En fråga, tacksam för svar
Hej allihopa, ja jag har en liten fråga här nu eller kanske tre:P Fråga 1: jag har en hona som är 1 år (utekanin) hon bor ihop med en kastrerad hane som är snart 2. Om jag skulle para henne kan den kastrerade hanen bo där när hon föder och när ungarna växer ihop eller måste jag flytta honom? Dom är oskilldaktiga nu. Fråga 2: Min kompis äger en djurbutik och hon har fått in en svart kaninunge som har brytit benet. Men det har läkt ihop fast på fel sätt. Benet sticker ut. Men kaninen kan andvända benet som vanligt nu. Är det någon fara? Tänkte ta hem den. Och behöver den åka till veterinär så tar jag den till dom såklart! Fråga 3: som sakt har jag redan en hona en kastrerad hane, och eftersom min tanke att att rädda denna lilla bebis så vill jag att dom ska kunna bo tillsammans? Har två uteburen som står bredvid varandra. Tänkte låta den nya bo bredvid dom i 2 veckor så dom lär känna varandra sedan låta dom träffas i bebisens bur då. Tror ni det kommer funka att ha två honor och 1 kastrerad hane tillsammans? Håller på att bygga en större bur med mycket plats och tre olika hus i buren. Kommer vara mycket utrymme! Tack på förhand!!
Får jag bara fråga varför inte kaninen med brutet ben varit inne ännu? Sticker benet (som i skelettet) ut??
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Det är tydligen ingen som har sett detta och ändå är den från en privatuppfödare! Det är fortfarande hud på benet som sticker ut med ingen päls. Jag har haft kanin sen jag var 5 år men inriktat mig mer på guldhamstrar men börjar kännas mer för kaniner nu så jag är långt ifrån 100 kunnig om detta.
1. Nej det går inte. Kaninhonan skall vara ifred minst 1vecka innan födslen och med sina ungar tills dess att de lämmnat boet.
2. Prata med djurbutiken och fråga hur dem sköter sina djur och hur detta överhuvudtaget kunnat gå såpass långt att det brutits och läkt ihop utan att dem uppmärksammat detta! Anmäl dem då detta är djurplågeri! Försök att inte skaffa dig kaninen den skall få all vård den behöver utan att du ska behöva köpa den. Sådan hantering skall inte försigå och om dem skall förbella rätten att få sälja djur i butiken så kommer dem behöva våda den stackars kaninen och bättra sin skötsel överlag.
3. Man vet aldrig i förtid om vissa kaniner skulle kunna trivas tillsammans. Kaninen är ju trotsallt inte ett flockdjur och trivs bäst av att ha en bur för sig själv och kanske bara träffa andra kaniner ute i rasthagen med gott om utrymme och gömställen där dem kan hålla avstånd från varandra. Att ha kaniner ihop kan gå åt skogen men det kan också gå väldigt bra. Sålänge de kan ta avstånd från varandra och inte jagar runt varandra 24/7 eller bråkar så är det lugnt.
Se till att kaninen får komma till veterinären, oavsett om du gör det eller om kompisen gör det. Eller dela på kostnaden, eller hitta något sätt. Tala med uppfödaren, vad vet jag. Det står på jordbruksverkets hemsida att kaniner som inte mår bra måste få veterinärvård ögonaböj. SKruttig uppfödare som har så dålig koll.
Det är faktiskt som Kiyona skriver djurplågeri.
Fint av dig att du vill ta hand om kaninen. Och första steget är att ta till veterinär. Se till att veterinären kan kaniner. Om du säger var du bor kanske någon kan hjälpa dig. Eller så ring roslagstulls djurklinik, mälarens smådjursklinik eller fågelkliniken eller tyresö djurklinink och fråga om de känner till veterinär i närheten där du bor. Deras nummer finns på hemsidorna.
Lycka till. Det är verkligen fint att du månar om kaninen.