Aktivering och tips på leksaker
Jag svarade i en tråd och skrev några tips? på aktivering/leksaker för kaniner. Tänkte att det kanske är lika bra att lägga en egen tråd här under rätt rubrik/område också. Dessa tips? har kanske varit uppe förr eller så, men se det som en påminnelse i så fall och kanske nåt annat kan vara användbart?!
Jag bor i lägenhet och mina kaniner är innekaniner kan jag börja med att säga. Här kommer en liten lista (och en bild) på alla grejer som jag har haft eller har till mina kaniner samt vad jag brukar göra:
* Jag brukar ibland ge pellets/godis i toarullar där kanterna är ihopvikta
* Sprida ut pelletsen i deras hö/halm så de får leta lite
* En leksaksboll med skallra i (kattbollar funkar också bra)
* Aktiveringsboll (sån man även har till hund) med en liten öppning där maten åker ut när de rullar bollen
* En träpall, den är poppis att sitta på och bita i :)
* Vanliga pallar funkar bra som gömställen
* En påshållare funkar utmärkt som höhäck
* En lång kattunnel, köpt på ÖoB (billig!)
* Litet tält för smådjur/katt
* Istället för en hö- eller salladsboll som finns att köpa så har jag använt mig av en ballongvisp, funkar precis likadant och kaninerna får "jobba" ibland för maten
* Trä/ved-bitar, jag köpte en stor påse med sådana på ÖoB billigt, funkar bra att bita i (kolla dock efter flisor först), man kanske vill bygga nåt med dem eller bara ha dem som berikning.
* Jag har haft en balja som jag klippt en "ingång" i och i den har jag haft jord så att de kunnat hoppa i och gräva
* Bananlådor kan jag rekommendera! Klipp en öppning på varsin sida så de kan springa igenom den, funkar även som ett hus…
* Man kan även ha en kartong/balja med lite halm/tidningspapper/filtar osv om man har kaniner som ej äter upp det men tycker om att krafsa runt saker o ting :)
* Trägrottor/broar, bra även att bita i
* Olika slags stenar som jag plockat ute, mina kaniner älskar en sån där stenanläggningsruta, det blev kvar några bitar efter att dom gjort en lagning i mitt område så då fick jag en sådan som var trasig.
* En trästol kan funka som hinder eller så hänger man en filt över så det blir ett kryp-in.
Med mera. De flesta kaniner älskar när det händer något och de får nya saker att undersöka! Bara fantasin som sätter gränser 
Hoppas något tips? kan vara användbart!
Åhh… underbart bildkollage!! När du beskrev så satt jag och önskade att jag såg vissa grejer på bild - och så när jag skrollade så fanns det bilderrrr!

#1 Tack
Alltid lättare och roligare när man kan se grejerna 
Väldigt Inspirerande.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
bra!!!! har en kort tunnel från ÖoB nästa gång jag åker dit blit det en lång :) hur mycket kostar den?
Vad fint! :D Många saker har jag redan, men inte en tunnel! Också väldigt sugen på att konstruera något de kan få gräva i, de älskar verkligen det men har ju t yvärr inte kunnat tillfredställa det behovet!
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#5 Jag har för mig att jag betalade typ 79 kr eller liknande för min långa tunnel :)
#6 Precis så kände jag också, eftersom mina bor inomhus och jag inte kan ha dem ute alls ofta ville jag försöka göra något som åtminstone delvis kan tillgodo se behovet av att gräva. Så en balja med jord blev det (jag hade planteringsjord i min, men går ju lika bra med jord utomhus).
Sen funkar det även med en kartong/balja eller liknande när man lägger typ halm/kattsand/rivet tidningspapper/gamla trasor från lakan etc. Det blir inte riktigt grävande men de får krafsa bäst de vill och det uppskattas ju också :)
Jag var på ÖoB idag vid kungsbacka, köpte små korta tunnlar på 53 cm. De kostade 49:-/st