Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2121 ggr
jessica321
2

Projektarbete i skolan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag går på ett naturbruksgymnasium med inriktning djurvård och nu är det så att vi ska ha ett projekt arbete i skolan som har med djur att göra =) Vi ska hålla på med detta i ett år. Jag har bestämt mig för att göra ett kaninprojekt.

I slutet av maj skaffade jag mig en liten lejonhuvad bebis så därför passar det ju perfekt =) Däremot behöver jag eran hjälp med att komma med så mycket förslag ni bara kan! Har själv fått stopp på ideér. Det jag har funderat på är

kaninhoppning

utställning (har tyvärr ingen stamtavla på min kanin och känns som att utställning på "kelkaniner" inte är så ofta? Har dock inte fördjupat mig så mycket i detta)

miljöberikning (känns som ett för litet projekt om jag nu inte ska bygga något, men vad skulle det kunna vara? ej utebur då några andra hade gjort detta och inte fick så bra betyg x)

klickerträning ( hade helst av allt gjort detta men då jag pratade med min lärare sa hon att för stor del av projektet hänger på djuret och ifall kaninen blir sjuk eller liknande så går mitt projekt åt skogen =( däremot är det många som klicker tränar hundar så förstår inte riktigt hur det hänger ihop)

Så nu vill jag ha massa tips? vad man kan göra för projekt som inte ligger för stor del på kaninen Skrattande

BusBella
2

För miljöberikning skulle jag föreslå att besöka lill-skansen, kaniner har det superhäftigt där.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

BusBella
0

Och andra halvan.

Mind your language.

/Emma

Fridaaaa
0

Saltsten ska kaniner ej ha. Kan ge njurproblem och urinsten.
Sedan ska det finnas en sitthylla i buren som kaninen kan sitta rakt under och rakt på :) (hus fungerar med som sitthylla)

Miljöberikning kan ju vara tunnlar, grenar, hus mm

Svårt det om det inte ska vara så stor del på kaninen hmm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jessica321
0

#1 oj det var ju ascoolt :O vart ligger lill-skansen?

#3 Jaha ojdå, får plocka bort den då :S  jaa den sitthyllan är nog tänkt till marsvin då hon som hade buren innan hade marsvin, hade tänkt köpa en bättre snart då jag får mina pengar :D

Men jaa det där är jättesvårt att komma på något tillräckligt stort projektarbete men inte så stor del på kaninen. Sen det med miljöberikningen så har jag redan mycket saker i buren och vill inte att det ska vara så mycket så hon inte kan röra sig haha har även fixat utanför buren men har inte så jättestort rum heller =/

BusBella
0

#4 I vanliga Skansen, Stockholm. Finns en stor uteinhägnad också som jag inte tog kort på.

Mind your language.

/Emma

jessica321
0

jaha bor ju i göteborg =/

slarvigt
0

Jag vet inte hur upplägget ser ut riktigt, men du skulle ju kunna göra en större undersökning också. Jag läste den här (http://dvargkaniner.ifokus.se/articles/4d712e85b9cb46221d044a79-kaninens-status-i-samhallet?discussions-1) artikeln i går som jag tyckte var intressant. Den handlar om kaniners status i samhället, hur människor släpper ut sina kaniner i skogen när de tröttnat på dem. Kaniner ses ofta inte som de små personligheter som de är. Många reagerar negativt på klickerträning av kaniner t.ex. och tror inte att det funkar. Du skulle kunna undersöka hur kaninen ses som sällskapsdjur och vad det får för konsekvenser. Det är ju en viktig fråga eftersom kaniner ofta behandlas som skräp :(

Jag tänker på barn som får kaniner eftersom det är ett "lätt djur att ta hand om", som tröttnar på dem snabbt och så får kaninen sitta i en smutsig bur hela dagarna och tillslut sätter föräldrarna ut den i skogen. Jag har en kompis som har en kanin som hittades i skogen. Hon har haft den i 1,5-2 år och den är fortfarande väldigt nervös, men låter sig bli hanterad åtminstone nu äntligen.

Du skulle kunna intervjua personer som i artikeln ovan, men också omplaceringshem som hittat kaniner och sådana som har tagit hand om dem sedan.

Suskiv
0

Miljöberikning för innekaninen är ju ett ganska intresant projekt tänker jag sponant. Hur kan man göra iniomhusmiljön så anpassad efter kaninens behov som möjligt. Tänker på grävmiljo, gångar mm.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

slarvigt
0

#8 Ja, det är intressant! Såg någon som gjort en undersökning av det här på kif också, som man skulle kunna ha med då. Ska försöka hitta den.

Lina R
1

Den där plastgrottan är superbra!

Den är godkänd, kaninen behöver INTE kunna sitta rakt upp under.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

slarvigt
0

Den här var det jag tänkte på: http://kanin.ifokus.se/articles/4d715e65b9cb46222106f497-miljoberikning

Om man ser till hur kaniner lever i det vilda och försöker återskapa en sådan miljö till så stor del som möjligt, hur påverkas kaninen av det (som i artikeln ovan) är ju en intressant del av projektet då :)

Fridaaaa
0

#10 Det har jag fått lära mig att dem ska kunna sitta på den och under den utan att behöva huka sig.

Suskiv
0

#12 För att kaninen ska kunna göra det krävs högre burhöjder. 25 cm är för lågt för att kaniner under 3 kg ska kunna sitta upprätt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Chieko
0

Om du vill jobba med miljöberikning kanske du kan åka runt till olika ställen som har kaniner och studera hur kaninerna som bor där beter sig. Du skulle kunna åka till olika djuraffärer, uppfödare, hem till folk som har kaniner inne eller ute samt offentligt miljöer med kaniner (till exempel så har miljöarken som tillhör Råda kyrka i Mölnlycke en stor Hage där deras kaniner går på dagen. Slottskogen har också kaniner). 
Efter att ha studerat djuren kan du ju komma fram till vad som verkar bäst.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
0

#13 Jo det vet jag men skrev bara det jag har fått lära mig ifrån olika håll, bland annat här innefrån och jbv

Lina R
0

Man kan ju läsa själv i L80 också :)

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

jessica321
0

Tack så mycket för alla tips?! Det blev miljöberikning tillslut som projektarbete så kommer nog bli väldigt intressant och lärorikt :D

BusBella
0

#17 Jag vill gärna se sedan när det är klart, du kan få låna mina bilder från Skansen om du skulle vela. Har ingen bild på utegården men den var också jättesnygg.

Mind your language.

/Emma

slarvigt
0

#17 Ja, du kanske kan publicera det här som en artikel/artikelserie sedan? Det vore väldigt intressant att läsa :)