Ska inte ha henne i sängen :) Kan du inte ha kompostgaller runt hela sängen då? Och bara ta bort/öppna när du ska sova? :)

dundeer
0

#9 Jag har faktist funderat på de! -.-

minaninar
0

stor igenkänningsfaktor hehe..

Min har faktiskt slutat (peppar peppar, förra gången jag sade det så var han ju tvungen att göra en liten kiss i sängen). Men det som ändrade på saken var: jag skaffade ben till sängen (inte maddrassen direkt på golvet), och framförallt jag flyttade sängen så den inte alls stod där den stod förut och emot fönstret, dvs en vägg o del av rummet där han aldrig kissat, sedan ställde jag en stor låda med hampaströ och en stor näve hö i längs den vägg där sängen stått.. och där han också kissmarkerade några gånger på golvet. Sedan var han ju tvungen att kissa demonstrativt i sängen två ggr, men har sedan inte gjort det något mer. Det var typ 4 veckor sedan ungefär. Nu pluttar han när han kommer upp o kollar läget så visst när man ligger där får man samla några territoriella pluttar dagligen. Dessutom är han nu inte i sängen alls nästan om jag inte är där. Jag har flera lådor hemma, i några av dem har jag höet direkt i lådan och en rätt rymlig låda med skönt strö. Då trivs han o sitta där o tänka på sitt o käka o uträtta behoven.

Men tror att flytta sängen är nyckeln. Om du har möjlighet att välja en vägg eller längs fönstret där han aldrig kissat..

Min kanin verkar inte bry sig om doften, utan om geografin: det är vissa ställen i rummet som han vill gå på. Så är det bara. Sedan kan det vara på parketten, på plast, en säng, på en tidning eller i låda - bara det är just på det stället. Ställer man något nedkissat eller något med "lukterna" i fel hörna där han aldrig för sitt liv skulle drömma om att kissa så gör han det inte heller.

[Tilde]
0

Lite OT, men gud var roligt TS inlägg låter om man inte vet att det handlar om en kanin xD

minaninar
0

#12 Haha.. jo när jag läste det igen så fattade jag.. thihi..

dundeer
1

#11 Där har jag oxå ett eller två problem, Min lägenhet är utformad på ett sånt sätt att de inte GÅR att ha sängen någon annanstans (de suger stenhårt..)… >.< Sen går de inte heller att ta upp den på ben då de är själva sängramen som är knäckt så skulle jag ta upp den så skulle den stå som ett V xD

#12 haha jo, jag har själv insett de ;)

minaninar
0

#14 ok, då kommer vi till åtgärd nummer två: Kisskydd från ikea? El dyl? Det finns sådana kisskydd som man trär runt hela madrassen, de finns i breda varianter för 180 o 160 sängar också.. Jag tänkte att man skulle kunna ha en sådan oattraktiv sak slängd över sängen dagtid.. men som sagt, det hindrar inte att kaninen kissar nattetid när man själv ligger i sänge - vilket har hänt mig.SkämsTungan ute Eller något annat plastskydd över sängen - byggplast? Men lite obehagligt. Eller sånna där gummi/latexlakan som finns i vissa affärer för folk som gillar att kladda in sig i oljor och hålla på när de har sex.Tungan ute Eller en snygg vaxduk? Det kan ju va hyffsat snyggt att lägga över sängen.

Steg två: stänga av kaninen från sängen på något sätt: t.ex stänga dörr (tråkgit), eller som jag funderade på: de har på lidl haft erbjudanden på barnsäker grind ett tag, de har sålt dåligt men nu kanske de börjar ta slut.. Oskyldig Men då mina problem avtagit så har jag inte sett någon anledning.Skrattande Men har du lidl i närheten så kan du ju checka in? Fast jag fick lite för mig att du kanske har etta och ingen stans att stänga? Annars är det väl sätta i buren (eller bur plus kompostgaller hage) under natten? Eller nåt…

Eller köpa ny säng eller få i julklapp eller så.. Det man kan testa i så fall är att ha toan under sängen med en rejäl näve hö i ena kanten… då blir det geografiskt rätt för kaninen - det enda abret är att man måste krypa under sängen en eller två ggr om dagen o fiska fram låddan…Obestämd

dundeer
1

Hade kunnat prova nått sånt på dagtid! Får väl helt enkelt ha henne instängd under nätterna tills jag kommit på någon lösning!

Precis, bor bara på 28 kvm den enda dörren jag har är garderoben som är typ 0.5 x 0.5 m… (överdrev kasnke liite! Tungan ute) Ja och ytter dörren då,men tror ingen hade varit speciellt glad om hon fick flytta ut i trapphuset Flört

En ny säng är nog inget att tänka på inom den snaraste framtiden pga vääldigt dålig ekonomi hos både mig och mina föräldrar..

minaninar
0

#16 Jo ekonomin är ju som den är. Men kanske är vaxduk en tanke? Om man nu hittar något man tycker är snyggt. Men vill han kissa kommer han göra det. Jag trodde att plast skulle avskräcka men det gjorde det inte..

Ikeas sängöverdrag som man då kan kasta på sängen kostar typ 250 har jag för mig för ett som är 180 brett.. Det ska vara den som är heeeelt vattentätt mot läckage, finns en sådan.

dundeer
0

Intressent! Ska kolla in Ikea! :)

Tack för tipset! :)

minaninar
0

Öh uttryckte mig inte så klart.. har man plast så kommer han att kissa ändå.. men det braiga är ju att man bara behöver torka av plasten.

Jo sängöverdragen är gjorda så man ska trä dem runt hela madrassen.. men man kan ju slänga dem på lika väl. Blir väl inte helt snyggt men ändå.

dundeer
0

Jag förstog vad du menade! ;) Hade alla livets problem varit så lätta att lösa så hade vi inte haft dessa krig ;D