Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 928 ggr
Brunokanin
1

Otäck händelse med sele - vill varna andra!

Har ett vanligt sele med band om hals och mage. Selen har svarta spännen. Hade satt på det så att gick att  få in ett finger mellan banden och kaninens kropp. Inte hårt men utan att det hänger. Plötsligt ser jag hur kaninen stannar upp och frustar till. Blir alldelles stilla och ögonen står rakt ut från huvudet på den. Det tar en stund innan jag förstår vad som hänt, ser inte först för all päls. Hon har i sitt försök att bita av sig selen, fastnat med selen i munnen (som ett bett på en häst ungefär). Kaninen  håller på att kvävas! I och med att selen fastnat i munnen sitter den mycket spänt och jag kommer inte åt att knäppa upp spännet. Tar kaninen i famnen och rusar in. Kaninen tuppar av. Ögonen håller på att ploppa ur skallen på henne. Innan jag lyckas pressa in en sax mellan hals och sele (sitter mycket spänt tror jag att hon dött. Strypts. Till slut lyckas jag klippa av banden. Kaninen andas. Det tar en kvart innan hon skuttar som vamligt igen. Det var fruktansvärt obehagligt. En olycka som jag inte hade kunnat förhindra. Var inget fel på selen eller hur den satt. Så till er med kaniner som försöker bita i selen, se upp!!!

[_hsleiufhbtv]
1

Troligtvis har du satt på den slarvigt, en del kaniner tar gärna bogbandet eller halsbandet i munnen när man ska ta på selen, och då får man vara uppmärksam annars händer sånt här. Selen satt nog för löst också, sånt där händer inte i vanliga fall, och jag har testat en hel del selar, och går med kaninerna i sele dagligen. Varit med om en olyckshändelse en gång, då Albin trasslade in sig i en bröstsele (som var lite för stor..).

Har du kollat upp så din kanin inte skadat käken?

Brunokanin
0

# Nej verkligen inte! Så var det inte! Jag var noggrann och hon hade selen på sig en kvart och den satt korrekt. Inget i munnen. Inget konstigt. Sedan tog hon tag i selen och fick den i munnen. Dvs det hade inget med hur jag satte på den att göra.

Brunokanin
0

#1 Den satt inte för löst. Precis som jag skrev var jag noga att den satt lagom hårt. Bara ett finger emellan. Inget hängde löst!

[_hsleiufhbtv]
0

#2 Men om hon haft på den ett tag måste du ju sett när hon bitit i den och kunnat stoppe henne direkt? Eller?

Sen kan en kanin inte få runt huvudet i en sådan vinkel att den når med munnen på en vanlig H-sele, då sitter den för löst. Hade det varit en bog/bröst-sele hade det varit lätt hänt, men det är ju en H-sele du pratar om, och en sådan ska inte kaninen komma åt.

minaninar
0

Låter jätteläskigt. Någonting måste gått fel i alla fall. Om det är en liten tjockis kan han ju legat o bullat upp sig genom att trycka in huvudet mot halsen och så verkat tjockare än han är. Sedan när han sträcker ut så är selen för lös utan att man märkt det, så precis som Livets kaniner säger så är det nog bäst att ha ännu mer koll. (Min kanin kan ligga så o bulla upp så man tänker: shit, vilken tjurnacke, men sen när han börjar hoppa så har han sin vanliga lilla kaninnacke igen ).

Jag skulle passa på o fråga om detta när jag ringer veterinär o frågar om diet-tips.

Brunokanin
0

#4 Selen satt korrekt. Punkt. Och ja, hon kan få tag på selen fast den sitter tillräckligt hårt. Hon sätter sig på rumpan och liksom rullar bakåt på rygg för att få fatt i selen med munnen. Hon tar tag i den lite från sidan. Hon är lite speciell. Hon har hittills gjort så med 2 h-selar som hon lyckas gnaga av. Av den aledningen är jag väldigt noga med hur de sitter! Jag var där med henne, allt var bra. Hon skuttade och åt gräs. Det var ett ögonblicksverk detta, jag tittade bort och vips hade hon den i munnen. När den väl satt i munnen drogs den åt hårt, den var ju redan spänd innan (dvs inget glapp), så i munnen blev det jättehårt. Vet inte hur hon lyckades. Det hela var över på 2 minuter. Jag rusade in med henne. Selen satt så hårt att det inte gick att knäppa upp. Fick klippa upp den. 1 minut till och hon hade dött.

Brunokanin
0

#5 Nej, kaninen är i normalhull, möjligen lite tunn. Hade selen suttit för löst och hon hade fått den i munnen, hade det inte blivit så spänt att hon strypts. Selen satt ordentligt. Det hade inte gått att vara mer uppmärksam! Som jag sa, jag var där… det händ epå ett ögonblick.

Brunokanin
4

Jag lade bara ut detta för att varna andra. För att hjälpa till. Inte för att få massa tillrättavisningar. För er som skriver att selen måste ha suttit fel, läs igen vad jag skrivit! Selen satt bra, så som den ska. Jag vet hur en sele ska sitta. Jag har haft många kaniner genom åren, aldrig varit med om detta. Just med denna kanin var jag dessutom väldigt noga med, eftersom hon är en rymmare som gnager av selar. Så jag VET att den satt riktigt. Jag kontrollerade att den satt å så att hon inte skulle komma åt att gnaga av den. Uppenbarligen kan det hända i alla fall, och det är just det jag vill varna för! Rynkar på näsan Och snabbt gick det. En sekund, och när den väl var i munnen blev det akut situation direkt. Mycket otäckt! Det blir ingen mer sele för hennes del.

minaninar
0

Ibland händer mysko grejer fast man är noggrann. Men jag tänker ändå på käken. Det lät ju så allvarligt. Men det är klart, om han nu verkar hur pigg och glad som helst så är det förmodligen ingen fara. Men det lät så illa så det skulle ju inte vara fel att ta upp i samband med ev. veterinärkontakt i samband med övervikt o kostfrågor.

Det är svårt med kaniner som är rymlingar. Min är också sådan, fast han har bara bitit av kopplet och inte kommit åt selen även om han försökt. Jag har skaffat ett nytt bitsäkert koppel. Fick en chock, tänkte att när trixie säljer koppel till kanin o gnagare så borde de ju vara gnagsäkra, men neeheeej.'

Alltså ingen av oss menade nog att reta upp dig. Men saker kan ju trubbla på så många sätt som man inte räknat med fast man varit noggrann som sagt.Glad Men du var där.

[_hsleiufhbtv]
1

Visst olyckor kan hända alla, och skriver man ut sånt här får man räkna med att folk reagerar olika. Men jag tycker fortfarande du ska kolla upp käken på din kanin, den kan vara rejält skadad isåfall.

Säger som minaninar, menade knappast att reta upp dig. Tycker bara det är vääldigt skumt att nåt sånt här händer med en vanlig H-sele, för sitter den rätt så ska inte kaninen komma åt den.

Hell
0

Usch vad otäckt, bra att du tänkte snabbt där och sprang in med henne! Rymlingar är ju otäcka av sig, har en liten illbatting som är helt gal'n när det kommer till vad hon kan hitta på! Så då får man vara med lite extra, helt enkelt som du säger! Skönt att det ändå fick ett någorlunda lyckligt slut! Bara dubbelkolla så hon inte har nåt mer men, och som du säger ingen mer sele. :/

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

minaninar
0

Ja alltså jag är också lite inne på veterinären? Det lät ju så himla illa? Så att inget händer med käken, eller tänderna eller så. Men som sagt, du kan ju börja med att ringa dem och rådfråga. Eller så tar du allt på en gång och faktiskt åker till kaninkompetent veterinär och kollar vikten, diet o viktnedgång, allmänhälsan, och specifikt hur det gick med käken. Det hela borde allt rymmas under en vanlig undersökning (vilket kostar olika i landet har jag förstått.. från typ 400-620 i Stockholm på roslagstulls djurklinik).

Hoppas iaf att allt går bra.