ngn med erfarenhet av denna bur ?
jag går i tankar om att köpa denna bur till mina 2 kaniner, ioch har då tanke på att göra om den till en 4 vånings bur då jag redan har en bur av samma mått hemma. (2 våningar för Krypto,2 för Molly)
ngn som har, eller haft denna bur, och som vet om det ens är möjligt att placera en till bur på denna ? eller ska jag kolla efter ngn annan lösning ?
You can't spell Bitchy without Itchy
Svinjobbig att göra rent
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

inte på mitt sätt ;) har liknande bur till råttorna
(använder en grovdamsugare för att städa burar (har mattor som underlag)
Den är inte laglig till kaniner eftersom våningarna är lägre än 50 cm.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Har med för mig att den inte är lagligt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tror det är bäst att du bygger en egen 4våningshus i så fall :) Eftersom då får du dina mått, perfekt placering och laglig höjd
//Joanna
Tycker det verkar klart osafe att sätta en extra bur på? Man vet ju inte om "hållfastheten" i burarna och i bottenstället är gjorda för det?
(hehe.. tänkte också genast *omg svinjobbigt att städa*)
Men som sagt, är det olagligt så är det. Vad är den lagliga höjden?
men om den är laglig så är det väl att kolla recensioner.. googla namnet.. o sök… kolla också sidan du såg den på, kunder brukar rejta.. t.ex. zooplus där rejtar folk o skriver kommentarer.
Hittar du inte på zooplus svenska sida så kolla tyska eller engelska.. där fler hunnit rejta.
Gud så jobbigt att städa.. Skulle nog inte bygga en 4 våningbur. Tänk om den ramlar liksom?

så den är inte ens laglig :O
vad jag förstått så är detta den största inneburen för kaniner som finns på marnaden O.o
och jag har kollat upp recensioner på denna bur, och den verkade helt perfekt för mina 2 (har tyvärr begränsat med utrymme att ställa burar på, så en pelarbur vore perfekt)
och städning är inga problem iom att jag snvänder mej av en damsugare vid burstädning (har 2st stora råttburar med liknande uppbyggnad)
Jaha okej, men jag skulle nog inte göra det. Att bara tänka hur dina kaniner skulle reagera om buren föll.. Men det är ditt val, so what?

#9 förstår inte hur den skulle kunna falla, om du titta på bilden hur buren är sammansatt så är det helt omöjligt om man inte medvetet tippar på buren
det är ju inte bara 3 burar placerade på varann, bottnarna är ju nedsänkta i den nedre buren så att det ska vara stadigt
Som jag sa förut. Jag sa bara det. Det är DITT val.
#10 Alltså jag är inte säker på hur högt det ska vara till tak i lagen? Men andra här vet o borde kunna säga.
Tror du verkligen att det går att ta den bur du har nu och integrera den? Eller skulle den vara fastsatt på annat sätt?
Jag tycker det ser lite nervöst ut, med tanke på att det enda som håller upp burarna på höjden är respektive burs sidor och de är ju liksom inte ens "fast" eller vad man ska säga, med annat än de där beslagen som alla burar har på sidorna, vad jag kan förstå? Eller? Man skulle liksom vilja ha några rejäla stolpar hela vägen upp som höll det hela uppe i alla fyra hörnen kanske?
Men som sagt, det är två kaniner.. o vad jag förstår dvärgraser? Det kan funka - är man lite händig eller har anhörig/vän som kan hjälpa en att kanske fixa en liten säkerhetskonstruktion så kan det nog funka bra - i synnerhet eftersom du är väl införstådd med hur det blir och städa och att du dessutom har rumsrena kaniner.
Skulle aboslut kunna kolla vilket "märke" det är på buren, googla det och maila tillverkaren. De ska kunna tala om hållfastheten och vilka vikter som gäller samt om det går att sätta en extra nivå. Men gör ni egen säkerhetskonstruktion så borde även sådant kunna lösas, det är ju inga tungviktare som ska sitta därinne.
Sedan förstår jag att du är allmän djurvän så de får säkert också komma ut och hoppa runt en del inne.
Frågan är väl då som sagt med höjdmåttet på lagliga burar, vad det nu är?

#10 jag har en bur med samma bottenmått, och som är av samma fabrikat (Essegi) så jag tror att det skulle funka att integrera buren jag redan har, men jag ska försöka få tag på tillverkaren (lättare sagt än gjort när man inte hittar ngn hemsida eller likn alls)
mina båda kaniner är dvärgar, och nästintill rumsrena, så jag behöver bara tömam toan & damsuga upp det som hamnat utanför ;)
så städningen är det minsta problemet
och utevistelse får de såklart ;) både ute i lägenheten & ute i parken
Här är hemsidan..

Då du redan har bur av samma märke är det också lättare att bedöma för dig om det går. Men jag skulle nog skaffa något i hörnen för att göra mer stabilt om det blir 4 våningar.
Och så var ju frågan om höjden i buren är tillräcklig ur lagens synpunkt, jag har förstått att någon centimeter hit eller dit om man verkligen låter dem vistas fritt under delar av dygnet, inte spelar så stor roll.. men det är klart, flera centimeter är inte ok… Frida kanske återkommer, hon har ju koll på måtten.
Men här står det:
A zinc-coated three-tiered cage for rabbits or other small rodents. The structure measures: cm 118x58x140h without the trolley, or 150cm with the trolley.
Om den är 140 hög innebär det delat på tre att det är ca.. 46-47? cm till varje etage? Och om bottnarna sedan sticker ner blir ju iaf nedersta buren jättelåg? Eller är det jag som räknar som en kratta? Edit: nja, bilden visar att de kompenserat etagerna lite.. den under ser högre ut o den översta minst?
Men grejen är att det kanske är lite väl lågt för kanin?

den jag har hemma är 55-56 cm hög, och dessa borde vara desamma O.o ska maila & fråga lite om buren
#!6 Du kan ju aldrig få ut 55-56 cm i höjd på tre burar när totalhöjden är 140. För att få laglig höjd behövs minst 150 i totalhöjd (utan ställning)
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#16, #17 Iofs, det jag funderar på, om du mailar och ställer frågor om vilken faktiskt höjd det blir inuti varje etage kanske det är så att åtminstone ett etage har rätt höjd? Då kan ju det andra etaget räknas som sitthylla (utan att det egentligen borde vara att tumma på några regler), bara kaninen har tillgång till en yta med de basmåtten (längd, bredd) som buren har är ju lagligt, att den får en extra våning som den får disponera är ju lyx? Eller? Jag kan inte tänka mig att den tolkningen skulle vara fel i jordbruksverkets synpunkt (och jag kan inte heller se något fel i den), Men då ska ju båda kaninerna få ett sådant plan med rätt höjd, men det löser sig ju om du kan sätta en vanlig bur med rätt mått ovanpå.
Men det beror på om det är så att något av etagen är högre i höjd än de andra. Inte säkert eftersom det är ett italienskt företag som säljer internationellt där den svenska standarden inte gäller?