Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 3691 ggr
[Linsenhejhej]
0

Får inte en till kanin

Som ni kanske vet så har min kanin Tobby avlivats (för två dagar sedan) och jag vill verkligen ha en till kanin.

Jag har ju nästan alla grejer kvar (bur, skålar, vattenflaska, höbehållare, koppel och sele m.m)

Jag älskar kaniner, och jag vill träna hoppning …

Bara ett problem, jag får inte för mina föräldrar.

Jag måste vänta tills jag är 18 år, och det är hela 5 år till!

Jag kan inte vara utan en kanin så länge …

När jag frågar de (mina föräldrar) varför jag inte kan få en kanin så säger de bara att man blir så bunden och att vi nu plötsligt ska åka så mycket på semester ..

Är det någon som har ett tips? hur jag kan få mina föräldrar att ändra sig eller något?

minkaninester
0

Tjata, tjata och återigen tjata :) Eller kanske säg att du är så ledsen sen Tobby avlivades och du vill ha en ny kanin så du kan älska en ny så att du inte gråter.

Vet själv hur det är!

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[aammE]
0

Hitta en lösning på hur du kan göra under tiden ni är och reser? T.ex om det kanske finns ett djurpensionat som du kan ha kaninen på medan ni är borta, eller om du har en vän som har kanin och kan ta hand om din under tiden.

moa88
0

jag tycker den där tjata metoden används för mkt, jag skulle inte kunna ha gott samvete med min kanin om jag har tjatat mig till den. sen skulle jag inte redan vara beredd på en ny kanin efter bara 2 dagar.. och att ni ska åka på semester är väl bara roligt, du kan ju fråga, om du nu verkligen vill ha en kanin om ni kan hyra den under sommaren…

spiritedaway
0

Håller med #2. Fixa gärna så att du har flera ställen dit kaninen skulle kunna få vara om ni ska ut och resa :)

[Linsenhejhej]
0

#1: Jag är jätteledsen för att Tobby dog … /': Men jag älskar verkligen kaniner och att pyssla om de, ta hand om de och gå ut i skogen med de .. Det är det jag också saknar.

#2: Ja, tack för tipset. Ska säga det till mamma och pappa.

#3: Du har rätt, det känns ändå inte rätt att tjata. Istället har jag börjat med att komma på "erbjudanden" och lösningar på problemen som gör att jag inte får en till kanin.
Att Tobby skulle avlivas var jag beredd på i några dagar, det är nog det som gör att jag har lättare att tänka mig att köpa en till kanin.

[Wera]
0

#5 Brukar vara så för mig också, blir "mindre ledsen" när jag vet att kaninen ska avlivas, "hinner förberedera" mig.

moa88
0

#5 okey, men om du väntar en månad ca, så låter dina föräldrar dig kanske köpa en kanin.

[Linsenhejhej]
0

#5: Ja, då hinner man förberedda sig och har tid att säga farväl till sin kanin på riktigt.

#7: Nja, tror inte det hjälper precis … Jag frågade om jag kunde köpa en kanin efter vi har varit i Skåne på semester, men de sa bara nej Gråter (Frågade förut alltså) …

moa88
0

#8 aha men då får du nog vänta tills dom känner att du  är beredd att ta hand om en kanin igen. tycker inte du ska tjata dig till kaninen iaf ^^

[Linsenhejhej]
0

#9: Du har rätt …

hjartelyckanskaniner
0

Vart bor du någonstans?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Linsenhejhej]
0

#11: Östersund.

Agda
0

Säg att du vill att dom berättar mera utförligt varför du inte får skaffa kanin nu. Jag tycker "att man blir så bunden" inte är ett riktigt skäl.

Berätta även för dom varför det är så viktigt för dig att ha en ny kanin.

[Linsenhejhej]
0

#13: Tack så mycket för tipset, det var smart :P

Mina föräldrar är ganska svåra att övertala …

(Det tog 5 år innan jag till slut fick en katt som jag önskat mig hela mitt liv…) Obestämd

EmmaRJV
0

Jag tjatade inte till mig kaninen direkt,utan innan min pappa gått med på att jag skulle få kanin började jag bygga en utebur och massa hinder :) och sen en dag sa pappa att jag får ha så många kaniner jag vill bara dom inte  är inne! :') jag pratade om att jag fixade till när vi reser och så ,så att dom slipper ta hand om den när jag åker till te.x göteborg och dom stannar hemma så skulle dom såklart slippa ge den mat ;)När inte jag frå som jag vill kan jag gråta i timmar och då brukar mina föräldraar gå med på det tillslut ;) får mina tårar tar aldrig slut så ;D

Animalfriend
0

Skönt att det bara är ett år tills man är 18. :)

Nja, jag vet inte vad du ska göra. Men jag har haft upp mot ca 20st  kaniner, och åker varje år på semester till Grekland i 2 veckor. En kanin är inte att binda sig, om du frågar mig. 

Att skaffa hund är att binda sig. :)

(Har haft båda delar).

pigelina
0

min mormor passa mina kaniner när vi e på semester så passar vi doms katt när mormor och morfar är bortresta.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Linsenhejhej]
0

#16: Okej. Jag tycker inte heller att man binder sig när man har en kanin. Vi har en hund också, men det verkar som att mamma och pappa tycker att det är svårare att hitta någon ska passa kaninen än hunden x')

#17: Synd att inte jag har någon släktning som bor nära … :P

[Linsenhejhej]
0

#15; Såg inte ditt inlägg förrän nu … :P

Snäll pappa du verkar ha x'D

Fast det är ju synd att jag inte kan ha kaninen ute (bor på 4:e våning i en lägenhet)…

EmmaRJV
0

#19  haha japp ;) OKej dåå blir det svårt /; Men lycka till iallafall :D

[Linsenhejhej]
0

#20: Tack :) Ska göra mitt bästa så att jag får köpa en kanin …

hjartelyckanskaniner
0

Vad synd att du bor så långt borta, för annars kunde jag passat den medans ni är på semester:) Brukar även finnas några uppfödare som passar kaniner för 25kr/dag och 150kr/ vecka för att tjäna lite slantar.

Hitta en sådan nära dig, eller hitta en uppfödare och fråga om du skulle köpt en kanin utav henne/honom, om de kan passa kaninen medans du är på semester?

Jag har typ matvägrat när jag inte får som jag vil x) då har de gett sig efter ett par dagar (äter såklart i skolan).

Mvh Emma

[Linsenhejhej]
0

#22: Det där med att uppfödare kan ta hand om kaninen har jag aldrig hört talas om, tack för tipset! :D

Jag tror inte de ger sig bara för att jag matvägrar, precis … x)

Rafflan
0

Dina föräldrar har rätt, men blir mer bunden med djur, du kan inte bara åka bort över en helgen ellee lovet eller nåt hux flux utan måste planera så du kan fixa någon som sköter djuren, men har man många bekanta och släktingar i närheten är det sällan ett problem ;)

[Linsenhejhej]
0

#24: Japp, man måste ju se till så att någon kan ta hand om kaninen … Vi har inga släktningar i närheten, men vänner och så :)

[Linsenhejhej]
0

Alla problem som mamma och pappa säger att det är med att ha kanin (det största problemet är tydligen att kaninen passas av någon på semestern) har jag hittat lösningar till.

Det är dålig stil att när alla problemen går att lösa så kan jag ändå inte få en kanin …

Men jag vägrar ge upp! …

TereseE
0

Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du vill ha en ny kanin redan nu. Jag blev tvungen att avliva min älskade frasse och de dagarna innan så kände jag att jag i stort sett ville sluta med kaniner helt och hållet.

Men så kom saknaden och att det kändes så oerhört tomt och bara en vecka efter så flyttade min belgiska jätte Freja in. Hon är helt annorlunda, så jag har verkligen inte fått en ny Texas.

Jag är förälder själv (men hon är bara 1 år) och jag skulle inte tycka om tjata-sig-till-metoden. Däremot om du kommer med konkreta lösningar så tror jag det kan gå mycket bättre.

Kolla runt lite bland uppfödare som bor i närheten och se om någon av dem kan tänka sig att ta hand om din kanin om ni ska åka iväg. Man är ju inte på semester året-runt heller. Glad

Önskar dig stort lycka till!

[Linsenhejhej]
0

#27: Okej :)

Nej, man får ju dåligt samvete om man har tjatat till sig sitt djur och att de säger ja för att de ger upp …

hjartelyckanskaniner
0

Jag har tingat kaniner och sedan sagt att jag tingat:P de vet ju redan om det, det går att hoppa av men ändå har jag fått ta hem kaninen.

Fick ett väldigt bråk när jag fick ett mail att någon hoppat av min kanin, när jag fått ner en kanin till skåne. Inte mitt fel men jag fick skulden och mamma och jag var sura på varandra i flera dagar. Men nu har hon ångrat sig att hon var så sur, för det är världens go'aste kanin som nog finns. Han hoppar efter mig i trädgården (när vi precis hoppat klart och jag tar undan hinderna) dock har han honor i tankarna 24h om dygnet, så han hoppar på mig minst 5 ggr varje dag.

Hoppas du får.

Kan adda mig på hjartelyckanskaniner@hotmail.com om du vill snacka:)

Mvh Emma

pigelina
0

När jag ville ha en till kanin leta jag efter uppfödare på interet, när jag hittade mejlade jag dom och ¨så, sen visa jag mamma kaninerna man kunde tinga och så fick jag för att dom va söta enligt henne:P självklart tyckte jag samma.

Leta efter en uppfödare av den rasen du vill ha nära dej och så visar du kaninen för dom.:P

// Hanna

[Linsenhejhej]
0

#30: Har i flera år velat ha rasen Holländsk kanin, och igår såg jag att det fanns en uppfödare här i Jämtland som föder upp den rasen :) Vet att det inte kommer hjälpa att visa …

pigelina
0

#31 försök?

// Hanna

[Linsenhejhej]
0

#32: Japp, det kan jag väl göra … :)

Agda
0

#31: Lilla mig?Oskyldig

[Linsenhejhej]
0

#34: Du har rätt x'D Det var visst dig :)

[Linsenhejhej]
0

Nu har jag skrivit ett brev till mamma som jag kommer ge henne sen. Där står det fördelar och varför jag så gärna vill ha en kanin! :) Hoppas det hjälper …

conejo
0

Du repar dej snabbt ^^

Det skulle ta flera veckor innan jag skulle repa mej om min kanin dog! Jag älskar min kanin! Om det skulle hända honom något skulle jag li skitledsen! Jag förstår att du gärna vill ha en ny kanin, men ska du inte vänta ett par veckor? Jag menar det att om du verkligen tyckte om din föraa kanin kanske man ska vänta lite. Vill inte mena något ont med detta, bara det att jag skulle väntat lite. Dina föräldrar kanske säger nej för att dom också kanske menar det jag skriver, eller vad tror du? Du får säkert en kanin snart, d hade ju det förrut!

Lycka till! Beklagar sorgen..  :(

Animalfriend
0

#37 Så behöver det inte alls vara. Att få en ny kaninkompis, kan ibland vara ett sätt att beatbeta och "gå vidare".

[Linsenhejhej]
0

#37: Jag älskade min kanin Tobby :'/ …

Jag skrev om tips? hur jag kunde få mina föräldrar att ändra sig, eftersom de har typ bestämt sig att vi inte ska ha några flera djur.

Men jag måste ha kanin, jag älskar ju kaniner!

Jag vill träna Kaninhoppning, eftersom det är väldigt roligt och så håller jag mig sysselsatt (jag hann inte träna mycket med Tobby, men han var väldigt duktig och lättlärd) …

Jag tror inte jag automatiskt kommer få en kanin, jag tror faktiskt att mamma och pappa är lättade över att Tobby är död bara för att de är själviska och inte orkar hitta någon som kan passa kaninen när vi är på semester! Skrikandes

Animalfriend
0

#39 Kaniner är hela mitt liv, utanför skolan, så jag vet hur viktigt det känns. :)

Om du får en ny kanin är den jättevälkommen att bo här om ni någon gång ska på semester. :)

Bor i Skåne dock, vet inte var du bor.

Mvh Maja, www.rexhoppet.webs.com

[Linsenhejhej]
0

#40: Snällt av dig, men tyvärr .. vi bor för långt ifrån varandra.

Jag bor i Östersund (i Jämtland). :P

Animalfriend
0

Aha, ja det var lite långt. :)

Kristall
0

#37: Man sörjer olika.

Det tog mig ett år innan jag skaffade en ny kanin när min älskling dog, jag klarade inte av att skaffa en ny i början. Ser dock inget fel i att skaffa en ny kanin om man tycker att det går.

#0: Hoppas du får en ny kanin. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

pigelina
0

#37 När min ena kanin Ruggy blev dödat så ville jag oxå ha en ny knain även om jag redan hade en, och leta efter en ny kanin gjorde det lättare att "glöma" att vara ledsen istället kom man på alt bra med den occh blev glad på att tenka på henne och vetat att hon är en kanin som endå altid finns kvar i mitt och Pigges hjärtan<3

// Hanna

[Linsenhejhej]
0

#43: Jag känner mig redo redan nu att skaffa mig en ny kanin .. (är lite konstig kanske …)

#44: Ja, det blir lättare att leva vidare istället för att vända blicken mot det tomma buret och bli så besviken varje gång.

pigelina
0

#45 förstår<3 Jag hade ingen tom bur denna gången bara jalv tom och en ledsen kanin:/

// Hanna

Agda
0

#35: Hehe, misstänkte detFlört Börjar du få dom att mjukna så väntar jag kullar denna månad (mellan 2-4 st), bara att komma hit och kika när dom blivit runt 4 veckor gamla, tippar på att dina föräldrar kommer smälta, för vem kan mostå en sööt liten kaninbäbis?Oskyldig

[Linsenhejhej]
0

#47: Ja, tack :) Får väl se vad de säger … Skrattande

[Caifeen]
0

Har samma problem. Har tjatat enda sen November när Soten försvann.

[Linsenhejhej]
0

#49: Synd att inte du heller får en kanin /; Men vad är det som gör att du inte får?

[Linsenhejhej]
0

Just nu har jag bara en holländsk kanin-gosedjur som jag "tar hand om", hehe :)

[Caifeen]
0

#50: Pappa tror inte att jag kan ta hand om den riktigt. Jag har ju haft kanin! :O

[Linsenhejhej]
0

#52: Konstigt :S … Hoppas du får en kanin snart iallafall <3

Anema
0

Så är det med mig med, det känns lättare att leva vidare om man har en ny liten kompis att ta hand om :)

Du kan ju ta hand om ditt gosedjur som om den va en riktig,
när ni reser kan du lämna den hos t.ex en kompis, som skulle kunna ta hand om den om den vore en riktig också. Och du kan ju köpa mat till den o.s.v. ;P

För att visa din saknad.., till slut kanske dom förstår hur gärna du vill ha en, och går med på en ny. Värt ett försök i alla fall!

Min kompis gjorde likadant, och hon lyckades faktiskt ;)

[Linsenhejhej]
0

#54: Låter som en rätt bra idè tycker jag … ;)
Ska försöka, ska gå runt och bära på den och låtsas att det är en riktig kanin ..

rabbitlove
0

hej jag tycker inte att du ska vänta det är typ som att du sörjer ch även m du gråter så berör inte det din kanin det jag menar är gå vidare

skogsturken
0

Åh jag tycker det är så himla gulligt att du vill ha en kanin så gärna!

Fick heller inte skaffa fler kaniner efter att den sista av mina åtta vädurar hade dött. 

Jag knallade tillslut till djuraffären, hittade drömkaninern och tog med henne hem i en låda bara. Men mina föräldrar var/är inte de strängaste heller, finns säkert de som hade tvingat sitt barn att lämna tillbaka kaninen i det läget :(.

Ett tag senare hittade jag den perfekta kaninkompisen till henne och nu sitter jag här med 3 kaniner… och eh, vill på semster men har ingen kaninvakt xO. Haha, fast jag ångrar ju ändå inte att jag köpte dem, ens för en sekund.

Hoppas du får en kanin (eller två ;D) tillslut iallfall! Lycka till!

[Linsenhejhej]
0

#56: Aa, jag sörjer ju såklart för att min kanin avlivades. Det är ju inte så att jag struntar i min förra kanin för att jag redan vill ha en ny. Det känns så overkligt att det bara har gått 4 dagar sedan, det känns som att det har gått 3 månader eller något.

#57: Okej :) När min mamma var liten, då ville hon ha en kanin, då gick hon till djuraffären eller något och tog med sig kaninen hem. Men hon var tvungen att lämna tillbaks den … /:

[Linsenhejhej]
0

Neej, mamma och pappa vill inte ha en till kanin …

Igår pratade jag med de i typ 2 timmar men vi ska inte ha en till kanin.

Men de är fortfarande snälla, de lovade mig en systemkamera efter semestern ;)

Men jag hoppades att jag skulle få en kanin, men det kommer jag inte få göra förrän 5 år då jag är 18. Tyvärr /:

Men jag kommer fortfarande vara på KIF, för det är en så bra sida!

Animalfriend
0

Tråkigt att höra #59. Du har i alla fall något att se fram emot. :)

[Linsenhejhej]
0

#60; Ja, det var ju tur att jag iallafall har något att se fram emot :)

Anema
0

Lycka till sen i framtiden, du har verkligen något roligt att se fram emot :)

Agda
0

#59: Ojdå, dom vill då verkligen inte att du ska ha en xP
Men om du har tur så kanske du får skaffa en innan du blir 18 =)

[Linsenhejhej]
0

#63: Ja, hoppas jag med :)

Och då vill jag gärna köpa en holländare från din uppfödning om du fortfarande föder upp! :D

Sarla
0

Haha, jag tjatade ihjäl mina föräldrar. Jag kunde till och med vara lite ond. Visst kändes det inte bra, men det är svårt när man inte kan bestämma över en själv. Jag fick min kanin, och vill så gärna ha en till och starta en liten uppfödning. Jag står för kostnaderna och jag ger mina föräldrar mellan 40-60% av "vinsten". Det var dock inte så länge sedan jag fick min kanin, men jag har fastnat så för rasen! Dom tror inte på att jag är seriös med det här men det är jag verkligen. Dom tycker heller aldrig att jag blir nöjd. Men det är ju svårt när man älskar djur så mycket. Men jag förstår ändå hur dom tänker. Testa och tjata lite varje dag och kom på fördelar med att skaffa en ny kanin! Det tänker jag göra ;)

(Men jag tycker ändå du borde vänta ett tag och sörja din nyavlidne vän.)  mvh / Josefin

[Linsenhejhej]
0

#65; Ja … Tack för tipset!

Men jag vill inte tjata på de mera, de vill inte ha en kanin i det här huset mera. De tycker det är jobbigt med djur …

Agda
0

#64: Det lär jag nog göra ;o)

Puma
0

Hej!

Jag tycker att du ska se dig om efter en kompis som du kanske kan hjälpa och vara kaninsupport till. Fråga runt eller sätt upp ett anslag på skolan eller i affären där du berättar att du älskar kaniner men inte får ha någon själv, att du är lite kaninvan och gärna hjälper till med skötsel och träning om någon skulle behöva det.

Det är ju många kaniner som kanske sitter och har lite tråkigt.

Lycka till!

[Linsenhejhej]
0

#68: Smart idè! :)

[Linsenhejhej]
0

Nej, det här funkar inte! Jag måste ha en kanin … Gråter

Jag vill så gärna ha en kanin som jag kan älska, träna hoppning med och gosa med samtidigt som jag tittar på TV och innan jag ska sova! …

Jag vet att jag skulle få en systemkamera istället, men jag skippar gärna den bara jag får en kanin! Men det kommer jag aldrig att få.

Att få en kanin är det enda jag vill just nu.

[aammE]
0

#70 Stackare :C Har du förklarat för dina föräldrar att inga materiella ting kan ersätta en kanin för dig just nu och att du mår dåligt över detta? Usch, jag skulle verkligen inte klara mig utan mina djur så jag förstår hur det känns för dig. :/

[Linsenhejhej]
0

#71: Det verkar inte som att de förstår när jag säger det.

Ja, om jag inte hade min katt hade jag inte överlevt.

[Linsenhejhej]
0

Varför fattar mina föräldrar inte att jag vill ha en kanin?

När jag säger "Mamma, jag är ledsen" så säger hon "Varför då?" och verkar bry sig … Men direkt när jag nämner något med ordet kanin så säger hon att det är slutpratat och att jag inte ska ha någon kanin Gråter

OneSound
0

Fråga din mamma hur hon kände sig när hon blev tvungen att lämna tillbaka sin kanin som liten..? (om jag fattade det rätt)

Beklagar sorgen

Aut viam inveniam aut faciam

[Linsenhejhej]
0

#74: Tack för förslaget! :)

OneSound
0

Det var så lite! (:

Aut viam inveniam aut faciam

bblomquist
0

surt.. min mamma är också anti kanin, och jag vill verkligen ha! :S
Men jag skall få kanin när vi flyttar till ett hus med tomt.. mamma vill tydligen inte ha en kanin bur på terassen, (nedre plan)
Men det ska hålals ett möte i veckan om att alla på nedre plan ska få större utrymme på terassen, eftersom de är så mkt gräs.. *håller tummarna för det blir så* :)

pigelina
0

visa dom en kull med kaninungar och få dom at förstå att du värkligen kommer ta hand om den och fixa en som passar när ni reser

// Hanna

bblomquist
0

En fråga till kaninfolket:
Ni som har hundar: Om en hund går förbi en terass, det är staket ända upp så hunden ser ingenting, och det är en kanin på terassen. Skäller hunden då? tycker ni det är okej att ha 2 kaniner mitt i stan? det är mkt bilar och sådär, men inte så mkt ljud.. ganska nära vägen med..

Animalfriend
0

#79 Hunden kan ju skälla om den upptäker kaninen/kaninerna. Kan den inte se, så kan den ju kanske känna lukten.

Inte direkt intill en väg tycker jag med mycket avgaser kanske, men annars är det väll okej att ha två kaniner i stan utomhus. :)

[Linsenhejhej]
0

#78: Nej, det kommer nog inte funka.

De vill inte ens åka och kolla på en kull. Och jag får inte ens ta hand om en kanin som inte ens är min under sommaren! Gråter

[Linsenhejhej]
0

Jag frågade pappa nyss om jag fick passa någon annans kanin under sommaren :) Det är väl det närmaste jag kommer när det handlar om kaniner 5 år framåt *suck* …

[Linsenhejhej]
0

Någon som har världens bästa tips? om hur jag ska få mina föräldrar att ändra sig? Jag har försökt med nästan allt som går att försöka med. Jag får inte ens en kanin om jag betalar allt själv!

Fladdra
0

Jag har bara en kanin och får inte heller en till.

Kaninisen
0

Passa en kanin och visa att du kan.
Jag har under åratal tjatat på mina föräldrar om hund, då är ändå min pappa allergiker. Jag har varit dagmatte på kennel, passat alla olika sorters hundar och inte gett mig. Jag har planerat in i varenda lilla detalj hur man skulle göra med hunden på dagarna, morgnarna osv. Nu fick jag faktiskt ett ja tillhund under förutsättningar att jag skulle betala för den (inte mat, försäkring osv. utan "endast" det man betalar till uppfödaren för hunden). Dock så insåg jag att jag just nu inte har orken till hund i och med allt i skolan osv.

Men visa att du kan och vill!

Husberg
0

Mitt tips? är att du (om du har) tar en gultpappersblock med klister på baksidan, du skriver kanin på nästan alla papper som finns i blocket sen sätter du fast alla papper från blocket på alla möjliga platser t ex i köket, på och innanför alla skåp, i föreldrarnas sovrum, på TVn/Datan, på alla möjliga platser där du vet att dina föreldrar håller hus:) Hoppas att du förstår;)

Kaninisen
0

#86 Haha! Det låter lite som något jag skulle kunna göra, vet precis hur mina föräldrar skulle reagera då (mycket koldioxid skulle släppas ut i och med deras suckar). Haha!

Husberg
0

Japp, genom det sättet har jag tjatat fram ett marsvin och en hamster;D Funkar värkligen!

pigelina
0

jag fråga mamma för några dagar sen om en ny hamster(min förra dog i mars) hon sa ja, bara jag tog hand om den. Som jag är då så planerar jag massa annat när jag fått ett ja;) som med att jag skulle få en kaninunge av en kompis när hennes ena hona fick en kull;) ojdå hennes hona har inte fått ennu men snart och så har jag 2 kaniner till och snart en hane oxå;) och när ja berätta för mamma hur jag ville ha det tog jag med 2 hamster burar. och hon sa inget;) så bara så hon vet kommer vi bli hamster uppfödare oxå:D

Men jag tror inte att tjata är det bästa. försök övertala på ett sätt som inte känns tjatigt:)

och du fladdra om du vill ha en till kanin kan du säja att det inte bir ngt mer jobb med en elr 2:)

// Hanna

[Linsenhejhej]
0

Tack så mycket för alla era tips?, är jätteglad för att ni vill hjälpa mig! :)

Grrr … De funderar på att köpa en hundvalp nästa sommar, men en kanin gick ju inte, man blir ju "så buden av kaniner!" Skrikandes

De fattar inte att jag blir lycklig av kanin …

Det har gått 2 månader sedan Tobby somnade in, jag saknar honom så mycket! Gråter

kaninjosse
0

Jag kan vara vakt åt de som har kaniner i östergötland.

Maiae
0

#90 Haha säg så här; Kanin eller hundvalp, så får vi se. Skrikandes

Mvh Maia

Clariiz
0

#90; Om det är något man blir bunden av är det väl en hund? :P
De ska ut på promenad 4 ggr /dag, många ställen tillåter inte hundar. Hundarna klarar sig inte själva under dagen.
Det kan du argumentera med ;D

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Linsenhejhej]
0

#92: Okej, kan säga det :) …

#93: Ja, håller med! Jag tycker ju om hundar, men … de tycker det är jobbigt med kanin, vad är det då inte med en hund?

rapport
0

Innan jag fick min kanin så tjatade jag länge om en kanin och tillslut fick jag en genom att tjata och jag sa t.ex att det är min kanin och mitt ansvar så det är jag som ska sköta sånt och sen sa jag också att om jag inte sköter kaninen så får vi väll sälja den sen då men asså jag har haft min kanin i snart 2 år och jag kanske inte alltid sköter så jättebra men mina föräldrar har inte sagt något om att sälja den utan jag skulle ju blivit sjukt ledsen då

Sofia-s
0

Jag hade en kanin en gång som var mitt allt!! Jag visste först inmte att man kunde älska kaniner något så enormt! Men han gick lös på tomten, tog in han på kvällarna o släppte ut han på morgonenn ingen.  Och han prang efter mej på tomten vart jag en gick det sista, och han slickade mina fingrar precis dagen innan han dog.

Jag blev helt förstörd! Jag förstår dej! Men vi hade en till kanin som blev ensam, och jag ville jättegärna ha en till kanin men svaret var nej helatiden -.-… men tillslut fick jag en kanin om den var kastrerad. Och vi hittade en! Och nu är jag glad igen:) Jag försöker att bli nästan lika bra vän med denna som nin andra :)

Så jag förstår dej helt och hållet :)                

Men vänta ett litet tag till och visa att du verkligen vill ha en till så kanske du får en! Jag vet inte men det kanske funkar också :)

Lycka till! och hoppas att du får en :)

[Linsenhejhej]
0

Tack så mycket allihopa! :)

Riqueza
0

Nu har inte jag läst igenom alla inlägg, men jag tror inte att det är en bra idé att bara tjata och tjata. Dem blir förmodligen bara irriterade osv. Försök istället (som någon tidigare sa) att hitta vänner som kan ta hand om kaninen om/när ni åker bort. När du har fixat allt sånt så kan du ju ta upp det med dina föräldrar igen, då ser dem att du verkligen är seriös och kan ha en ny kanin :)

[Linsenhejhej]
0

#98: Tack så mycket, ska prata med mamma och pappa.

Men de har sagt att jag inte får någon systemkamera om jag tjatar om en kanin … och då menar de nog att jag inte ens får nämna en kanin :(

Suzi
0

#99 Men du kanske kan välja mellan en systemkamera och en kanin?

[Linsenhejhej]
0

#100: Jag har till och med försökt med det …
Men såhär är det: Antingen en systemkamera eller ingenting.

Jag fattar inte … Systemkameran jag ska få av mamma och pappa kostar 6000 kronor, medans en kanin är betydligt billigare …

Och jag vill så gärna ha en systemkamera, därför vågar jag knappt tjata om en kanin längre ..

Suzi
0

#101 Betala kaninen själv? Men det kanske du redan har försökt med, jag läste inte igenom tråden så noga.

[Linsenhejhej]
1

Okej, såhär ligger det till (även om det var en månad sedan jag pratade med dem om kanin):

Jag får inte kanin för att …

* När vi åker på semester så vet vi inte vem som kan passa kaninen … Har försökt lösa problemet med att vi kan hitta en uppfödare eller något som vill ta hand om kaninen emot betalning.

* Mamma och pappa är rädd för att det ska bli dyra veterinärkostnader … Det har jag såklart inte lösning på, men det kanske kan funka att säga att Tobby var ju bara hos veterinären en gång och det var när han avlivades.

* Det blir stökigt vid buren. Hö och spån ramlar ned på golvet … Har lovat att jag ska städa jättenoga men det struntar de i att jag säger.

* De säger att jag kommer tröttna efter ett par dagar med kaninen! Fatta hur arg jag blir Skrikandes Här har jag tagit hand om Tobby i 5 år, …

[Linsenhejhej]
0

#102: Ja, jag har sagt att jag ska betala ALLT själv, men jag tror inte det är största problemet eftersom jag själv tycker det är billigt att ha kanin. Vi har ju alla grejorna som behövs till en kanin, så det blir inte så dyrt om det inte skulle uppstå veterinärkostnader också …

DodeN
0

Det verkar handla om att dina föräldrar inte vill ha en kanin. Så är det ibland. Ni har ju redan djur och tyvärr är det så att bor man hemma så kan man inte få som man vill.

Min kanin dog när jag var ungefär i din ålder och jag skulle inte få en till as dem. Så det blev inte så, förrens jag flyttade hemifrån, men då gnällde morsan i alla fall. Men pappa kontrade med att hon faktiskt skaffade kanin när hon började plugga på universitetet och den kaninen fick pendla med henne på tåg dubbelt så långt som jag pendlade med min fast i bil.

Du har ingen uppfödare i närheten som du kan få låna kanin för att hoppträna, lite som på ridskola, du får låna kanin och träna och tävla med men inte ha den hemma.

När du hade kaninen var det du som städade efter den och skötte allt eller fick föräldranr hjälpa till? De kanske inte orkar städa efter en kanin som de själva inte vill ha.

[Linsenhejhej]
0

#105: Okej.

Det var nog mest såhär att när mamma och pappa såg att det var stökigt så städade de vid buren (inte själva buren, det gjorde jag alltid själv) … Men jag städade också när det blev stökigt där, även om de ibland var tvungen att säga åt mig Tungan ute

Sofia-s
0

#106 Då kanske det är därför, att dom ibland inte orkar säga till dej att städa lite  utanför buren? :) Har ni trädgård? Isåfall kan ni ju köpa en billig men bra utebur och ha kaninen ute? Då stökar dom ju heller inte ner ute:) Jag vet inte men kanske?

[Linsenhejhej]
0

#107: Ja, du har rätt. Det kanske är därför!

Vi har tyvärr ingen trädgård, vi bor i en lägenhet …

Men kanske om jag lovar att hålla det riktigt städat vid buren hela tiden, fast det har jag redan sagt … Men det går ju inte att bevisa något när jag inte längre har en kanin.

Sofia-s
0

#108 aa det blir kanske lite svårt ;P Hmm… jag vet inte riktigt vad du ska göra, det verkar som att du har försökt med allt nästan ;)

Men lycka till igen! :D

kaninjosse
0

Skaffa en kanin på foder, om du inte klarar av den, så lämnar du tillb aks den, om du klarar av den så köper du den. (Alltså en foderkanin)

Maiae
0

#110 Det är en jättebra ide!:)

Mvh Maia

[Linsenhejhej]
0

#110: Smart, tack så mycket! :)

Suzi
0

#112 Gick dina föräldrar med på det?

lillablue
0

Tjata så mycket du kan. Det är mitt råd. Säg också till din föräldrar att det är ditt ansvar och att du ska sköta kaninen och inte dom!!!

[Linsenhejhej]
0

#113: Har inte haft tillfälle att prata med dem än … :P

#114: Okej, tack så mycket för rådet!

Tindrar
0

Du kanske ska vänta lite tills ni rest klart (om ni bara hade tänkt och göra det under sommaren) och passa kanin fram tills ni reser eller bara vänta några månader och kolla runt på kaniner du skulle kunna tänkas senare få osv. (Vet inte om någon innan gett dig tipset för att jag läste bara domförsta inläggen i tråden)

[Linsenhejhej]
0

#116: Ja, tänkte det! :) Tack så mycket.

eliden
0

Men ha toa-lätt i buren isf. Det flyger inte lika mkt som spån! Då blir det inte lika stökigt :) Elr ha som mig, en matta och en toa som dom bajsar & kissar i. Det är perfekt! Och om dom skulle bajsa utanför lådan så sopar man bara upp det :)

Lycka till nu!!!

Tindrar
0

#118 Hamna nog lite fel nu:P

lillablue
0

Fråga inte bara en gång utan många gånger så dom verkligen fattar att du vill ha en kanin. Jag kan verkligen förstå att du inte vill vänta tills du är 18. Det är ju jättelänge tills det.

Hoppas du får en kanin snartGlad

[Linsenhejhej]
0

#118: Okej x) SKrev du detta i rätt tråd? Tack iallafall, fast jag tror inte att det är vårat stora problem :P …

#120: Okej, tack så jättemycket! :) Ska göra det ..

[Linsenhejhej]
0

Nej, de vägrar! De säger bara NEJ! Gråter

Ska minsann gråta och vara ledsen, skriva lappar överallt i huset där det står "Jag vill ha en kanin!" helt till de ger sig.

:( Jag står inte ut! …

Maiae
0

#122 Så blev det när jag fick min andra, när dom sa nej blev jag så ledsen att dom tvingades att säga ja!^^

Mvh Maia

[Linsenhejhej]
0

#123: Okej, hoppas det funkar för mig också …

Agda
0

Tråkigt att dom är så omedgörliga =/

[Linsenhejhej]
0

#125: Ja … De är verkligen svåra att ha att göra med!

[Linsenhejhej]
0

Jag är så sur nu! Skrikandes

Vissa har så snälla föräldrar att de säger ja direkt när man frågar om att få en kanin eller något annat.

5 år tog det för mig att få en katt.

10 år tog det innan vi köpte en hund (en gammal labrador). Tungan ute

Jag önskar att jag fick en kanin … :( Jag ska ju fixa allt själv!

De struntar i att jag är ledsen.

aliciia
0

Köp en bur (om du inte redan har), möblera den, häll i spån, hö, vatten och mat (pellets).. osv. å sätt dit en gosedjurs kanin, byt vatten varje dag åså vidare ;D det kan fungera ^^

Riqueza
0

#127 Ibland måste man helt enkelt vänta. Mina föräldrar vägrade ge mig en kanin, trots att jag dyrt och heligt lovade att jag skulle ta hand om den själv. Jag grät, jag skrek, jag vägrade prata och jag tjatade som en galning, men svaret var och förblev nej.

När jag skulle fylla 16 så flyttade min pojkvän hit (han är tre år äldre än mig), jag började vara hos honom mer och mer och nu bor vi tillsammans. Poängen är iaf att jag skaffade en kanin då som jag fick ha hos honom ;) päronen kunde säga vad dem ville, dem kunde ju inte hindra oss från att ha en kanin hemma hos honom ;) Nu sitter jag här, 2 år senare med 4 kaniner, 1 katt och en hund :)

Det jag menar är; ha tålamod, ibland får man helt enkelt acceptera att föräldrarna säger nej. Dessutom så finnns ju risken att ju mer man tjatar desto mindre är chansen att man får som man vill.

[Linsenhejhej]
0

#128 och #129: Okej, tack så mycket! :D

[idowdaz]
1

När jag fick min kanin så hade jag gjort ett bildspel! Jag fick en kanin efter ett tag! Men dock blev den kaninen aggressiv och bet kompisar + mig så det blev att sälja för att få en ny kanin… Nu vill jag ha en till kanin att kunna avla med men då kom det där irriterande "nej" fast då jag nu ska bygga en egen ny större bur så kom jag och min kompis på att vi skulle kunna bygga om lekstugan men det blev ett nej. Då vill jag och min kompis bygga ett hus som liknar lekstugan och bygga två burar och säga att vi då borde ha en till kanin så att min nuvarande kanin blir gladare av en kompis! Jag lämnar alltid små ledtrådar som att lämna dator på en kaninhemsida och gör upp små planer till burar och annat som då blir lämnade framme. Det jag vill tipsa om är att göra bildspel och lämna ledtrådar för det borde inte klassas som tjat eftersom du "tittar ju bara"! ;)

ninor
1

#131 tråden är från 2009.

Fridaaaa
0

#131 Kolla år & Datum i trådar, denna är 3 år gammal :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.