Vad får dom/får dom inte äta?
Ja, jag är ganska ny på kaninfronten, eller ja, hade en kanin när jag var 8… men de räknas inte ;p
Eftersom de står en massa saker på internet så tänkte jag att Kanin i fokus kan vara en mer "säker" källa, jag tror ni förstår hur jag menar! :)
Så, vad får/får inte kaniner äta? vad bör inte kaniner äta och va får dom men i liten mägd äta? :)
Frukt, grönt, sädeslag, sött, surt, (höll på att skriva kött…) osv! Vill ha en härlig lista ^^
Kolla artiklarna här på kif. Finns massor att läsa om mat där!
Tex:
Kika på artiklar och klicka dig runt. :)
Det kan ju finnas någon härlig människa som vill skriva en lista rakt av, men jag orkar faktiskt inte xD
Du vet säkert redan att hö är allra viktigast och det de ska äta mest av. Kaniner ska ha fri tillgång till hö.
De flesta ger också lite pellets. Cirka 1 matsked per kilo kanin per dag brukar vara lagom. Exakt mängd beror på vilken sorts pellets det är, hur aktiv kaninen är mm. En bra pelletssort som finns i de flesta djuraffärer är Cuni complete. Finns tyvärr väldigt mycket dålig pellets i butikerna.
Sen kompletterar man med grönsaker. Det ska vara blad, stjälkar eller grenar. Ute kan man plocka till exempel grenar från rönn eller hassel och blad från maskros, klöver mm. Köper man i affären så kan man ta selleri, endive, örter mm. Hur mycket man ska ge beror på kaninen, viktigt att vänja den långsamt.
Rotfrukter, vanliga frukter, bär mm kan man ge någon gång i veckan som godis. En morotsslant eller en tunn äppelklyfta är lagom mycket.
Kaniner gillar också gryn, frön, nötter, knäckebröd mm men det är inte så nyttigt. Men någon enstaka gång kan de kanske få en liten mängd som godis.
Om du vill läsa mer om vilken mat som är bra för kaniner finns till exempel den här arikeln som jag tycker är bra.
Välkommen tillbaka till kaninvärlden 
Hö ska dem ha. Pellets kan man ge, men man måste inte ge det.
Salt och Kalksten, ABSOLUT INTE!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Hö, pellets och salt/kalk har jar koll på! :) Men tack för informationen om rönn grenar! Äntligen lite nytta av våra alla rönnar här ;)
Hur är det med själva bären? får/kan kaniner äta rönnbär? Färska/torkade? :)
Ingen kanin mår bra av för mycket grönsaker. Det är helt okej att ge i en normal mängd. Men aldrig för mycket, dom kan få magproblem.
Kaniner får blåsor i munnen av paprika och tomat!
#5 bra att veta, Tack! :)
saltsten eller mineralsten, INTE.
Dock så tror jag inte att det är bra för din kanin att äta rönnbär. Du bör alltid kolla upp lite innan vad din kanin kan äta och inte innan du börjar ge den saker som du inte vet om den får äta.
När jag skulle ge Kiara något så kollade jag alltid upp om hon fick äta det. Haha. Fjantig jag var alltså.
Kaniner kan äta rönnbär, både färska och torkade. Men det är ju en frukt så att ge mycket är inte bra. Jag brukar slita bort de flesta bären innan jag ger grenen. Lämnar kvar 5-10 bär.
#5 Beror på mängden. Min innekanin får en liten bit paprika ca 1-2 gånger/vecka när marsvinen får, hon mår prima, inga blåsor :)
Rönn är helt okej, men bären ska helst torkas :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
9#
Min kanin fick blåsor i hela munnen av det, gissa om jag vart rädd?
#7 Kollar självklart upp om jag ska ge nått nytt att hon inte Dör av de ;)
#8 Självklart!! :)
#9 De är bra att veta, hade tänkt börja torka massa grejjer för att ha under vintern ^^
#10 Säker på att det var paprikan? Kan ju varit att just din kanin inte tålde paprika helt enkelt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.