Hur banta extremt fet kanin?
Har tagit över en kanin som ät väldigt överviktig. Ett tjockt lager fett om hela kroppen. Har satt honom på en diet av fri tillgång på hö och vatten + bete av färskt gräs. Är det ok?
Låter bra ja, glöm inte ordentlig Motion bara. Klättring är bra, men tänk på att börja sakta så kaninen inte skadar sig 
Hm, jag tror att om han är så fet, kanske det vore bra med en viss mängd av något kraftfoder eller alfalfahö? Men är han så fet, så vore det bästa att i varje fall ringa/mejla kaninkompetent djurklinik och be om råd, eller en måltidsplan att hålla sig till. Risken med att kaninen börjar "omsätta" sitt fett till energi är att kaniner om/när de börjar omsätta fett till energi i större mängd riskerar att få organskador som kan bli väldigt omfattande, vad jag förstår oavsett om det är ren svält eller bara pga underskott av energi.
Han hade då säkert en riktigt dålig pellet innan, och det bästa vore att så snabbt som möjligt byta över till oxbow bunny basics T adult rabbit food eller vad den nu så fint heter (eller meister lampe o jr farms grainless complete dvärgkanin, finns på zooplus.) Dessa är jättebra foder. Meister Lampe kan man ge mkt generöst och en liten giva jr farms kan man ge också.
Och samma med Motion. Det är inte bra när man är väldigt fet och otränad att träna för hårt direkt. Anpassa efter vad han vill och orkar.
Men jag tycker verkligen du ska prata med veterinär. Inget slår ju att ta dit honom, men vill man spara det så är ett mail eller telefonsamtal med noggrann genomgång också bra. Och gratis. Roslagstulls djurklinik, MÄlarens smådjursklinik, Tyresö djurklinik, fågelkliniken.. är de som är bra på kaniner som jag känner till.